26

Sv: Open loop MIMO

Här4 är bild på signalvärden som jag fått från Vox Medievalis.
Märkligt låg CQI (långsam modulationsstakt) trots bra SINR och urstark signal

http://i.imgur.com/OKNOg2c.jpg


http://i.imgur.com/m0mqsmP.png

Den här tabellen är intressant eftersom den ger lägsta värde på SNR för en viss modulationseffektivitet. Om signalen är svag så kan inte SNR bli bra och då kan inte heller dataöverföringen bli snabb.

http://i.imgur.com/Ae7sHQT.jpg

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

27

Sv: Open loop MIMO

Vox M - får du fram CQI på LTE800 också? Såg i annan tråd att du bytt radiomodul i 450 routern. I denna andra råd från i fjol diskuterade vi också eventuella störningskällor som orsak till relativt dålig fart trots mycket bra RSRP, Man ska inte glömma bort att utrustning kan störa sig själv genom övertoner mm. Det har jag sett med andra routrar på 800. Men inte vid höga signalnivåer på RSRP.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

28

Sv: Open loop MIMO

Det här gamla dokumentet för 3G modem från sierrra wireless som gjort radiokretsen i AVMs nya router 6820 visar att det gick att fråga efter CQI

http://www.sierrawireless.com/resources … e-v2.4.pdf

Så det borde gå nu med. Ett dokument från 2013 om ett tidigare LTE kort anger att det går att få fram CQI, RI (Rank Index) och PMI. det är vad som behövs för att se att optimera nära maxläge.

PMI är en parameter som bara används i closed loop för att vikta de två dataströmmarna i MIMO mot varandra. Jag förmodar att det är genom att routern ger ett PMI värde som vi får indikationen closed loop. Därvid krävs också att RI, rank index, visas som 2 vilket innebär MIMO. Det kan också finnas closed loop även om överföringen sker med enbart diversity.

http://www.rfwireless-world.com/Termino … vs-RI.html

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

29 Senaste redigerad av Job (2016-03-08 12:44:49)

Sv: Open loop MIMO

RSRP     -107 dBm
RSRQ     -13 dB
RSSI     -88 dBm
SINR     9 dB
Tx Power     10.2 dBm
Localization     282
MIMO     Closed loop MIMO

Nu har jag helt plötsligt bara två staplar på modemet samt SINR på mellan 7 och 10. Är det vanligt/normalt att det svänger så här? Och framför allt, vad beror det på?

30

Sv: Open loop MIMO

Tídigare postade du detta

RSRP     -92 dBm
RSRQ     -11 dB
RSSI     -76 dBm
SINR     17 dB
Tx Power     16.6 dBm
Localization     282
MIMO     Closed loop MIMO

Och nu

RSRP     -107 dBm
RSRQ     -13 dB
RSSI     -88 dBm
SINR     9 dB
Tx Power     10.2 dBm
Localization     282
MIMO     Closed loop MIMO

Det förefaller att vara samma cell 282. Att SINR gått ned från 17 till 9 bör bero på den kraftigt sänkta signalstyrkan RSRP som gått från -92 till -107. 15 dBm är en förändring på 32 gånger i sígnalstyrka (2x2x2x2x2=32). Kolla över tio minuter om det dåliga värdet kvarstår. Det finns ingen fading som beter sig så. Min första misstanke är att det finns en glappkontakt i en antennanslutning, Kan även vara inne i routern i anslutningen till radiokortet,. Vrid lite på de olika kontakterna. Det har flera, även jag, fått göra i AVM6820 routrar

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

31 Senaste redigerad av Job (2016-03-08 16:54:44)

Sv: Open loop MIMO

De dåliga värdena har varit hela den här dagen. Och de består. Jag har provat att lossa och sedan dra åt kontakterna. Jag har provat att starta om modemet. Samma värden, ungefär:

RSRP     -107 dBm
RSRQ     -15 dB
RSSI     -88 dBm
SINR     7 dB
Tx Power     10.7 dBm
Localization     282
MIMO     Closed loop MIMO

32

Sv: Open loop MIMO

Värdena är överallt, nu. I går kväll hade jag RSRP på runt -109, SINR på 4-5, och hastigheter på 0,5-1,8 ned. Nu på morgonen - efter att ha haft modemet avstängt under natten, har jag ett RSRP på runt 102-107, SINR på 5-12. Håller mitt modem på att gå sönder? Eller finns andra faktorer som kan få det att svänga så här kraftigt?

