51

Sv: Open loop MIMO

Job skrev:

Hur ser jag om det är + eller - på adaptrarna?

(Provade att göra en fabriksåterställning, bara för att ha det gjort - ingen skillnad i värden, dock.)

vi vet lite mer nu,...
masten funkar,
Du har en annan användare inom gång-avstånd med utrustning som funkar och kan nu ta reda på om det är router eller nätadapter, och, eller antenn/kabel,...

NÄR vi vet SÄKERT att det är nätadapter poster Du vilka gamla DSL-router / modem Du har hemma och någon här har samma eller kollar up åt Dig,... OK,...?

enbart som fotnot:
jag testade nätadapter från R90 router, (9v), router, (som sån), hoppar igång, fast radio-delen EJ,...! (för vad det nu kan vår värt att veta)
(felet kan alltså vår att nätadapter saggar)
<ole>

52

Sv: Open loop MIMO

Mitt svar på #27 ligger under tråden "Antennpolarisation vid LTE" så blir alla glada och lyckliga

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

53

Sv: Open loop MIMO

Ole2 skrev ovan att hans nätadapter obelastad ger 11,9 volt vilket redan det är i underkant. Vid full belastning kan nog spänningen sjunka än mer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

54

Sv: Open loop MIMO

Nu på morgonen har jag betydligt bättre värden (mätt under ett par timmar). Då är det väl rimligt att anta att det inte är nätadaptern utan något "yttre", något i omvärlden som påverkar, eller?

RSRP     -100 db
RSRQ     -13 dB
RSSI     -83 dBm
SINR     16 dB
Tx Power     14.2 dBm
Localization     282
MIMO     Closed loop MIMO

55

Sv: Open loop MIMO

Vilka yttre faktorer då? Den variation du nu fick kan förklaras av svajig funktion hos routern pga för låg spänning. RSRP ligger mellan extremvärdena. Vid sådana här problem får man utesluta felkällor systematiskt om man inte kommer längre genom att försöka tänka. Jag hade öppnat routern och mätt inspänningen under last. Och kontaktat Net1, presenterat problemet och sagt att du behöver kapa sladden för att använda en något kraftigare nätadapter.

Jag har inget nytt förslag på omvärldsfaktor som skulle skicka RSRP 15 dB upp och ned och ibland i mitten i vad som förefaller icke kontinuerliga förändringar. Fel i den egna utrustningen är sannolikast.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

56

Sv: Open loop MIMO

Ok.

Jag har skickat ett PM till @Besk, så får vi se.

57

Sv: Open loop MIMO

Länk till min LTE 450-router (Acandia har fler varianter även med dubbla radiomoduler).

http://www.acandia.se/router-h820-lte45 … c-421.aspx

Mina andra routrar [LTE 800/900/1800/2100/2600 MHz & HSPA+ 850/1900/2100 MHz & EDGE/GPRS 850/900/1800/1900 MHz] är av märket ProRoute (distributör Westlake i London) vilka är en något mer utvecklad variant av e-Lins H820 fr. a vad gäller det grafiska interfacet och färgen på alla kontroll-LED. I övrigt samma under plåtkapslingen.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

58

Sv: Open loop MIMO

Varför bytte du radiomodul?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

59

Sv: Open loop MIMO

Något är skumt med net1 localization info då vi verkar bo 70 mil från varann med samma 282 tongue

60

Sv: Open loop MIMO

Nej det behöver inte vara fel, samma nummer på cell kan användas på olika ställen, bara de är tillräckligt långt ifrån varandra. Det de kallar localization och som anges med tre siffror benämns normalt Physical Cell Identity, PCI. Nummerserien går normalt till drygt femhundra. Finns fler celler än så och det gör det i alla nät så återanvänds numren. Varje cell har också en annan beteckning som heter Global Cell Identity, GCI. Den är unik i hela världen för cellen och anges ofta helt eller delvis hexadecimalt. 

I näten används det kortare PCI för att minska datamängden vid handover vid cellbyte. routern vet var den är därför att den också rapporterar LAC, Local area Code som är det område som en PCI nummerserie tillämpas i. Om nu routern skulle vilja göra handover till en annan cell som har samma PCI, vilket är otillåtet, så griper en automatisk funktion Self Organizing Network, SON, in och ger endera cellen en annan PCI. GCI ändras inte.   

En router med vettig programvara visar PCI, GCI och LAC. Det gör även telefoner som Samsung med rätt kommando.

Inget att göra åt saken.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

61

Sv: Open loop MIMO

Radiomodulbyte:
Den tidigare (originalmodulen) hanterade 450 CDMA, den nuvarande hanterar 450 LTE. Billigare än att byta routern som helhet. H820-serien är systematiskt moduluppbyggd varför byte av radiomodul är förhållandevis enkelt. Eftersom det var ett led i paradigmskiftet hos Net1 gjorde Acandia bytet snabbt.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

62

Sv: Open loop MIMO

Besk skrev:

Något är skumt med net1 localization info då vi verkar bo 70 mil från varann med samma 282 tongue

oops,... ja det var ju lite långt att gå förstås,...
(tack för att ni försökte i alla fall)

@Job: Nu, eftersom Du ej har tillgång till multimeter och sånt, gör så här:
lista märke / modell vart den nätadapter Du hittat kommer från, om prylen är sökbar ser vi om den går att använda,...

