1 Senaste redigerad av Alexander (2007-11-21 13:17:01)

Tråd: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Kampanjen tog slut den 18e november då jag tecknade avtal på the Phone House.:)

Nu är det uppenbart att modem kostar 795:- vid nytecknade abonnemang (efter 18:e nov).

Man säger nu också klart och tydligt att turbo 3G bara garanteras vara gratis (om tillgängligt) tills den 31/12. Jag måste ha missat detta i kampanjen tidigare eller?:(

Det finns nu en gräns på 5 GB/mån sedan kan hastigheten strypas till 30 kbps. Detta såg jag heller inte i kampanjen. Gällde detta då?

Vad gäller för oss som tecknat avtal innan kampanjtiden gick ut?

Jag visste inte heller då jag tecknade fri surf att det går att ringa på abonnemanget (bra priser).:) Faktureras dessa kostnader automatiskt sedan (tillsammans med abbonemangskostnaden)?

Har hört att det tydligen också går att surfa "gratis" med fri surf abb. på mobiltelefoner.
Kan man använda wap tjänster?
På nyare mobiler antar jag att man ska kunna surfa "som på datorn" också?
Har någon tips på en billig mobil som det är smidigt att surfa med?

Ge mig gärna info och länkar.

2

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Här hittar du priserna på att ringa med ditt Tele2 3G simkort. Skitbra priser!! telefonräkningen läggs på din 99/mån räkning. Gå in på http://www.tele2.se/mobilt-bredband.html under Priser, öppna prislista under fri surf (pdf) GLÖM inte att du kan ringa alla andra mobiler (ej Tele2)för cirka 100 öre/ mint istället för 169 öre/minut,om du går in på rebtel.comsom inte har någon anslutningsavgift eller månads dito, skapa ett gratis konto, sätt in 10 euro och börja ring!! Det var Svenska killar som drog igång rebtel. "Skype fast via din mobil".  Heja svenska killar friskt humör! Du kan ringa  via rebtel från din mobil till en mobil i USA för 29 öre/minut. Billigaste TURBO 3G luren är Nokia 6120 Classic (prisjakt.se 27Nov07) 2000 spänn. Nackdel med Nokia är att du inte får kräm via USB ( som matas av laptoppens batteri) Nokia mobilens eget batteri används om du inte har tillgång Svensk växelström.

3

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Bra frågor alex, vill också veta.

4

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Innan jag tecknade mig för mobilt bredband à 99:- via Tele2 var jag två gånger i kontakt med deras kundtjänst för att kolla vad som gällde ang Turbo-3G i detta abonnemang. Vid båda tillfällena sa man att 7.2Mbit samt fri datamängd skulle gälla under hela bindningstiden (12mån).

Efter att dom uppdaterat deras hemsida var jag återigen i kontakt med dom och fick besked att dom ändrat detta så att 7.2Mbit bara gäller fram till nyår. Jag blev förbannad och sa upp abonnemanget - modemet fick jag behålla.

5

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Har inte ni lärt er att telefonförsäljare, och ofta supporten, inte vet någonting smile
Det faller ju logiskt att turbo3g inte kan kosta 99:- per månad.
Man måste lita på sina instinkts, och jag litar aldrig på försäljare.
Även på hemelektronik varuhus som el giganten. Tror inte de vet så mycket. Dom hittar bara på en massa. Ibland träffar man någon som kan.

6

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Var senast igår på onoff när en snubbe berättade hur dåligt ett högtalarpaket var och sen visa han ett annat som han sa kostade 3 tusen fast när jag kollade själv vad det kostade så gick det på 10 tusen.
Inte alla hästar hemma tongue

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Karl skrev:

Innan jag tecknade mig för mobilt bredband à 99:- via Tele2 var jag två gånger i kontakt med deras kundtjänst för att kolla vad som gällde ang Turbo-3G i detta abonnemang. Vid båda tillfällena sa man att 7.2Mbit samt fri datamängd skulle gälla under hela bindningstiden (12mån).

Efter att dom uppdaterat deras hemsida var jag återigen i kontakt med dom och fick besked att dom ändrat detta så att 7.2Mbit bara gäller fram till nyår. Jag blev förbannad och sa upp abonnemanget - modemet fick jag behålla.

