1 Senaste redigerad av krepperk (2009-11-23 12:57:48)

Tråd: torrent?

Är det nån som lyckas få ett torrent program att funka riktigt med telenor? i så fall hur i hela friden bär ni er åt? Tycker jag har provat allt nu och håller på att bli vansinnig. Inte ens om jag helt stänger av brandväggen helt lyckas jag bli kontaktbar. Uppladdning funkar nästan inte alls, speciellt inte på privata trackers, och nedladdning går seeegt. Är det helt omöjligt? Har provat både utorrent, som alltid funkat bra så länge jag hade fast bredband, och vuze.

2

Sv: torrent?

Hej.

Finns en del trådar kring ämnet, du behöver inte känna dig ensam. smile
Sökte lite snabbt och här är en del av trådarna.

http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=501
http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=470
http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=743
http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=640
http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=669
http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=747

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: torrent?

Som jag har fattat det så får du ett Privat IP med Telenor. Dvs de har ngn slags brandvägg/NAT mellan dig och internet. Kan vara det som strular om du använder en torrent port som ligger utanför vad de tycker man får använda i port range. Enligt Telenor har de alla portar öppna, men det undrar jag.

Du kör inte med standard porten för torrent antar jag? Annars får du testa att byta.

Jag känner mig rätt osäker dock, eftersom jag inte skaffat mitt abb hos dem ännu. Någon som kan sprida lite mer ljus om det här med portar och "publikt" vs "privat" IP?

4

Sv: torrent?

Jag hade också problem med torrents på telenor, jag ringde dom och henne jag pratade med visste knappt att det fanns en sån tjänst, ring och säg att du vill ha publik ip eller som det står på min faktura Statisk publik IP-adress 75kr/mån

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

5

Sv: torrent?

Men gör du det sänker de din hastighet från turbo-3g till 3g. I alla fall som jag har förstått det.

6

Sv: torrent?

det trodde jag också först men jag ringde telenor och fråga varför det va så och då sa hon att det va konstigt att att det va så och satte på turbo 3g, så det är bara att säga till dom om det är några problem

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

7

Sv: torrent?

[Mr.T] skrev:

Jag hade också problem med torrents på telenor, jag ringde dom och henne jag pratade med visste knappt att det fanns en sån tjänst, ring och säg att du vill ha publik ip eller som det står på min faktura Statisk publik IP-adress 75kr/mån

Ok så du menar att allt funkar som det ska för dig nu?
För mig verkar hastigheten på nedladdningar variera ganska mycket, plus att uppladdningen till privata trackers är obefintlig.
Jag har ju kollat så att jag har en publik IP adress med verktyget här på sidan så det borde ju inte göra nån skillnad eller?

8

Sv: torrent?

Ja det funkar som det ska, jag får en publik ip som är öppen mot torrents, hastigheten kan jag inte säga så mycket om då jag bara har vanlig 3g hemma men jag har mätt ett par gånger i stan och brukar få en ganska ok donwload men upload ligger runt 25 kbyte alltjämt så just där e det ju nått som är galet

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

9

Sv: torrent?

Hur funkar det att öppna portar för er? Får ni nånsin grön ikon i programmet? Jag har aldrig grön ikon, enbart gul eller sämre, och det märkligaste är ju att portarna är stängda även om brandväggen är av. Har testat en massa olika och ingen verkar funka. Är det så att Telenor blockar dem på nåt sätt? Verkar ju konstigt men...

10

Sv: torrent?

jag kör utorrent med telenor och med windows 7 så för ja grönt det fick ja inte innan med xp + att nu låter jag utorrent välja port varje gång så kombon av det fixade så allt lirar fint nu ligger runt 370-400 ner och får mellan 30-45 upp

11

Sv: torrent?

krepperk

Jag fick grön ikon efter att jag skaffade Statisk publik IP-adress, innan fick jag bara gul

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

12 Senaste redigerad av CrazyFin (2010-01-12 14:11:36)

Sv: torrent?

