1 Senaste redigerad av ruva (2015-06-13 16:08:04)

Tråd: Nöjd Kund med fiber?

Ska skriva lite om våran förening som valde Net at Once och Sappa som leverantör av TV. Men är nyfiken på hur ni andra har det. Är ni hel, halv eller inte nöjda alls?

Jo, det jag är minst nöjd med är att NaO inte bryggar deras utrustning. Kör man egen router får man öppna portar på två ställen. Körde först DMZ till min router men då slogs telefonen ut så har nu portvidarebefodrat ett spann på 1000 portar  till min andra router (ex 60000-61000) för att kunna köra Plex, IP-kameror mm. Måste ju göra det så enkelt som möjligt då ibland får man återställa NaO grejer för att få TV att fungera.

Sappas IPTV Box laggar ut ibland och startar om sig och hänger inte med i gamla inspelningar satta med EPG när sommar och vintertid ändras.

Annars är jag nöjd och har 1000/1000 samt obegränsad datamängd att tillgå. Pris 430 kr/månad för allt.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

2 Senaste redigerad av pererikl (2015-06-13 20:42:25)

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Vilken medieomvandlare/router har du?

Det bör gå att ersätta den om din egen router har qos/prioriteringsinställningar. Dock är det inte säkert att du får...

En TP-Link MC220L med SFP modul bör funka.
Dock verkar valet av SFP modul vara kinkigt. På ett annat ställe funkar en SFP 1000Base-BX-U , 1310tx/1550rx. Går det att se på SFP modulen i NaO medieomvandlare vilken spec den har?

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

3

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Får rj45 in i lägenheten så inte direkt fiber in i lägenheten men ner till källaren.
Har BBB 250/100 för cirkus 350kr med två iptv boxar och en bunt kanaler.

Eftersom man får flera IP adresser så kan jag låta bbb's kassa zyxel router stå parrallelt med min egna. Kör dvs en switch först som sedan körs mot två olika routrar. Bbbs router får mata iptv boxarna med nät då jag inte lyckats luska ut vilka VLAN de använder så jag kan använda egen utrustning för allt.
Nätet har alltid varit stabilt, iptv boxarna kan få lite spunk ibland och behöver reboot, boxarna är från Thomson.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4 Senaste redigerad av idgforum (2015-06-15 19:13:08)

Sv: Nöjd Kund med fiber?

pererikl skrev:

Vilken medieomvandlare/router har du?

Det bör gå att ersätta den om din egen router har qos/prioriteringsinställningar. Dock är det inte säkert att du får...

En TP-Link MC220L med SFP modul bör funka.
Dock verkar valet av SFP modul vara kinkigt. På ett annat ställe funkar en SFP 1000Base-BX-U , 1310tx/1550rx. Går det att se på SFP modulen i NaO medieomvandlare vilken spec den har?

Har också Net at Once och tror inte man får använda egen medieomvandlare och gör man det får man ingen TV eller telefoni.

http://www.kampersvikfiber.se/fragor-o-svar skrev:

Kan jag byta Inteno till en egen router?
Du måste ha Inteno-routern som första enhet mot inkommande fiber, men sedan kan du hänga på annan utrustning som trådlös accesspunkt eller en switch med flera portar, så du får ett nät som passar dig bättre. Slå då av Wifi i Intenon, så den inte interfererar. Vill du använda en annan router kan den behöva bryggas till Inteno och då får du rådfråga NaO Support om inställningar m.m. (har jag gjort och de vägrar)

Vi har Inteno FG500 som ser ut så här:
--------------------------------------
Device Info

Board ID:     96816PVWM
Symmetric CPU Threads:     2
Build Timestamp:     150130_1819
Software Version:     FG500R1_4.12NVT02.51
Bootloader (CFE) Version:     1.0.38-114.185
Wireless Driver Version:     6.30.102.7.cpe4.12L08.0
Voice Service Version:     FG500_1.6.7
MAC Address:     00:xx:07:xx:42:xx
Uptime:     5D 6H 53M 27S

This information reflects the current status of your WAN connection.