33

Sv: Open loop MIMO

Vid konstigheter ska man alltid misstänka strömförsörjningsenheten. Dom är ofta av usel kvalite.
Nutidens motto är tyvärr kasta och köp nytt

34

Sv: Open loop MIMO

Det är mycket möjligt att det är fel på routern eller att strömmen från nätaggregatet svajar. Vox Medievalis kan ge råd om bra grejor för Net1.

Kolla anslutningar uppe i antenn också. Problemen kan bero på oxid i skruvanslutning. Och anslutningarna inne i routern från antennkontakterna till radiokortet. Hur växlar man mellan yttre och inre antenn på routern?

RSRP kan inte svänga så genom interferens från andra celler. Möjligen genom andra kraftiga störningar. Mycket svårutrett utan scanner eller andra instrument.

Skriv upp värden så som du gjort hittills, alla! Och skicka meddelande till Net1. Ingen idé att ringa. Den som tar luren har inte ditt problem i sin pärm. Man behöver vara proffs på radio för att analysera vidare. Och det är inte supportpersonerna i första ledet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

35 Senaste redigerad av Job (2016-03-09 11:01:42)

Sv: Open loop MIMO

Jag har kollat alla kontakter - det här är Net1:s egna antenner och där finns inte mycket att kolla (fast montering i själva antennen). Det enda jag kan växla mellan är genom att skruva fast externa antenner eller spröt på baksidan av modemet.

Felsökning. Här är värdena med bara de två små medföljande antennspröten:

RSRP     -115 dBm
RSRQ     -9 dB
RSSI     -98 dBm
SINR     6 dB
Tx Power     23.0 dBm
Localization     282

Och här värdena med de två externa, där den ena är placerad på samma plats där den varit i fem år nu (den sitter väldigt stabilt också):

RSRP     -105 dBm
RSRQ     -9 dB
RSSI     -98 dBm
SINR     6 dB
Tx Power     23.0 dBm
Localization     282

Jag har även provat olika kombinationer av en extern och en av de medföljande små spröten, endast en extern, endast ett spröt osv. Det enda jag kan notera är att RSRP nu närmast är fastlåst på -105 (jag bortser från värdena med de två små medföljande spröten här). SINR fladdrar hela tiden, och mellan 6 och 11 (oftast runt 8).

Tror ni fortfarande mest på strömadaptern? I så fall kanske man kan få Net1 att bara skicka en ny adapter.

Jag kan ju lägga till att grenuttaget modemet satt i gick sönder nu på förmiddagen, om det nu kan ha haft någon inverkan...

36

Sv: Open loop MIMO

Job skrev:

J
---snip---

Tror ni fortfarande mest på strömadaptern? I så fall kanske man kan få Net1 att bara skicka en ny adapter.

Jag kan ju lägga till att grenuttaget modemet satt i gick sönder nu på förmiddagen, om det nu kan ha haft någon inverkan...

strömadaptern är 'standard' ,12v, plus, (+), center,... min ger 11,9v utan last,...
Du skulle ha ett antal hemma redan som är bättre,... testa
<ole>

37

Sv: Open loop MIMO

Jag har en som är 12 volt, 1,5 ampere - kan jag använda den? På den ordinarie står det 12 v, 1 ampere. Gör den halva amperen någon skada?

Sedan är jag inte säker att pluggen passar...

38

Sv: Open loop MIMO

Det går alltså att ha Closed loop MIMO med mindre än optimal signal,...

...

jonasolof skrev:

Vox M - får du fram CQI på LTE800 också? Såg i annan tråd att du bytt radiomodul i 450 routern. I denna andra råd från i fjol
---snip---

Visst var där en annan tråd, och, kanske,...(?) mycket bättre upprätta en ny:
"H820 med låg CQI"
eller nått,...(?) eftersom det väll inget har att göra med "Open loop MIMO" direkt, eller,...?
enklare att hitta sen,...!
<ole>

39

Sv: Open loop MIMO

Job skrev:

Jag har en som är 12 volt, 1,5 ampere - kan jag använda den? På den ordinarie står det 12 v, 1 ampere. Gör den halva amperen någon skada?

Sedan är jag inte säker att pluggen passar...

pluggen MÅSTE ha plus, (+), i mitten, (center),...
och oh ja,...! 1,5A, (eller 15A), blir mycket bra,...!
<ole>

40

Sv: Open loop MIMO

Jag är inte helt säker på vad du menar med + i mitten - inte heller den ordinarie strömadapterns plugg har + i mitten; den har snarast två "plåtskenor", ungefär som på en jordad kontakt. Men den adapter jag hittade har varken + eller plåtskenor så det kanske är dumt att chansa...

