Kan "det går i taket så fort man börjar belägga linan med någon som helst kontinuerlig laddning över ett antal mb"? Vore väl enkelt att testa genom att köra mitt i natten. Som G-man påpekat så varierar belastningen över dygnet, på en del nät också över månaden.
Det måste ju finns en cache på basstationens sida också eftersom linan till basen är snabbare än vad radiolänken klarar av. Ju fler som delar på den tredjedel av basen som tar hand om kommunikationen i en riktning, desto mer borde behöva mellanlagras i cache. Om det är det problem på basstationssidan är jag inte säker på att imagebevarande civilekonomer på Ice vågar gå ut med det utan hoppar att det är ett övergående problem som löses i tysthet och hoppas att kunderna inte sprider snacket på forum.
enklast är ju att ta sitt modem och sätta sig med en laptop i närheten av en lågbelastad basstation. Återigen, belastningsgraden framgår av Ec/Io kvoten, dvs hur stor del av länken som ägnas just dig. Kräver USB och RF status monitor.
Jag hade det här problemet vid användning av mobilt bredband över 3G för flera år sedan. Tror att det då berodde på vista-datorn. Vista orsakar mer än dubbelt så mycket ip-trafik på ett nät som en XP dator. Kombinerat med ett virusprogram som vill filtrera allt så kan det göra att överföringen börjar snabbt och sedan går långsamt. Se denna länk och googla på vista ip speed
http://www.ads-links.com/index.php/how- … nsfer.html
så länge Ipv6 inte används så sparar det trafik om det avaktiveras:
http://apcmag.com/could_vista_actually_ … tworks.htm
Prova att köra speedtest-net också och prova med avaktiverat antivirusprogram. McAfee har värst rykte men andra kan spöka också.
Såg att problemet finns under win7 också. Finns det även med XP-datorer?
fast at the end of the day verkar ju problemet ändå ligga hos Ice när de tillstår att de finns "vissa" problem de jobbar på. Man kan föreställa sig att många som avvaktat med att köra Ice gått in nu när företaget verkar fått solid finansiering och framtidstro. En del upprustning måste förmodligen bli situationsstyrd, dvs man får lägga resurser där det visar sig uppstå problem. Antag att de på några månader fått två till tre gånger så många abonnenter, inte minst myndigheter och stora företag med verksamhet ute i busken, typ skog och sjö. Det kan bli många flaskhalsar. Men just för att klagomålen ska beaktas som befogade är det viktigt att reda ut att de inte beror på att datorn i ena änden börjat få svårt att svälja stora mängder data, typ några år gammal vistamaskin.
Ett annat problem med tillväxt är diminishing return kunskapsmässigt hos kundsupport. Jag har här i Belgien en bekant med aspergers syndrom. Han jobbade i kundsupport hos stora Belgacom trots hög utbildning. Men det funkade inte; han tröttnade aldrig på att försöka lösa ett problem. Efter intervention av en annan bekant som är specialist på human resources sattes killen istället högre upp i organisationen som backup support åt första linjens support folk. Där gör han stor nytta och alla är nöjda. Sensmoral - du får inte vara för ambitiös i första linjen.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.