1 Senaste redigerad av jonasolof (2009-09-01 07:58:21)

Tråd: Flaggstångsrouter: Mifi konkurrent E583X mini 3G router med wifi

Operatören 3 i UK har börjat sälja E583X som till funktionen liknar Mifi som nu kan köpas olåst fr t ex expansys eller mobilx.eu

Batteritid ca fem timmar. MiniUSB anslutning vid behov. Upp till 5 användare över wifi samtidigt. Inbyggd antenn. Okänd räckvidd på wifi.

Ett litet krystat användingsområde är att köra Skype från icke jailbreakad telefon.

Huawei E583X

http://www.engadget.com/2009/06/19/huaw … ul-lights/

Mifi 2352

http://www.expansys.com/d.aspx?i=183117

Forum om mifi, allt är inte frid och fröjd:

http://www.expansys.se/ft.aspx?k=120720

Så nu finns min efterlängtade flaggstångsrouter.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Flaggstångsrouter: Mifi konkurrent E583X mini 3G router med wifi

Brukar vara 10 meter på såna.

Med tanke på max 5 st. WiFi användare och begränsad distans, så kan man få likadan resultat med användning av WalkingHotspot på en smartphone. Kostar $25.

3

Sv: Flaggstångsrouter: Mifi konkurrent E583X mini 3G router med wifi

Frågade en på three England och de sa 70 pund för den "typ 830kr".

70 pund med 1 månads kontrakt "15 pund" 5gb, eller.
99 pund för 3GB "pay as you go".

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4 Senaste redigerad av jonasolof (2010-01-05 08:48:12)

Sv: Flaggstångsrouter: Mifi konkurrent E583X mini 3G router med wifi

Nu kan man köpa olåsta E5830 på Ebay. Fick hem en idag och kollade genast om det går att ordna en anslutning till yttre antenn eftersom bl a Ny teknik vid sin koll sade att 3G signalstyrkan var lite dålig ibland. Det går att ansluta en yttre kontakt men det finns ingen uppenbar smidig lösming. Den test-kontakt som finns på kretskortet är samma som på t ex E220 men batteriet sitter i vägen för att man ska kunna ha en yttre antenn ansluten till den kontakten. Mifin funkar inte ansluten till USB-laddare om batteriet är ur. Bästa lösningen verkar vara ett kortare batteri som lämnar plats frö anslutning till koaxialkontakten. Får se om det går att hitta.

Enligt uppgift i en review på nätet så laddas inte batteriet om  mifin är igång. Vet inte än om detta innebär att batteriet även laddas ur under användning om yttre strömkälla ar ansluten. 

Edit: enligt ytterligare en annan uppgift så beror det förhållandet att batteriet inte laddas om mifin är igång på att den levererade laddaren är för svag (650 mA). Jag provar sedan i går kväll med en laddare som nominelt ger 2 A fem volt via två USB-uttag och en Y-sladd till mifin. Nu på morgonen var mifin igång och batteriet laddat.

Räckvidden på wifi är bra, minst tio meter. Funkar bra USB ansluten till dator också. Vill man kan man ha wifi igång från mifin för t ex iphone samtidigt som den funkar som USB anslutet modem till datorn. Verkar vara en bra lösning för fjällstugan mm  - eller i bilen om man har ett gäng barn som vill använda ipod touch och sådant. I en segelbåt kan man hissa upp den i masten för bättre 3G täckning + ett litet Philips LiIon pack. Räckvidden på wifin är nog minst femton meter under sådana förhållanden.

Edit: Plocka ur sim-kortet om du ska öppna mifin för att kika på antennanslutningar och sådant. Det spärrar kretskortet och man riskerar att förstöra saker om simkortet sitter kvar.