41

Sv: Open loop MIMO

Inte helt hundra men verkar som jag sitter på samma mast? Detta är mina värden just nu utan externa antenn ca 2 mil från mast tror jag.

RSRP    -94 dBm
RSRQ    -8 dB
RSSI    -79 dBm
SINR    19 dB
Tx Power    12.4 dBm
Localization    282
MIMO    Closed loop MIMO

42

Sv: Open loop MIMO

Icke originaladaptrar kan vara problematiska inte bara pga. ev. bristande kapacitet utan också beroende på hur pass ren och stabil spänning de levererar. Själv är jag alltid väldigt noga med att  - då jag inte använder originaladaptern - en switchad strömkälla (DC/DC eller AC/DC) ska ha så lågt ripple som möjligt (gärna bättre än 50 mV pp) för att inte riskera att förorsaka skador på routerns elektronik. De här uppgifterna står sällan på adaptrarna men i bästa fall i databladet för en switchkapsel. Enklare routrar har som regel ganska dålig tolerans/reglering/filtrering för ingående ström och då hänger det på adapterns utgående strömkvalitet. Lite mer kvalificerade routrar (typ H820) är designade för mobilt och tuffare bruk och klarar ofta både råare spänning men också ett betydligt större spänningsintervall, ofta 5-40 eller rent av 50 V DC.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

43 Senaste redigerad av Job (2016-03-09 14:49:02)

Sv: Open loop MIMO

@Besk Du har ett värde på RSRP som är ungefär vad jag hade i måndags. Så, det är nog där någonstans problemet är. Frågan är bara varför jag nu har -107 (det är nu ännu något sämre än på förmiddagen).

44

Sv: Open loop MIMO

Besk är inte bara samma på mast utan på samma cell, en av de tre på masten. Om Besk har stabil signal och denna utmärkta nivå på SINR vet vi att masten funkar OK. Det är meningslöst att jämföra RSRP mellan två användare. Signalstyrka avtar med kvadraten på avståndet och en mängd lokala faktorer inverkar dessutom.

Det är bättre med en nätadapter som lämnar 1,5 A istället för 1. Om inte kontakten passar är det bara att kapa sladdarna och skarva. Men använd voltmeter för att testa polaritet. Om man har noll koll på elektronik är det bäst att ta hjälp. Edit: Vox Medievalis krav är höga och betingade av erfarenhet. Vox- kan du ge länk till din 450 router? Hur viktigt är det att byta radiomodul?

jag har själv fått byta nätadaptrar för att linksysroutrar trasslade. Ingen idé att plåga Net1 med att skicka annan adapter. Risken är att de alla ligger på marginalen och åldras snabbt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

45

Sv: Open loop MIMO

jag är inte jättesugen på att skarva sladden utifall att jag skulle behöva skicka in modemet för reparation (de kanske vill hävda att jag sabbat det genom att skada kabeln;)

Däremot, om jag stänger av modemet, och provar med den icke ordinarie adaptern så verkar dess plugg gå in och bottna på precis samma sätt. Är det farligt att prova?

46

Sv: Open loop MIMO

Min RSRP brukar ligga mellan 92-96 och SINR 17-22 men kör bara med spröten man fick med routern.
Farten brukar ligga runt ca 3-4 Mbit dagtid och ca 15Mbit nattetid. Tror inte jag vinner mycket med externa antenner?.

Det sämsta med net1 är att det fryser någon sekund då och då oavsett om jag kör med inbyggd wifi eller extern router.

47 Senaste redigerad av Job (2016-03-09 15:30:49)

Sv: Open loop MIMO

Jag låg på de värdena fram till nyår, ungefär. Men med något högre hastigheter under högtrafiktider (16-22) och något lägre övrig tid. Kanske kan du få högre hastigheter under högtrafiktider, om du kör med extern antenn.

För min del hände något under natten mellan måndag och tisdag.

48

Sv: Open loop MIMO

@ Besk

Är SINR 17-22 ska man inte förvänta sig stor förbättring med starkare insignal pga yttre antenner. Cellens kapacitet begränsar farten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

49

Sv: Open loop MIMO

Job, om du förväxlar plus och minus kan routern gå sönder.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

50 Senaste redigerad av Job (2016-03-09 17:30:39)

Sv: Open loop MIMO

Hur ser jag om det är + eller - på adaptrarna?

(Provade att göra en fabriksåterställning, bara för att ha det gjort - ingen skillnad i värden, dock.)