1

Tråd: Problem med Telenor mobilt bredband

Jag installerade tidigare i veckan mobilt bredband från Telenor åt mina föräldrar. Det fungerar dock väldigt dåligt. Emellanåt går det inte att komma åt någonting på Internet överhuvudtaget. Jag får bara "Sidan kan inte visas", detta trots att signalstyrkan ofta är hög när det inträffar. När det väl fungerar så fungerar det dock bra, jag får hastigheter upp till 2 Mbit/s. Tyvärr så är det dock inte så många minuter åt gången det brukar fungera.

Är det någon annan som har liknande problem? Jag har ringt Telenors support två gånger idag och fått diverse tips men inget har hjälpt. Jag bor i Eslöv i Skåne.

2 Senaste redigerad av Alex (2008-08-11 20:55:27)

Sv: Problem med Telenor mobilt bredband

Jag har samma problem.
Har haft mobilt internet (vill ej kalla det för bredband) i över ett år nu.
Bor i saxtorpsskogen typ 1000 meter från havet och masten har jag MAX 4-500 meter härifrån. Men träden dödar signalen helt nu på sommaren.
Speciellt de sista månaderna så är det olidligt att sitta på nätet. Hoppar mellan 3G / HSDPA hela tiden. Har ändå alltid 4/5 pinnar på mätaren.

På vinterhalvåret funkar det dock bra. Ligger på uppåt 3Mbit som bäst.
Har dock alltid varit problem med nedkopplade anslutningar.
Mycket av detta berodde till en början på att jag inte visste att det var Utorrent som var felkonfigurerad.
Men även om inte ens utorrent är igång och jag bara sitter och surfar så kopplar det fortfarande ned.
Hela anslutningen kopplas ju inte ned utan bara själva dataöverförningen som helt slutar fungera.
Trodde kanske att det kunde vara nått problem iom att man roamar över tre´s mast här men är osäker på detta.

Hade ju tänkt att blåsa telia på de ~10.000 som dom skall ha för att installera teleledning till huset. Plus att man måste binda upp sig på 12 månader på telefonen.
Men det börjar nästan bli värt att öppna upp plånboken för detta funkar inte längre.....:/

3

Sv: Problem med Telenor mobilt bredband

Har samma erfarenhet som ni, men det bästa brukar vara att koppla ner och upp igen så fungerar det bättre sen.

4

Sv: Problem med Telenor mobilt bredband

Att koppla ner och upp igen har inte hjälpt tycker jag. Det har varit lika mycket problem direkt efter anslutning som senare. Trots bra signalstyrka och att det står Ansluten så har det inte gått att komma åt någonting på Internet. När detta har inträffat har det varit ett rött kryss på anslutningen till Internet i Windows Vistas Nätverks- och delningscenter.

I skrivande stund hade dock det mobila bredbandet igår fungerat fyra dagar i följd för mina föräldrar så kanske Telenor har gjort någon fix i nätet så att det har börjat fungera. Man kan i alla fall hoppas.

5 Senaste redigerad av Alex (2008-08-28 01:21:07)

Sv: Problem med Telenor mobilt bredband

Ja inte är det nån skillnad här inte. Kopplar fortfarande ned som alltid.:(
Kvittar hur mycket jag kopplar ned och upp igen så vet man aldrig hur länge det varar. Har nog upplevt allt ifrån 1s till ca. 15 timmar i uppkopplingstid.
Är dock stor skillnad vecka till vecka. Ibland går det knappt att komma ut alls så man t.o.m får köra på GPRS, och ibland kan det gå hur bra som helst.
GPRS 2008 känns ändå mycket hightech eller hur...=)

Det roligaste nu är nog ändå att Utorrent nu för tiden bara går i 30kb/s. Nån annan som varit med om detta?? Vet att dom skrivit att dom kan limita hastigheten om man överskrider en viss GB. Men för all framtid??
Har nog haft det så i ett par månader nu iaf.
Har kollat alla olika inställningar och även kört på olika datorer men ändå samma sak. Absolut max 30kb/s. Spännande. Blir inga BlueRay filmer här inte=).
Blir nog som sagt att öppna plånboken till telia ändå..tyvärr   sad

