1

Tråd: Hjälp att flasha nytt fw till telia Huawei E3276

Hej!
Har ett modem E3276s-150 som har telias fw på sig men vill installera något annat då routern jag har inte stödjer telias fw.

Jag skulle vara tacksam om någon kunde säga vilken mjukvara man ska använda och var jag kan ladda ner ett nytt fw (tror att HiLink ska funka)

Jag har redan testat ett par program som det har talats om här på forumet men inget har funkat, kanske jag som gör fel då jag aldrig har flashat om ett modem innan så skulle verkligen vara tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta.

2

Sv: Hjälp att flasha nytt fw till telia Huawei E3276

Hur kommer det sig att den inte stödjer telia:s firmware.
Är inte det bara en branding?

3

Sv: Hjälp att flasha nytt fw till telia Huawei E3276

Vet inte varför men var i kontakt med D-links support och han bekräftade att telias fw inte funkar med den routern (Även om det står på d-links hemsida att modellen stöds)

4

Sv: Hjälp att flasha nytt fw till telia Huawei E3276

jag och flera kör med Telias 3276 o inga problem då Telias fw är den ända så vitt det sägs inte vara ett hilink....vilket man inte ska ha då man kör med routers

vilken router ska du köra med?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5

Sv: Hjälp att flasha nytt fw till telia Huawei E3276

Har testat med både tp-link tl-mr3420 och d-link dwr 116. Har även testat med en telenorsticka av samma model som använder HiLink och den funkade kanon på tp-linken.

6

Sv: Hjälp att flasha nytt fw till telia Huawei E3276

Tplinken går inget bra med detta modem så det var nog hilink som gjorde att det fungerade då den är en router i sig och länkade nog bara till tplinken o vidare så att säga...det är nog inte modemt o telia som är problemmt utan att tplinken inte har ordentliga drivare till modemet så hilinkfunktionen gör att det fungerar....men då inte med teliaversionen då den ej är hilink.  Har haft mycket med huawei o tplink som du kan se i forumet...se tplink...tplink är ej kända för att fixa ordentliga drv, s så att säga...

vidare verkar folk ha problm med dlink med.....se dlink.... tror ej det är fel på ditt teliamodem.....bara att dina routers ej har ordentligt stöd för ditt renodlade telaimodem.... själv kör jag och flera med mig asus 68u router som i skrivandets stund ej har höghastighets drivare för detta modem inbyggt ännu men går att via script få till det.... om man ska över dl på 25mb/S

Vad jag vet o tror så har dovado fullt stöd för ditt modem.....tror jag

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

7

Sv: Hjälp att flasha nytt fw till telia Huawei E3276

DOVADO PRO erbjuder full fart med ditt modem. Kolla här: https://www.youtube.com/watch?v=M_-t6amNrGA#t=228

Sam / Team DOVADO

8

Sv: Hjälp att flasha nytt fw till telia Huawei E3276

Jo dovado stödjer kortet men jag vill gärna få det att funka med tp-linken då det är den jag har köpt nu.

Visst skulle det va möjligt om man flasha om den till HiLink?

9

Sv: Hjälp att flasha nytt fw till telia Huawei E3276

Vet ej......
se till att du har senaste fw till tplinken...Se i forumet om tplinken...
Men tror ej du kan få full fart med tplinken och dess drivrutiner... över 25mb dl med deras orginal firmware.
du får nog flasha om router moddad firmware om du ska ha hög hastighet med 3420 och modemet.
men en helt annan femma då du får läsa om de i formet....
tror klart enklaste lösning för dig är en dovado router..... om du nu inte är tekniknörd wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

10

Sv: Hjälp att flasha nytt fw till telia Huawei E3276

Jonny skrev:

Vet ej......
se till att du har senaste fw till tplinken...Se i forumet om tplinken...
Men tror ej du kan få full fart med tplinken och dess drivrutiner... över 25mb dl med deras orginal firmware.
du får nog flasha om router moddad firmware om du ska ha hög hastighet med 3420 och modemet.
men en helt annan femma då du får läsa om de i formet....
tror klart enklaste lösning för dig är en dovado router..... om du nu inte är tekniknörd wink

Okej så jag kommer inte att få högsta hastighet.. men jag vill ändå prova. Vet du någon bra guide eller program för att flasha om modemet?

11 Senaste redigerad av Jonny (2014-06-22 15:33:19)

Sv: Hjälp att flasha nytt fw till telia Huawei E3276

Nej..kolla google o sök
har du uppdaterat fw till senaste i routern?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

12

Sv: Hjälp att flasha nytt fw till telia Huawei E3276

Yes routern körs på senaste fw

13

Sv: Hjälp att flasha nytt fw till telia Huawei E3276

Byt fw på tp- linken till Huntsman om du har ett icke hilink E3276

Lång tråd

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=5357

Alternativet är en Dovado Pro men jag fick inte ut hög fart på 4G 800 om jag inte satte en strömsatt usbhub mellan modem och router. Tror att dovadon stör modemet något på 800 så att SNR försämras. Det ordnade sig med hubben men inte med avstörd usb-kabel.

Har inte testat med senaste dovado fw 7.2

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Hjälp att flasha nytt fw till telia Huawei E3276

Tack för hjälpen! Jag bytte fw på både routern och modemet och då funkade det i 4g-hastighet smile