51

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Men bara kolla på comhem som pressar ut gbit ur coax med euro

Tyvärr är bildkvaliteten på comhems analoga tv så usel här att det inte finns ord för det...
Comhem erbjöd en digitalbox som lösning, med tillhörande ci kort givetvis som anbringar en månadskostnad givetvis...
Bilden var superb innan de adderade digitala signaler för internet.
Är bara sk!t på tv iaf så who cares
Får fhd via play, så comhem är som telefonkatalogen...

52 Senaste redigerad av pererikl (2015-07-06 16:54:46)

Sv: Nöjd Kund med fiber?

pedrosso skrev:

men allt ska juh streamas nu för tiden , tv kanaler osv...

Jag är inne på att låta bli tv biten i vårt avtal. Den är förvisso billig (94 kr 23 kanaler Sappa) men jag har insett att jag inte tittar på tv på samma sätt längre.

Finns det inte en "mottagare"/app för streamade kanaler som löser tittandet på ett smidigare sätt? Alla bolag har ju sin egen sida med streaming och sin egen app

Jag har ju retrospect i Kodi iofs...

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

53

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Personligen anser jag att TV via nätet - speciellt strömmande - är helt förkastligt. Det är mycket typiskt en trafik som INTE skall ha skilda strömmar till varje mottagare och därför är radiovågor det allra bästa. I all synnerhet satellit som har en otroligt bra täckning är den perfekta tekniken för TV.  Och jag ser också på satellit-TV.

En helt annan sak är video över nätet. Den gamla televisionen kommer så småningom att ersättas av video och då behövs nätet. Men också i de fallet är strömmande teknik ett fruktansvärt slöseri. P2P-teknik är mycket effektivare.

Jag har en burk stående vid televisionen som jag kan använda för TV över nätet (i Finland). Det är ett smidigt system. Då jag vill se nånting så betalar jag bara över nätet (för en månad minst) och om ett par sekunder kan jag se. De använde Motorolas VIP-burkar. Det är förvisso strömmande media men jag använder det ytterst sällan - över ett år sen sist.

Jag tycker inte alls om paketstilen. Varför måste jag betala för 24 kanaler fastän jag bara vill ha en eller två av dessa ? Och binda mej i en lång tid ? Inget under att folk laddar ned olagligt - det är för besvärligt att vara laglydig. Mediamonopolen kan skylla sej själva. Om de hade satt ner lika mycket energi på att utveckla sina tjänster i den riktning folk önskar som de nu sätter på jurister och lobbande för att hindra utvecklingen så hade vi knappast haft problem med olaglig nedladdning.

Men TV-tittandet har minskat ordentligt i vårt hus. Vill vi se på film så finns det möjligheter att snabbt ladda ned och sedan titta. Strömmande system använder vi inte. Det är inte ens så farligt dyrt att köpa en film över nätet.

54

Sv: Nöjd Kund med fiber?

plun skrev:
idgforum skrev:

Nu förstår jag inte riktigt med hur jag kanske är kvar i något tänk smile

Njau jag försökte bara förstå "vansinnet" med fiber och kom ihåg tidigare diskussioner om "toktankning" och vad man har för behov av en anslutning  smile

Angående 1 GBits så jovisst kan jag välja det men det kostar, anledningen till kostnaden är att egentligen ingen behöver det och det inbjuder då till extrem "toktankning" för klientelet som fortfarande klamrar sig fast vid det romatiska piratbuktstänket smile

Sen belamrar då inte TV-tjänsten 100/100 Mbits som jag valt utan då nyttjas bandbredden utöver dataanslutningen.

Håller med om att 1000 Mbps egentligen inte behövs ännu. Men för en hundring mer i månaden så.

Toktanka är väll gårdagens ofog. Har väll nästan helt försvunnit från Sverige sedan streamingtjänsterna kom. Tankar väll ibland om jag inte kan köpa filmen/serien med 5.1 ljud genom PC/AppleTV vilket gör Netflix och Itunes (APTV) till enda alternativet. Netflix har skärpt till sig och har mycket bra inehåll idag och på Itunes kan man hyra filmer genom AppleTV så tankning görs bara i undantagsfall.

Sitter faktiskt just nu med mobilt bredband på semestern. Gamleby utanför Västervik bjuder på underbar radioskugga så om man blir uppkopplad tuffar man på med 1 Mbps på 4G men det duger också.