LAN IPv4 Address:     192.168.1.1
Default Gateway:     xx.195.x7.12x
Primary DNS Server:     217.10.96.5
Secondary DNS Server:     217.10.96.25
LAN IPv6 ULA Address:    
Default IPv6 Gateway:    
Date/Time:     Mon Jun 15 20:50:41 2015

--------------------

Inte mycket man kan göra med user-kontot då admin är spärrat och krypterat. Endast Virtuall server och lite småskit. En stor besvikelse.

5

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Vilka krav på mediaomvandlare och router bör man (försöka) ställa?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6 Senaste redigerad av nhu (2015-06-16 05:14:47)

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Jag tycker personligen att mediakonvertern skall vara så enkel som möjligt. Om man vet vilka våglängder som används (vanligen 1310 och 1550 nm) så kan man sätt in vilken konverter/SFP-modul som helst. Och rätt typ för fibern (singlemode/multimode). Skild router är att föredra för då kan den bytas enkelt. Det är en stor fördel om man kan sätta in egen router för då har man kontroll över den på ett helt annat sätt. Annars så bör routern vara så enkel som möjligt med alla portar öppna och så kopplar man in en egen efter den och kör allting därigenom. De är ju inte dyra. Det gäller bara att ändra IP-domänen så de inte krockar.

7

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Säljaren sa faktiskt att man inte får brygga...
Gör nog motsvarande lösning med min ac68u om inte möjligheterna i Intenon räcker.

Jag ser ut att hamna på 462 för motsavarnde men då ingår Sappa alltid (ytterligare två kanaler) som man måste ha separat om man vill ha fler boxar eller utöka utbudet.
Jag blir npg nöjd på nåt sätt även om en del frustration över Intenon är attt vänta.

Ska se om det går att fixa admin lösenordet på nåt sätt... Jag misstänker att NaO har samma lösen på samtliga enheter där av rädslan av att kunder får tag i dem.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

8 Senaste redigerad av idgforum (2015-06-16 20:33:41)

Sv: Nöjd Kund med fiber?

pererikl skrev:

Säljaren sa faktiskt att man inte får brygga...
...

Nej, de har olika lösen. Något som många påpekar är att om någon är inne på ens nät kan denna ringa voip och jag får betala. Har stängt av WiFi på Intendon för den sakens skull. Kör ändå Linksys trådlösa.

Och nu en liten manual hur man gör med dubbelnat:
Intendo ligger på ip 192.168.1.1
- Sätt din router på 192.168.0.100 och stoppa i nätverkskontakten från Intendon i din routers WAN/internetport-port. Ha inget annat inkopplat.
- Logga in på 192.168.1.1 - namn: user och lösenord user.
- gå till Device Info/ DHCP  och kopiera mac-adressen från din router (det enda du ser om dnna är den enda pryl som har kontakt med Inteno)
- Gå till: Advanced Setup/Lan och klicka på Add Entris och klistra in Mac-adressen, sätt ip till 192.168.1.what ever så din router får en fast ip-adress som den tror är ut till Internet tex 192.168.1.8.
- Gå tillbaka till: Advanced Setup men klicka på NAT. Vidarebefodra några tusen portar från 6000 och frammåt som du kan använda att i din router vidarebefodra till de enheter eller program som du vill komma åt utifrån.

OBS - Inget DMZ till din router för då blir TV konstig och telefonen slås ut och även Internet-farten kan bli svag.

9

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Är det nödvändigt att köra static lease för min egen router på intendon?
Missförstå mig inte, jag älskar static lease... men ser inte nyttan med det i exemplet.

Jag brukar använda portar bort åt 50 000 men principen borde vara den samma. De portar som gör att det blir krock ligger nog betydligt lägre.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

10

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Din egen router måste ju få samma ip genom Wan för att det ska gå att vidarebefodra portar genom den. En del krånglar till det med att öppna portarna på bägge enheterna. tex om routern har Wan-ip 192.168.1.11 så vidarebefodrar de tex port 555000 först genom Intendon till sin router 192.168.1.11 och sedan till enheten som använder porten tex en ip camera, tex192.168.0.87. Detta blir jobbigt om man måste återställa sin Intendo vilket jag fått göra några gånger när TV krånglat.

Ärligt talat Net at Once, anställ kompetent folk och låt oss brygga.