Jag köpte mifin från England och fick den på tre dar levererad till dörren. Laddaren har engelsk plugg. Mjukvaran vid USB-anslutning på datorn har engelska 3 som förinställning men den är inte låst, man kan lägga in andra operatörsprofiler. Säljaren har låst upp routern innan leverans.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Flaggstångsrouter: Mifi konkurrent E583X mini 3G router med wifi

Beställde ett sådant modem för typ 2 veckor sedan från Tele2, hoppas att de kommer snart.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: Flaggstångsrouter: Mifi konkurrent E583X mini 3G router med wifi

Gick på restaurang med simkortet i mifin och iphone. Lade mifin i ett fönster. Kollade fart med bredbandskollen. Inget vidare. Mifin har ett problem i och med att man inte kan avgöra om signalstyrkan på mobila mottagningen blir bättre eller sämre  när man flyttar den. Det syns bara om man loggar in över USB och kör tre connect. Siganlstyrkesymbolen på mifin visar färger, grönt är bra Edge, vid sämre signal blir det gult och sedan rött. Men indikeringen är grov. Pinnar ingår i den ledupplysta symbolen men är bara dekor.

Såldes är man rätt lost om man kommer till ett hotellrum och ska hitta bästa läge för sin fina minirouter.

Letade kortare batterier som man skulle kunna våga stoppa in. No luck so far.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Flaggstångsrouter: Mifi konkurrent E583X mini 3G router med wifi

Fick min idag, inte öppnat kartongen en, men skall ta och testa den snart.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8

Sv: Flaggstångsrouter: Mifi konkurrent E583X mini 3G router med wifi

Försökte testa lite snabbt med mitt simkort från TRE då jag har mitt TELE2 hemma, funkar inge bra då Tele2 tycks ha låst ner dessa.
Jag kan välja mellan 3 olika profiler men inte skapa en ny, och de 3 profilerna är tele2 och comviq.

Sen säger den att simkortet är "invalid eller inte detected".
Skall se om jag kan låsa upp de eller nått.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

9

Sv: Flaggstångsrouter: Mifi konkurrent E583X mini 3G router med wifi

Sant som de var sagt, modemet är låst från Tele2.
Fick för mig att Tele2 alltid använde olåsta modem.

Found modem         : E5830
Model               : Huawei E5830/E583x
IMEI                : 35410******
Firmware            : 666.11.193.03.111sp01
Dashboard version   : UTPS11.302.17.00.56_MAC11.303.09.00.56
Serial NR.          : Y84CAC**********
SIM Lock status     : Locked (Card Lock)

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

10

Sv: Flaggstångsrouter: Mifi konkurrent E583X mini 3G router med wifi

Upplåst nu efter mycket om och men.

Testat med TRE abb.

4.93Mbits nerladdning
1.65Mbits uppladdning

Trodde inte modemet var HSUPA varitan.
Tycker de känns som ett smidigt modem för övrigt!

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

11 Senaste redigerad av jonasolof (2010-01-22 11:18:31)

Sv: Flaggstångsrouter: Mifi konkurrent E583X mini 3G router med wifi

Eftersom meningen med livet är att kunna koppla in externa antenner så letade jag reda på ett batteri som är kortare än Huaweis originalbatteri till E5830 mifin. Det funkar med ett vanligt noka BL-4C. Det har ju visserligen bara hälften av originalbatteriets kapcitet på 1500 mAh. Kontakterna stämmer, det hjälper om man skalar eller slipar bort lite papper utmed kanten av nokiabatteriet. Kör med den medlevererade laddaren. Ibörjan laddar det men efter en timme visar batteriet på rött, dvs urladdat, men routern är fortfarande igång. Batteriet blir inte varm. Har ingen aning om temperaturbegränsningen funkar korrekt.

Det innebär att man kan köra routern med entt externt LiIon pack som Philips. Nu kommer man åt antennkontakten som är den vanliga Huawei testkontakten MS156. Tanken är att vid behov kunna koppla in en extern antenn när man är några stycken som sitter t ex i ett hotellfum i Alperna och man köpt ett prepaid kort för lokalt mobilt bredband, som  t ex i Italien. Rätt coolt att kunna dela. då kan man ha sitt sim kvar i iphonen för at kunna ta emot samtal och samtidigt köra bredband via mifin.  förbaskat segt att Huawi inte kunde förse mifin med en kontakt för extern antenn som t ex på E169.

Nästa problem är att ordna en stabil antennanslutning till SMA, tänker använda Huaweis antenn till E960 som är en bordsantenn som funkar bra. Infoferenda säljer en plugg med övergång till SMA.  Lite ömtåligt. En kabelövergång vore bättre. Kanske går det att löda på något, men det är svårt att löda med korrekt impedansanpassning och samtidigt så vill man ju kunna använda mifin i fickan utan vidhängande sladdstumpar. Får väl bli den vanliga MS156 till SMA-hona som infoferenda m.f. säljer. Om någon har ett tips på vinklad kontakt med SMA ansluting är det välkommet.

