1 Senaste redigerad av jonasolof (2017-08-25 03:44:46)

Tråd: Hur göra larm om fibersabotage?

De skåp som används för fiber för fördelning av ducter till kund gör en betänksam. Plåten är mycket tunn och de verkar inte vara larmade. Så även om man döljer ingången till hus finns en uppenbar sabotagerisk om någon vill klippa videoövervakning och larm.

För närvarande går mitt larm både över mobilnätet och över adsl.Kopparlinan vore av olika skäl svår att komma åt. När adsl byts mot fiber skulle jag vilja ha någon funktion som övervakar att fibernätet är obrutet från skåpet. Vid avbrott kan specifikt larm gå över mobilnätet.

En tanke är en enkortsdator som pingar uppåt i nätet och vid uteblivet svar bryter en krets vilket utlöser larm via den befintliga larmanläggningen. Det aktuella skåpet står nära fastigheten och vid larm i fastigheten kommer sirenen att höras till skåpet. Området är inte tätbebyggt. Grannar har också intresse av att veta att skåpet saboterats.

Det kan finnas färdiga lösningar för den här pingfunktionen. Den brutna kretsen kan ordnas med en optotransistor istället för ett relä.

Ett krux är naturligtvis uteblivet pingsvar på grund av andra avbrott i nätet. Det vet jag inte hur ofta det förekommer. En variant vore en fiberslinga från huset till skåpet och tillbaka där en fotocell registrerar att ljus kommer fram. Varje duct innehåller två fibrer så det skulle bara behövas en extra duct vars fibrer kopplas ihop i skåpet och sedan får jag lösa det själv ihuset utan medverkan från nätägaren.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM6840, AVM6842, AVM 6820,  E3276 plus Dovado Tiny, netgear AC785 s, ZTE MF93D, B593, diverse antenner. 3G med Vololink VA 125, Galaxy S4, Nokia lumia 920, Iphone 6 +,Ipad 3. AVM7930 för ADSL

2

Sv: Hur göra larm om fibersabotage?

Jag har en router (cradlepoint mbr1400) som har fail-over och dual wan. Nu verkar det som att unifi usg går att köra på dual wan också men jag har inte provat den än. Hur som helst så kan man proppa in två-tre usb-modem och gigabit ethernet i den och så larmar den när den byter funktion. Kör du den på en ups så kan du få larm när strömmen går också.