26

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Holen sade ju att han skulle köpa en antenn för Idre själv:

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=2196

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

27

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Glömde skriva att,i vintras hade jag ett medel på 0,25Mbit ner med Tele2 large 16Mbit
så en antenn skulle nog vara susen!

28 Senaste redigerad av Holen (2010-10-22 15:42:26)

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Det stämmer jonasolof ! Och det visar ju på att jag har behov av ett antenn pkt
så att jag kan fixa  till mobiltbredband enligt den orsak jag skrev om, och inte att jag skrev att jag har ett behov för att det är gratis.

Hoppas fortfarande!

Classe.

29 Senaste redigerad av jonasolof (2010-10-22 19:41:39)

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

beror på vilka kriterier sociala antenn-nämnden har vid behovsprövning.
Själv skulle jag kunna behöva en sådan yagiantenn för att jämföra den med min 11 dB poynting panelantenn. Så kunde jag skriva om det här och berätta om resultatet så att andra kan undvika att göra investeringen i blindo. Den generella nyttan för mänskligheten vore möjligen större, framför allt om jag presenterar resultatet på olika språk. Det kan hävdas att allmänintresset här väger över det enskilda intresset och då vet vi vad som bör gälla i Sverige.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

30 Senaste redigerad av Holen (2010-10-22 21:36:56)

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Aaha! det är någon som är rädd att antennpaketet bara skulle försvinna och bara komma till nytta för någon person som man inte vet vem han är ! och ingen fick veta vad som hände, ja den risken finns ju. Vad kan denna person ? eller har han något att tillföra detta forum ?
Med tanke på dom tidigare frågorna kan han verkligen något om bredband och nätverk? Ja det här är verkligen en bra fråga, han är ju ny här.

Vågar juryn chansa????

Hoppas fortfarande.

Classe.

31

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Om jag får antennen så kommer jag inte att använda den sedan jag testat den så mitt intresse är helt altruistiskt och det tycker jag är ett starkt skäl.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

32

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Mycket buzz liten verkstad smile
Ett paket har skickats iväg till en av våra duktiga användare en så länge.

Jag tänker utvidga säcken en aning och kanske skicka till 5-7 personer, och dvs inte enbart efter Kass koppling utan även för de medlemmar som givit någon mernytta i forumet.
Tanken med detta är att ni skall ge respons på antennen och dess förmåga, samt kommentera i forumet och gärna lägga upp bilder på era installationer.



EDIT: Kompletta listan med de utvalda!

Skickat:Holen, kommer få ett paket.

Skickat:Jonasolof, du får ett paket också, vet att du kommer testa och testa smile

Skickat:obinett, kommer få en också, bara att du varit duktig och delat kunskap och guider

Skickat:Meduza33, 0,25mbit säger du, okey ett paket till dig ocskå.

Skickat:Patrik, visst kan du få testa på sommarstugan också då du är en duktig prick.

Skickat:zezam67, youtube är ju alltid trevligt, ett paket till dig också.

Skickat:CrazyFin, okey se om du får upp din 10-15%, samt test med Vololink.

Okey blev 7 personer, från mina planerade 2 från start. smile
Ni som känner er träffade kan PM'a mig adressen.
Samt berätta om ni vill ha antenn + sma förlängning eller bara antenn.

Notera att SMA förlängningen dämpar dBi kraftigt, 1- 3dBi per meter så är osäkert om de gör mer nytta eller skada med sådan förlängning.

Trotts allt är inte ett forum mer en användarna i det!

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

33 Senaste redigerad av jonasolof (2010-12-04 13:12:47)

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

RP-SMA adapter till vanlig SMA

http://parts.digikey.com/1/parts/360576 … -rpsf.html

I Sverige

http://www.davido.se/shop/index.php?cPa … a4a0615646

Det som behövs är SMA Hane till RP-SMA hona. Den finns även vinklad.

Änden på antennsladden är idiotiskt nog RP-SMA hane (inget stift, invändig gänga). Dit behöver man koppla RP SMA hona(utvändig gänga och stift).Andra änden på adaptern ska vara SMA hane (stift och invändig gänga). till den kontakten kan sedan pigtail för modem anslutas. de brukar ha SMA hona i antennänden.

4 m bättre förlängningssladd, men fortfarande RP-SMA

http://www.davido.se/shop/product_info. … ucts_id=58

Istället för adapter kan man köra pigtail med Huawei kontakt och RP-SMA hona:

http://www.davido.se/shop/product_info. … cts_id=149

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

34

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

jonasolof skrev:

Änden på antennsladden är idiotiskt nog RP-SMA hane (inget stift, invändig gänga). Dit behöver man koppla RP SMA hona(utvändig gänga och stift).Andra änden på adaptern ska vara SMA hane (stift och invändig gänga). till den kontakten kan sedan pigtail för modem anslutas. de brukar ha SMA hona i antennänden.

Efter det här förstår jag ännu mindre vad som behövs, då både du och de du länkar till har blandat ihop begreppen.

Alla kontaktdon, även RP- könsbestäms genom att titta på mittledaren. Alltså, RP-SMA-hane har mittstift och utvändig gänga. RP-SMA-hona har stifthona och invändig gänga.

http://en.wikipedia.org/wiki/SMA_connector

Passar något av detta så kan jag ta hem det till vettiga priser:

http://www.deltaco.se/?itemid=(SMA-SMA)

MvH,

/Marcus

35 Senaste redigerad av jonasolof (2010-12-05 18:22:04)

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Tack för rättelsen, stiftet styr.  Jag gick på bilderna och använde deras beteckningar och kollade antennen som ligger här å bordet. Jag beställde från Davido.se

Kabeln  som deltaco visar funkar inte eftersom båda ändar har invändig gänga, en med och en utan stift.

Antennsladden är crimpad till antennen i ena änden, ca 1 m lång och i andra änden försedd med RP SMA hona, dvs invändig gänga, hylsa (inget stift).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

36 Senaste redigerad av jonasolof (2010-12-09 16:13:48)

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Har nu fått varor från Davido och kan konstatera att de inte har någon vidare ordning på leveranserna. Vill man ha UMTS antenner medRP-SMA anslutning ska man beställa där. Svårare dock att få kontaktdonen för att vända rätt till SMA. Men jag fick en antenn för mycket i alla fall...

Nästa åtgärd: Crimpa SMA-kontakter, vilket jag hade hoppats kunna slippa.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

37

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Jag förstår inte varför man över huvud taget skall komplicera saker genom att använda RP-kontaktdon för 3G, om det inte är så enkelt att det är en vanlig WiFi-antenn de säljer med en annan etikett på.

Enda anledningen till att RP-kontaktdonen existerar är att FCC kräver att WiFi-utrustning som skall godkännas i USA skall ha ett icke-standard kontaktdon för att man inte skall koppla in valfria antenner och överskrida EIRP-gränserna.

Detta är ju helt meningslöst då det ändå går att köpa vilka adaptrar och kontaktdon som helst och koppla ihop vad man vill....

För 3G finns inte motsvarande EIRP-gräns utan det sköter ju BTSen geom att reglera ner klientens uteffekt tills insignale blir optimal.

/Marcus

38

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Det bästa sättet att kolla om man har en tillräckligt bra länkbudget inkl antennflrstärkning vore då att se om modemet beordrats gå ned från Max uteffekt. Men det får man tyvärrr bara se i RF status monitor programvaran för net1 D35 routern. Infon borde gå att komma åt även i UMTS utrustning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

39 Senaste redigerad av jonasolof (2010-12-11 23:23:25)

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Har nu testat antennen jag fick till skänks och tackar för den. Använder italienska TIMs programvara för E169 som under diagnostics visar RSSI i dBm. 

Referensen är dongeln i laptopen, hållen utanför fönstret (det är inte så kallt i Belgien), och sedan en huaweiantenn som Telia säljer/sålde med artikelnummer 271 60 188. den finns på bild i post 17 i denna tråd:

http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=202

Det gick tidigare att ladda ned pdf med data för denna antenn, forumcheferna fick kopia. Jag tror förstärkningen angavs till 4 dB.

Det stämmer också såväl på 2G som 3G när dongel alt antenn hålls fritt på samma ställe utanför fönstret och basstation bortåt skogen inom synfältet (men syns ej). Jag har EDGE åt väster och 3G åt öster plus att man kan välja i programvaran. En lustig sak är att fem pinnar på 3G är mycket svagare signal än på EDGE, räknat i dBm.

Provar så med Davido "9dBi magnetantenn GSM/UMTS". den ger lika eller max 2 dB bättre förstärkning än enbart modemet. Samma på gsm som på umts. Skruvar jag av antennsprötet från magnetfoten sjunker signalen så den är ansluten. Jag fick i själva verket två likande antenner från Davido. De har en snarlik som anges vara för WLAN. Har inte tid att testa om det möjligen blir bättre signal med WLAN, de har ju redan RP-SMA. Som GSM/UMTS antenner fungerar de ej för mig. Har också prövat att luta dem eftersom en felavstämd antenn kan få en lob som vinklas uppåt eller nedåt. Några 9 dBi får man se sig i månen efter. Som patb nyss sade om yagis, det är för krångligt att göra dem långa. Samma gäller rundstrålande. Man ser ytterst sällan några proffsbyggda rundstrålande med gain över 7 dBi. Resten ska tas för ljug tills motsatsen har bevisats. Och är det ljug finns ingen garanti för någon bra funktion alls. Som här. Den här 91 cm långa antennen som ska ge 10 dBi på två band tror jag inte ett smack på förrrän trovärdigt testprotokoll visas:

http://www.davido.se/shop/product_info. … cts_id=205

Däremot fungerar yagin vi fick bra. Vid upprepade skiften mellan huaweiantennen som har ca 4Bi gain över dongeln så ger yagin 5-6 dBi bättre RSSI. Då ha jag inte använt förlängningskabeln som är tunn.

Tidigare har jag kollat RSSI å¨3G med iphonens field test som den där syndaren Jobs tog bort för oss i iOS4. Då såg man hur värdet fluktuerar hela tiden. Ibland kan det hamna på en platå några sekunder och så börjar det variera snabbt igen. Detta gör att det är svårt att jämföra antenner genom att skifta dem, fr a som connect programvaror slätar ut resultatet. Kanske skulle det gå bättre med två datorer och två donglar samtidigt.

Nu har davido en yagivariant som ska ge 15 dB. den får väl the benefit of the doubt, albeit with hesitation eftersom den vi fick fungerar och ser ut att vara gjord av samma tillverkare som kanske faktiskt har tillgång till mätutrustning.

http://www.davido.se/shop/product_info. … cts_id=208

Vad ska man använda två sextio cm långa pinnar med magnetfötter till? Kanske flagghållare på bord?

På Öland av alla platser finns ett bra EMC lab , Ska kolla med dem vid tillfälle om de kan testa antenner. De har ett stort radioekodämpat testutrymme. Annars bör man nog testa antenner med en given styrka på signal till antennen och inte basstationernas hoppjerkande tusen gånger i sekunden.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

40

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Ang den långa 10dbi rundstrålande så har jag läst lite om den och de är inge toppenbetyg direkt, de är lite 2g/3g/wlan allt i allo variant.

Ett omdömme, alla google translate.

Fördelar: Ser riktigt nice. Levereras i en låda så att den inte kommer att bryta böja på vägen.
Nice magnet fötter, mycket lätt att använda.

                                   
Nackdelar: Din wifi signal är svagare med denna antenn än med standard WiFi antennen som medföljer kopplingspunkt. Kabeln som är ansluten till antennen är av riktigt dålig kvalitet och mycket lång. När signalen kommer till antennen finns det ingenting kvar för överföring eller mottagning.

                                   
Andra tankar: Nice på din bil eller bara i vardagsrummet som konst att imponera på dina vänner. Du har den största antennen som inte riktigt går att använda, men vem bryr sig! Du har den största! ironi.

