1 Senaste redigerad av jonasolof (2019-11-21 22:04:20)

Tråd: Failover fiber till LTE.

Då tråden ändrade inriktning gör jag en ny om fiberlarmslinga.


De skåp som används för fiber för fördelning av ducter till kund gör en betänksam. Plåten är mycket tunn och de verkar inte vara larmade. Så även om man döljer ingången till hus finns en uppenbar sabotagerisk om någon vill klippa videoövervakning och larm.

För närvarande går mitt larm både över mobilnätet och över adsl.Kopparlinan vore av olika skäl svår att komma åt. När adsl byts mot fiber skulle jag vilja ha någon funktion som övervakar att fibernätet är obrutet från skåpet. Vid avbrott kan specifikt larm gå över mobilnätet.

En tanke är en enkortsdator som pingar uppåt i nätet och vid uteblivet svar bryter en krets vilket utlöser larm via den befintliga larmanläggningen. Det aktuella skåpet står nära fastigheten och vid larm i fastigheten kommer sirenen att höras till skåpet. Området är inte tätbebyggt. Grannar har också intresse av att veta att skåpet saboterats.


Ett krux är naturligtvis uteblivet pingsvar på grund av andra avbrott i nätet. Det vet jag inte hur ofta det förekommer. En variant vore en fiberslinga från huset till skåpet och tillbaka där en fotocell registrerar att ljus kommer fram. Varje duct innehåller två fibrer så det skulle bara behövas en extra duct vars fibrer kopplas ihop i skåpet och sedan får jag lösa det själv ihuset utan medverkan från nätägaren.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Failover fiber till LTE.

Jag har en router (cradlepoint mbr1400) som har fail-over och dual wan. Nu verkar det som att unifi usg går att köra på dual wan också men jag har inte provat den än. Hur som helst så kan man proppa in två-tre usb-modem och gigabit ethernet i den och så larmar den när den byter funktion. Kör du den på en ups så kan du få larm när strömmen går också.

3 Senaste redigerad av jonasolof (2017-11-08 19:50:31)

Sv: Failover fiber till LTE.

Nu smalnar jag av frågeställningen till att enbart gälla fail-over/fallback om internetförbindelsen via en AVM 5790 eller annan router med WAN-ingång och voip-funktioner bryts. Fail-over ska ske till en 4G router, t ex AVM6840 som för övrigt också kan fungera som svarsställe för voip. Det spelar ingen roll om voip inte funkar direkt då förbindelsen går över 4G. Ä jag inte på plats behövs inte voip via AVM-router och är jag på plats kan mobiltelefonen fungera som självständigt svarsställe över wifi eller 4G. 

Cradlepoint mbr1400 som nämndes ovan har ersatts av Cradlepoint AER1600. Men den kostar 10 kkr.

Jag hade ställt frågor om fail-over styrning på Dovado VIP lounge också och då svarade Marcus-AA så här:

..."Nej, det enda vettiga är att du väljer en bra router (eller en riktig kommersiell firewall) med 3-4 ETH-interface. Sen får den alltid vara DHCP och sköta ditt LAN, men med olika regler om fallback dirigera trafiken till dina AVM-routrar som är interface mot omvärlden, på respektive accessteknik. Men behövs då AVM mot fibern? Ja kanske för IP-telefonin. Fördelen är att du kan göra inställningar så att du hela tiden kommer åt management på AVM-burkarna, även på de som inte för stunden är default router.

Jag skulle titta på Ubiquity Edgerouter eller en riktig firewall från t ex Clavister".

Hur gå vidare härifrån? Kan man inget om enterprise level firewalls så är det svårt att orientera sig. Jag vore tacksam för specifika förslag med någon burk som styr fail over via fiber eller 4G och som kostar något mindre än tiotusen. Vad kan rekommenderas från Clavister?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Failover fiber till LTE.

Kan inget om vilka failover-möjligheterna är på AVM routers men på min ASUS kan det knappast vara enklare.
Det räcker med att kryssa en ruta och välja vilket typ av fail-over man vill ha.
https://www.asus.com/us/support/FAQ/1011719/
Det går pinga lokala medieservern eller fiberleverantörens ände av fibern om man vill specifikt bevaka den sträckan.

Det går att få ASUS-routern att sända email-notifikation vid failover, men det finns ingen färdig kryssruta utan man måste manuellt lägga in en liten script-fil. Här finns ett färdigt exempel: https://github.com/RMerl/asuswrt-merlin … ding-Email

5

Sv: Failover fiber till LTE.

Unifi USG går ju riktig bra och är dryga tusenlappen. Men då är det 2 WAN in på ethernet men det verkar ju som att du har en 4g-router redan så kör hårt!

6

Sv: Failover fiber till LTE.

Tack för tipset. Unifi Usg för tusenlappen har en WAN-port, för två behövs pro-modellen som kostar 4 tkr. Jag bryr mig inte så mycket om priset om jag finner en lösning som jag kan hantera utan att lägga ned hundra timmar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Failover fiber till LTE.

Finns ingen anledning att gå på Unifi-produkterna om man inte har fler än en, tänk på att det krävs en central managementserver.

Edgerouter-familjen som jag rekommenderar har fler produkter och bättre pris, från samma tillverkare.

/M

8

Sv: Failover fiber till LTE.

Lösningen för failover blev att jag satte en av de båda AVM6890 routrar jag har som fiberrouter och den andra som 4G router, båda mot samma LAN. Fasta ipadresser på alla kameror och bara en av routrarna kör dhcp mot LAN. Det funkar med fjärråtkomst, VPN (till vardera) och voip så det får duga så länge tills AVM fått failover att funka även för fjärråtkomst.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.