55 Senaste redigerad av plun (2015-07-18 21:54:49)

Sv: Nöjd Kund med fiber?

idgforum skrev:

Håller med om att 1000 Mbps egentligen inte behövs ännu. Men för en hundring mer i månaden så.

Toktanka är väll gårdagens ofog. Har väll nästan helt försvunnit från Sverige sedan streamingtjänsterna kom. Tankar väll ibland om jag inte kan köpa filmen/serien med 5.1 ljud genom PC/AppleTV vilket gör Netflix och Itunes (APTV) till enda alternativet. Netflix har skärpt till sig och har mycket bra inehåll idag och på Itunes kan man hyra filmer genom AppleTV så tankning görs bara i undantagsfall.

Sitter faktiskt just nu med mobilt bredband på semestern. Gamleby utanför Västervik bjuder på underbar radioskugga så om man blir uppkopplad tuffar man på med 1 Mbps på 4G men det duger också.

Nejdå, toktankningen fortgår och nu är det oftast fråga om hela TV-serier, typ säsong 2014 av någon serie men sker då mer diskret pga domstolars förtjänst.

Sitter själv i obygden och jag såg 4G för första gången för ett par veckor sedan som sedan funkar alldeles utmärkt, typ 20/5 Mbits och 70% signalstyrka (jag struntar i SINR och bla bla eftersom det är som det är)

Däremot så frågade jag dels Telenors kundtjänst SAMT i butiken i Gävle vilken basstation det kan vara som serverar 4G och jag får olika svar om det är en 900 eller 2100 MHz.  Vilka nissar....

Jag kommer att behålla mitt abb och säga upp abbet som nu används i stugan och med rätt antenn blir det med all sannolikhet kanon (även för en toktankare smile  )

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

56

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Jag har fiber, men eftersom det endast är Telia som levererar så kommer jag enbart köra mobilt bredband, sitter ju nu på 3G på grund av fel modem.
Men det täcker mina behov runt 15 Mbit och det räcker för att ta ner allt jag behöver streama tv och musik.
Det är Teliapriser 379kr för 100/100 samt 220kr i mån för tv gör att jag inte tycker det riktigt är värt pengarna då jag i så fall använder wifi och ger runt 40mbit.
Var dock nöjd med Ownit på förra stället 100/100 ingick i månadsavgiften.

57

Sv: Nöjd Kund med fiber?

A-Man skrev:

Det är Teliapriser 379kr för 100/100 samt 220kr i mån för tv gör att jag inte tycker det riktigt är värt pengarna då jag i så fall använder wifi och ger runt 40mbit.

Får du bara 40 Mbits med Wifi så beror det ju med största sannolikhet på att du kör med 2,4 Mhz isf 5 Ghz.

(tjötat med mina grannar om det faktumet som sitter med äldre datorer som inte klarar 5 Ghz WiFi)

Sen sitter det då även de med nyare hårdvara som inte förstår skillnaden 2,4/5 Ghz........

Eller att det är en "sunkig" router som inte klarar genomströmningen...

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

58

Sv: Nöjd Kund med fiber?

I veckan dog iaf Gavlegårdarnas fibernät här i Gävle, riktigt skönt att inte ha uppkoppling genom det nätet då det lite allt för ofta är driftstörningar sedan Zitius tog över.

Flera vänner har uppkoppling via det nätet och var helt hänvisade till mobiluppkoppling. Sedan så var det otroligt dålig info från både Zitius & t.ex Bahnhof eller T3.

Comhem verkar vara ett stabilt alternativ.

Fel tråd ? Moderator får gärna flytta inlägget.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

59

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Tydligen kan man klåpa bort vad som helst. I vårt fibernät har vi inte haft avbrott på många år. Vi har en reservanslutning via trådlöst modem men det har varit helt oanvänta. Routern har automatisk failover så folk märker bara att näte blir långsammare. Jag måste testa reserven ibland genom att dra ur stöpseln till fiberuppkopplingen som annars bara fungerar år efter år utan problem. Men så har vi också ett extremt enkelt nät där elektronikburkarna inte gör nånting annat än flyttar paketen.

60

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Svårt off topic men ändå...

Ordet stöpsel för propp var kiva, inlånat från tyska via ryska. Ledde mig hit

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Finland … ka_uttryck

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

61

Sv: Nöjd Kund med fiber?

