101

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Håller med Vox medievalis om antenner och carrier aggregregation. Det är nog bra i telefoner där man inte kommer upp i SNR pga dåliga antenner.Då kan CA ge mer bandbredd och högre fart. För fix installation kan man höja SNR på ett band med väl installerade riktantenner och då är det tveksamt om carrier aggregarion är så väsentligt. Däm som inte vet hur man handskas med antenner kan nog ha nytta av CA alternativt att däm sitter så till att riktantenner inte funkar.

de där med de och dem, se  hä gå int förklar för däm som int begrip

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

102

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Det blir således CAx3 band (minst 60 MHz) som skall gälla i 4G för fullt ös...

http://telekomidag.se/ericsson-laddar-1-gbits-4g-natet/

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

103

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Jo lysande affärside' av Tre  smile   Advanced sätt att göra affärer smile

Nu mår jag illa av deras websida så hur det är med förnyad bindningstid inkl överpris på ny hårdvara vet jag inte.

Om man nu är nöjd med Tre så kan man ju köpa hårdvaran på AliExpress, E-bay etc så slipper man bli robbad av Tre inkl uppbunden.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

104 Senaste redigerad av östengurka (2016-02-11 15:27:14)

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Nu har jag provat....

Tusen tack jonasolof för ditt suveräna tips om notch-filter!

Idag skred jag till verket och byggde två stycken, ett till vardera externa antennen, för att undertrycka 2600-bandet och tvinga min ZTE MF28G att använda 800-bandet.
Byggbeskrivning enligt jonasolofs tips http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1758166 (Hampus.eng hittade detta).


Det blev inget vackert bygge.... http://s23.postimg.org/vlriwfvuz/Notch_filter_2.jpg   .... men det viktiga är att det fungerar !!


Nu kopplar MF28G upp sig på FDD800 och jag tappar kanske någon dB på det slarviga bygget, MEN jag har åter prestanda och signalstyrka som före "motivationsbrevet" i oktober, det vill säga det dubbla. lol

/Östen

3's 4G

105

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Det var väl ett jättevackert bygge! Helkul att det fungerar. Du är mig veterligen den förste som beskrivit resultatet av notchfiltrét på 4G. Med en AVM router hade man kunnat se på RSRP-värdena med och utan filter hur mycket 2600 cellen dämpas. Även kul för operatörer att veta.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

106 Senaste redigerad av östengurka (2016-02-11 16:13:34)

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Åter igen .... Säg den glädje som varar beständigt!!


Efter att jag byggt mina notch-filter så lät jag det vara igång en dryg timme för att försäkra mig om att det verkligen fungerade stabilt.

Därefter postade jag mitt "glada" inlägg här på forumet (inlägget ovan).

Det tog ca 3 minuter efter att jag postat inlägget så var jag åter uppkopplad på FDD2600......... och lyckades inte koppla upp på FDD800 igen! mad  mad


3 (Support) verkar ha stenkoll på detta forum !!  wink


Att man aldrig lär sig att hålla tyst.......


/Östen

3's 4G

107

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Då tror jag inte att dämpningen är tillräcklig. Finns ingen som helst anledning att tro att 3 Support fifflar. Problemet är att routern föredrar 2600 MHz som har större bandbredd än 800.

Jag tror att yagis är de frekvensselektivaste antennerna men där kanske E Kafeman kan bidra. En annan antenntyp som bör vara mycket selektiv är slot-antenner som jag skrivit om tidigare.

eller kanske ta skeden i vacker hand och använda 2600 MHz med en bra antenn?

Kolla Metallicaman_1 Han byggde om billiga paraboler eör wifi till 2600 och fick sådär 20 dBi gain på 2600. Det är förmodligen inget fel på cellerna i sig, bara att modemet inte väljer på SINR för det gör inga. Detta förhållande är grundorsaken till att man måste kunna välja band själv.

bara för att Tre nu inte ska tro att det aldrig är fel på deras master hänvisar jag till denna tråd, fr a de senare inläggen med grafer på hur cellen fungerar enligt AVM real time monitor

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 15&p=5

I sista inlägget har jag också en länk till en österrikisk rapport om en dåligt fungerande tre-mast

Jag såg samma vilt svängande SINR och RSRQ i Kigali i Rwanda nyligen på en mast som AVM6820 routern rapporterade var belastad till 95 procent medan intilliggande master bara var belastade till fem procent av kapaciteten och inte hade dessa svängningar. SINR höll sig ofta kring 4-7 och RSRQ var urdåligt -15 och så, trots bra RSRP. Fast jag vet att interferensen var stark där jag mätte.  Bilder kommer så småningom med recension av routern.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

108

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Nu har jag lyckats koppla upp igen på FDD800....