                                   
Slutsats: Du kanske kan byta ut kabeln för att de skall bli en bättre antenn?. Men om du inte gillar en lödkolv och vill ha en komplett antenn så är de inget att rekommendera.. dvs köp den inte.

Alla fall kul att riktantennen funkar någorlunda, och bättre en den rundstrålande huawei antennen.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

41 Senaste redigerad av jonasolof (2010-12-12 22:13:37)

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Funkar någorlunda är ett understatement för yagin, den funkar bra. men borde levereras med adapter till vanlig SMA. Pga flera felleveranser vid min beställning och de icke fungerande rundstrålande så har dock Davido sjunkit under förroendetröskeln för företag jag gör affärer med. Då anlitar jag hellre tyska nördföretag som http://www.brennpunkt-srl.de/eshop.html

Har ingen användning för yagin på mast för närvarande men däremot som reseantenn. Plockade bort plastpluggen i änden på bommen och tröck in ett svanhalsfäste med bra sugkopp som köpts på Classe. Man plockar bort allt löst i toppen och täljer lite och på en minut har man en yagi som kan fästas på ett fönster och riktas dit man vill. Väger lite i dessa tider av allt mer minskade luggage allowances. Poyntings panelantenn med sugkoppar som lossnar väger ca 300 gram för 11 dBi, Huaweis ovannämnda med magnetfot och 4 dBi väger 150 g så yagin som väger in med 210 gram för 9 dBi leder ligan för minst vikt per dBi. Huaweiantennen får tjäna i edge-områden där den funkar bra också.

crimpat SMA hane på en meterlång RP-kabel som Kjelle säljer och kopplar den till Davidoantennens RP ände.  Yagin akt huawei rundstrålande höjer båda fr 1-2 pinnar på mifin E583C till 5 pinnar. Får faktiskt bättre fart med rundstrålande. Fäster yagin på fönsterrutan med sugkoppförsedda svanhalsen enligt ovan och kan lätt ändra riktning men bästa läget slår inte rundstrålande idag fast yagin gav bättre RSSI tal igår på samma ställe. Anyhow, grejorna funkar bra men mifin mår bra av yttre antenn som en kunde ana.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

42

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Antenner i all ära men man blir ganska "permanentad". En annan något dyrare men bekvämare variant är en "förstärkare"
/M

43 Senaste redigerad av jonasolof (2011-01-25 14:54:58)

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Jag hade med mig både rundstrålande Huawei 4dBi ant och Davido yagin under en månad i Sydafrika samt mifi router E983C. I tätort funkade mifin bra utan yttre antenn ansluten men ibland behövdes det. Upplevde det ganska struligt med Yagin eftersom det är så osäkert vart man ska rikta den pga reflexer mm. Satte ibland den rundstrålande på biltaket på hyrbilen utanför hotellrummet och lät mifin skicka in WLAN i rummet. Funkade fint. Så för portabelbruk är en rundstrålande enklast att använda. beställer Infoferendas 9 dBi variant, ger lika mkt som davidoyagin. Finns ingen anledning att stödja Davido som säljer antennkablar med RP-SMA och rundstrålande antenner som inte fungerar.

Har framfört kritik till Infoferenda också för att de är så oproffsiga att de inte ger polardiagram. Svaret blir snömos om att de säljer lösningar och inte enstaka tekniska detaljer. Men de ska få en mer kompetent hemsida och då kan de förhoppningsvis ta med tekniska data så att man slipper köpa för att allmänt vill tro på Kålle och hans svada. 

En minirouter och en rundstrålande antenn är betydligt smidigare än en förstärkare. Förstärkaren behöver dessutom antenn i båda ändar och de ska separeras ordentligt för att minska risk för rundgång. Dessutom ska de installeras av folk som begriper risken för störningar. Att använda dem för portabelbruk är uppenbart olagligt. I Australien där det varit populärt med förstärkare för analoga nät kan man få böter motsv 200 tkr fö att störa nätet med förstärkare för 3G.