He-he, jo det finns en mängd synonymer av vilka man använder ett ord mera i Sverige men ett annat synonymt ord oftare i Svensk-Finland. Vanligen har vi ett ålderdomligare språkbruk. Och då talar jag om s.k. högsvenska. Det språk jag talar till vardags i vår by förstår man knappast i Sverige för det är en sorts urskandinaviska från tusen år tillbaka. Litet att jämföra med älvdalskan och den äldre gotländskan.

Å he bruukas åmm nyyari teknisk saakär å. Ja hadd skrivi ein heil deil åmm fiibärnet opa östnyylenskå såm e te språåtji såm vi praatar jäär. He va förr bara eitt tala språåk men nu e he skriftsprååk å he finns ein grupp opa Facebook som heitär Föjsbookin (fähusboken) me 1650 mää.

Intressant nog har fibernätet lett till ett starkt uppsving för det gamla språket. Vi har egen byaserver där vi sätter in en mängd material - både historiskt och nytt. Fibernätet ger oss dessutom möjlighet att ha ett lokalt "moln" med en server för backupp av filer och fotografier, videor mm. Den här lokala servern är avskild från resten av Internet med en brandmur och betydligt säkrare än allmänna molntjänster. Vi har som sagt full kontroll över routern ut mot Internet och jag har en speciell maskin som fungerar som nätvakt med program som ntopng och mrtg för att kolla belastning och eventuella infekterade maskiner.

Själva fibernätet fungerar utan problem men vi har kvar de allmänna problemen med säkerhet och attacker.

62 Senaste redigerad av A-Man (2015-07-19 07:44:14)

Sv: Nöjd Kund med fiber?

plun skrev:
A-Man skrev:

Det är Teliapriser 379kr för 100/100 samt 220kr i mån för tv gör att jag inte tycker det riktigt är värt pengarna då jag i så fall använder wifi och ger runt 40mbit.

Får du bara 40 Mbits med Wifi så beror det ju med största sannolikhet på att du kör med 2,4 Mhz isf 5 Ghz.

(tjötat med mina grannar om det faktumet som sitter med äldre datorer som inte klarar 5 Ghz WiFi)

Sen sitter det då även de med nyare hårdvara som inte förstår skillnaden 2,4/5 Ghz........

Eller att det är en "sunkig" router som inte klarar genomströmningen...


Jo så är det, begränsningen ligger i datorerna jag har, har inga planer på att byta ut dem.
Måste ändå säga att den router som telia skickar med har en bra funktion, 3G/4G failover.

63

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Gavlenet skickar med en Zyxel NBG6616, helt OK men klart sämre än min Asus AC68U ihop med en N66U.
Sämre WiFi-räckvidd samt mycket mindre routerfunktionalitet.

http://www.zyxel.com/se/sv/products_ser … .shtml?t=p

Telenor-abbet jag haft hemma (fritt data)kommer att köras i stugan, sen hemma kommer jag enbart att ha en pinne med kontantkort som failover.  Sen har då Telenor att man kan "vila" ett abb och så blir det då under vintern.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

64

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Lite synd att man inte kan köpa 10mbit billigt 10/10 för 99kr tex men de vill väl få in pengar.

65

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Värt att påpeka är att Gavlegårdarnas fibernät och Gävle Energis fibernät GavleNet är två helt olika nät.

Dock hyr Gavlegårdarna svartfiber av Gävle Energi.

Och när Gavlegårdarna började koppla ihop sina fastigheter så föddes idéen till det som nu är GavleNet.

Lite OT, får be om ursäkt.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

66

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Här lyckade föreningen och NaO driftsätta på utsatt datum!
69:- i serviceavgift + 200:- för 200/200+telefoni. Valfri TV 22 kanaler för 94:- (allt givietvis per månad)

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

67

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Bättre nu med NaO-boxen när jag kommit på att om man lägger in förvalda port 80, 443 i Boxen ändrar den sina egna inställningar att lyssna på andra portar. Ej förvalda ska man undvika. Kör nu Boxen som utdelare av adresser och övriga som AP. Funkar!

Jag betalar ca: 400 kr med serviceavgift för 1000/1000 och 12 kanaler + telefon. 1000 Mb/s är egentligen overkill då ingen annnan än bredbandskollen orkar mata en med detta. Steam och Origin orkar nog bäst med sina 300-400 Mbps men inte var månad man köper spel. 200 Mb/s räcker gott och väl pererikl smile

68

Sv: Nöjd Kund med fiber?

