1

Tråd: Ska gå över till mobiltbredand.

Tacksam för bra tips !

Jag skall gå över till mobiltbredband  jag skall i första hand använda det på två ställen.
I Leksand och i Idre, jag vet att i Idre måste jag ha yttre antenn då signalen är så pass dålig att jag måste ha en bra riktantenn.

Jag kommer att ansluta mig till Tele2 Large men jag kommer inte att binda mig i 24mån
för jag vill kunna förändra om det fungerar dåligt.

Jag kommer alltså att köpa en router Dovado 4GR och minst en bra riktantenn men sen kommer mitt bekymmer vilket USB modem skall jag köpa tanken var ett Huawei E1820.

Jag måste alltså kunna ansluta extern antenn.

Jag blir lite villrådig när jag läser alla inlägg på nätet! Någon som har konkreta och bra tips ?
Jag kan tänka mig att göra lite enklare modifieringar.

Classe.

2

Sv: Ska gå över till mobiltbredand.

Kanske värt att snegla på denna tråden.
http://www.mobilabredband.se/forum/view … 78&p=3

Ifall du inte vill binda upp dig så kan de vara bra att testa med kontantkort, som mitt test med Telenor, kostnad 9kr per dag vid användning.
Flera OP har liknande erbjudanden.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Ska gå över till mobiltbredand.

Ja det har du rätt i ,men en del i min fråga är också vilket USB modem skall jag upphandla . Det här med extern antenn på modemen verkar inte vara så självklart?
Alltså vilka som utnyttjar den externa antenn signalen fullt ut.

Classe.

4

Sv: Ska gå över till mobiltbredand.

Huawei är dåliga när de kommer till extern antenn då de inte gäller både upp och nerström.

De köptes in en hel del Sierra Wireless modem modell 306 för någon månad eller 2 sedan här. Folket köpte från Ebay för 500kr typ. Sierra brukar göra bra modem när de kommer till antenn osv.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5 Senaste redigerad av keja01 (2010-10-01 10:16:19)

Sv: Ska gå över till mobiltbredand.

Enligt täckningskartan har Net1 en mast intill Idresjön. Då fungerar det utan yttre antenn med deras egen router. Deras USB-modem ska fungera med Dovado men ger ofta lägre hastighet än routern.

6 Senaste redigerad av svenix (2010-10-01 10:32:40)

Sv: Ska gå över till mobiltbredand.

Kan verkligen rekommendera Sierra Wireless 306 modemet! Jag var en av dem som köpte det från Ebay för c:a 500:-. Tyvärr finns inte erbjudandet kvar på Ebay längre och inga andra liknande priser heller vad jag kunde se igår... sad

Men skulle du få tag i ett eller den nyare modellen 309 så är det nog ett av de bästa modem du kan hitta. Och JA, de har uttag för yttre antenn.

7

Sv: Ska gå över till mobiltbredand.

Tack ska ni ha för alla svar !

Kommer att köpa en sierra 309 och dom andra grejorna efter års skiftet då min bindningstid löper ut i april. Det kanske hinner komma några erbjudande innan dess.

Under tiden så skall jag köpa ett billigare modem också så att jag kan testa lite, kommer
att behöva ett kontantkort för lite fjärrstyrningar.

Tack för hjälpen så länge!

Classe.