Med ett annat batteri ochen dyr kontaktadapter så kostar arrngemanget nästan tusenlappen, dvs lika mycket som mifin. Undrar hur mycket en antennkontakt original hade ökat på priset??

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Flaggstångsrouter: Mifi konkurrent E583X mini 3G router med wifi

jonasolof skrev:

Eftersom meningen med livet är att kunna koppla in externa antenner så letade jag reda på ett batteri som är kortare än Huaweis originalbatteri till E5830 mifin. Det funkar med ett vanligt noka BL-4C. Det har ju visserligen bara hälften av originalbatteriets kapcitet på 1500 mAh. Kontakterna stämmer, det hjälper om man skalar eller slipar bort lite papper utmed kanten av nokiabatteriet. Kör med den medlevererade laddaren. Ibörjan laddar det men efter en timme visar batteriet på rött, dvs urladdat, men routern är fortfarande igång. Batteriet blir inte varm. Har ingen aning om temperaturbegränsningen funkar korrekt.

"quote"
Nokia Battery BL-4C
This lightweight internal Li-Ion battery provides 860mAh of power in a compact package."end"

gissar att du laddar med för högström, troligen 2x det som skall vara om batteriet är 'urladdat'. är det inte tre kontakter på det batteriet? ena kan vara temp vakten för att förhindra brand.
om 'mifit' är smart så borde den reagera på att 'batteriet' är dåligt pga låg kapacitet och således varna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-io … _procedure

13

Sv: Flaggstångsrouter: Mifi konkurrent E583X mini 3G router med wifi

La upp lite bilder på indidan av E5830

Alla
http://imup.se/g/diHnJu

http://imup.se/t/SjcLBdQEWP.jpghttp://imup.se/t/t8u4tupUxX.jpghttp://imup.se/t/onfrAHGO4J.jpghttp://imup.se/t/0XOS9lJZDn.jpghttp://imup.se/t/53o0shzTta.jpghttp://imup.se/t/wmIFuHG0jU.jpg

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

14 Senaste redigerad av jonasolof (2010-01-22 23:10:47)

Sv: Flaggstångsrouter: Mifi konkurrent E583X mini 3G router med wifi

Nä det var Huaweis taskiga originalladdare som spökade. Har haft Mifin igång fem timmar nu med en laddare som kan ge 2 A över två USB utgångar, Y-kabel till mifin. Nokia batteriet signalerar fortfarande laddning, det är inte varmt så det hela funkar. Kontakterna ligger likadant som på originalbatteriet, temp i mitten, plus utåt kanten. edit: Nokiabatteriet laddas inte upp med 2A laddaren heller, inte nes med mifin avstängd. Batteriet når bara en låg laddningsnivå - men fyller funktionen att hålla mifin igång med laddare ansluten alt Li Ion pack.   

Att använda den MS156 till SMA adapter som infoferenda säljer och som diskuterats bl a för E220 verkar vanskligt, instabilt och kortlivat.

Ett enklare och obetydligt dyrare sätt att uppnå det jag vill ha är att köpa en mifi till och använda den för extern antenn med fast inlödd kabel eller kontakt. Då har man också ett extra batteri för fickbruk vid behov.

Ska man ha en snygg impedansanpassning och övergång till SMA hona så får det bli en kort kabel till närheten av MS156-kontakten. Löder man på guldplattorna så har man okänd impedansanpassning emellan. Det kan ju naturligtvis funka bra det också, enda vägen till vetande är att prova till prylvetenskapens fromma.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Flaggstångsrouter: Mifi konkurrent E583X mini 3G router med wifi

Den snyggaste lösningen för anslutning till ett Huawei-modem som E220 var med kabel till en punkt vid MS156-kontakten. Det finns ännu mindre plats i E5830 och den lösningen verkar svår att förverkliga. Så i stället för att försöka ansluta extern antenn till mifin låter jag den vara och satsar på Zalip portable istället för det användningsområdet. Kan använda ett olåst E169 usb modem till Zalip och då finns kontakt och adapter för extern antenn.