69:- i serviceavgift + 200:- för 200/200+telefoni. Valfri TV 22 kanaler för 94:- (allt givietvis per månad)

Det är förmånligt. Vi har litet billigare men så är allt byggt helt med egna krafter - inte en enda utomstående (och inte ett korvöre i stöd).

Tyvärr måste jag ha dubbla trådlösa anslutningar i Arboga eftersom telefoni inte fungerar med Telia - som annars är förmånligast för övervakningskameran. Något 200/200 kommer förstås inte på fråga. Man får vara glad om man kommer upp till 10/10.  Huvudsaken är i alla fall att Telia är stabilt.

Det är till stor fördel om man kan köra Gigabit även om det inte behövs så ofta. Nuförtiden så är det lika billigt att sätta in burkar med Gigabit så varför inte göra det direkt ? Det kostar inte något extra att ha Gigabits teknisk hastighet och trafiken kan man tillfälligt strypa till ett par hundra Mbit/s. Trafikens pris går nedåt hela tiden och senare kan man höja trafikkvoten utan att höja priset.

69 Senaste redigerad av pererikl (2015-10-27 17:12:43)

Sv: Nöjd Kund med fiber?

idgforum skrev:

200 Mb/s räcker gott och väl pererikl smile

Förvisso.
Men jag kan ju... Så givetvis blev det 1000 för 99:-

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

70

Sv: Nöjd Kund med fiber?

här uppe i norrland är det ovanligt med 1000mbit , utan det är 100/100 som är the deal här från 220 kr till 400 kr , ska man ha gigtabit så kosar det typ det dubbla och det går inte koppla in i bostadsrätter om inte dom byter switchar och det gör dom inte för det kostar pengar och 100mbit tycker dom räcker gott och väl för alla ,

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

71

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Förpassade mina ASUS routrar till att bli simpla APn  smile

http://i.imgur.com/SzSJbFF.png?1

Inte alldeles lätt att confa......

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

72

Sv: Nöjd Kund med fiber?

"Nörd" som man är......

Hittade ett billigt badrumsskåp på Ikea.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/produ … #/40240791

http://i.imgur.com/KpOJwzP.jpg?1

Återstår nu att få ordning på kablarna någorlunda snyggt smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

73 Senaste redigerad av Jonny (2015-10-31 20:30:59)

Sv: Nöjd Kund med fiber?

snart e de julafton smile fiber install i V44/45
valet av leverantör står mellan

Bredband2
Bahnhof

Bredband2 är vad jag kan utläsa en bra leverantör enligt folk o dom flesta är nöjda...... lika gäller med Bahnhof.....men Bredband2 är ganska mycket billigare.....

Några som har erfarenhet av dessa leverantörer?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

74 Senaste redigerad av Job (2015-11-01 16:45:01)

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Jag valde Bredband2 åt mina föräldrar, framför allt för att jag hört bra om dem och för att de var billiga. Det fungerade bra i något drygt halvår och sedan höjde de priset med 20%. Några månader senare upptäckte jag att de hade kampanj och att priset var tillbaka till det ursprungliga och ringde dem, men mina föräldrar skulle inte kunna få tillbaka det ursprungliga priset förrän om tidigast tre månader. Just innan de tre månaderna skulle ha varit till ända höjdes priset ytterligare 8 procent och det gjorde, enligt Bredband2, att mina föräldrar inte kunde komma åt det rabatterade priset - det hade på något sätt upphävts av den senaste prishöjningen. Då sade jag upp abbonemanget och bytte till Riksnet som sedan dess fungerat klanderfritt i ett knappt år, och till samma pris som Bredband2:s ursprungliga.
  Jag har sedan dess sett att Bredband2 haft ytterligare kampanjer. Det verkar som att de kör mer eller mindre ständiga kampanjer för att locka in nya kunder med ett lågt pris, för att sedan höja det ganska snart. Jag har inte någon gedigen erfarenhet av dem men det är den uppfattning jag fått av dem.
Har du möjlighet att välja Riksnet skulle min rekommendation bli att göra det.

75 Senaste redigerad av Jonny (2015-11-01 17:56:17)

Sv: Nöjd Kund med fiber?

tack för info.... låter inget bra. Jo dom har halva priset dom 6 första månaderna.. fast ingen bindningstid ..så stular det bara o byta...

riksnet tror jag inte finns på portalen openuniverse.se som blir våran portal så att säga




http://portalen.openuniverse.se/uppsala … et/privat/

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )