1

Tråd: Hur nå mobilmast med svagare signal men lägre belastning?

Hej
Jag försöker hjälpa en kompis med hennes mobila bredband.
Trots någorlunda täckning på routerns inbyggda antenner, så kommer hon ofta bara upp i 1Mbit/s.
(Strax utanför Sthlms innerstad)
Tele2 har två master ca 2 km bort. (75° vinkel mellan masterna).
4G-Routern (Huawei B593S) ansluter alltid till mast 1, eftersom den har starkast signal. Men enligt Tele2:s support så ligger den i genomsnitt på 93% belastning!
Mast 2 ligger i genomsnitt på endast 3% belastning.
Förhoppningen är att få bättre hastighet genom att ansluta en antenn. Delvis för att få bättre signalstyrka, men framförallt för att få hennes router att ansluta till den mindre belastade masten.
Vilken strategi bör jag välja?
Jag tänkte att en riktantenn borde funka. (Yagi eller logperiodisk?)
Men det kanske är bättre att köra på någon annan typ av antenn. Eller montera den så att fasaden skärmar bort signalen från den överbelastade masten. Eller bygga någon form av blockering...?
Den största delen av vägen mellan hus och mast är öppen. Men hon har några granar på tomten (som hon inte kommer såga ner), så jag antar att signalerna alltid kommer studsa runt, sista biten fram till huset.
Betyder det att det då är meningslöst att sätta upp en riktantenn?

2

Sv: Hur nå mobilmast med svagare signal men lägre belastning?

Vet du vilka frekvenser/band Tele2 använder på de båda masterna?
Har du tur är de olika och då skulle man kunna börja med att låsa på önskad frekvens.

3 Senaste redigerad av östengurka (2022-01-25 09:44:02)

Sv: Hur nå mobilmast med svagare signal men lägre belastning?

Hej!

Prova först med detta innan du skaffar riktantenn!

Har du tittat på Cellmapper.net vilka frekvenser basstationerna använder?

Även om det är samma frekvenser på båda masterna, så prova att låsa på de olika frekvenserna och testa en i taget.
Det kan skilja ganska rejält i belastning (och vågutbredning) på de olika frekvenserna!
Även om routern inte går att låsa på olika frekvenser så är nästa (nedanstående) steg ett måste!

Prova också att flytta routern låst till de olika frekvenserna dels "i stort" (någon-några meter) dvs.  högt-lågt och i sidledd och mellan olika rum.
När du hittat ett ställe där det är bra så flytta routern "i smått" (några cm-dm) åt olika håll för att hitta bästa exakta placeringen av routern.

Har gjort detta själv och det skiljer hos mig från 12 MB/s till 21 MB/s vid en flytt av routern på 5 cm i sidledd.
Och från 6 MB/s till 21 MB/s beroende på frekvensband.

/Östen

3's 4G

4

Sv: Hur nå mobilmast med svagare signal men lägre belastning?

Tack för bra förslag!
Båda masterna sänder på band 3, 7, och 8. Men den jag vill ansluta till är ensam om att sända på band 20, så jag ska försöka med det.

Hennes Huawei-router kan tyvärr inte att låsa frekvensband. Men jag hittade två sätt som kanske kommer runt det. Någon som provat någon av dessa?:
- Appen HuaCtrl. Jag behöver bara få tag på en Android-telefon...
- Hack via Java-script. Youtube: watch?v=LApFzXBGsE4

Jag återkommer när jag har lyckats testa:)

5

Sv: Hur nå mobilmast med svagare signal men lägre belastning?

Hej!

Har du hittat dessa två program för att låsa Huawei-routern till band?
- HuaweiRouterTool
- LTEWatchH

Båda körs på Windows och kopplar upp sig mot routern via nätverket (Lan).
Googla så hittar du dem!

/Östen

3's 4G

6 Senaste redigerad av E Kafeman (2022-01-25 22:52:21)

Sv: Hur nå mobilmast med svagare signal men lägre belastning?

Det är väldigt olika antenner logperiodisk eller Yagi.
Logperiodisk ger viss riktverkan över större frekvensområde.
Yagi ger högre riktverkan men inom begränsat frekvensområde.
Bägge antennerna kräver optisk sikt till basstationen för att ge kunna  ge gain, riktverkan. Höga hinder och lokala reflexer och träd kan fördärva detta.

En bra Yagi kostar ca 150 kr från AliX, finns ett flertal länkar i forumet då alla Yagi-antenner på AliX inte är prisvärda. Det är svårslagen antenntyp som ger mycket för pengarna.
Det behövs två antenner för bästa datahastighet.
Riktverkan kan ge uppemot 15 dB gain men men  ger även ett sätt att blockera önskade riktningar då strålningsdiagrammet visserligen ger en framåtriktad  lob men med stor flikighet åt sidorna, där det finns smala men djupa noder, riktningar där antennen är nästan blind. Dessa noder är smala så det krävs stabil antenn-montering och helst väldigt fri montering typ på ett maströr för minsta störningar i denna flikighet

Om det är 2km avstånd och någorlunda sikt mellan antennerna så borde inte mottagen signalstyrka vara ett problem som motiverar  att man jagar riktningsvinst.
Ett enklare alternativ kan vara en panel-antenn designad för 800 MHz. Dessa finns i MiMo-utförande, där bägge antennerna finns i samma struktur.  Antenntypen bör monteras på maströr men om det bara finns fri sikt fungerar det att sätta den på en husvägg och då den har kort utstick så är den lättmonterad och bägge antennerna riktas samtidigt.
Det fungerar även med denna antennen att försiktigt vrida på antennen för att blockera oönskad riktning.
För seriösa antenner finns datablad för strålningsriktningar när antennen placerad fritt som underlättar att hitta en blockerande riktning. En sådan antenn är https://www.dustin.se/product/501116579 … 8-3800-mhz

Som alltid, undvik långa eller dåliga antennkablar då det kan ruinera både gain genom stora förluster och även försämra riktverkan och spoliera noder då dålig antennkabels skärm i sej kan börjar agera sopig antenn med läckande skärm som även kan ge returströmmar för ytterligare dålig antenn-funktion.

Undvik alltid antenner där det inte finns seriösa uppmätta datablad. Det finns alltid en god anledning till varför man inte vill försöka sälja sin antenn genom att visa verklig data och istället ersätter det med innehållslösa reklamslogans typ "alla frekvenser" eller "för 4G"  och med fantasisiffror på gain utan att ens försöka ange vid vilken frekvens denna siffra skulle förväntas inträffa.

7

Sv: Hur nå mobilmast med svagare signal men lägre belastning?

Du nämnde inget om routern är Tele2-brandad - kan den sakna uppdateringar?
Värt att kontrollera innan ev. satsning på externa antenner för denna:

Fel i programvaran hindrade omkoppling från interna till externa antenner i Tele2:s tidiga B593.
Se tråd
http://www.mobilabredband.se/forum/topi … ntenn.html
http://www.mobilabredband.se/forum/topi … strul.html

Ny Tele2-firmware enl. LOH:
https://www.lohelectronics.se/mega_blog … g?mbpath=8

8

Sv: Hur nå mobilmast med svagare signal men lägre belastning?

Tack för grym feedback igen:)

Första uppdateringen: Jag hade fel. Routern är Tele2-brandad och kan visst låsa banden...
Jag är inte på plats på några dagar. Men gjorde lite tester via skärmdelning.

Den överbelastade masten sänder på band 3, 7, 8.
Den obelastade masten sänder på band 7, 8, 20.
I routern får jag dock bara valen att låsa band 7 eller 8. (På 4G)

Jag gissar att det betyder att den överbelastade masten använder band 3 till 3G. Och att jag inte får någon kontakt alls till den obelastade masten? Typiskt...
Jag hade ju hoppats att jag skulle kunna låsa band 20 på den obelastade masten, och sen titta på antenn utifrån det.

Så nu är frågan om jag ska försöka ta in en antenn på prov, för att se om det kan få routern att se den obelastade masten. Eller om det är meningslöst?
Får man bättre mottagning om man istället köper en ny 4G-router? (Hennes nuvarande är säkert uppåt 10 år gammal)

/Simon


Dagens mätningar:

Låst på band 7:
RSRP.           -106
RSRQ.          -9
Signalstyrka.  2
Hastighet.      Väldigt varierande...
Svarstid.        60 ms

Låst på band 8:
RSRP.           -91
RSRQ.          -10
Signalstyrka   4
Hastighet.      Väldigt varierande...
Svarstid.        260 ms

9 Senaste redigerad av östengurka (2022-01-27 09:11:00)

Sv: Hur nå mobilmast med svagare signal men lägre belastning?

Hej!

Vad är det exakt för modell av B593s du har?
Är det en B593s-22 skall den så vitt jag kan se ha LTE Band 20.

Kan det vara så att den är så gammal att Tele2 på den tiden inte använde band 20 (800MHz) och att detta val därför inte finns i användargränssnittet?

Prova med något av de två Windows-program som jag tipsade om ovan, och se om routern vill köra på band 20!

/Östen

3's 4G

10 Senaste redigerad av JohnnyPuma (2022-01-26 22:32:52)

Sv: Hur nå mobilmast med svagare signal men lägre belastning?

Tack Östen
Jag kollar det i morgon.

Både kompisen och jag är Apple-användare. Så Windows-program går jag tyvärr bet på.
(Är filmarbetare, så gäller typ alla jag känner också;)
Men jag hittade ju att det gick att låsa kanaler i routern trots allt. Så då behöver jag väl inte Windows-programmen?
Eller går det att åstadkomma andra saker i dem?

11

Sv: Hur nå mobilmast med svagare signal men lägre belastning?

>Så nu är frågan om jag ska försöka ta in en antenn på prov, för att se om det kan få routern att se den obelastade masten. Eller om det är meningslöst?
Varför frågar du igen?
Var det något oklart i det jag skrev till dej, vad som krävs av antenn och dess monteringsmöjligheter.
Skrev rätt utförligt hur det fungerar med olika antenner för att få routern att välja önskad mast mha antenner.

Du kan troligen inte få antenner till att prioritera en enskild mast av två rätt nära master medelst antenners riktverkan. Där har du rätt, det är säkerligen meningslöst, vilket jag förklarade tidigare i texten ovan. Vad man kan göra är att undertrycka en viss riktning.
Det fungerar även med hemtillverkade dipoler om det är själva köpet som du tycker är meningslöst, om det är det du avser med "ta in" en antenn avsedd för utomhusmontering.

12

Sv: Hur nå mobilmast med svagare signal men lägre belastning?

JohnnyPuma skrev:

Men jag hittade ju att det gick att låsa kanaler i routern trots allt. Så då behöver jag väl inte Windows-programmen?
Eller går det att åstadkomma andra saker i dem?

Du skrev också tidigare att "I routern får jag dock bara valen att låsa band 7 eller 8. (På 4G)"

I programmen jag tipsade om finns valet att välja ett flertal band, oavsett om routern klarar av dessa band eller inte.
Programmen kommunicerar med routern via Huawei API och skickar med detta kommandon till routern.
Dvs tex. "Lås till band 20 på 4G"...
Kan routern göra detta så sker det. Är det en routermodell (dvs. inte B593s-22) som inte kan köra på band 20, får man istället ett felmeddelande.

Du eller din kompis borde väl ändå ha någon "bekants - bekant" som kan låna ut en Windows-laptop några timmar... wink

/Östen

3's 4G

13 Senaste redigerad av JohnnyPuma (2022-01-27 12:44:41)

Sv: Hur nå mobilmast med svagare signal men lägre belastning?

@Kafeman:
Ledsen att jag uttryckte mig otydligt.
Eftersom jag i routern inte fick upp valet att låsa på band 20, så antog jag att den inte såg den masten över huvud taget. (ev. felaktigt antagande. Se nedan). Så frågan gällde om en antenn skulle kunna öka signalen från "osynlig" till "synlig och användbar", eller om det kanske vore bättre att satsa på en ny router.
Jag inser dock att en 800mHz-signal inte borde ha några problem att ta sig 2 km, även om det står några träd i vägen. Så problemet ligger nog på annat håll. Det var m.a. ord en dum fråga, så vänligen bortse från den;)

Din genomgång av antenner var glasklar. Min förhoppning var att kunna låsa mot band 20, och sen sätta upp en antenn optimerad för det. En Yagi för de frekvenserna hade kanske varit en bra ide om jag hade fri sikt mot masten. Men nu har jag inte det, så jag tänker nu att antenn-val får komma som steg 2. Steg 1 blir att lyckas låsa mot band 20, och se hur det går:)


@Östen:
Ah, då fattar jag. Jag får helt enkelt se till att leta upp en PC:)
Routern är en B593u-12. Menar du att den inte kan köra band 20?
(De flesta ställen jag hittat säger att den kan köra 3,7,8,20 (& ev.1).

/Simon

14

Sv: Hur nå mobilmast med svagare signal men lägre belastning?

östengurka skrev:

Är det en B593s-22 skall den så vitt jag kan se ha LTE Band 20.

Kan det vara så att den är så gammal att Tele2 på den tiden inte använde band 20 (800MHz) och att detta val därför inte finns i användargränssnittet?

Prova med något av de två Windows-program som jag tipsade om ovan, och se om routern vill köra på band 20!

/Östen



"I rest my case..."

/Östen

3's 4G

15

Sv: Hur nå mobilmast med svagare signal men lägre belastning?

Hej igen!

"Det första man blir blind på är ögonen"...

Nu ser jag att du skrev att du har en B593u-12 och inte en B593s-22.
Men det spelar ingen roll för båda stödjer band 20!

Ursäkta förvirringen, men som sagt det är i detta avseende ingen skillnad!

/Östen

3's 4G

16 Senaste redigerad av JohnnyPuma (2022-03-23 20:39:44)

Sv: Hur nå mobilmast med svagare signal men lägre belastning?

Hejsan
Tänkte jag skulle ge en uppdatering på hur det går/gick.


Jag började med att testa antenner.
Poynting XPOL-2-5G, och en logperiodisk mimo från Nedis.
De gav likvärdiga resultat. Dubblad hastighet och stabilare uppkoppling. Men fortfarande inte bra.

Sen testade jag att byta till en ny router. En TP-Link X20-4G (Cat6), som de sålde ut billigt på Kjell.
Det dubblerade hastigheten igen, som nu kom upp i 20-30Mbit/s.

Med tanke på hur nära det är till Stockholms innerstad så tyckte jag fortfarande att det var för dåligt.
Tele2's tekniker meddelade att de var medvetna om problemet med överbelastning, och att de kommer utöka kapaciteten på masten inom de närmaste månaderna. Dock antagligen bara med 800 och 900MHz. Så lite oklart om den avlastningen kommer ge så mycket högra hastigheter.

Min kompis har varit tydlig med att hon inte ville byta abonnemang. Men till slut blev jag tvungen att åtminstone testa.
Med Tre så kom jag upp i 90Mbit/s. Utan extern antenn...

Jag testade även med den Cat19-router som Tre själva säljer/skickar med. En Huawei B818.
Med den kom jag upp i 120 Mbit/s.
Med Tre på min iPhone 12 kommer jag upp i över 200Mbit/s.


Med så stor skillnad i hastighet så lutar det åt att min vän kanske kommer bita i det sura äpplet och byta till Tre för hela familjen.
Betydligt bättre hemma i stan, men antagligen fullständigt värdelöst i sommarstugan;)


Tusen tack för all hjälp! Jag har lärt mig massor:)
/Simon