Undantaget skulle då vara Funkwerk som verkar funka bra. Men den långa kabeln bör inte kapas.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

44

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Då skulle det vara intressant att höra från alla som fick paketen. Hur gick det för er? Vi stackare... snyft som blev utan. Ska vi köpa ett liknande paket.

Eller är det lite ull för mycket skrik som gumman sa när hon klippte grisen.

Så låt oss höra av era erfarenheter. Går det som spjutet, eller är det som vanligt "lite halvtrött".

45

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

whowho skrev:

Då skulle det vara intressant att höra från alla som fick paketen. Hur gick det för er? Vi stackare... snyft som blev utan. Ska vi köpa ett liknande paket.

Eller är det lite ull för mycket skrik som gumman sa när hon klippte grisen.

Så låt oss höra av era erfarenheter. Går det som spjutet, eller är det som vanligt "lite halvtrött".

har bunt antenner,så

Hastigheten ökar inte direkt i tex mitt fall - då operatörens mast är 100% belastad, modemet E169 ej klarar mer än vad som redan kan skickas(0,38mbit).
Signalen blir/blev bättre.
antennens kontakt rp-sma tål inte utomhusbruk då det kommer in vatten i den.

signal nivån blir bättre, men hastigheten beror på så mycket mer.

läst tex:
http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=2615
http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=2696

är lite olika antenner,
den lilla utan plastlåda är den tråden handlar om.

46

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

whowho skrev:

Då skulle det vara intressant att höra från alla som fick paketen. Hur gick det för er? Vi stackare... snyft som blev utan. Ska vi köpa ett liknande paket.

Eller är det lite ull för mycket skrik som gumman sa när hon klippte grisen.

Så låt oss höra av era erfarenheter. Går det som spjutet, eller är det som vanligt "lite halvtrött".

Hej på er!

Har av olika anledningar inte haft möjlighet att testa antennen tidigare !

Men nu vecka 9 så blev det aktuellt att åka upp till Idre på sportlov och då dök detta med döda zonen upp igen.

Jag klippte bort anslutningen  och pressade på en ny FME kontakt ,köpte på Clas isjön
en fme-sma adapter som dom har som reservdel. ( ok kvalite inte så dålig som kjelles )

Monterade antennen på en träpinne utanför fönstret riktade in mot en mast som ligger ca 9 km fågelvägen härifrån, borrade hål i fönsterkarmen drog in kabelsnutten och anslöt den till en Huawei B260 router ställde om den till ext antenn startade upp.

B260an har jag ingen erfarenhet ifrån, jag fick den av en kille som avslutat med tele2
så det är första gången jag provar den också.

Men jag fick en mottagning på 2-3 pinnar av 5 (B260 verkar inte visa något annat)
och jag surfar med en hastighet på 0,70- 2,5 Mbit/sek ner,  ca 1.0 Mbit/sek upp
jag har tele2  upp till 6 Mbit/sek.

Nu är det ju är det ju maximalt med turister här uppe vilket man märker av på hastigheten efter att liftar mm har stängt på kvällen .

Vi har som sagt surfat med två datorer samtidigt med ett ok resultat om man inte ställer kravet för högt,och det har inte varit en massa snack om döda zonen denna vecka.

Så min erfarenhet är den att antennen har hjälpt mig från att inte kunna surfa till att
få en hyfsat fungerande funktion.
Nu skall man också veta att jag har inte provat antennen på flera ställen jag monterade bara upp den där jag fick antennkabeln att räcka in och var jag trodde att det skulle kunna fungera. Andra placeringar kanske ger bättre resultat ?

Jag tackar än en gång för antennen då den har hjälpt mig och jag anser att den fungerar, men jag har inte erfarenhet av andra motsvarande antenner, så hur den klarar sig prestandamässigt mot övriga överlåter jag till dom som har den erfarenheten.

Classe.

47

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Synd att jag missade den här tråden. Var/är verkligen en som skulle behöva ett sånt här paket.

Det talas om 4G men där jag bor har vi inte fått 3G ännu... I alla fall inte Tre. Har testat med Telia och det gick lite bättre. Men bara om man står med datorn i näven vid vissa fönster.

