26

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Min mobil indikerade att jag fick in turbo3g signaler. Annars visar den bara 3G. Jag kunde inte göra något test. sad

27 Senaste redigerad av Niklas (2007-12-15 00:31:38)

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Jag fick plötsligt HSDPA vid stallet 6 km hemifrån idag. Hemma får jag det dock inte men det verkar som om de jobbar på det här så har jag tur så får jag köra turbo i någon fjantig vecka. Irriterande. Detta är utkanten av Vallentuna. Skall också klaga. Jag tecknade mig före den 19e och ska alltså slippa taket men vad händer när vi vill uppgradera till 3,6 eller 7,2? Då kanske de hittar på något smart sätt att binda oss till det nya avtalet med gräns istället. Men.. 5 gig på 7,2 Mbit är inte rimligt! Känns även lågt på 3,2. Polaren drog hem Wow på sitt 0,3. Bara där är gränsen nästan nådd.

Ta en titt på Telias täcknignskarta för Turbo3G. HELA stor-stockholm skall vara täckt fram till och med den sista december. Smidigt av dem att avbryta erbjudandet om turbo3g precis då också. SÅ fult att bara ha det på FÅ platser och skryta om att man bjuder på det. Lurendrejeri!

28

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Tele2 är och kommer alltid förbli ett gäng tattare. De r väldigt duktiga på siffror och på att binda upp kunder med långa avtal och sen ändra vilkoren...

29

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

till alla tele2 MB  surfare varför va ni så snåla o tog tele2 för 99:- med crappig hastighet när ni kunat tagit 3´s för 199:- och få grymt MB, själv tankar jag i 400 till 600kb/s. alla klagar på hur dåligt de ä. gå basra över till TRE o upplev hastigheten. big_smile
och ni kan inte säga att 100 kr mera e mycket. de e bara att käka 2 pizzor mindre varje månad så har ni råd. och så sliper man gå upp i vikt.

.... Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker ...

30

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

iccy skrev:

till alla tele2 MB  surfare varför va ni så snåla o tog tele2 för 99:- med crappig hastighet när ni kunat tagit 3´s för 199:- och få grymt MB, själv tankar jag i 400 till 600kb/s. alla klagar på hur dåligt de ä. gå basra över till TRE o upplev hastigheten. big_smile
och ni kan inte säga att 100 kr mera e mycket. de e bara att käka 2 pizzor mindre varje månad så har ni råd. och så sliper man gå upp i vikt.

Haha.

Mjo så sant så sant.
Glad att jag kör med Tre själv.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

31

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Jag använder mitt mobiltbredband att ringa med. Funkar skit bra, billigt också eftersom jag inte känner någon som INTE har tele2 och ringer därmed gratis och surfar så mkt jag vill.

32

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Ska se om jag kan bryta mitt Tele2 och byta till Tre istället...

33

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

De var väll någon här som bröt sitt abb pga att de ändrade vad de levererade.
Så det är bara att säga upp.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

34 Senaste redigerad av Niklas (2007-12-17 13:22:50)

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Andreas skrev:

De var väll någon här som bröt sitt abb pga att de ändrade vad de levererade.
Så det är bara att säga upp.

Ja, jag ska kolla vad de säger. Ska testa chatten först. wink

Edit:
Nu har jag HSDPA 6 kilometer "till vänster" om mitt hus och ca 1 kilometer "till höger" men vid mitt hus och i mitt hus får jag enbart UMTS. Kul att jag får in en mast som inte är uppgraderad än. wink Full mottagning dessutom. Om jag kan säga upp Tele2 så funderar jag på Tre Bredband Pro eller vad det heter.

Jag skaffade ju Tele2 just för att gräns saknades. Jag räknade med att Turbo3G-erbjudandet skull slut men att man förstås skulle kunna uppgradera och köra Turbo till ett högre pris. Troligen kommer man då få gå med på att de hastigheterna har en gräns oavsett när man tecknade sig. Detta hade jag INTE räknat med och det vill jag INTE ha. smile

Edit2:
Jag har chattat klart. Först sa han att gränsen gällde ALLA.
Han kunde inte svara på pris för att byta hastighet och han kunde inte svara på om gränsen då började gälla de som valde uppgradera. Efter felinformationen gav han mig iaf detta svar som jag förväntade mig:

14:15          Då får jag be så mycket om ursäkt då jag ha fel informerat dig om det Mobilabredbandet, såg att ni som tecknat Mobiltbredband innan den 19 november inte innefattas av 5GB gränsen. Finns det något annat jag kan hjälpa dig med?

35

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Du får se till att ladda som en galning så du blir fimpad som kund kanske. smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

36

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Andreas skrev:

Du får se till att ladda som en galning så du blir fimpad som kund kanske. smile

Ja, funderar annars på att lösa ut hela året.
Det går ju bara på max en tusing och så har jag ju kvar modemet jag fick för 0 spänn.

