1

Tråd: Mobilt bredband som ersättning för fast uppkoppling.

Mobilt bredband som teknik har fler fördelar än att vara flyttbart, jämfört med  fast uppkoppling. Om din kabel grävs av, eller om utrustningen i telestation krånglar, så ligger du pyrt till. Med mobilt bredband kan annan mast väljas om en mast slutar fungera. I mitt fall gick jag över till mobilt bredband för jag tyckte det var tråkigt med ett halvdant ADSL.

Men sen då?
Jag skulle vilja ha en möjlighet att bakom en router få tillgång till flera publika ipadresser. Exempelvis bredbandsbolagets adsl hade 5 publika adresser. Vissa saker blir smidigare att konfigurera då. Exempelvis iptelefoni.

Så som en diskussion: Vad vill vi ha i framtiden?
I nätet, eller som möjliga funktioner i kommande routrar för oss som framför allt ersätter fast uppkoppling i mark med fast uppkoppling i luften.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

2 Senaste redigerad av PsyDonia (2011-05-17 14:38:53)

Sv: Mobilt bredband som ersättning för fast uppkoppling.

Det jag vill se är som du säger. om man med operatören skulle få flera publika IP och ha den funktionen i routern så man får flera publika bakom routern med. funktion att få upp lista på olika master som kan väljas.då en mast bakom den närmaste kan kanske ha bättre hastighet då den kanske har snabbare teknik i och inte lika många som använder den.
Själv använder jag i stort sätt bara mobila bredbandet nu då ADSL här är kast.
så jag kör med tre utan bindningstid. Smidigt om dom börjar jävlas så är det bara att byta.

3

Sv: Mobilt bredband som ersättning för fast uppkoppling.

Ljungdahl skrev:

Mobilt bredband som teknik har fler fördelar än att vara flyttbart, jämfört med  fast uppkoppling. Om din kabel grävs av, eller om utrustningen i telestation krånglar, så ligger du pyrt till. Med mobilt bredband kan annan mast väljas om en mast slutar fungera. I mitt fall gick jag över till mobilt bredband för jag tyckte det var tråkigt med ett halvdant ADSL.

Men sen då?
Jag skulle vilja ha en möjlighet att bakom en router få tillgång till flera publika ipadresser. Exempelvis bredbandsbolagets adsl hade 5 publika adresser. Vissa saker blir smidigare att konfigurera då. Exempelvis iptelefoni.

Så som en diskussion: Vad vill vi ha i framtiden?
I nätet, eller som möjliga funktioner i kommande routrar för oss som framför allt ersätter fast uppkoppling i mark med fast uppkoppling i luften.


Jag kan byta till mobil bredband om jag kan få fast IP
( med tanke på att jag har en egen server som står på dygnet runt )

sedan att operatören kan garantera en viss hastighet och fri trafik.

Har idag Bahnhof och gör av med ca 100 GB / månad senast jag kollade i min DD-WRT.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

4 Senaste redigerad av Ljungdahl (2011-05-18 14:39:27)

Sv: Mobilt bredband som ersättning för fast uppkoppling.

absolut, fast, och gärna flera är önskemål. Det finns ju sätt att skaffa fast ip genom tunnel, men det skulle vara skönt att inte behöva krångla för att få mer kvalificerade tjänster.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

5

Sv: Mobilt bredband som ersättning för fast uppkoppling.

jo tunnel eller dynip som många routrar klarar också. Men flera fasta ip borde vara standard på alla bredband båda DSL och mobilt.

6

Sv: Mobilt bredband som ersättning för fast uppkoppling.

Jag har ju en Android, har laddat hem Dyndns till den, så man kan säga att jag kan få en " fast ip " till min mobil ?


Nu upptäckte jag hur bra det skulle ha varit med en Dovado och ett USB-modem och kontantkort med typ 9 kr / dag, Bahnhof dog nyss... var tydligen DNS fel.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

7

Sv: Mobilt bredband som ersättning för fast uppkoppling.

Jag skulle aldrig klara mej utan backupnät. Jag kommer förmodligen sätta en Ericsson w25 på Dovadons wanport och som sekundär gateway. Måste gå att göra sådant som att betala räkningar.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

8

Sv: Mobilt bredband som ersättning för fast uppkoppling.

Ljungdahl skrev:

Jag skulle aldrig klara mej utan backupnät. Jag kommer förmodligen sätta en Ericsson w25 på Dovadons wanport och som sekundär gateway. Måste gå att göra sådant som att betala räkningar.


Jag får väl koppla in min Dovado UMR istället för nuvarande router.

dock gillar jag alla inställningar som DD-WRT ger mig...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

9

Sv: Mobilt bredband som ersättning för fast uppkoppling.

Som jag gjorde förut vid test, tiden springer iväg, redan 3 år sedan.
http://www.bandwidth.mina-filer.com/imgs/9/0/wan3gfailover.png

Tele2 och Tre körde jag i testet då.
http://www.bandwidth.mina-filer.com/thumbs/10490.jpg

http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=586

Det går ju att öka denna typ av failover.