Har klätt in skarven vid notch-filtret med aluminiumtejp i hopp om att få bättre skärmning.

Är det inte en brist i systemet om det föredrar 2600-bandet med ca 25 dB sämre signalstyrka före 800-bandet?
Det är ju bevisligen så att bandbredden i detta (mitt) fall blir dubbelt så stor på 800-bandet!

/Östen


P.S.
Jag lade in en wink i mitt förra inlägg för att inte skylla för mycket på 3....
D.S.

3's 4G

109

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

FDD2600 har samma bandbredd som FDD800 när det gäller TRE.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

110

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

kan säga med mitt ZTE mf823 gör samma sak om man har auto på , jag har haft igång mitt comviq refill och den drar också 2600mhz om den kan istället för 900 mhz bandet som har bättre signal, 2600mhz är dåligt som attan så , och ibland hoppar den på 800 mhz istället för 900mhz som comviq brukar använda så ,

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

111

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Tack Danne för rättelsen. Håller med Pedrosso att routrar på auto tänker själva men dåligt. Det beror på att man då LTE specifikationerna gjodes inte förstått vilket stort problem interferens skulle bli så man tog inte med SINR i de värden som rapporteras mellan router och mast. Varje tillverkare mäter på sitt vis. 

Jag testade på en Telenor mast på Öland. den har 800 MHz och når mycket långt. Med takantenn i bil körde jag vå mil och hade bra SNR. På återvägen lät jag routern välja själv. Då låste den på den ena 900-cellen efter den anda med dålig SNR men bra RSRP. Det är helt enkelt en svaghet i 4G systemet som förhoppningsvis kommer att rätts till. Fast det blir ändå rörigare med flerbands carrier aggregation.

Modemen kan inte mäta SINR annat än på uppkopplad cell. För optimal handover skulle man mäta kontinuerligt på hörbara grannceller vilket man bara gör för RSRP och RSRQ.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

112 Senaste redigerad av östengurka (2016-02-11 22:32:29)

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Tidigare i kväll skärmade jag notch-filtren lite mer med Alu-tejp   http://s21.postimg.org/rvdsdcxrb/Notch_filter_31.jpg
Först lade jag smältlim på och runt lödningen av mitten-ledarna för att undvika kortis.

Efter denna bättre skärm har uppkopplingen mot FDD800 varit stabil (tror jag... för jag har gjort lite annat också).
3 (Support) har väl ledigt i kväll, så jag får se hur det blir efter kl 09.00 i morgon bitti när arbetsdagen börjar .....  wink


Åter igen lite hoppfull med en dåres/druckens/rättshaverists, nästan helt ogrundade optimism .......


/Östen

3's 4G

113

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

tänker på Dante och porten till infernot. I som här träden in, låten hoppet fara.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

114 Senaste redigerad av östengurka (2016-02-12 16:01:41)

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Nu har jag varit stabilt uppkopplad (såvitt jag vet) på FDD800 i ganska precis ett dygn ! lol
Prestanda är fortfarande åter till vad de var fram till oktober 2015, dvs DL 45-50 Mb/s UL 20-25 Mb/s.

Att klä in skarven vid notch-filtret med Alu-tejp gjorde tydligen susen.

Åter igen tusen tack jonasolof för tipset om notch-filtret!

/Östen

3's 4G

115

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Tacka hampus.eng, gud och amerikanen IB Crazy som öser ut sig tekniska tips till guds ära och mänsklighetens fromma. Alla sätt är bra.