11

Sv: Nöjd Kund med fiber?

idgforum skrev:

Din egen router måste ju få samma ip genom Wan för att det ska gå att vidarebefodra portar genom den.

Så klart...mitt pucko...

idgforum skrev:

En del krånglar till det med att öppna portarna på bägge enheterna. tex om routern har Wan-ip 192.168.1.11 så vidarebefodrar de tex port 555000 först genom Intendon till sin router 192.168.1.11 och sedan till enheten som använder porten tex en ip camera, tex192.168.0.87. Detta blir jobbigt om man måste återställa sin Intendo vilket jag fått göra några gånger när TV krånglat.

Går det inte att spara konfigureringen på datorn och ladda upp den efter återställningen?

idgforum skrev:

Ärligt talat Net at Once, anställ kompetent folk och låt oss brygga.

En nåd att stilla bedja om...
Det skulle innbära att tv och telefon kräver att kunden gör egna inställningar i sin egen utrustning. Detta tror jag de är rädda för.
Det borde, som jag namnt tidigare, ersätta intendon med en "dum" medieomvandlare men då försvinner strypningen till 200 Mb som ligger i Intenon och man får fullt blås utan extra kostnad (om jag förstått rätt)

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

12 Senaste redigerad av nhu (2015-06-18 18:26:54)

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Jag tror att strypningen finns mera centralt. Vi har åtminstone multiplexrar där man individuellt kan ställa in anslutningen hastighet - både upp och ned.

13

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Strypningen görs nästan alltid på leverantören switch, man lägger en shaping på kundporten.
Rätt ovanligt med enbart strypning på konsumentsidan.

14

Sv: Nöjd Kund med fiber?

pererikl skrev:

Går det inte att spara konfigureringen på datorn och ladda upp den efter återställningen?

Nej.

Vad jag läst är att en fiberkonverter för 1000Base-BX-U 1310TX/1550RX ska fungera. IP-TV ligger på vlan 2705. Men hur man sedan ställer in vet jag inte men ska gå i Min Asus RT-AC66 men vill heller använda min Linksys AC 2100 som är en stabilare och problemfriare pjäs. inloggningsuppgifterna för IP-telefoni är svårare att få tag på men ska alltså gå att köra Internet och IP-TV genom egen router om man är lite mer kunnig än mig.

15 Senaste redigerad av pererikl (2015-06-19 09:42:35)

Sv: Nöjd Kund med fiber?

nhu skrev:

Jag tror att strypningen finns mera centralt. Vi har åtminstone multiplexrar där man individuellt kan ställa in anslutningen hastighet - både upp och ned.

Det låter logiskt. Så skulle jag gjort...

Mannen från NaO hävdade dock att man har 1 Gb hela vägen hem även om man får ut 200 Mb

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

16

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Men det är skillnad mellan teknisk hastighet och trafik även om bägge mäts i Mbit/s. Jag är säker på att den tekniska hastigheten är 1 GB/s - annars måste den vara 100 Mbit/s för det finns inga burkar däremellan. Jag tror han menar att trafiken stryps till 200 Mbit/s. Och säkert i deras ända för annars skulle en kunnig typ lätt öka trafiken i den egna routern. Lösenord knäcks hur lätt som helst om man kan tekniken.

17

Sv: Nöjd Kund med fiber?

idgforum skrev:

Och nu en liten manual hur man gör med dubbelnat:
Intendo ligger på ip 192.168.1.1
- Sätt din router på 192.168.0.100 och stoppa i nätverkskontakten från Intendon i din routers WAN/internetport-port. Ha inget annat inkopplat.
- Logga in på 192.168.1.1 - namn: user och lösenord user.
- gå till Device Info/ DHCP  och kopiera mac-adressen från din router (det enda du ser om dnna är den enda pryl som har kontakt med Inteno)
- Gå till: Advanced Setup/Lan och klicka på Add Entris och klistra in Mac-adressen, sätt ip till 192.168.1.what ever så din router får en fast ip-adress som den tror är ut till Internet tex 192.168.1.8.
- Gå tillbaka till: Advanced Setup men klicka på NAT. Vidarebefodra några tusen portar från 6000 och frammåt som du kan använda att i din router vidarebefodra till de enheter eller program som du vill komma åt utifrån.