Vi öppnar inga router eller klipper någon sladd eftersom det är Net1's egendom,...!

Den nätadapter Du söker måste även ha en 'viss klass', märkningen på adaptern kan vår, och är, olika, och även bristfällig,...

Här är något att kika efter:
* 12v, och eftersom 'center=+' självfallet AC-->DC,
* stabiliserad, (flesta nätadapter till högtalare o sånt åker ur),
* 1A, (1000mA), eller bättre, (mer),
* märkning för 'center=+' ser ungefär ut såhär: [- --(o-- +],

chansen för att hitta användbart skulle vår bra i 'samma kategori' av prylar,...

har jag glömt något,...?

och fråga gärna en gång för mycket om Du är osäker på något,...
<ole>

63 Senaste redigerad av Job (2016-03-11 17:26:25)

Sv: Open loop MIMO

Jag är inte säker på hur man lägger till bilder så jag provar två vägar:)

https://onedrive.live.com/redir?resid=8 … hoto%2cjpg

https://onedrive.live.com/redir?resid=8F6EC4DC2AC3D446!5304&amp;authkey=!ACB99o3H9tx4B1U&amp;v=3&amp;ithint=photo%2cjpg

Jag har tyvärr ingen aning om varifrån den härrör. Jag brukar bara spara gamla adaptrar för just sådana här tillfällen.  Men bilden kanske säger någon annan något om vad den kan höra till...

64

Sv: Open loop MIMO

Job skrev:

Jag är inte säker på hur man lägger till bilder så jag provar två vägar:)

https://onedrive.live.com/redir?resid=8 … hoto%2cjpg

https://onedrive.live.com/redir?resid=8F6EC4DC2AC3D446!5304&amp;authkey=!ACB99o3H9tx4B1U&amp;v=3&amp;ithint=photo%2cjpg

Jag har tyvärr ingen aning om varifrån den härrör. Jag brukar bara spara gamla adaptrar för just sådana här tillfällen.  Men bilden kanske säger någon annan något om vad den kan höra till...

Ser bra ut,...! (själva hadde jag använd den utan att blinka)
i med den och kolla,...!

@någon som vet hur man poster billeder direkt här,...? (som ligger på denna server)
<ole>

65

Sv: Open loop MIMO

MU18-2120150-C5 används bland annat till produkter från NETGEAR & TP-LINK,...
---
LEI / ITE 12V 1.5A 5.5/2.1mm EU Wall Plug MU18-2120150-C5 AC Power Adapter Charger, 100% Genuine, One year warranty. - more info check here:
http://www.sourcingelectricals.com/LEI- … -11180506/
--
Specifications and Product Details:

Features:
Original LEI / ITE POWER SUPPLY Power Adapter
Universal AC Input
Efficiency: >80% @full load typical
High MTBF & Long life
EMI/FRI: FCC part 15, subpart B Class B
Over voltage protection

Overload protection
Short CKT protection

Over temperature Protection

Specification:
Input: 100-240V
Output: 12V 1.5A DC

DC Output Connector: 5.5/2.1mm
100% satisfaction guarantee

1 year warranty
---
<ole>

66 Senaste redigerad av Job (2016-03-11 18:51:42)

Sv: Open loop MIMO

Så, nu har jag provat med den "nya" strömadptern. Jag körde bara ungefär tio minuter men jag får i princip exakt de siffror jag haft hela dagen. RSRP på -110 och SINR på mellan 6 och 10.

Jag kan ju delge er en bit intressant information. Jag har hela dagen kört med bara de medföljande spröten. Och RSRP har legat nästintill helt still på -110. Det är alltså sämre än de "katastrofala" siffror jag hade i tisdag - då hade RSRP fallit från -92 till -105 över natten. Nu har jag alltså haft -110 hela dagen. Och till det intressanta - jag har i dag haft bättre hastigheter än i tisdags, och kanske något men inte mycket sämre än i måndags. Förklara det den som kan.

Sedan såg jag också att RSRP diffar väldigt mycket om jag flyttar modemet bara tjugo centimeter i sidled. Upp till 7 db. Det är enorm skillnad i både hastighet och stabilitet på bara några få centimeters flytt av modemet. Men just det här ligger precis i linje med vad jag hela tiden upplevt med de fem åren med Net1 - hastighet och stabilitet är helt avhängigt av placering av modem/extern antenn.

67

Sv: Open loop MIMO

En decimeter kan göra underverk - gäller inte bara Net1 !  Det är därför som en noggrann och tidsödande (ibland mycket tidsödande !) utprovning av antennlägen och riktning med hjälp av en router som är generöst meddelsam på signalvärden är grundbulten för att få en bra transmission. Radiovågors vägar är outgrundliga...

