1 Senaste redigerad av Info (2010-07-09 06:43:48)

Tråd: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Hittade detta i uppdateringsloggen hos Net1.


Datum                              Plats                                     Status
   
2010-07-09       Sommaruppehåll av utbyggnad       Pågående 

Det måste bli väldigt svårt att ha alla basstationer söder om Gävle klara till sista Juli.
När man bara har hunnit halvvägs i första uppgraderingszonen på fastlandet.
För att vara framme vid Gävle så måste man ha avslutat arbetet med zon 2.

Men nu har teknikerna fått semester
LOL yikes:(:P:lol:

2

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Och som om inte det var nog så gick något snett när dom uppgarderade vår mast! Enl Axessmanager har vi 96-98dBm! Hastighet upp 0,06 Mbit och ned 0,51Mbit!!!!! sad
Signallampan på routern = röd

Innan uppgradering så hade vi ca 67-68dBm och hastighet ned ca 2,45Mbit

Kontaktade support och igår och fick svar;
"Tack för ditt mail.
Vi har tittat igenom masten ni använder idag, och det verkar vara lite tekniska problem där.
Vi har gjort en felsökning, som teknikerna ska ta sig en titt på.

Vid övriga frågor så är du välkommen att kontakta vår kundservice, vardagar 08-18, på 0774-42 42 43.

Med vänlig hälsning
Navid
Net 1 Kundservice"

Man kan ju inte annat än vara glad.... big_smile
Hoppas att sommaruppehållet inte innebär ALLA deras tekniker..

Liz

3

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Detta är inge kul"¦ sad sad sad

Har haft bekymmer sedan Net1 började "stöka med vår mast" för uppgradering, det var runt den 5/7. Ok att det krånglar när dom jobbar med masten..MEN..

Har fortfarande ingen fungerande uppkoppling, idag 19/7. Skickat flera mail under denna period.

Senaste svaret från Net1 13/7;
Tack för ditt mail.
Vi är medvetna om problemet med Markaryds-masten, våra tekniker jobbar fortfarande med den.
Ni kommer bli kompenserad för den period ni har vart utan internet när masten fungerar igen.

Vid övriga frågor så är du välkommen att kontakta vår kundservice, vardagar 08-18, på 0774-42 42 43.

Med vänlig hälsning
Anna
Net 1 Kundservice

Det verkar som att alla teknikerna gick på semester i alla fall, tråkigt och katastrofalt för vår del!
Kompensation, ja ja, visst men vi har fått köra antal mil var dag eftersom kamerorna "ligger nere" på ställe nr.2. Vi har 2 abonnemang just för detta.

Ibland kan vi ha kontakt med masten i några minuter men då får vi ett IP nummer som börjar på typ 178.72.3.XX. På detta IP nummer fungerar det inte att dra övervakningskamerorna, går liksom inte att hitta via routern/internet.

Dom vanliga IP numren som fungerar (när inte signallampan lyser rött) börjar på 91.149.34.XXX.

Lyckade skickade ett mail idag igen men inget svar"¦:(
Begriper inte vad dom sysslar med/inte sysslar med just nu eller jo, dumt av mig "“dom sysslar ju med semester!

Men det kan inte VI ha eftersom vårt internet via Net1 ligger nere sedan mer än 2 veckor tillbaka!!!!!
Hoppas att ni "respekterar" detta inlägg, det tog ca 1 1/2 timme att få en lucka/kontakt nog för att kunna lägga upp det.

Känns som en väldigt schysst start som kund på Net1 sad

Grrruff..
Liz

4 Senaste redigerad av jonasolof (2010-07-19 19:13:55)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Trist. Telias mast på Norra Öland låg nere en vecka i värsta turistanströmningen nyligen. Det blev folkstorm och dålig press.Men Net1 ger inget genomslag i pressen. Det kanske de ska vara glada för.

Den info du får verkar undermålig, inget om beräknad tid tills masten funkar igen.

Har ni ingen annan mast ni  kan rikta er mot?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5 Senaste redigerad av Info (2010-07-19 20:01:17)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

rip5 skrev:

Detta är inge kul"¦ sad sad sad

Har haft bekymmer sedan Net1 började "stöka med vår mast" för uppgradering, det var runt den 5/7. Ok att det krånglar när dom jobbar med masten..MEN..

Har fortfarande ingen fungerande uppkoppling, idag 19/7. Skickat flera mail under denna period.

Senaste svaret från Net1 13/7;
Tack för ditt mail.
Vi är medvetna om problemet med Markaryds-masten, våra tekniker jobbar fortfarande med den.
Ni kommer bli kompenserad för den period ni har vart utan internet när masten fungerar igen.

Vid övriga frågor så är du välkommen att kontakta vår kundservice, vardagar 08-18, på 0774-42 42 43

Med vänlig hälsning
Anna
Net 1 Kundservice

Det verkar som att alla teknikerna gick på semester i alla fall, tråkigt och katastrofalt för vår del!
Kompensation, ja ja, visst men vi har fått köra antal mil var dag eftersom kamerorna "ligger nere" på ställe nr.2. Vi har 2 abonnemang just för detta.

Ibland kan vi ha kontakt med masten i några minuter men då får vi ett IP nummer som börjar på typ 178.72.3.XX. På detta IP nummer fungerar det inte att dra övervakningskamerorna, går liksom inte att hitta via routern/internet.

Dom vanliga IP numren som fungerar (när inte signallampan lyser rött) börjar på 91.149.34.XXX.

Lyckade skickade ett mail idag igen men inget svar"¦:(
Begriper inte vad dom sysslar med/inte sysslar med just nu eller jo, dumt av mig "“dom sysslar ju med semester!

Men det kan inte VI ha eftersom vårt internet via Net1 ligger nere sedan mer än 2 veckor tillbaka!!!!!
Hoppas att ni "respekterar" detta inlägg, det tog ca 1 1/2 timme att få en lucka/kontakt nog för att kunna lägga upp det.

Känns som en väldigt schysst start som kund på Net1 sad

Grrruff..
Liz

Det verkar som om Net1 har drift problem med sina uppgraderade master.
Enligt delas logg så är även Gottlands masten nu mera nere!

"    *   Gotland
      Senast ändrad: 2010-07-16 11:20:37
      Avbrott på site som påverkar internettrafik. Felsökning pågår.

    * Markaryd/Ålhult
      Senast ändrad: 2010-07-15 11:27:39
      Avbrott på site som påverkar internettrafik. Felsökning pågår."

Så här långt så verkar uppgraderingen och bytet av tekinik leverantör till Ericson inte har varit någon framgång!
sadyikestonguelolmad

6

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Varför citera långa inlägg som står straxt ovanför? Sammanhanget är ändå klart.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Om man följer reparationsstatusen på Net1:s hemsida över helt eller delvis havererade basstationer (även före uppgraderingsserien) slås man av den långa tid reparationerna tar. Vad jag förstår är det Teracom som sköter stationsnätet men det verkar nästan som man bara han någon enstaka tekniker som sköter all stationsservice. Veckolånga tidsutdräker på klartider för så viktiga enheter som sändarstationer verkar långt ifrån professionellt särskilt som man gärna vill referera till proffsanvändare. Eller är det helt enkelt så att alldeles för få tekniker har tillräcklig kompetens för att sevicetempot skall kunna hållas på en professionell nivå ? Samma sak när det gäller semesteruppehållet för uppgradering av sändarnätet.
Måste erkänna att jag blev ytterst förvånad över att en nätuppgradering avbryts av semesteruppehåll - även om Sverige i övrigt nästan stänger helt - vilket också kan tyda på resursbrist vad gäller tekniker med tillräcklig kompetens. Inom IT anser man sig nu snart tvungen att importera duktiga tekniker - kanske är det dags även inom telecom ?

Är man sedan väldigt beroende av nätet (som jag själv är) tror jag - som jonasolof skriver - det är bra att försöka ha beredskap för att koppla upp sig mot någon angränsande station. Har själv dubbla riktantenner mot två basstationer för att kunna växla vid driftstopp och därigenom få viss redundans. Bortsett från användare på Öland och Gotland borde detta gå för de flesta användare på grund av cellöverlappningen i nätet.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

8

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

På Öland går det bra att ansluta till basstationer på fastlandet om man har en större riktantenn några meter upp. Vid Ölands södra udde fick jag in tre basstationer 55-60 km bort i fjol. Kollade vilka det var via PN numret i  RF status monitor programmet.