OBS - Inget DMZ till din router för då blir TV konstig och telefonen slås ut och även Internet-farten kan bli svag.

Går det på något sätt komma åt Intenon genom din egen router? (med min kunskapsnivå är svaret nej men...)

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

18 Senaste redigerad av idgforum (2015-06-26 06:18:11)

Sv: Nöjd Kund med fiber?

pererikl skrev:
idgforum skrev:

Och nu en liten manual hur man gör med dubbelnat:
Intendo ligger på ip 192.168.1.1
- Sätt din router på 192.168.0.100 och stoppa i nätverkskontakten från Intendon i din routers WAN/internetport-port. Ha inget annat inkopplat.
- Logga in på 192.168.1.1 - namn: user och lösenord user.
- gå till Device Info/ DHCP  och kopiera mac-adressen från din router (det enda du ser om dnna är den enda pryl som har kontakt med Inteno)
- Gå till: Advanced Setup/Lan och klicka på Add Entris och klistra in Mac-adressen, sätt ip till 192.168.1.what ever så din router får en fast ip-adress som den tror är ut till Internet tex 192.168.1.8.
- Gå tillbaka till: Advanced Setup men klicka på NAT. Vidarebefodra några tusen portar från 6000 och frammåt som du kan använda att i din router vidarebefodra till de enheter eller program som du vill komma åt utifrån.

OBS - Inget DMZ till din router för då blir TV konstig och telefonen slås ut och även Internet-farten kan bli svag.

Går det på något sätt komma åt Intenon genom din egen router? (med min kunskapsnivå är svaret nej men...)

Japp, bara slå in 192.168.1.1 även om du ligger bakom din egen router. Eventuellt kan man trådlöst koppla sig till Intendon.

Yupiii, sol idag och hoppas det inte blåser för jäkligt smile

19

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Efter hur lång tid har man tjänat in investeringskostnaden för en fiberanslutning?
Jfr investeringskostnaden för tex bergvärme där man mot investeringskostnaden
kan räkna av de minskade energikostnaderna som investeringen medför.

... men vad blir den rent ekonomiska fördelen med att investera i fiber?

Både fiber- och bergvärmeinvesteringen medför en värdeökning för fastigheten
men för bergvärmeinvesteringen blir utväxlingen större eftersom den rörliga
kostnaden minskar till skillnad från fibern.

Det blev snarare en ekonomisk frågeställning än en rent teknisk
men jag hoppas ändå att ni har förstått mitt tänk.

Själv är jag tveksam att lägga 27tkr för sju meter fiber till mitt hus.

20

Sv: Nöjd Kund med fiber?

QRP skrev:

Både fiber- och bergvärmeinvesteringen medför en värdeökning för fastigheten
men för bergvärmeinvesteringen blir utväxlingen större eftersom den rörliga
kostnaden minskar till skillnad från fibern.

Det blev snarare en ekonomisk frågeställning än en rent teknisk
men jag hoppas ändå att ni har förstått mitt tänk.

Själv är jag tveksam att lägga 27tkr för sju meter fiber till mitt hus.

I området jag bor så blev värdeökningen det avgörande argeumentet trots att det inte går att räkna ut en riktig investeringskalkyl, dagens husköpare kan vara kräsna och en fiberanslutning plus då det här med en trovärdig uppvärmning inkl läge ger direkt en säljare fördel. I området bor det en hel del pensionärer och jag trodde aldrig att vi skulle få ihop tillräckligt med intresserade men just husvärdet köpte många.

Sen jämförde vi då priser och Telia hamnade i din klass och de är ju så fräcka att de nyttjar befintlig koppartrådskanalisation som vi redan betalt några gånger och tar hutlöst betalt!

Via energibolaget hamnar vi på cirka 12000kr efter ROT-avdrag och det är klart rimligt.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

21 Senaste redigerad av nhu (2015-06-29 19:46:17)

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Jag är mycket tveksam till ekonomiska kalkyler av det slaget eftersom man aldrig har möjlighet att se in i framtiden. I allmänhet blir det dyrare med trafik där det är brist och brist kommer det att vara på den trådlösa sidan. Då kapacitetsbehovet ökar tusen gånger på 15 år så är det ganska klart att den tyngre trafiken måste gå via fibernätet. Det trådlösa nätet måste reserveras för rörlig trafik som fordon.