ADSL->Primär 4G/3G->Sekundär 3G

Exempel då ett ADSL från valfri leverantör, t.ex. Bredbandsbolaget, och sedan mobilt bredband från Telenor som primär 4G/3G anslutning vid ADSL fail. Och om ADSL anslutningen dör så failar den över till primära 3G/4G anslutningen, och om den dör så kan den faila över till sekundära 3G anslutningen som förslagsvis kan vara kontantkort (max 9kr om dagen).

Detta bör ge väldigt bra tillgänglighet, självklart kommer man känna av att de dör, men de tar inte lång tid tills man är online igen. Förslagsvis blandar man operatörer så man inte kör Telenor och Tre på 3G då signalen troligen går till samma mast, eller Telia och Tele2.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

10

Sv: Mobilt bredband som ersättning för fast uppkoppling.

Kladdade samman en ny bild.
http://www.mobilabredband.se/wp-content/uploads/2011/05/adsl-and-dual-3g-failover-multiple-carriers.png

Routern sist i ledet är omedveten om det är mobilt bredband, adsl, lan, osv utan har enbart inställningen "WAN" primare och "3G" sec, så router nr1 har primärt ADSL som den i sin tur delar ut till router 2, och om ADSL dör så kommer router 1 att koppla upp 3G't, skulle denna dö så kommer routern nr2 känna av att den inte får några vettiga svar på WAN porten. Och då kommer den försöka koppla upp sig på sitt usb modem.

Vi kan leka med tanken att man har ADSL/Kabel/LAN och leverantören ger bra paket erbjudande med mobilt bredband, sen ett kontantkort av annan valfri operatör. Sen 2st routrar. Sen är det mer eller mindre klart.

Exempel med leverantörer/operatörer som har fast internet anslutning och erbjuder mobilt bredband, Telenor/Bredbandsbolaget, Telia, Comhem.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

11

Sv: Mobilt bredband som ersättning för fast uppkoppling.

Din senaste bild var möjligen aningen overkill: Det låter som ett kul projekt att ge sig på :-)

Det går ju sätta routers så att fler anslutningar kan vara tillgängliga som gateways, för att på så sätt aktivt utnyttja lite mer bandbredd. Den andra anslutningen kan ju vara fallback för den första hur som helst. Att ha två skilda operatörer är smart, det minskar sårbarheten.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

12

Sv: Mobilt bredband som ersättning för fast uppkoppling.

Lite overkill mja, men om man har 1st dovado router så är man inte långt ifrån bilden, man kan fortfarande köra med kontantkorts variant för mobila delen, ifall man vanligtvis kör med fast anslutning.

Man kan lastbalansera på alla linor samtidigt också, fast kanske inte optimalt att köra fördelning mellan ADSL/3G.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

13

Sv: Mobilt bredband som ersättning för fast uppkoppling.

Bredbandsbolaget adsl. Det ser ut som du ritat en intertex surfinbird :-) Bra grej....

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

14

Sv: Mobilt bredband som ersättning för fast uppkoppling.

Vad är det ritat i?

15

Sv: Mobilt bredband som ersättning för fast uppkoppling.

andy78 skrev:

Vad är det ritat i?

Visio 2010

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

16

Sv: Mobilt bredband som ersättning för fast uppkoppling.

Jag har 100 Mbit/s fibernät hemma och här sitter jag bakom en j-a trådlös anslutning som krånglar hela tiden. Jag betalar gärna en sådär 30-40000 kronor för att slippa eländet och få en ordentlig fiberanslutning. I och för sej är Dovado UMR och Infoferendas riktantenn hyfsade men då signalen är för svag så är den. Här ute i busken bygger de inte heller nya master. Jag har ett Huawei 1550 modem men kanske man skulle byta till något bättre. Förslag ?

Jag kör Telenor men har testat Tre, Tele2 och Telia också utan framgång. Lika dåliga allihopa.

17

Sv: Mobilt bredband som ersättning för fast uppkoppling.

Lider med dej. Hur långt ut i obygden befinner du dig? Jag tycker jag fått skapligt och stabilt nät på mina stugsemestrar, sista året med 4GR, tidigare år med ericsson w25.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

18

Sv: Mobilt bredband som ersättning för fast uppkoppling.

Jag är bara 10 km norr om Arboga så man skulle tro att det inte vore omöjligt. Jag måste pröva annan utrustning. Just nu (lördag) är det extremt segt - inget går framåt. Kan inte ens mäta med bredbandskollen ... Det är väl omkring 10 000 gånger sämre än hemma  (GRRR ...).

19

Sv: Mobilt bredband som ersättning för fast uppkoppling.

1550 är nog det sämsta modemet fnv, men om max hastigheten är 0,38mbit på masten så duger det annars byt...

20

Sv: Mobilt bredband som ersättning för fast uppkoppling.

Min anslutning är LYNNIG - den vägrade ansluta till något annat än 2G på dagen men efter en massa ändringar och flytt av antennen så började 3G fungera igen. Få se hur länge ...

Jag börjar nog vara mogen att byta modem åtminstone och då vill jag ha ett med kontakt för riktantennen - kanske E367U ? Det gäller bara att hitta ett olåst.

21

Sv: Mobilt bredband som ersättning för fast uppkoppling.

sierra, 306 har antennkontakt och är billiga från kina, och nyare sierra är bättre.
huawei är ok om dom kostar någon hundring.