Sammanfattningsvis: Jag behöver en rejäl riktantenn utomhus.

MEN: jag har inte lyckat läsa mig till hur det gick. Lite feedback har jag läst. Men ganska tunt med tanke på att man fick grejerna gratis.

Jag filurar på att köpa ett paket i den här stilen gärna med en WiFi router så att man kan koppla upp flera datorer via wlan.

Dvs skulle vilja ha en rejäl antenn, lång sladd (5-10 meter) och router (har funderat på en Netgear MBRN3000 som verkar ha ett bra pris.

Har ett E220 men jag vet inte om det är så lämpligt att koppla ihop med en extern antenn. Hade även ett E1750 men det har tyvärr fått fötter...

Modemen verkar inte vara så dyra (Comviq tar 295 kr för ett E1750 som verkar vara ett humant pris).

Bottom line: vad rekommenderar ni? Antenn - modem - router?

48

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

whowho,

E1750 har inget stöd för antennen i denna tråd. för att koppla yttre antenn till den så måste det lödas i modemet (se annan tråd).
annars funkar funkwerk med sin 15meters sladd och docka som modemet placeras i, ~2000:-

att använda långa kablar till passiva antenner som tråden handlar om motverkar funktionen till viss del.

49 Senaste redigerad av G-Man (2011-03-20 03:38:22)

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

whowho skrev:

Bottom line: vad rekommenderar ni? Antenn - modem - router?

Inkluderar DAGENS test med antennen som tråden handlar om, samt en aktiv antenn från funkwerk som kostar ~10x mer.
Testen är utförd på samma höjd + placering, och är som den är med TÄT skog mellan antenner och operatörens mast, det ligger även en kraftledning i mellan ca 1,5km bort. det är ~3km mellan masten och modemet. masten står listad som 16mbit, men är inte detta pga... osv.

dom utan 'png' är tptest.se

huawei 1750 med yttre china yagi 10db ilödd och org antenn borttagen, signal 25%.
ned 1,07 mbit + upp 0,93 mbit ping 105ms
http://www.speedtest.net/result/1201000580.png
ned 1,71 mbit + upp 1,19 mbit ping 106ms

ned 2,67 mbit + upp 1,11 mbit ping 86ms
http://www.speedtest.net/result/1201008691.png
ned 2,27 mbit + upp 1,26 mbit ping 109ms
omstart, nya tester samma prylar...
huawei 1750 med yttre china yagi 10db ilödd och org antenn borttagen, signal 22%.
ned 1,17 mbit + upp 0,65 mbit ping 77
http://www.speedtest.net/result/1201059413.png
ned 3,20 mbit + upp 0,62 mbit ping 92ms


omstart, nya tester andra prylar...
annat bättre modem som vid sida/sida test mot det andra modemet tidigare ger betydligt bättre prestanda, är sämsta och bästa modemen i en hög av huawei 1750 modem, detta påverkar testen!
huawei 1750 med org inre antenn, signal 25%.
ned 2,13 mbit + upp 1,84 mbit ping 93ms
http://www.speedtest.net/result/1201101102.png
ned 2,23 mbit + upp 0,93 mbit ping 91ms

omstart, nya tester andra prylar...
huawei 1750 med org inre antenn + funkwerk yttre antenn, signal 35%.
ned 1,77 mbit + upp 2,01 mbit ping 77ms
http://www.speedtest.net/result/1201113954.png
ned 1,83 mbit + upp 1,50 mbit ping 77ms
ned 2,13 mbit + upp 1,66 mbit ping 84ms
http://www.speedtest.net/result/1201119386.png

---------------------------------
och så har operatören piffat sitt nät och nya siffror.

e1750 as is 25% signal, ~4mbit ned och ~2mbit upp.
med "antennen i paketet" 32% signal, ~4mbit ned och ~2mbit upp.
bättre mottagning med yttre antenn, även bättre ping ~5ms bättre.

är ca dubbla hastigheten genomgående nu.

g]http://www.speedtest.net/result/1210849097.png[/i