1

Tråd: TRE och TELE2

Så nu har både TELE2 och TRE lanserat E1820.

Den som TRE lanserade var INTE LÅST till TRE's nät. Jag kunde använda mitt TELE2 SIM kort i den. Det var det första jag sett från TRE!

TELE2 brukar inte låsa sina modem, men det har gjorts på E1550, den pre-paid versionen.

2

Sv: TRE och TELE2

Den jag fick från "clickok" var tyvärr låst till "tre",  fast det inte står någonting i deras annons!
De erbjöd sig i alla fall att låsa upp modemet, tills dess Ni kanske har hunnit med
den nya firmware-uppdateringen?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

3

Sv: TRE och TELE2

Vilken firmware? På E1820 eller DOVADO UMR?

4

Sv: TRE och TELE2

Jag menar naturligtvis på DOVADO UMR!
E1820 finns väl inte med i nuvarande firmware, eller?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

5

Sv: TRE och TELE2

E1820 finns inte i 3.0.5. firmware, men det kommer (limited) stöd för den i 4.0. Vi siktar på denna vecka! (korsa fingrarna!) Problemet är hastigheten, men det kommer fixas i en senare release. Det påverkar också E270+ eftersom det är i princip samma modem men med annorlundare fysiskt format.

6

Sv: TRE och TELE2

Tack för alla Dina svar och hjälpen Samir!
Ja, det är ju en högre hastighet man är ute efter när man byter modem.
Med min E170 och Tele2 får jag max. â–¼2,5 Mbps resp. â–²1,2 Mbps...inte så illa!
Jag hoppas att E1820 + en extern antenn + 4.0 firmware kan öka hastigheten.
Jag "håller tummarna" (i Sverige), Micke.
Jag "trycker tummarna" (i Tyskland), Michael.
Jag "korsar fingrarna" (i USA?), Mike.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

7

Sv: TRE och TELE2

hahaha...right, USA. "Cross your fingers".

Ja, vi får runt 2.5-3Mbps ner nu, och par mbps uppåt med E270+. Om du har E170 nu och får max 2.5Mbps idag, du kommer inte märka någon skillnad eftersom E170 klarar av 7.2Mbps ner.

8

Sv: TRE och TELE2

Nja..., jag var faktiskt upp i över â–¼4 Mbps...men då dog min uppkoppling  efter att  "Bredbandskollen" bara kom till ca. halva mätperioden!

Något fel är det någonstans. Är det Tele2? Är det modemet? Är det Dovadon?
Jag läste i forumet att det finns fler som har/hade problem med detta fenomen.

Så, nu hoppas jag fortfarande att E1820 kan hålla en stabilare och snabbare uppkoppling än min nuvarande E170!
Mest intressant för mig är egentligen att få så många â–²Mbps som möjligt eftersom jag har en "slingbox" som streamar.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

9

Sv: TRE och TELE2

Problemet ligger i Huaweis nya implementation, som kräver ett nyare modem drivrutin för att få mer fart på hastigheten. Än så länge finns den inte ute, men vi håller koll på det.

10

Sv: TRE och TELE2

Under mitt "MAXI-abo" med Tele2 står det:

Surfa med hastigheter upp till 10 Mbit/s
I områden med Turbo-3G + surfar du upp till 10 Mbit/s och upp till 6 Mbit/s där det finns Turbo 3G. I områden där Turbo-3G ännu inte är utbyggt surfar du i vårt vanliga 3G-nät. Läs mer under fliken Täckning.

Tänk på att du måste ha ett modem som stöder minst 10 Mbit/s för att surfa med full Turbo-3G-fart----->???????

Enligt deras karta skulle jag ha "Turbo-3G +"! Vad sägs? Är det skryt?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

11

Sv: TRE och TELE2

Du kan (som bäst) få 10Mbps om du bor i Kista och flera ställen i centrala Stockholm, but that's it!

tjaha.....när flyttar du hit?

12

Sv: TRE och TELE2

...never in my life.

I think I`m waiting for Tele2 with 4G instead,
but thanks so far for Your nice solution!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

13

Sv: TRE och TELE2

Alright, that's about 2 years away, at least. Let's hope Telenor's aggressive marketing campaign will scare the others into action. I remain doubtful around the 4G business plan since mobile operator shareholders still await a return on their 3G investments......

14 Senaste redigerad av She (2009-08-06 21:46:50)

Sv: TRE och TELE2

Hej, ny på listan. Tänkte att jag skulle dela med mig av lite erfarenheter av installation av E1820 inköpt på tre.

Har installerat på:  Win* XP,  Mac OS X och Linux Ubunty 9.04 jaunty.

Ingen installation gick "på några minuter".  Började med Mac OS X. Showstopper kom när profil inte skapades automatiskt. Hur f*n ska jag veta vad man ska skriva i de olika fälten i profilen?

Övergav Mac och gick på Linux. Hämtade hem vodafone-mobile-connect-card-driver-for-linux. Showstopper kom när /dev/ttyUSB0 inte skapades när jag pluggade in modemet. Körde sudo modprobe usbserial för att ladda in modulen i kernel och sedan sudo modprobe usbserial vendor=0×12d1 product=0×1446 för att drivern ska laddas när jag pluggar in modemet. (modeprobe fungerar på kernel 2.6.28-14).

På Win* startade autoloadern och installerade drivrutinen gång på gång på gång på gång... varje gång jag anslöt modemet i USB-porten. Men inget fungerade. (Jag kör XP SP3). Hittade en Q&A på HUAWEI's hemsida som till slut hjälpte mig igång där.

När jag väl fått igång modemet på Win* så var Mac a piece of a cake. Då startar man bara Interneanslutningsapp'en, Väljer HUAWEI  och fyller i fältet tel-nr (*99#) och kör anslut.