Edit:  Hmmm....
Laddade ned Vuze som torrentprogram istället och nu fungerade det som vanligt. Kollade i Utorrent där det längst ned stod "Nedladdning begränsad". Var denna begränsningen är kan man undra. Har använt detta program ett par år så man har nog varit inne i dom flesta inst. som finns. Lade t.o.m en gräns till 200 /(istället för 0) men ingen skillnad. När man kollar i download speed så är det ett smalt grönt streck vid 30kb/s så det är väl det som gör det men hur man skall ändra detta har jag ingen aning om. Har nån någon aning får ni gärna skriva då jag hellre använder Utorrent än Vuze.
Orkar inte installera om hela skiten just nu...
Men hur som helt. Tar tillbaka att själva anslutningen i torrent då är begränsad....=)

6

Sv: Problem med Telenor mobilt bredband

Jag har aldrig kunnat köra uTorrent över Telenor, det har alltid klagat på brandvägg och gett usla siffror.

Azureus (Vuze) har dock alltid funkat klockrent över Telenor (2 år), med full bandbredd.

7 Senaste redigerad av snutteb (2008-10-09 17:36:43)

Sv: Problem med Telenor mobilt bredband

skaffa en separat antenn till era donglar så funkar allt bättre

8 Senaste redigerad av looksharp65 (2009-01-11 18:47:09)

Sv: Problem med Telenor mobilt bredband

Mitt första inlägg, delger mina erfarenheter av 18 månader med Telenor och Globesurfer 7,2 Icon. Jag bor i Varberg, vilket tydligen inte är gynnsamt med Telenor enligt vad jag har förstått.
Under drygt ett år har jag haft fullständigt enorma problem med att bli urkopplad och allt hänger sig. (Har funnit lösningar, se nedan)
Det har verkat som problemet med IP-adresskonflikter har uppstått då uppkopplingen hoppat mellan UMTS och HSDPA, något som skett flera gånger i minuten och uppkopplingen har alltså varit i det närmaste oanvändbar.
I likhet med flera andras erfarenheter har det tidvis varit svårt eller omöjligt att ta sig in på msn.

Tragiskt i sammanhanget är att Telenors kundtjänst med få undantag kunnat erbjuda annat än en slags kuratorsroll snarare än konkret hjälp. I synnerhet som väntetiderna har varit mycket långa och man ofta åker ur efter ca 20 minuter i kö.
Uppgradering av firmware har gett mycket lite.
Min PC-leverantör tycks veta väldigt lite om mobilt bredband och har skjutit ansvaret ifrån sig.

Eftersom jag upplevde min PC som allmänt långsam (1 GB minne..) har jag aktiverat ett 8GB USB-minne som arbetsminne med hjälp av Readyboostfunktionen. Detta har hjälpt lite grann.

Av en slump kom jag på att om jag lägger strömmande radio i ett fönster och surfar i ett annat så blir uppkopplingen mycket stabilare!!!

Häromdagen gick mitt modem sönder och jag började då använda min SE W890i som modem, med "bredbandets" SIM-kort i.
Och kan man tänka sig - det går toksnabbt och i det stora hela mycket stabilt!!!

9

Sv: Problem med Telenor mobilt bredband

looksharp65 skrev:

Av en slump kom jag på att om jag lägger strömmande radio i ett fönster och surfar i ett annat så blir uppkopplingen mycket stabilare!!!

Detta fenomen kan bekräftas av mig och flera av mina vänner med olika leverantörer av mobilt internet. Finns det ingen applikation som tar emot en minimal men oavbruten mängd data man kan ha på i bakgrunden? Webradio tar för mycket bandbredd.

10

Sv: Problem med Telenor mobilt bredband

Ping?

ping ping.sunet.se -t -l 200

Istället för 200byte kan du välja mellan, 0 till 65500

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

11

Sv: Problem med Telenor mobilt bredband

Ang webbradio som stabilisator (bärvåg ??)
Som jag skrev har mina problem med grav instabilitet gett vika sedan jag börjat använda en helt vanlig SE W890i som modem. Man slipper inloggningen och "Anslut"- dialogrutan, det enda som behövs är en bekräftelse med telefonens joystick när datorn startas.

Det behövs heller inte längre någon webbradio för att ha stabil uppkoppling.
Problemet verkar vara knutet till själva modemet ( Option Globesurfer Icon - 2007) och/eller mjukvaran till detsamma.

12

Sv: Problem med Telenor mobilt bredband

Hej på er!
Ok jag är inte så bra på det här med data, men hur gör man det som Andreas just beskrev här ovan? Hur pingar man nån?

Mvh Patrik

13

Sv: Problem med Telenor mobilt bredband

PatrikB skrev:

Hej på er!
Ok jag är inte så bra på det här med data, men hur gör man det som Andreas just beskrev här ovan? Hur pingar man nån?

Mvh Patrik

Läste i någon annan tråd här på forumet att PING inte duger i alla fall, det måste tydligen skickas över http för att hålla liv i linan med maximal hastighet, och en lågkvalitets-webradio rekomenderades för detta (var man nu hittar en sådan?).

14

Sv: Problem med Telenor mobilt bredband

Här.

http://www.sr.se/webbradio

Sen väljer ni modem och inte bredband, så blir det typ 3kb/s. smile

Ni kan testa denna länken då det är en direktlänk, borde öppna media player direkt.
http://www.sr.se/webbradio/include/Crea … p;IsBlock=

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

15

Sv: Problem med Telenor mobilt bredband

Har noterat nu att ping faktiskt fungerar för mig, har dock enbart testat på Tele2 en så länge.
Men orginal storleken räcker inte.

För de som inte vet hur man drar igång en ping snurra.

Startmenyn
-KÖR
Skriv "CMD" utan "".
Tryck enter eller ok så öppnas en start ruta.

Skriv
ping ping.sunet.se -L 1500 -T

1500 = 1500 byte.
Testa lite snabbt några olika bara och 1000 funkade inte för mig då den gick över till UMTS då, men 1500 funkade då hoppade den in på HSPA

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

16

Sv: Problem med Telenor mobilt bredband

Litet bat script, zippad filen.
http://www.hosten.se/?download=ping.zip

Funkar fint för mig.

Behöver inte ladda ner, bara skapa en fil och döp till nått.bat och ta redigare och klistra in texten.

@echo off
cd \
ping ping.sunet.se -l 1500 -t


Det är bara ändra 1500 till nått annat tal ifall man vill laborera.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

17

Sv: Problem med Telenor mobilt bredband

Går ju alltid att prova med drivrutiner från Option.
Dessa är till Icon 7.2 och fungerar med Vista 32/64bit och Vindows 7 32/64bit

http://www.option.com/en/support/softwa … s/gtm378e/

eller sök drivrutiner med IMIE nummret på modemet:
http://www.option.com/en/support/software-download/

18

Sv: Problem med Telenor mobilt bredband

När jag ändrade inställningar i min iPhone från services.telener.se till internet.telenor.se så fick jag ca 10 ggr snabbare uppkoppling.
Har för mig att det är olika debiteringar med dom olika inställningarna men jag har fast pris så det borde inte påverka....

19

Sv: Problem med Telenor mobilt bredband

snutteb skrev:

skaffa en separat antenn till era donglar så funkar allt bättre

Hur skaffar man separat antenn?

Har haft telenors skit mobila internet till min dator i några månader nu och det suger. Kopplar ner med väldigt ojämna mellanrum vilket är fruktansvärt irriterande. Och deras kundtjänst är ju inte mycket att hänga i julgranen. Dom har ingen aning om vad problemet är. Någon annan som haft detta problem och löst det?

/Noccis

20 Senaste redigerad av ruva (2011-08-11 17:45:20)

Sv: Problem med Telenor mobilt bredband

Mitt Telenor här: http://maps.google.se/maps/ms?msid=2159 … 4,0.154324 kopplar nästan aldrig ner och är stabilt som attan. Hade lite problem i somras med onlinespel över GFWL men annars hade funkar bra. Gillar dock inte att de, utan att fråga, infört tak på 25 GB (Fair usage) så jag får dålig fart på kvällen. Ser jag på film över Internet kvällstid sänks farten från 2 till 0.5 Mb/s och stannar av helt ibland. Händer bara från Playkanalerna, Canal+ VOID tjänst (delägt av Telenor) och YouTube. Men annars stabilt.

Tre kontant, som ska köra från samma mast, har bra fart hela dygnet.

Bor ute på vischan men åker jag till Svenljunga kopplas det ner ibland och maxfarten är usel.

noccis - jag kör med antenn: http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=2199

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps