26

Sv: E3276 Hilink byta firmware

Hej på er!
Jag har en e3276 med hilink och jag har exakt samma problem som trådskaparen.

Jag försöker flasha, men programmet säger typ "Ingen port hittades" efter en stund och flashningen avbryts.
Jag har prövat på flera olika datorer med olika operativsystem, men inget tycks hjälpa!

Hur gör man egentligen?! *desperat*

27

Sv: E3276 Hilink byta firmware

Kaikallon skrev:

Hej på er!
Jag har en e3276 med hilink och jag har exakt samma problem som trådskaparen.

Jag försöker flasha, men programmet säger typ "Ingen port hittades" efter en stund och flashningen avbryts.
Jag har prövat på flera olika datorer med olika operativsystem, men inget tycks hjälpa!

Hur gör man egentligen?! *desperat*

Du måste installera drivrutinen för modemet först, om du inte redan gjort det. Annars fungerar det inte.

28 Senaste redigerad av Kaikallon (2013-10-26 12:00:18)

Sv: E3276 Hilink byta firmware

erka skrev:
Kaikallon skrev:

Hej på er!
Jag har en e3276 med hilink och jag har exakt samma problem som trådskaparen.

Jag försöker flasha, men programmet säger typ "Ingen port hittades" efter en stund och flashningen avbryts.
Jag har prövat på flera olika datorer med olika operativsystem, men inget tycks hjälpa!

Hur gör man egentligen?! *desperat*

Du måste installera drivrutinen för modemet först, om du inte redan gjort det. Annars fungerar det inte.

Vilken drivrutin är det jag ska ha? Hur får jag tag på den?

Tack!

29

Sv: E3276 Hilink byta firmware

Kaikallon skrev:
erka skrev:
Kaikallon skrev:

Hej på er!
Jag har en e3276 med hilink och jag har exakt samma problem som trådskaparen.

Jag försöker flasha, men programmet säger typ "Ingen port hittades" efter en stund och flashningen avbryts.
Jag har prövat på flera olika datorer med olika operativsystem, men inget tycks hjälpa!

Hur gör man egentligen?! *desperat*

Du måste installera drivrutinen för modemet först, om du inte redan gjort det. Annars fungerar det inte.

Vilken drivrutin är det jag ska ha? Hur får jag tag på den?

Tack!

Jag använde drivrutinen som ligger med på modemet.

30 Senaste redigerad av Kaikallon (2013-10-26 15:11:07)

Sv: E3276 Hilink byta firmware

erka skrev:

Jag använde drivrutinen som ligger med på modemet.

Kan du beskriva i större detalj hur du gjorde? Jag kan inte hitta någon drivrutin på mitt modem.
Det enda jag hittar är hilink-mjukvaran, typ

Edit: Du kanske kan skicka de drivrutinerna som du använde till mig? Det vore jättesnält!

31

Sv: E3276 Hilink byta firmware

hilink mjukvaran innehåller kanske drivrutinen :-)

32

Sv: E3276 Hilink byta firmware

Jag har lyckats lösa problemet!! big_smile

Felet var att när jag uppgraderade firmware så hade jag inte valt den allra senaste från den ryska sidan 3ginfo.ru/download59.html
Efter att ha flashat med den senaste firmware från den ryska sidan så kunde jag fortsätta med firmware från http://ofmodemsandmen.com/downloads.html, och då gick allt som det skulle!

Så till alla andra som får problemet "Ingen port kunde hittas", se till att flasha med den allra senaste från den ryska sidan först!

33

Sv: E3276 Hilink byta firmware

Hej, jag har tampats med ett liknande problem ett tag nu. Till slut lyckades installera firmwaren från http://ofmodemsandmen.com/downloads.html på min e3276 och fick ett externt ip.

Min glädje var kortvarig då jag insåg att jag ändå inte kan öppna några portar utåt. Jag har liksom samma problem som jag hade med hilink, trots extern ip. En annan lustig sak är att jag alltid får en gateway-adress som har ett ip högre än mitt ip. Misstänksamt likt hur den interna ip-adressens förhållande till dess gateway-adress är i hilink mode. Samt en obskyrt litet subnet (255.255.255.252). Jag misstänker alltså att stickan tar två externa ip i anspråk. En för min dator och en för stickan och att jag fortfarande ligger kvar i något halvdant hilink mode.

Någon som har samma problem? Vad får ni för ip/gw och subnet adress när ni lyckats få bort hilink?

Tacksam för svar!

34

Sv: E3276 Hilink byta firmware

Som jämförelse ett upplåst telia icke hilink E3276 med uppdaterad fw, elisa. ISP belgiska proximus, info via ipconfig /all

ip xxx.xxx.117.35
gw xxx.xxx.117.33
subnet mask 225.225.225.248

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

35

Sv: E3276 Hilink byta firmware

Tack, någon med samma setup och med Telenor i Sverige som vill posta sin (halva sin) ip/gw & netmask?

36 Senaste redigerad av Junior (2013-12-28 09:29:34)

Sv: E3276 Hilink byta firmware

Så här ser min ut med Telenor:

IP Address:     xx.xxx.179.214
Subnet Mask:     255.255.255.252
Default Gateway:     xx.xxx.179.213
DNS 1:     195.54.122.211
DNS 2:     195.54.122.221

Detta är med ett original HiLink Modem:

Modem internal model: E3276
Modem firmware: 22.262.03.01.422

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Telenor MBB 32 / E3276 i en Dovado Pro / E398 i en TP-Link 3420 V.2/ Dovado Tiny som bara ligger och dammar

37 Senaste redigerad av bassss (2014-03-02 10:02:56)

Sv: E3276 Hilink byta firmware

Tja!

Har problem att få flashen att lyckas, problemet verkar vara att efter att jag skrivit in flashkoden så resettas modemet, och får då två nya comportar, mot vad den hade när programmet började, och därför verkar ju inte flashen fungera.

Nån som har en idé på hur man löser detta?

http://i.imgur.com/AhGJVM4.png

http://i.imgur.com/CiwkzMG.png

38

Sv: E3276 Hilink byta firmware

Jag lyckas inte flasha min E3276 på det sätt ni andra har gjort. Jag funderar på om det kan ha att göra med att jag kör Windows 10...
Vilka Windows-versioner körde ni som lyckades med flashningen back in 2013?

39

Sv: E3276 Hilink byta firmware

Nu lyckades jag flasha! Här är länk till engelsk tråd där jag skrivit hur jag gjorde:
forums.whirlpool.net.au/forum-replies.cfm?t=2147122&p=2#r23
(Jag får tydligen inte posta "riktig" länk)