37 Senaste redigerad av Eikido (2008-01-08 10:08:48)

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Vi får surfa gratis med turbo3g fram till slutet av januari.

http://www.tele2.se/mobilt-bredband.html

Edit: Läste fel innan, trodde det var året ut. tongue

38 Senaste redigerad av Niklas (2008-01-08 10:21:08)

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

De måste ha ändrat nyss. Igår stod det fortfarande 31/12 - 07.

39

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

De har välla inte kommit på hur de skall begränsa för resterande.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

40

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Jag är nyfiken på om de som väljer att "uppgradera" till 7,2 av oss som inte har gräns kommer få gränsen efter uppgraderingen.

41

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Det är väl klart att det finns ett enkelt protokoll för att låsa för vissa användare att inte använda turbo3g.
Tror det där är ett skall krav på kravspecen innan dom började utveckla turbo3g:)
hehehe

42

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Ingen som har Tre's 0,3 abb?
Får de inte turbo?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

43

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Andreas skrev:

Ingen som har Tre's 0,3 abb?
Får de inte turbo?

Det kan jag inte tänka mig. Inte längre hur som helst.
Jag betalar 199 för upp till 7,2.

44 Senaste redigerad av Alexander (2008-01-08 17:15:40)

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Till Eikido
Jag tror Niklas pratar om 5 GB/mån gränsen vilket väl inte har med turbo 3G låsning att göra.

"Tele2 förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastigheten till 30 Kbit/s om användandet överstiger 5 GB/mån."
Källa: http://www.tele2.se/mobilt-bredband.html

Vi som tecknade under kampanjtiden ska enligt utsago inte ha den gränsen.

----------

31/1 2008 är det nya slutdatumet för turbo 3G testperioden.
Tele2 hade ju inte lyckats få igång sitt turbo 3G till nyåret i storstockholm vilket de hade "lovat" vissa (en tele2 säljare ringde och sade att det skulle funka hemma hos mig till jul).

Sedan i går (2008-01-07) straxt efter 10:00 ser jag ~2.0 Mbps ner enligt TPTEST.
I natt var det däremot ~375 kbps som gällde men idag kl 17:12 är det åter ~2.0 Mbps (ej provat tidigare idag).

----------

Är det 7.2 Mbps eller 3.6 Mbps tele2 har fått igång nu, hastigheten är ju inte imponerande?
Jag hade mellan 2 och 3 Mbps (= högre än nu) ett kort tag då modemet var nytt. Jag antar att det var via roaming till 3s nät eller en förtestperiod.

De lovar ju endast 7.2 Mbps i centrala delar före sommaren om man lusläser.
Kanske kommer 3.6 till 7.2 Mbps uppgraderingen mellan januari och sommaren?

"Till sommaren 2008 kommer Turbo-3G-nätet att täcka de flesta större orter och städer med fler än 10 000 invånare, flygplatser samt sommarturistområden som exempelvis Öland, Gotland, västkusten och Stockholms skärgård. Då kommer sammanlagt över 67 % av befolkningen ha tillgång till Turbo-3G med den höga hastigheten upp till 7,2 Mbit/s."

Källa: http://www.tele2.se/mobiltackning-turbo-3g.html

Hastigheten är OK nu men ska de ta samma priser som 3 (jag har svårt att se att det kan bli mycket billigare men hoppas) så bör ju nätet minst vara lika bra som 3s nät för att de ska få nya kunder.

---------

Jag tycker att det är en fördel att man kan ringa Comviq mobiler billigt med tele2s surfabbonemang. Men det skulle vara bra att ha ett sim kort till så man slipper flytta det hela tiden. Problemet är väl att man inte blir nåbar på mobilen när man surfar på datorn eller?

Många vill nog dessutom kunna surfa på datorn och ringa samtidigt (är ju bara ett abbonemang). Tele2 och de andra mobiltelebolagen borde kanske komma med ett paketerbjudande med två abbonemang mot en rimlig månadsavgift.

En möjlig lösning idag (men lite omständlig) är att fixa IP-telefoni till datorn. Samma lösning kan vara bra om man vill kunna surfa och ringa samtidigt på en mobil (med mycket processorkraft).

45

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Jag pratade faktiskt i telefon och surfade samtidigt en gång. Då använde jag min n95'a som modem.

46

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

glömde berätta att det gick super segt dessutom:)

47 Senaste redigerad av Alexander (2008-01-09 01:31:42)

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Eikido skrev:

Jag pratade faktiskt i telefon och surfade samtidigt en gång. Då använde jag min n95'a som modem.

Mycket intressant iakttagelse. Jag tackar. smile
Viktigast är att man hör ringsignal när man surfar (=ej upptaget).
Tycker det är acceptabelt om datahastigheten minskar då (kan ev. bero på att telefonens kretsar inte pallar det simultant).

Jag skulle önska att få ett till SIM på samma abb. i så fall. Detta även om anslutningsavgiften skulle höjas för att täcka kostnader för tillverkning av ett extra SIM kort.