26

Sv: Stabilare mottagning med antenn?

Här är lite uppgifter om den antenn du nämnde:

http://www.dipolnet.com/gsm_antenna_atk … _A7007.htm

Det är en rundstrålande enkelantenn. Det bör man inte använda vid fast installation på 4G eftersom du inte får det undertryckande av interferens från andra master som en riktantenn ger dig. Ofta är det inte antennvinsten i huvudriktningen som är det viktiga utan att andra celler i andra ríktningar dämpas kraftigt så at signal/interferensförhållandet förbättras,

Vill du ha en diskret mimoantenn för 900 rekommenderas poynting xpol A0002. Yagi-antenner kanske ger något bättre mimoeffekt och har lite spetsigare maximum men det märks nog knappast. Kruxet är priset. Antennerna är dyra i Sverige  pga brist på konkurrens i grossistledet. Från Wimo.de kan du få hem antennen för 1530 kr inkl moms och frakt. I Sverige brukar den kosta minst 100 kr mer exklusive frakt. Wimo.de är ett bra företag med stor kompetens på antenner, inte minst för amatörradio och sådana amatörer är kritiska. de har även kablar och kontakter av många slag. 

Om riktningsdiagrammet här är uppmätt vet jag inte men loben är påtagligt bred vilket är mindre bra om det finns andra celler ungefär inom öppningsvinkeln

http://emcom.no/produkter/antenner/xpol2

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

27 Senaste redigerad av E Kafeman (2016-03-02 22:32:23)

Sv: Stabilare mottagning med antenn?

Du har god signalstyrka med till modemet medföljande antenner. Signal-stapel på 4-5 streck tyder på det.
Jonasolof var inne på detta att med tillräckligt bra signal så är det inte mer nivå på signalen som behövs för att förändra en situation där du upplever kraftigt varierande bandbredd.
Problemet  kan bero på varierande belastning från andra abonnenter som ansluter till samma mast, alltså kapacitetsbrist, eller att något stör din mottagning eller att modemet inte är uppkopplad mot den mast du tror utan ibland kopplar upp sej mot någon annan bas.
Störning kan vara väldigt mycket, störning från andra master, störning från något du har i huset.
ADKO 1153 är en rundstrålande antenn som du då behöver två av och antennen har inget gain utöver vanlig dipol.
Med rundstrålande antenn kommer troligen inget av dessa gissade problemkällor att förändras, jämfört med de antenner du har nu.

Nu är inte nyttan med gain att du får starkare signal utan att du avskärmar från andra signaler och reflexer.
Avskärmning är att en antenn som har riktverkan samtidigt dämpar för andra riktningar med oönskade reflexer eller oönskade basstationer. Väljer du en antenn-typ som dessutom har lågt gain utanför frekvensområdet av intresse, fungerar antennen som ett filter för oönskade störningar på dessa frekvenser.
Bra val av antenn avskärmar både riktningsmässigt och frekvensmässigt.

Personligen ser jag inte vinsten med kortare Yagi-antenner med sämre riktverkan, såsom 8362, jämfört med tidigare förslag som dessutom är billigare även vid köp av 2 st via Ebay. Jo vinsten är väl att de syns något mindre och att man får extra pinne att sätta antennerna gemensamt på men det är bara extra krångel när du kan sätta antenner ovanför varandra på TV-masten.

Om det diskreta är viktigt är det enklast om du har en husvägg vinkelrätt mot basstationen, då går det spika upp en panel-antenn direkt mot väggen och sedan spraymåla den i husets färg. Måla tunnt och använd inte olje-färg eller annan kolbaserad färg som kraftigt dämpar signalen.
Alternativt går vi tillbaka till biquad som också kan göras med diskret utseende.

28

Sv: Stabilare mottagning med antenn?

Jag skall förhoppningsvis inte behöva ställa så mycket mer frågor till er grabbar. Jag har ju fått utmärkta förslag på antenner som kan vara lämpliga.

Dock en fråga gällande en eller två antenner. Om jag nu köper en yagi eller panel-antenn avsedd för 900 MHz till mitt Huawei 593, behöver jag då köpa 2 st antenner för att få snabbaste och stabilaste 4G-mottagning? De mimo-antenner jag hittat är alltid flerbandiga.

Som parentes kan jag nämna att jag får alltid bättre upload än download.

29

Sv: Stabilare mottagning med antenn?

Yagi-antenner är normalt enkelbandiga. MIMO blir möjligt först när du har två skilda antenn-strukturer, vilka iofs kan vara sammanbyggda.
När två Yagi-antenner samman-byggs så kallas det cross-Yagi.
Antenner av typ patch-paneler är förhållandevis enkla att utföra som "cross" eller kors på svenska. Diversiteten kallas för polarisations-diversitet för dessa antenner.
Patch-antenner kan göras flerbandiga relativt enkelt. Vanligast staplar man flera antenner (patchar) ovanpå varandra, vilket bygger något på tjockleken.
En MIMO patch-panel är troligen billigare än två separata paneler.
En cross-Yagi är troligen dyrare än två separat Yagi-antenner.
Jag föredrar två skilda antenner då det ger mer flexibilitet och möjligheter vad gäller placering och typ av diversitet, genom större inbördes antenn-avstånd.

Ja du behöver två antenn-strukturer för MIMO. Hur mycket bättre prestandan blir med två antenner relativt en antenn varierar. Är mottagningen riktigt dålig kan man istället stacka antennerna för att vinna några dB extra gain.

Köp eller bygg något och testa. Alternativt prova din TV-antenn. Med lite tur fungerar det riktigt bra. Det är ändå inget att se på TVn.

Alltid bättre UL än DL låter mysko. Provat annat modem?

30

Sv: Stabilare mottagning med antenn?

Snabbare upp än ned kan bero på fel i utrustning eller firmware  där modemet eller routern inte samspelar bra med basstationen för att ställa in bl a rätt modulationssteg  eller överstyrning av modemet om signalen är mycket stark.

Jag har varit med om båda.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

31

Sv: Stabilare mottagning med antenn?

Snabbare upp än ned kan bero på fel i utrustning eller firmware  där modemet eller routern inte samspelar bra med basstationen för att ställa in bl a rätt modulationssteg  eller överstyrning av modemet om signalen är mycket stark.

Jag har varit med om båda.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.