Håller med Vox om servicenivån. Hur fanken ska t ex kustbevakningen kunna acceptera att internetligger nere veckovis? Undrar vad Net1 erbjuder som Quality of Service-garanti?? Vad är det för vits att uppgdera nätet om tillförlitligheten är botten?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Länkar till Per Borgklint om Du bestämde Dig för att gå in och läsa på detta forum.


Länkarna gäller driftstörningar i Net1.
http://www.mobilabredband.se/forum/view … 899#p12899
http://www.mobilabredband.se/forum/view … 919#p12919

10

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Uppdatering.

Fortfarande:  riktantenner ställe1. - 2x12 dBi samt ställe2. - 2x14 dBi .
Hastighet kollad på två master 92 grader och 210 grader. - samma resultat hastighetsmässigt, hjälper inte heller att fördela antennerna på var sin mast.
dBm ställe1. - 65-67   ställe2. - 63-65  = mkt bra!

Routrar: Grön lampa idag... Inget "flippande" röd/grön/röd osv.
Bra!

Hastighet: mindre bra...

http://www.speedtest.net/result/892696485.png

Axesstel RF Status Monitor visar alla siffror är mycket bra (har blivit av med de små dipparna i DRC:n) men har ändå en usel hastighet jämfört med tidigare.:(

Jämför med 11/6: "Hastighet enligt Bredbandskollen : Ta emot 2,66 Mb/Skicka 1 Mb (helnöjd! ändå kl 15.15 på em!)."
Då var det BRA!
Nu är det INTE bra hastighet jämfört med tidigare.:(

Hoppas verkligen att herr Borgklint tar sig tid och läser om problemen med Net1 och deras uppgradering av masterna.

Hänvisar samtidigt till följande trådar;
http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=1962
http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=1936
http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=1984
http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=1890

sad Liz

11

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Jag väntar fortfarande på Per Borgklint svar till Mig.

Hoppas fortfarande att han har svar och hjälp även till Dig!

12

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Jepp, leva på hoppet var det..:/
Många bekymmer med Net1..

Markarydsmasten är ju fortfarande felrapporterad men "Örkelljungamasten"  (210 grader) är ju lika långsam den, vet inte om man kanske borde felrapportera den också??
Är det fler master som blivit långsammare efter uppgraderingen i sydsverige?

Och vi som valde Net1 och bytte bort Telia (Felia). Var det dumt eller?

Fortfarande sad Liz

13

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Hej Liz smile
Du kan börja hoppas...

Den person som är ansvarig inom Net1 för problemärenden.
Sitter just nu och läser in sig på allt som är skrivet här på forumet smile

Blandbannat Dina problem smile

14 Senaste redigerad av rip5 (2010-07-27 09:44:08)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Du skulle bara veta vad glad jag blir om det händer något.
Tack för att du hjälper mig Info!

Inatt/idag fm har det "jojjat" med grönt/rött igen, just nu fungerar det.

Håller alla tillgängliga tummar!

smile Lis

Edit. Vet inte om det kan vara någon ledtråd till berörda personer men IP-nummerna byts hysteriskt på båda våra routrar (en mot Markaryd, den andra mot Örkelljunga).

15

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Sitter här och läser och inser att jag nog kan glömma att få igång net1 inom den närmsta framtiden... De håller på med uppgradering av växjömasten och jag har varit helt nerkopplad hela dagen idag (det de kallar störningar?) och det kan enligt dem själva ta upp till två dagar att bli klar med uppgraderingen...
Det är sååå kul att utan nån som helst förvarning från dem plötsligt inte komma ut på nätet! Jag har haft skitdålig mottagning här (utanför Hovmantorp) sedan jag blev kund hos dem så jag är redan innan irriterad. Nu blev jag dessutom tvungen att köpa tid hos Telias kontanta mobila bredband så det blir inte ens billigt att ha Net1! De åker ut ur min dator nu, helt meningslöst att ha ett bredband som inte fungerar! Jag är rent fruktansvärt bitter, frustrerad och arg över detta! Jag lever på existensminimum och har inte råd med sånt här!
/V

16 Senaste redigerad av Info (2010-07-28 18:04:29)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Sitter och läser Din post Silvervinge.