Zalip säljs bl a av Infoferenda.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16 Senaste redigerad av McChicken (2010-01-27 09:54:36)

Sv: Flaggstångsrouter: Mifi konkurrent E583X mini 3G router med wifi

Hej,
har kommit fram till följande,
en billig lösning för MiFi är ju www.joikuspot.com för Nokia telefoner i alla fall, just nu €7.-
nackdelar:
1. man bör ( måste) ha laddaren inkopplad
2. I och med detta blir det krångligt att för samtal ( utan BT Headset)
3. om man är utomlands och kör ett annat Pre-Paid SIM kort kan man inte svara i telefon.

NÄSTA Pilsner ...är det ngn som vet ngt om Novatel alternativet till E5830, http://www.novatelwireless.com/index.ph … Itemid=622

Review:
http://www.slashgear.com/novatel-wirele … w-2147537/

17

Sv: Flaggstångsrouter: Mifi konkurrent E583X mini 3G router med wifi

McChicken skrev:

1. man bör ( måste) ha laddaren inkopplad

den nokia laddaren jag provade med havererar om man ringer längre tider med den inkopplad, blir varm och stänger av sig. så att hålla wifi och 3g-data igång är nog inte att rekommendera.
möjligen kan det finnas andra laddare som inte får spasmer på samma sätt. problemet kan komma av buggar i symbian fw eller att accen blir stekhet.
avser ej att bränna en laddare till, så ej provat efter fw upg.

18

Sv: Flaggstångsrouter: Mifi konkurrent E583X mini 3G router med wifi

G-Man skrev:
McChicken skrev:

1. man bör ( måste) ha laddaren inkopplad

den nokia laddaren jag provade med havererar om man ringer längre tider med den inkopplad, blir varm och stänger av sig. så att hålla wifi och 3g-data igång är nog inte att rekommendera.
möjligen kan det finnas andra laddare som inte får spasmer på samma sätt. problemet kan komma av buggar i symbian fw eller att accen blir stekhet.
avser ej att bränna en laddare till, så ej provat efter fw upg.

har faktiskt inte haft ngt problem med laddaren till min N95 däremot så har displayen fått sig en knäck..tappar bakrundsbelysningen....den verkar ibland inte gå i sleep mode.....så luren blir väldigt varm...

har kört min N95 med Tre 7.2 som ENDA bredband hemma nu i månader ( efter det att Telia ADSL krånglat), har fungerat helt OK...men som klart det är ju inte lika bra eller stabilt som ADSL, och vissa tjänster som tex Voddler funkar ju inte.

BTW: förbrukade 28Gb data förra månaden via denna uppsättning...inte illa, behövde dock inte betala extra...
BTW 2: kan samtidigt köra BT i mitt headset för att ta emot samtal eller lyssna på musik, känns rätt grymt vad den nu gamla N95 kan klara av ändå.

19

Sv: Flaggstångsrouter: Mifi konkurrent E583X mini 3G router med wifi

NÄSTA Pilsner ...är det ngn som vet ngt om Novatel alternativet till E5830, http://www.novatelwireless.com/index.ph … Itemid=622

Review:
http://www.slashgear.com/novatel-wirele … w-2147537/

Skillnaden så vitt jag kan se är att Novatel Mifin har aningen mindre batteri,  är litet störrre - vilket inte gör något, har diversity antenner för 3G vilket är mycket bra samt att det kostar dubbelt så mycket som e5830.

Jag skulle föredragit Novatel mifin.  Bara av och på knapp, knapparna på e5830 är plastiga och struliga i aktiveringen, tre stycken när konkurrenten klarar sig med en. En knapp för power on, en knapp för 3G connect och en knapp för wifi på- Plus att allt straxt slocknar så man inte vet vad som är igång och att wifi stänger av sig själv efter en stunds inaktivitet. Värst är dock att man inte kan läsa av 3G signalstyrka för att hitta bra läge om man är i router mode. Lögn i h-vete att löda in en kontakt för extern antenn där. Antag att man är på restaurang och att ett antal barn drar fram sina ipod touches och iffar. Vore bra att mata dem med wifi i väntan på pizzan. Men var ska man lägga mifin för bra signal??