[Mr.T] skrev:

krepperk

Jag fick grön ikon efter att jag skaffade Statisk publik IP-adress, innan fick jag bara gul

Hmmm men vilket Telenor 3G-abonnemang kör du med? Har du extra tillägget STATISK publik IP-adress?

Jag har testat runt med både Tele2, TRE samt Telenor.

Tele2 får jag bäst hastighet med (kör med E1820 in i en Dovado 3GN), jag får runt 6.5Mb/s upp och runt 1.2Mb/s ned. Helt ok! Nackdelen är "trafiktaket" på 5GB per månad som jag snabbt når tyvärr...

Med Tele2 så får jag dock inte några problem alls att köra bittorent, IP-kameror, IP-telefoni eller liknande där jag måste öppna portar och kunna accessa prylar innanför min Dovado 3GN.

Med Telenor får jag runt 3.5-4Mb/s ned och bara runt 0.4Mb/s upp. Fördelen är att det INTE finns något "trafiktak" per månad som hos andra operatörer.

NACKDELEN är STOOOOR dock!! Verkar som att Telenor blockerar ALLA (?!) inkommande portar trots att dom påstår att dom inte gör det? Således kan jag inte köra vare sig IP-kamera, IP-telefoni eller bittorrents eftersom jag inte kan pinga portar utifrån mot min router. Det skumma är också att jag trots allt får en publik IP-adress. yikes

Med Tele2 och Tre så kan jag öppna portar och pinga dom utifrån utan problem...

Verkar som att jag måste testa med tilläggstjänsten statisk publik IP-adress men då verkar ju risken för att den INTE fungerar med Turbo 3G? mad

Ni som kör IP-telefoni, IP-kameror eller bittorents med Telenor 3G, har ni alla tilläggstjänsten statisk publik IP-adress OCH får Turbo 3G som hastighet?

Är det nån av er som lyckats bekräfta att Telenor blockerar ALLA inkommande portar?


UPDATE:
Jag pratade med Telenor och slog på tjänsten statisk publik IP-adress för 75 kr per månad. Voila! Nu funkade det med att komma åt portar "utifrån"... smile

Men perkele! Nu blev hastigheten på download enbart runt 0.3-0.4MB/s dvs 3G istället för Turbo-3G... mad

Ringde till Telenor igen och då säger dom att man helt enkelt får välja, bra hastighet men dynamisk IP (dock publik) eller statisk IP men låg hastighet... sad

Valde att gå tillbaka till ursprungstjänsten dynamisk IP och har nu bra hastighet igen, fick t o m 5.7Mb/s nu när jag mätte, dock som mest 0.4Mb/s på upload.

Varför kan man inte få öppna portar på "originaltjänsten" med dynamisk IP eller Turbo-3G på tjänsten med statisk IP??!! yikes

13

Sv: torrent?

Jag har Mobilt Bredband FastPris och STATISK publik IP-adress, jag hade bara 3g hastighet först men efter ett par veckor så ringde jag telenor och fråga varför det inte fanns turbo och då sa hon som jag skrev att det var konstigt att det inte var på så hon satte på det och sen dess har det funkat

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

14

Sv: torrent?

Och that's it???

15

Sv: torrent?

[Mr.T] skrev:

Jag har Mobilt Bredband FastPris och STATISK publik IP-adress, jag hade bara 3g hastighet först men efter ett par veckor så ringde jag telenor och fråga varför det inte fanns turbo och då sa hon som jag skrev att det var konstigt att det inte var på så hon satte på det och sen dess har det funkat

big_smile Du måste haft tur som fick det påslaget... Jag får nog försöka o tjata på dom igen o se om man kan få till det... hmm

Hur fick du din IP-adress tilldelad? Via brev, SMS eller mail?

Samir, visst måste man sätta den tilldelade IP-adressen i Dovado 3GN på WAN-IPt för att det skall funka? roll Det konstiga va att när jag temporärt hade statisk publik adress tidigare idag så ändrade jag aldrig från dynamisk WAN-IP tilldelning till statisk tilldelning. Det enda jag ändrade var APN:et från internet.telenor.se till static.telenor.se.