Det här är inte vad jag kallar plug'n play smile

/Stina

15

Sv: TRE och TELE2

Välkommen till forumet! Skaffade själv en 1820 idag på Tre. Fick den till slut att installera på Mac, men har problemet att hela USB-modemet kopplar ner med jämna mellanrum och att man måste ange SIM på nytt och koppla upp sig igen. Har du varit med om det?
/A

16

Sv: TRE och TELE2

Fordie skrev:

Välkommen till forumet! Skaffade själv en 1820 idag på Tre. Fick den till slut att installera på Mac, men har problemet att hela USB-modemet kopplar ner med jämna mellanrum och att man måste ange SIM på nytt och koppla upp sig igen. Har du varit med om det?
/A

Ja, så är det för mig också. Jag trodde det var min gamla powerbook som hade slitna usbkontakter.

/S

17

Sv: TRE och TELE2

Ja det var ju "bra" på sätt och vis att du har samma problem.. Inget fel på hårdvaran antagligen. Har för mig att jag känner igen det här från mitt förra modem från dem. Då var det uppdaterad programvara från Huawei som löste det. Skriv gärna här om du löser det och hur, det lovar jag också göra!

/A

18

Sv: TRE och TELE2

Jag har samma problem med mitt E1820. Fungerar klockrent ett tag men sedan så går det knappt att surfa och detta oavsett om jag kör med modemet i dator eller direkt i Dovadon. Har beställt en usb splitter från kjell.com så jag kan få mer ström till modemet och se om det blir någon skillnad. Jag har också ett E220 modem som fungerar klockrent hela tiden så något mysko med E1820 är det helt klart.

19 Senaste redigerad av Samir (2009-08-12 19:18:23)

Sv: TRE och TELE2

Hallo gott folk!

Har märkt att ni pratar om "Y"-kablar och sånt för att förbättra uppkopplingen och sånt.

Det funkar så här: Om du har INTE fått nån sån kabel att börja med, då spelar det ingen roll om du skaffar en eller inte.

Det hela började med Huawei E220 och E270 modellerna, som behövde 0.7A för maximal styrka. Varje USB port ger ut 0.5A som default.

Dagens pinne modem som E169, E180, E1820/E182e, osv skeppas med en enkel kabel för att de kräver max 0.5A.

Jag hoppas att det förklarar det hela!

Tack så mycket,

Sam

20 Senaste redigerad av Fordie (2009-08-12 22:07:48)

Sv: TRE och TELE2

Nu har jag haft modemet (e1820) igång i flera timmar. Det har inte kopplat ner, men nu har jag heller inte något i det andra Usb2 uttaget (Macbook Pro sent 2008). Vi får se hur det håller.

21

Sv: TRE och TELE2

vissa tex laptop med tex tre usb portar har bara två 'strömmatningar' dvs pluggas mus och usb modem på samma strömkälla så havererar det, byter man port på ena prylen så funkar det problemfritt oftast.
sedan kan vissa interna saker vara kopplade på usb i datorn, och därför 'tjuvdra' ström på vissa 'usb hubbar' i datorn. om tillverkaren av datorn ej snålat så har dessa egna strömkällor... host host...

i tex wintendo kan man se vilka portar som tillhör vilken strömkälla samt nuvarande belastningen i realtid.
jag ser tex att min optiska mus drar 100mA och kameran drar 200mA samt interna pekplattan drar 50mA allt på samma usb, och då är två av tre interna saker... totalt 350mA upptaget i grann usb kontakten till musen = dålig för usb donglar då det finns max 150mA ledigt. medans usb kontakts grannen har hela 500mA ledigt av någon anledning.

my computer->device manager->usb....

är ingen mac fantast pga dåliga erfarenheter med deras burkar på tidiga ~90talet. har säkerligen blivit bättre så dom slutat käka scsi hd pga värme problem... hihi

22

Sv: TRE och TELE2

Vad tror du om att man använder en extern hub med extern strömkälla? Även om det minskar på bärbarheten...

23

Sv: TRE och TELE2

Hej!

kör MacBook Pro 13" (mid 2009)

Beställde mobilt internet Mega Pro från tele2 23e juli samt ett e1820. Installationen var lite knepig (som She sa) men jag har nu fått det att koppla upp. Problemet är att det kopplar ner väldigt mycket (som Fordie sa). Tele2 har sedan jag köpte modemet ändrat på sin sida så det nu står "* Huawei E1820 fungerar endast för PC (ej Mac). Om du använder Mac rekomenderar vi att du väljer E1750 versionen istället. ". Jag har försökt reda ut vad det är som inte fungerar med mac då modemet uppenbarligen kommer med inbyggda mac drivrutiner. Tele2 support hänvisar till Tele2 Mobilt internet support. Tele2 mobilt internet support säger att de tror att det ska fungera och att de inte har koll på vem som skrivit så på hemsidan (eller varför). Sedan sa de att man ev skulle byta ut modemet men att de inte hade någon aning när (och hänvisade tillbaka till Tele2 support). Tre har bytt till 182e och där står det att det ska funka till pc/linux/mac. Någon som vet något mer om detta?

24

Sv: TRE och TELE2

Jag hörde att 182e i det närmaste är en 1820 med inbyggt flashminne. Annars ska det vara samma enhet. Det återstår ju att se. Det är inte en chans att jag låter Tre komma undan med ett modem som kopplar ur hela tiden. Funderar på att köpa en tvådelad USB för extra ström och testa. Men jag ska också testa en hub, för det låter ju himla rimligt att enheten går ner så fort den kräver för mycket ström.

25

Sv: TRE och TELE2

kolla förbrukningen istället för att köpa Y usb.
om du ligger på OK så hjälper det ej och problemet är något annat och sladden är en waste of €