26

Sv: TRE och TELE2

Enligt System Profiler ser det ut som om den använder 500 mA av befintliga 500 mA på den USB porten. Det kanske är ett gränsfall?

27

Sv: TRE och TELE2

då vill den troligen ha mer då den har maxat porten, prova Y kabel eller dyl och kolla vad det blir då.

28

Sv: TRE och TELE2

Nu testat på min laptop PC, funkar utan några problem. Så nog är det Mac relaterat alltid..

29

Sv: TRE och TELE2

...men det skadar väl inte om man kopplar in en "Y-kabel" när man även använder sig av en USB-förlängningskabel?
Mitt modem (E170) "suger" väl bara det den behöver ha, eller hur?
Modemet direkt i UMR:en fungerar dåligt...att sen en 1 meters förlängning kan ge så mycket bättre prestanda...märkligt!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

30 Senaste redigerad av Fordie (2009-08-15 20:10:20)

Sv: TRE och TELE2

Nu testat med en en Y kabel från Kjell o Co, samma effekt, dvs den kopplar fortfarande ner. Det här luktar driverproblem. Jag tänker testa den på Mac:en jag har på jobbet på måndag. Så får vi se om den beter sig likadant.

31

Sv: TRE och TELE2

Sedan jag bytte från E220 till 1820 via UMR och Tre totalt hopplöst pga nedkoppling,närmast oanvändbart,alltså bara bytt modemet.

32

Sv: TRE och TELE2

Har du provat "data.tre.se" som APN?

33

Sv: TRE och TELE2

Kör det sedan början.

34

Sv: TRE och TELE2

Och likadant med bredband.tre.se?

35

Sv: TRE och TELE2

Har faktiskt inte provat det, men vi pratar alltså om en enhet som kopplar ner och upp hela tiden, oavsett om jag så att säga har gjort en "connect" via APN. Men jag ska prova det lite senare. Annars tar jag med mig den till jobbet och provar på Maccen där och är det samma så är det ju modemet som är bristfälligt. Funkar PC men inte Mac.

36

Sv: TRE och TELE2

För mig blev det bättre med data.tre.se, mkt bättre ,bra helt enkelt.Tack !

37

Sv: TRE och TELE2

Chrar,

Var det med eller utan UMR? Vilket modem använder du?

Tack!

38

Sv: TRE och TELE2

Chrar, är det så att du fick bättre uppkoppling mot Tre, eller så att hela din USB enhet inte försvann och dök upp i systemet?

39

Sv: TRE och TELE2

Använder UMR så  usb enheten ser jag ej.Kopplingen mot internet bröts trots wlan signal hela tiden.Fungerade perfekt nån timme (som jag provade)efter jag bytte till data .tre.se ,med bredband.tre.se bröts 1 gång/ min säkert.MVH

40

Sv: TRE och TELE2

använder Huwaei 1820

41

Sv: TRE och TELE2

Hmm jag har både ett Telia och ett Tre abb. så jag funderar på att prova 1820 i UMR (pga bättre mottagning hos Telia) med mitt Telia abb. Undrar om det funkar...

42

Sv: TRE och TELE2

Klart förbättring med data.tre.se.Fungerar stabilt,dock långsamt samma som E220 el snarare långsammare nedladdning via UMR

43

Sv: TRE och TELE2

Ok, nu har jag provat med Maccen på jobbet, den betedde sig ungefär likadant. Jag kör data.tre.se som APN och den tappar kopplingen till nätet och ser uppkopplad ut men sen händer ingenting. Dock tappade den inte hela USB enheten denna gång, kanske för att jag körde från en hub som hade egen strömförsörjning.
Så jag ringde Tre och pratade med en tekniker angående problemet med Mac och 1820 och han bekräftade att det var flera andra som hade ringt och haft samma problem och att de jobbade på det. Han föreslog att jag skulle ringa igen om en vecka. Jag frågade om jag får någon ersättning nu när jag sitter med ett modem som de erkänt vet inte funkar, men han kunde inte ge något svar på det. Jag väntar en vecka och ser, men jag måste erkänna att jag blir mycket förvånad om de löser det på den tiden, det är ju Huawei som måste ordna drivrutinsförbättringar. Vi får väl se.

44

Sv: TRE och TELE2

Testade med Telia och det var lite sisådär med stabiliteten (via UMR), men inte i närheten lika dåligt som med Maccen. Uppenbarligen var modemet inte låst till Tre. Däremot vet jag ju inte om Telia kopplar på en snabbare lite eller om den funkar bara man har rätt modem. Bytte tillbaka till e220, funkar perfekt med den.

45 Senaste redigerad av Fordie (2009-08-26 08:42:35)

Sv: TRE och TELE2

Är det någon som fått det här modemet (Huawei 1820) att funka med OS X 10.5 än? Jag har ringt Tre igen, men de har inget nytt att tillägga.