16

Sv: torrent?

Jag får den automatiskt, så här ser det ut med torrent och hastigheten.

http://img138.imageshack.us/img138/2228/72242459.th.jpg

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

17

Sv: torrent?

[Mr.T] skrev:

Jag får den automatiskt, så här ser det ut med torrent och hastigheten.

http://img138.imageshack.us/img138/2228/72242459.th.jpg

Jippiii! Jag fick det att funka i förra veckan! big_smile

Loggade på hos Telenors support via deras chatt-funktionen. Tänkte att jag skall banne mig logga allt som sägs... cool

O vips, fick tag på en riktigt bra tech-support-snubbe som sa att det självklart skulle gå att köra Turbo-3G med tjänsten statisk IP-adress. Han slog på den och 10 minuter senare surfade jag med statisk IP OCH 5-6Mb/s i nedlänk... GÖTT!

O efter lite meckande har jag lyckats få torrenter att gå i 350-450 kB/s också. Trixet för min del var att enbart köra EN download i taget och ha max upload hastighet på 1kB/s tills downloaden är klar och då tillåta en ökning av uploaden till t ex 50 kB/s om inte några andra downloads pågår.

Synd bara att inte Tele2 erbjuder nåt abonnemang med obegränsad surf eftersom jag får snäppet bättre hastighet via Tele2 jämfört med Telenor. Tele2 ger mig runt 6Mb/s i nedlänk och upp runt 1.3Mb/s i upplänk (till skillnad från Telenor som ger mig bara runt 0.45Mb/s i upplänk).

Det är dock riktigt skönt att det funkar nu! roll

18

Sv: torrent?

Det måste vara en gammal default inställning dom har haft på static.telenor.se att alla skall få max 384kbps. Det är bara köra "untick" på profilen så lyftes spärren.

19

Sv: torrent?

Samir skrev:

Det måste vara en gammal default inställning dom har haft på static.telenor.se att alla skall få max 384kbps. Det är bara köra "untick" på profilen så lyftes spärren.

Yepp, men det jobbiga var att pratade man med "fel" person på supporten som jag råkade ut för, så fick man istället svaret att det inte gick att kombinera tjänsten statisk IP-adress med Turbo-3G men jag tjatade på och fick till slut tag på en vettig supportekniker. Skönt!!

Dovado 3GN har funkat riktigt bra! Min router har varit uppkopplad i flera veckor nu utan strul. Klockrent för mig som inte har någon fast anslutning här.

20

Sv: torrent?

Hej på er!
Väldigt intressant läsning.
Har själv Telenor mobilt bredband och efter jag läst här så ringde jag telenor och bad dom aktivera statisk ip. Vad händer? Jag får bra hastighet på torrentfiler men när jag surfar så ligger jag på 0,4mbit/s istället för 2,5Mbits som innan. Så idag har jag lagt två timmar på att prata med deras support och blivit kopplad fram o tillbaka... Dels säger vissa att "nej det är en begränsning när du kör med statisk ip så du kommer inte upp i högre hastighet när du surfar" mm mm och sen ser jag inlägg här som talar emot det starkt!! Att det ska vara så svårt detta?? Ja menar köra på statisk ip och få 0,4mbit, ja det suger = )

Nu skulle dom kolla runt o undersöka detta igen vilket jag verkligen uppskattar  från men man blir ju fundersam vad detta handlar om.

Hade verkligen varit skönt att få en tydlighet i detta.
Väntar med spänning att dom ska höra av sig efter deras koll.

Ni som har lyckats med att få både hög surfhastighet och även bra torrenthastighet som jag ser i inläggen vad tycker ni jag ska göra?

Har ni nån specielkontakt på Telenor som ni kan hänvisa till? som förstår vad detta handlar om?

Ville säga upp abonemanget men då skulle jag få betala 3200kr.
Snacka om man blir besviken på sånt här.

Med vänliga hälsningar
Anders

21

Sv: torrent?