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

68

Sv: Open loop MIMO

Instämmer helt med ovanstående,...

i mitt fall är den 'spott' knapp 1m bred och 1/2m hög,...
(sparade nog ett par tusen i antenn så väl använd tid, plus är man från Småland och snål som fan passar det helt fint)

kanske ej alla som har den tur,...(?)
värja installation är unik,...

i annat fall blir det väl: "häng dom högt",...(?)

@Job: synd ju att den teori inte hål,...
Du får lov att kolla med Net1 om dom har problem i masten,...(?)

(virkar som vi mest kör 'chat-tråd' nu)
<ole>

69

Sv: Open loop MIMO

Jag ägnade flera veckor åt att prova mig fram till en "sweet spot" för den externa antenn jag satte upp för fem år sedan. Vi pratar många, många timmar, totalt. Och det var innan jag hade några mätvärden att gå efter. Tror att det var ett D40-modem. Men på den punkten skiljer det än mer i både hastighet och stabilitet. Jag hade från början antennen på nocken men det visade sig att bästa fart/stabilitet fick jag två meter lägre ner. Men jag kan inte flytta den en decimeter innan hastigheten halveras. Jag minns att det också blev bättre om jag inte riktade in den på exakt 121 grader - tror att jag ligger på 119. Men som sagt, placering är allt. Sånär som på hårdvarufel, då.

Det är nog bara att felanmäla till Net1 och sedan vänta. Jag har som sagt haft Net1 i fem år. Första året var det inte annat än problem; de bytte bland annat ut D40-modemet en gång. Men från och med R90 hade jag tre stabila år med mycket bra hastigheter. Det som varit utmärkande är att det kommit perioder när helt plötsligt hastigheten dykt och där jag felanmält. Net1 har inget känt till om något fel i deras ände och de har inget kunnat se men så har jag i vissa fall fått meddelande, efter ett par veckor, om att någon reparatör varit ut till masten och så har det fungerat igen. Andra gånger har jag inget hört men så har det, efter kanske tre veckor, plötsligt hoppat igång...

Så, det är nog bara att vänta och se.

Tack till alla som engagerat sig smile Även om teorin om strömadaptern - förmodligen - inte höll så hittade jag i alla fall en "sweet spot" för modemet med bara spröten, och det är värt en del i sig. Jag fick också en hel del kunskap om de olika värdena.

Så, nu väntar jag. Inom två veckor tror jag att värdena magiskt nog är tillbaka till normalt smile

70

Sv: Open loop MIMO

Duhar inte funderat på att ha
två externa antenner?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

71

Sv: Open loop MIMO

D-40 modemet var nog Net1:s största miss. Jättetrevlig liten låda (alltför liten för att vara bra....) som ganska snart visade sig besitta de flesta tekniska sjukdomar ett modem kan ha varför det snabbt försvann ur sortimentet. Har kvar både modem och originalförpackning i mitt lilla  router- och mobiltelefonmuseum där jag är säker på att D-40:an en dag kommer att vara det värdefullaste föremålet.

För den som har transmissionsproblem eller (subjektivt) alltför låg hastighet på LTE är en test med dubbla antenner ren självbevarelsedrift. Att klaga utan att ha försökt med dubbla antenner alternativt integrerade dubbla (panel) är inte fair play.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

72

Sv: Open loop MIMO

Jag har kört med dubbla riktantenner. Hela veckans resultat, bortsett från gårdagens, var med dubbla riktantenner. Visserligen en utomhus och en inomhus. Det låter sannolikt att vi kommer att få fiber till byn inom något drygt år så jag vill inte borra in ännu en kabel för den korta tiden. Sedan så har jag legat på runt 11 Mbit dagtid och 6 kvällstid med bara en antenn och då gör jag bedömningen att det inte finns jättemycket att tjäna på en andra...

73

Sv: Open loop MIMO

OK, i fiberväntan är det väl knappast motiverat att jobba mer med antenner men faktum kvarstår att dubbla antenner - ibland med olika polarisationsplan - i det närmaste kan dubblera transmissionshastigheten vilket jag själv kunde verifiera efter en hel del takjobb.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

74

Sv: Open loop MIMO

Och då menar inte Vox M riktantenner inomhus. Om placeringen är så känslig är det självklart att ta ut antennerna från den reflexrika inomhusmiljön.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

75

Sv: Open loop MIMO

jonasolof skrev:

Och då menar inte Vox M riktantenner inomhus. Om placeringen är så känslig är det självklart att ta ut antennerna från den reflexrika inomhusmiljön.

I mitt fall, (på R90 tiden), och trä-hus, var det samma siffor i router när antenn var inne,
och det var utav 'annan anledning' som jag hängte ut den,...

Sånt är ju även enkelt att testa,...(?) (samt kan skilja från fall till fall,...
<ole>