Ledsen att höra att ytterligare en har problem.

Men det som förvånar mig mest med din post är att det just nu över huvud taget inte pågår några uppgraderingar.
De arbetslag som jobbar med detta har gått på semester!
Jag är inte säker på om datumet för återupptagna uppgraderingar, Net1 svarar V31, men vet inte om det var semester tom V31 eller återupptaget arbete V31.
I datum blir det antingen den 2/8 eller 9/8.

Växjömasten finns inte listad som uppgraderad.
Eller drabbad av driftstörningar...

17 Senaste redigerad av rip5 (2010-07-28 18:09:26)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Hej Silvervinge
Jag kan bara beklaga att du kom in på Net1/Icenet i just den här vevan...dvs upgraderingsfasen. Vi hade i alla fall en månad som nya användare där det fungerade MYCKET BRA!
Innan uppgraderingen var Net1 för vår del näst intill en självklarhet om man tittade på tillgänglighet/hastighet.
Betydligt bättre hastighet/säkerhet än vad Telia via Adsl kunde leverera på befintliga telefonledningar.

Tyvärr så verkar Net1 ha haft stora bekymmer med uppgraderingsfasen. Vilket innebär INGET INTERNET eller VÄLDIGT LÅNGSAMT INTERNET för oss användare på masten som berörs och detta gäller tyvärr inte bara dom dagarna som dom jobbar utan även efteråt.

För egen del så har vi har i alla fall planer på att ligga kvar och hoppas på att dom får ordning på eländet. Slutresultatet BORDE ju väl ändå inte vara SÄMRE än det var INNAN UPPGRADERINGEN, eller?

Is (eller kanske Ice) i magen och hålla tummarna för att dom löser problemen...

Ring in och felanmäl! Även om dom är på semester så skall väl tjänsten du betalar för fungera!:/

Fortsatt med tummarna i kryss - Liz

Edit: Fortfarande ett STORT TACK till dig Info för att du dragit rejält i trådarna....

18

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Kan bara hålla med Rip5!
Det skall bli betydligt bättre förhållanden för alla som får sina master uppgraderade!

Under hösten kommer sedan två större hastighetsökningar.

Men beklagligt nog så har det fast problem med övergången till nya tekniker och helt ny sändningsteknik.

19

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Yes, yes, yessss, vill ha hastighetssökningar...
Då kanske jag kan "dra" fler än 1 kamera på ställe no 2...

Liz - med orange lampa på routern just nu......... Hallå, Net1!!!!!

20

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Du kommer att få först 9,6 följt av 14,4 smilebig_smilewinktonguelolcool

Allt detta leviterat under hösten.

Info tröstar desperat Liz cool

21 Senaste redigerad av rip5 (2010-07-28 20:12:51)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Cooooolt, här ute i grönsakerna..! cool
Väntar gärna..........

Lucky Liz..

22

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Jo jag blev också en aning konfunderad över just det med semester... Och att det inte står nåt på deras sida om växjömasten...
Ringer jag igen imorgon så kommer det antagligen ytterligare en förklaring/anledning, helt enkelt bedrövligt!
Joel som jag pratade med sist idag kollade och sa att jag ligger närmast Växjömasten (Hollstorp) och att den ligger nere på grund av uppgraderingar... Den förste killen jag pratade med idag, Patrik,  påstod att det var fel på en mast och att han skulle felanmäla den. Han påstod också att jag har master nästan runt om mig, bla i Emmaboda, Tingsryd och då Växjö. Han konstaterade också att det var överbelastningar och fullt på övriga master och att det var det som gjorde att jag inte fick plats nånstans. Han pratade inte om uppgraderingar vilket de däremot gör på telefon när man söker tekniska supporten och ska välja vad man vill...
det här liknar mest ett blufföretag tycker jag!





Info skrev:

Sitter och läser Din post Silvervinge.

Ledsen att höra att ytterligare en har problem.

Men det som förvånar mig mest med din post är att det just nu över huvud taget inte pågår några uppgraderingar.
De arbetslag som jobbar med detta har gått på semester!
Jag är inte säker på om datumet för återupptagna uppgraderingar, Net1 svarar V31, men vet inte om det var semester tom V31 eller återupptaget arbete V31.
I datum blir det antingen den 2/8 eller 9/8.