Jag hade antagligen bara tur som fick prata med en som visste vad det handlar om.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

22

Sv: torrent?

hade med lite strul innan jag fick det att fungera ring dom och säg att du vill ha turbo 3g med statisk ip för att du vill vara fullt kontaktbar utifrån för du vill fjärr styra en dator el webbcam. fungerar fint som snus nu ligger på 5,5mb ner och 0,45 ut innan utan statisk ip så hade jag 3,6mb ner och 0,35mb ut man blir vip på masten dvs man får företräde som  en extra bonus .

23

Sv: torrent?

Jag har fått tillbaka samma problem för cirka 2 veckor sedan!! sad

Det har fungerat klanderfritt med statisk IP o jag har legat runt 4-5Mbit/s i nedlänk sedan början på februari men plötsligt för 2 veckor sedan har hastigheten fallit ned till runt 0.4-0.7Mb/s... mad

Jag har fått samma sänkning på torrenter så det verkar som att strulet uppstått för oss med statisk IP? Jag har varit i kontakt med supporten i 2 omgångar senaste 2 veckorna men inte fått tag på någon vettig person som kan hjälpa mig.

Det RIKTIGT konstiga nu är att om jag istället ställer om i min Dovado 3GN att istället återgå till internet.telenor.se istället för static.telenor.se och därmed köra med dynamisk IP som förut så får jag tillbaka full hastighet OCH kan köra full hastighet på torrenter (förutsatt att jag kör krypterat via nån VPN-lösning).

Det verkar som att dom har gjort nån ändring för oss som kör tjänsten statisk IP. Jag ser bl a att pingtiderna ligger runt 110-130 ms när jag loggar på med statisk ip på static.telenor.se och runt 60-80 ms när jag loggar på med internet.telenor.se.... Jag skall tjata vidare på supporten när jag har tid att sitta i deras telefonkö igen... mad

Har du prövat att använda dig av internet.telenor.se och sen göra hastighetsmätning? Testa gärna med www.speedtest.net som jag tycker är en bättre mätning än www.bredbandskollen.se.

24

Sv: torrent?

Hej igen!
Körde nu speedtest ikväll och när jag kör på APN: static.telenor.se så får jag föjande värden.

Download: 0.8MB/s
upload: 0.38MB/s
ping: 142ms

Fick följande med APN: internet.telenor.se

Download: 1.5MB/s (tiden är 22.28, dagtid brukar jag ha 2.5MB/s)
upload: 0.41MB/s
ping: 99ms

Fina värden man får här i Göteborg :-S
Sen idag så körde jag på static.telenor.se och fick höga torrenthastigheter på ca 2-300kb/s men då går surfning segt. Sen blir det då tvärtom med internet.telenor.se där torrenthastigheten ligge på ca 7kb/sek men surfningen funkar ok.

Får väl ringa imorgon igen då och se.
Känns som man blir riktigt blåst av Telenor. 199kr + 79kr per månad och man kan inte få streamhastigheter som funkar.

Pinsamt är ordet!

25 Senaste redigerad av CrazyFin (2010-03-22 22:44:44)

Sv: torrent?

Jag körde ett par tester nu kl 23:30 (jag har cirka 2-3 km till närmaste mast).

Kör jag med static.telenor.se så ligger jag på:

Ping 120-140 ms
Download: 07-0.8 Mbit/s
Upload: 0.35-0.40 Mbit/s

Byter jag däremot till internet.telenor.se så får jag:

Ping 60-80 ms
Download: 4-5.5 Mbit/s
Upload: 0.35-0.4 Mbit/s

Det som jag tycker är så skumt är att det funkade finfint med static.telenor.se fram till för cirka 2 veckor sedan och Telenor hävdar att mitt abonnemang är taggat för statisk IP-adress OCH Turbo 3G... Jag kör vidare med dynamiska tjänsten och stänger snart av extra-tjänsten statisk IP-adress om inte Telenor fixar sina problem! mad  Synd bara att Telenor är den enda 3G-operatör som just nu har fri mängd data utan att dom börjar strypa hastigheten...