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: Flaggstångsrouter: Mifi konkurrent E583X mini 3G router med wifi

Jag tycker fortfarande att en (gammal) Nokia + Jiokuspot funkar kanon.
tror inte jag köper en E5830, utan kommer använda min N95 som reserouter, N95an skall pensioneras inom kort

21 Senaste redigerad av jonasolof (2010-08-22 18:44:44)

Sv: Flaggstångsrouter: Mifi konkurrent E583X mini 3G router med wifi

För att återgå till rubrikens frågeställning: E5832 funkar fint som flaggstångsrouter. Har prövat med 17 meter USB kabel. Då kan jag både göra connect/disconnect över USB och med Tre's programvara slå av och på wifi. Efter en kvart stängs wifi ned och man får starta om i styrprogrammet över USB. Möjligen beror det på om länken är aktiv, med strömmande radio till iphone hålls länken öppen. Vid intermittent surfande kanske man bör ha en konstant ping igång för att hålla wifi öppet med ett minimum av dataanvändning. Appen iNet innehåller en pingfunktion som går att ställa på kontinuerlig pingning men tyvärr verkar den inte fungera i bakgrunden som strömmande radio gör i OS4.


Räckvidden utomhus är minst 50 meter mätt med wifitrak och uppkoppling.

Mer info i slutet av första inlägget i denna tråd:

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=2088

Till skillnad från vad som lär gälla med Novatelmifin slås alltså inte wifi av automatiskt om enheten ansluts till en dator över USB.

Här står hur man uppgraderar firmware. WMware Fusion behövs om man kör Mac eftersom uppgraderingen bara funkar i windowsmiljö.

http://www.shadwell.eu/paul_shadwells_w … mware.html

Part one handlar om unlocking

Uppgradering funkade fint enligt instruktionen inkl. Huaweis pdf som det finns en länk till. Tyvärr kan man inte läsa signalstyrka i dB på websidan, bara med USB-koppling. En till dum grej är att om man går in på web sidan via iPhone får man upp en starkt förenklad version som  Status bara visar pinnar och om det är 3G eller Edge. Det är därför fortfarande inte möjligt att med mifin och en iphone snabbt hitta bästa signalstyrka. Sidan uppdateras automatiskt med långa intervall, lite bättre går det om man uppdaterar sidan manuellt. ... Nåväl, rätt hyggligt funkar det.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: Flaggstångsrouter: Mifi konkurrent E583X mini 3G router med wifi

du kan ställa in i webinterfacet om den ska koppla ner vid idle läge eller inte. de finns en ny version med oled display osv som visar hastighet o annat.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

23 Senaste redigerad av jonasolof (2010-08-22 18:46:59)

Sv: Flaggstångsrouter: Mifi konkurrent E583X mini 3G router med wifi

Flera nya har annonserats under sommaren, E585 som bara säljs i UK och E583C. Huawei har lyssnat på kritiken mot E583x. Nu startar man med bara en knapp och betydligt fler funktioner kan nås via användarinterface, även web interface. Efter uppgradering av firmware i E5830 funkar den dock så hyggligt att det inte finns skäl att köpa en ny variant.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

24

Sv: Flaggstångsrouter: Mifi konkurrent E583X mini 3G router med wifi

kan bara rapportera att under hela sommaren har min gamla Nokia N95a + Joikuspot ( MiFi) fungerat klanderfritt, OK N95 blir kanon varm och den måste vara kopplad till laddare hela tiden. några nackdelar,
endast Ad-hoc koppling funkar viket innebär att min SE X10 ( Andriod) lur inte kan koppla upp mot N95, och Spotify får ibland "hicka"

25

Sv: Flaggstångsrouter: Mifi konkurrent E583X mini 3G router med wifi

Three have made their MiFi offering ever better!

MiFi creates a personal WiFi network from your mobile broadband connection. This enables you to use multiple devices from one mobile broadband dongle. You can use up to five devices from one connection so you can connect your laptop, smartphone, Nintendo DS and any much more all at the same time.

The new improvement comes through the release a new MiFi model (Huawei 585) which enables you to setup your MiFi with one-button. Additional improvements include an improved display which enables you to view data used, speed of connection and total browsing time. Also you can now charge the model while you use it meaning you"™ll never run out of battery.

http://www.3g.co.uk/g_phones/meduim/2010-06-17-f81f3.jpg

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!