Växjömasten finns inte listad som uppgraderad.
Eller drabbad av driftstörningar...

23

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

lol Liz! Jag bor ju rätt mycket ute i grönsakerna med och har gjort så under större delen av den mobila fasen av mitt liv dvs sen mobiltelefonerna såg ut som tegelstenar. I början testades flera olika men det har ALLTID BARA varit Telia som hållt måttet vad gäller täckning - i alla fall för mig i södra delen av Sverige (Halland och sen nu då Småland sen ca 8 år tillbaka).
Jag har heller inte alls bra täckning med net1 och har ju då inte haft sen början å jag vet inte jag... Nu blir jag ju tvungen att stanna bindningstiden ut men det är under stark protest! Kommer såklart kolla om och när det börjar funka - ska bara gå ut och hämta in grejorna... de åkte ut genom fönstret innan big_smile så får jag berätta här hur det går - kommer ringa dem igen imorgon och felanmäla så får vi se vad nästa säger roll
Veronica

rip5 skrev:

Cooooolt, här ute i grönsakerna..! cool
Väntar gärna..........

Lucky Liz..

24

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Silvervinge skrev:

lol Liz! Jag bor ju rätt mycket ute i grönsakerna med och har gjort så under större delen av den mobila fasen av mitt liv dvs sen mobiltelefonerna såg ut som tegelstenar. I början testades flera olika men det har ALLTID BARA varit Telia som hållt måttet vad gäller täckning - i alla fall för mig i södra delen av Sverige (Halland och sen nu då Småland sen ca 8 år tillbaka).
Jag har heller inte alls bra täckning med net1 och har ju då inte haft sen början å jag vet inte jag... Nu blir jag ju tvungen att stanna bindningstiden ut men det är under stark protest! Kommer såklart kolla om och när det börjar funka - ska bara gå ut och hämta in grejorna... de åkte ut genom fönstret innan big_smile så får jag berätta här hur det går - kommer ringa dem igen imorgon och felanmäla så får vi se vad nästa säger roll
Veronica

rip5 skrev:

Cooooolt, här ute i grönsakerna..! cool
Väntar gärna..........

Lucky Liz..

Jag får ge samma tröst till Dig som till Liz.
Den som är ansvarig för problem ärenden inom Net1 håller just nu på att läsa in sig på vad som har skrivits och vad som skrivs på detta forum.
Så Dina och Liz problem granskas nu på högsta nivå inom Net1.

Jag vet att de överväger att bli aktiva på detta forum som deltagare med svar och kommentarer.

Så ha förtröstan hjälp kommer...

25 Senaste redigerad av rip5 (2010-07-28 20:59:06)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Jag förstår dig Veronica!
Svårt när man bor i det gröna...
Vi har kämpat med Telia i många år (Adsl) som lägger av HELT när det regnar eller blåser, dvs troligtvis 70% av året.. (ledningarna är sedan 40 -50-talet och Telia vill inte göra ngt åt det) = projektet lägger ner sig själv, eller hur. hmm

Icenet/Net1 gav oss den hastigheten Telia utlovade men aldrig kunde hålla, ända tills uppgraderingen började.

Har nu lånat mobila internet av kompisar/"kontantkortat"/betalt extra för att ha internet/kört många mil extra för att vi inte har kontakt med router no2, men hoppas fortfarande på att dom skall lösa det.

OK, det är fritt fram att idiotförklara mig.:rolleyes:

Men jag har svårt att tänka mig att Net1 bara skulle "sumpa chansen". Det är därför jag fortfarande "hänger vid"..
Jag har ju sett att det faktiskt fungerar (innan uppgraderingen av masterna)!!!!

Jaja, jag hoppas att du kämpar på du också. Du har ju betalat för tjänsten, sedan är det upp till Net1 att lösa det..

Still waiting - Liz

Edit: Litet Ps. Dom andra mobila internetalternativen jag har varit tvungen att testa dom senaste 3 veckorna fungerar tyvärr inte så bra här ute hos oss. Får telefonmodem-tiden att framstå som "snabb".. Nu har jag grönlampa igen, men det är fortfarande lååångsamt..Ds.