Ja då har jag väl blivit grundlurad då.:)
Går inte att köra annat än med GPRS (2G) på max 384 kbit/s hos mig i Sköndal (nära Farsta) =förort söder om Stockholm.
Tvivlar på att jag får se Turbo 3G före Nyår => I praktiken ingen Turbo 3G alls för 99:- i månaden om jag inte flyttar på modemet.

Vilket helvete det var att få igång modemet till Vista. Gick givetvis inte när jag fick modemet.
Enda sättet jag lyckades var att få igång en gammal burk med XP på. När sedan Modemet och "Mobile Connect setup" uppdaterats (båda i modemet enligt Tele2s instruktioner) så funkar bara modemet på Vista.

Om jag nu vill köra hos en polare på hans XP blir det väl ett helvete igen då.

Osmidigt skit måste man väl ändå säga. Finns det någon annan här som kan bekräfta att det är så surt.:(

8

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Läste precis på Cint's sida att begränsningen på 5Gb/månad ej gäller för kunder som tecknat sitt abonnemang för mobilt bredband före den 19 november.

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

9

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

jerjo2 skrev:

Läste precis på Cint's sida att begränsningen på 5Gb/månad ej gäller för kunder som tecknat sitt abonnemang för mobilt bredband före den 19 november.

Weeeeee.. då blev jag glad iaf.. inte för att jag kommer upp i det men iaf.. det är ju principen som räknas eller hur? smile

10

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Andreas-> Du ser=)! Säljare kan inget om inte du har tur och träffar en som har sitt jobb som intresse.

2.
Då borde vi väl få behålla möjligeheten att surfa turbo3g på de få ställen som funkade innan tycker jag.
Tänk ifall jag tecknade abb för att få surfa turbo 3g inne i centralen eller sergelstorg?

11 Senaste redigerad av Eikido (2007-11-26 13:23:49)

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Jag chattade med Tele2's kundservice.
Shit dom kan absolut ingenting!!

     Hej och välkommen till Tele2! Du pratar med .... Vad kan jag hjälpa till med?
11:17    Hej.
11:18    Hur går utbyggnaden av turbo 3g, var finns trubo 3g idag förutom de gamla platserna som norra bantorget, centralstationen, stureplan....
11:18    Skickar lite information.
11:19    tack
11:19   
Tele2 storsatsar på utbyggnaden av Turbo-3G (HSPA). Redan i dag går det att surfa med turbo 3G-hastighet i de centrala delarna av Stockholm och Göteborg men inom kort skruvas hastigheten upp till 7,2 Mbit/s.
Utbyggnaden fortsätter kraftigt under vintern. I ett första skede fram till januari 2008 är det storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö som tillsammans med universitetsområden och skidorter, exempelvis Sälen och Åre, kommer att täckas.
Till sommaren 2008 är målet att Turbo-
11:19    3G-nätet ska täcka de flesta större orter och städer med fler än 10 000 invånare, flygplatser samt sommarturistområden som exempelvis Öland, Gotland, västkusten och Stockholms skärgård.


Planerad utbyggnad fram t.o.m. januari 08, se här


Planerad utbyggnad fram t.o.m. sommaren 08, se här



Planerad utbyggnad fram t.o.m. januari 2008
Planerad utbyggnad fram tom januari 2008:


Stor Stockholm
Stor Göteborg

Stor Malmö

Lund

Södertälje

Delar av Kristians
11:19    tad

Delar av Ronneby

Delar av Karlskrona

Delar av Kalmar

Delar av Växjö


Idre


Delar av Sundsvall

Delar av Umeå

Delar av Luleå

Riksgränsen

Tärnaby

Åre

Vemdalen

Funäsdalen

Bydalen

Lofsdalen

Sälen Fjällen
Delar av Norrköping

Delar av Örebro

Delar av Karlskoga

Delar av Karlstad

Delar av Eskilstuna

Delar av Västerås

Delar av Borlänge

Delar av Gävle


Delar av Jönköping

Delar av Linköping

Branäs


Planerad utbyggn
11:19    ad t.o.m. sommaren 2008

Planerad utbyggnad fram till sommaren 2008:


Trelleborg
Ystad

Eslöv

Landskrona

Helsingborg

Höganäs

Ängelholm

Halmstad

Falkenberg

Varberg

Hässleholm

Kristianstad

Ronneby

Karlskrona

Nybro

Kalmar

Öland

Gotland

Växjö

Ljungby

Värnamo

Oskarshamn

Västervik


Umeå

Skellefteå

Piteå

Luleå

Boden

Kiruna

Västkusten

Stockholms skärgård Vetlanda

Nässjö

Jönköping

Borås

Kinna

A
11:19    lingsås

Uddevalla

Trollhättan

Vänersborg

Falköping

Lidköping

Skara

Skövde

Mariestad

Tranås

Mjölby

Motala

Linköping

Norrköping

Finspång

Oxelösund


Ludvika

Falun

Borlänge

Sandviken

Gävle

Leksand

Rättvik

Mora

Bollnäs

Nyköping

Katrineholm

Kumla

Örebro

Karlskoga

Kristinehamn

Karlstad

Arvika

Arboga

Köping

Hallstahammar

Västerås

Eskilstuna

Strängnäs

Enköping

Nynäshamn

Uppsala


11:19    Norrtälje

Sala

Fagersta

Avesta




Timrå

Härnösand

Östersund

Örnsköldsvik



Söderhamn

Hudiksvall

Sundsvall



11:19    jo allt detta vet jag
11:19    men ni håller på att bygga ut
11:19    och alla dessa platser har inte turbo 3g ännu
11:20    det kommer så småning om
11:20    men idag, var finns trubo 3g idag förutom de gamla platserna
11:21    Det kan vi inte svara på i dagsläget utan kan bara hänvisa till informationen ovan.
11:21    ok
11:21    en annan fråga
11:21    när jag tecknade turbo 3g
11:21    så ingick turbo 3g i dessa områden, en sekund ska ta fram info
11:22    Stockholm: Kungsgatan Stureplan Kungsträdgården Sergels Torg Centralstation Norra Bantorget Kista Älvsjömässan Farsta Göteborg: Gårda Lindholmen 
11:22    får jag behålla turbo 3g på dessa ställen
11:22    det måste jag väl få eftersom det ingick i avtalet...
11:23    det stod inte , du får surfa turbo 3g på dessa ställen fram tills....
11:23    utan det ingick
11:24    'Fram till 31/12- 2007 kan alla med mobilt bredband från Tele2 kostnadsfritt prova på att surfa upp till 7,2 Mbit/s där turbo-3G täckning finns.
Efter testperioden fram till 31/12-07 så går hastigheten ner till ordinarie hastighet. (upp til 384 kbit/s). Under och efter testperioden kommer man inte få en extra debitering för dessa tjänster utan sitt medgivande. Man betalar enligt gällande priser för ditt abonnemang. Vi kommer inom en snar framtid erbjuda våra kunder att teckna sig till ett a
11:24    bonnemang som inkluderar surf upp till 7,2 Mbit/s.
11:24    det där gäller alla som tecknar efter 18/11
11:25    då kom det upp
11:25    innan dessa nämndes inte det
11:25    dessa=dess
11:26    jag tecknade innan 18/11
11:26    Informationen ovan gäller.
11:27    ok, då borde jag ha rätt att säga upp mitt abonnemang
11:27    visst?
11:28    eftersom ´jag tecknade med turbo 3g på dessa ställen, nu får jag inte det, har ni brutit mot mitt avtal
11:28    För uppsägan ringer man vår uppsägningsavdelning på 0200 22 20 40.
11:29    hahaha, tack och hej

12

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Heh de var inte lite du frågade där smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

13

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Jag har svurit några gånger över att det gått så segt, men nu jäklar vad det går fort.:o
Äntligen. cool

Jag har nu en fungerande uppkopplingshastighet på 2.4-2.5 Mbps (ca 300 kbyte/s) över tid.
Har topp speed på ~2.9 Mbps. Kan det gå ännu snabbare med Turbo 3G?

Frågan är nu hur länge jag får behålla detta för 99:-/mån.:|

Jag vill inte ha högre hastighet om det kostar mer.
~1 Mbps vill ja ha så billigt som möjligt.

14

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Japp du kan få upp till 7.2Mbit/s "teoretiskt".
Dvs kanske en hastighet på runt 6Mbit/s.

Men sen finns det 14.4Mbit/s steg också men det är nog inget vi kommer se på ett tag, finns inga modem för det idag heller.

Om det är som de säger så kommer du få 0,3mbit efter nyår.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

15

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Hoppas det som står på cint stämmer (om att 5 GB begr. ej gäller för oss som tecknat före 18:e nov.).
http://www.cint.se/sweden/asp20/cintnew … wsid=13210

16

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Efter de driftstörningar på senaste som Telia och Tele2 har haft så kanske de försöker lösa en del av de problemen med att skrämmas lite med 5GB gräns.
Överbelastade nät.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

17

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Tar man en titt i Tele2's nyhetsbrev som kom inatt så gör det reklam för 7.2mbit.

Mobilt bredband i turbofart.
Mobilt bredband från Tele2 har framtiden för sig. Just nu bygger vi, tillsammans med Telia, ut 3G-nätet så att du ska kunna surfa snabbare än någonsin. Vad sägs om hastigheter upp till 7,2 Mbit/s? Mer än 15 gånger snabbare än idag! Först ut är storstadsregionerna, de största universitetsområdena och skidorter som kommer att vara utbyggda i början av 2008. Men vi rullar snabbt vidare ut över landet. Lägg till att vi redan nu har ett oslagbart pris på Mobilt bredband. Bara 99 kr i månaden!

Läs mer och beställ här eller hos närmaste återförsäljare. Eller ring oss på telefon 0200-22 20 40.

Och som ni ser så gär de reklam för sitt oslagbara pris på 99:-, samt att uppgraderingen av 7.2mbit kommer ske mycket under början på 2008.
Men köper man deras 99:- nu så får man inte använda 7.2mbit längre en till 2007's slut.

Så de gör reklam för en tjänst som de bygger ut och de vill att man skall teckana abb FAST man kommer inte få tillgång till tjänsten längre 1månad och 2 dagar.

Jag tolkar det som en missvisande reklam.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

18

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

En annan sak! Har någon fått turbo 3g förutom de gamla platserna norra bantorget, centralstationen, stureplan ... ???
Jag har inte märkt av något nytt och jag kopplar upp mig varje dag överallt!

19

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Tyvär kan inte jag svara på det då jag inte har Tele2 abb.
Har fått en viss boost på kungsholmen med Tre under veckan, tidigare kom jag max upp i 1.4Mbit och nu när jag testar ett 3.6Mbit modem så kommer jag upp i runt 2.7Mbit.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

20

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Efter att jag läste på webben om de nya villkoren skrev jag ett mycket arg mail till tele2. Jag blev uppringd och fick förklarat för mig att i de särskillda vilkoren så ingår det ICKE turbo 3g, utan detta var bara en bonus. Dock så gäller INTE limiten på 5 GB/månad oss kunder som tecknade före den 18/12. Är dock j*vligt förbannad, då huvudorsaken till att jag tecknade var just turbo-3G för endast 99/mån.....Så vi får se vilket pris tjänsten får efter årskiftet, detta är dock ännu oklart.

/Peter

21

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Just att 5GB/mån gränsen inte gäller har nog just med att de inte får bryta kontraktet/avtalet som man har inlett med tele2.
Och de tänker säkert att de inte är värt att bryta det då det kommer kosta dem avslutade abb.
Sen så drar det nog 50/50 över de som använder de mycket eller litet.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

22

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

samtidigt så får man jobba på bra för att förbuka 5 GB/mån när man surfar med 0,3 mbit....

23

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Det är sjukt så dåligt tele2s 3g data nät har funkat senaste tiden. Och så ingår inte turbo 3g efter nyår. Dåligt tele2. Jag borde ha rätt att säga upp abbbet men vill inte för jag gillar fri data:)

24

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Fick för första gången turbo3g utanför tullarna. Längs E18 vid täby, samt statoil vid universitet.

25

Sv: Tele2s nya villkor (gratis modem kampanjen slut)

Vad får du ut av det då? 0,4mbit eller verkligen lite högre?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!