Tyvärr har jag inte utrustning för att optimera ett notch-filter. Men jag vet ett EMC lab där de kan svepa vilka frekvenser som helst och mäta signalstyrkan i radiodämpad mätkammare. Ett finlir-problem är impedansanpassningen, den påverkas av notchfiltret. Även om artikeln beskriver hur man kan försöka komma runt problemet vore det ändå bra om man kunde optimera anpassningen eftersom stående vågor snor mycket uplink effekt. Googla SWR. katten vet hur man mäter SWR på mottagning. Normalt sett mäter man reflekterad uteffekt från en sändare och det vore inte så populärt på 800 bandet. Fast i och för sig borde EMC labbet kunna lägga in notchfiltret före sin antennprobe. Problemet är att måtten varierar med varje koaxialkabel. Man borde kunna göra ett notchfilter med luftisolering, en tråd i ett rör. Då skulle resultaten kunna vara reproducerbara.  Rörsstumpen skulle bli något längre än koaxialkabelstumpen eftersom kabeln har lägre velocity factor än en luftisolerad ledare. Man skulle t o m kunna skruva på toppen och mäta dämpningen genom att kolla RSRP i AVMs antenninställingsfönster som ger koll på mkt små justeringar. 

Notchfiltret lär kunna dämpa 30-40 dB och det måste räcka för att få en router att välja ett annat band. Under förutsättning att man hamnat rätt i frekvens...

Här är några radioamatörer som tar notchfilter på allvar: Notera att i datablad angiven velocity factor kanske inte stämmer.

http://www.repeater-builder.com/antenna … ilter.html

Problemet var en repeaterstation på amatörbandet 50 MHz. In och ut måtte ligga nära varandra i frekvens, så de behöver stänga ute sändarens signal från mottagaren, annars överstyrs den. Samma problem som vid all duplex, t ex FDD 4G.

Här är originaltråden om hoppande netgear-router

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 93&p=2

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

116

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Fortfarande stabil uppkoppling på FDD800 efter 2,5 dygn! big_smile
Routern MF28G har till och med snällt kopplat upp sig igen på FDD800, efter 3's (skandalösa!) påtvingade dygnsvisa nedkoppling.

För att travestera ett slagord från (19)70-talet, "mera notch-filter åt folket"....

/Östen

3's 4G

117 Senaste redigerad av östengurka (2016-05-11 20:35:19)

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Kanske dags för en liten lägesuppdatering...

Min ZTE MF28G fungerar fortfarande efter 2,5 månader utomordentligt stabilt på 4G FDD800 med hjälp av notch-filtret, mot samma basstation som den varit uppkopplad mot de senaste 2 åren och 6 månadera.


Om jag skall sammanfatta lite nu när "dammet lagts sig lite" så måste jag tyvärr konstatera några besvärande fakta:

- 3 "for med osanning" (dvs. ljög för oss kunder) i sitt utskick i oktober 2015, när de påstod att ZTE MF28G skulle sluta fungera i deras nät på 4G, och därför försökte lura oss att binda oss för 24 nya månader....

- medlemmen '3 support' "for med osanning" (dvs. ljög för oss här på forumet) med sina bortförklaringar om varför min (och alla andras) ZTE MF28G hade "slutat fungera".

- 3 supportavdelning "for med osanning" (dvs. ljög för mig) vid ett antal tillfällen när de påstod att inget ändrats i basstationen och i min uppkoppling trots att modemet hoppat från  FDD800 till 2600 pga. att basstationen utökats från bara 800 till 800+2600.

- mycket "damm" hade inte behövt röras upp, och vi hade sparat många timmars funderande/felsökande/"munhuggande" om 3, 3 supportavdelning och den "officiella" användaren '3support" här på forumet hade talat sanning och låtit bli att försöka lura oss alla.

- 3 har med sitta lögnaktiga agerande lurat ett antal (säker många tusen) kunder att betala extra för att binda sig för ytterligare 24 månaders abonnemang.


Mina slutsatser är två:
1. 3 borde "skämmas ögonen ur sig" för sitt skojar-beteende
2. 3 kommer nu att hitta på någon ursäkt för att säga upp mitt abonnemang

/Östen

3's 4G

118

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Du menar att det forfarande fungerar?

119 Senaste redigerad av östengurka (2016-05-01 22:04:33)

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Japp...
Det fungerar utomordentligt fortfarande efter 2,5 månader med notch-fiiltret (och alu-tejpen)!
Det vill säga lika bra som under de två första åren innan 3's "motivationsbrev" i oktober 2015....

Men som sagt, 3 följer ju detta forum så efter mitt ovanstående inlägg idag så är väl åtgärder på gång för att snarast se till att det inte fungerar för mig längre.
Skall bli spännande att se hur de nu "löser problemet" med mig och min ZTE MF28G som vägrar sluta fungera....

/Östen

3's 4G

120

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

De har nog andra klagande kunder att ägna sig åt istället för att följa tråden. Kul att det funkar för dig.

Undrar om de skulle rekommendera notchfiltret om man kontaktade dem med ett problem liknande de du hade från början... Chansen torde vara noll.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

121 Senaste redigerad av mixtri693 (2016-07-08 07:41:41)

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Hej från Lund . I Lund tre har uppgraderat många basstationer med Carrier Aggregation (Band 38 , Band 7 , Band 20 ( ? ) kanske ) . Denna speedtest är från centrala Lund ( busshållplats Åke Hans ) . Smarttelefonen är LeEco X820 .Speedtest ~120Μbps down/ 10Mbps up.
Mycket bra jobbat Tre !

Can't upload picture... hmm

Warning! The following errors must be corrected before your message can be posted:
Too more links in message. Allowed 0 links. Reduce number of links and post it again

122

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

mixtri693 skrev:

Hej från Lund . I Lund tre har uppgraderat många basstationer med Carrier Aggregation (Band 38 , Band 7 , Band 20 ( ? ) kanske ) . Denna speedtest är från centrala Lund ( busshållplats Åke Hans ) . Smarttelefonen är LeEco X820 .Speedtest ~120Μbps down/ 10Mbps up.
Mycket bra jobbat Tre !

Can't upload picture... hmm

Warning! The following errors must be corrected before your message can be posted:
Too more links in message. Allowed 0 links. Reduce number of links and post it again


120 Mbit/s är inget imponerande för 4G+.

340 Mbit/s är det högsta jag kommit upp i med Telia :-)

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

123 Senaste redigerad av mixtri693 (2016-07-28 11:25:31)

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Efter att ha använt Tre operator för en månad, nu har jag observerat följande saker:
1) LTE täckningen är ganska bra i Skåne.
2) Intervallet för radioband 38 är ytterst begränsad (cirka 100 runt basstationen och endast utomhus). Är inte det väldigt konstigt? Andra aktörer, t.ex. Telenor ger mycket bättre utbud av LTE + runt sina basstationer och inomhus.
3) Den nedladdningshastighet är runt 150Mbits / sek och uppladdningshastighet är runt 10Mbits / sek för LTE +.
4) När jag ligger till platser med Band 7 uppladdningshastighet är mycket bättre (FDD vinner över TDD?).
5) När jag flyttar från Band 38 till en annan LTE band min telefon "kopplar" för en sekund och återkopplar till den andra radiobandet . Är det händer för dig också?

*Jag är ledsen i förväg för min svenska, jag är grekisk, som bor i Sverige smile Jag kan tala engelska flytande men inte svenska, tyvärr*

Device: LeMax 2

124

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Du uttrycler dig bra på svenska. Jag undrar bara vad du menade med att din telefon kopplar för en sekund och sedan återgår till andra bandet. Menar du att telefonen återgår till det tidigare bandet som var 38?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

125

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

jonasolof skrev:

Du uttrycker dig bra på svenska. Jag undrar bara vad du menade med att din telefon kopplar för en sekund och sedan återgår till andra bandet. Menar du att telefonen återgår till det tidigare bandet som var 38?

Jag har bott i Sverige i 4 år, men jag har precis börjat tala smile

Till exempel, jag bor i ett område där tre använder radioband 38, 7, 20, och när modem ändras från LTE Advanced (Band 38 + 7) till LTE (Band 20 eller Band 7) då telefonen "kopplar" från nätet för cirka en sekund, och ansluter igen. Om jag har någon Skype Call aktiv denna period anslutningen "fryser" i 3-4 sekunder. Även när jag har aktiva uppgifter modemet kan inte flytta från 4G> 4g +.

Jag har ingen annan telefon som kan använda radioband 38, så jag kan inte förstå om det är ett generellt problem eller min telefon problem sad