Det är ett tekniskt sätt att se på saken - inte ekonomiskt - men det är ganska klart att fiber i längden kommer att bli det billigaste alternativet även om man inte sätter ut siffror (som också i bästa fall är ytterst osäkra).

Personligen bryr jag mej inte om engångsinvesteringar även om de kan kännas stora. Det är månadskostnaderna som på längre sikt är avgörande. Men vi vet inte vad priset på trådlöst bredband kommer att bli i framtiden. För ett år sedan kom en chockhöjning och den blir knappast den sista.

22

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Ekonomi kan man ju räkna på med flera olika aspekter. För fiber kanske det räcker med att räkna som så att den engångsinvestering man gör med all sannolikhet höjer husets värde minst lika mycket? Alltså man får igen pengarna med råge den dagen man säljer.

Att driften under den tid man bor i huset skulle bli billigare är också mycket sannolikt i alla fall om man jämför fiberns hastighet och kvalitet med andra former av bredband som ADSL eller mobilt bredband. Du får knappast samma hastighet och kvalitet som fiber för mindre pengar på annat sätt.

Slutligen finns det fler faktorer som spelar in. Kopparnätet är under avveckling. ADSL kommer att behöva ersättas inom viss tid. Kanske uppstår då en kostnad som man undviker om man tar fibern nu? Räknar men även in telefoni + TV-kanaler i kalkylen blir fibern oftast fördelaktig eftersom operatörerna erbjuder bra paketpriser om man samlar tjänsterna via fiber.

23

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Telia avvecklar kopparnätet vilket vore acceptabelt om det ersätts med fiber på ett sätt som är förenligt med samhällsaansvar. Så är inte fallet. Som (de snart införda) länkarna till artiklar visar kontaktar Telia bara dem som ligger optimalt till för billig fiberdragning. Detta slår sönder möjligheten till bildandet av byalag för fiber. Kommunerna står handfallna och tar inga initiativ för att säkra att fiber tillförs generellt. Staten låter marknadsekonomi råda i fråga om samhällsnödvändig infrastruktur samtigt som man i princip hyllar högt uppställda mål om 100/100 mbit/s till alla.

Telia skickar runt säljare som enbart kontaktar dem som på förhand befunnits ha fastigheter som ligger bra till ur Telias synpunkt. Dessutom begär telia fullt pris även om befintliga kanalisationer kan utnyttjas. Om säljarna kontaktas av personer vars fastigheter utelämnats så får dessa inga besked. Beslutsrätten och förhandlingsmandatet ligger dolt i Skanova. Allt för att säkerställa vinstmaximering med minsta möjliga administrativt arbete för att avfärda de icke önskvärda.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

24

Sv: Nöjd Kund med fiber?

För ett tiotal år sedan frästes det ned koaxialkabel i vårt villaområde. Det gick runt försäljare och talade varmt vilka fördelar det var att ansluta sig till detta kabelnät. Investeringen låg runt 10tkr för att bli ansluten. Undrar om detta kabelnät över huvud taget fungerar idag och vad det tillfört fastigheterna i värdeökning.
Risken är att man vid varje teknikskifte luras att investera i "end of the state teknik" som sedan ändå med tiden blir obsolet.

25

Sv: Nöjd Kund med fiber?

QRP, troligen ingen super värdeökning på att ha coax kabel liggandes mellan dig och grannarna.
Men tänk om ni inte hade haft någon möjlighet till bra TV via luften DVB-T eller DVB-S så hade troligen DVB-C varit välkommet.

De jag menar är att man troligen skulle blivit överlycklig om man inte hade haft möjlighet att ha något annat men idag när de finns lite valmöjlighet så kanske man inte vill låsa in sig i ett gamalt coaxial nät. Men bara kolla på comhem som pressar ut gbit ur coax med euro docsis 3.0 standarden. 3.1 i standarden ska ha möjlighet att trycka 10 gig vilket måste anses som fantastiskt när jag kollar tillbaka 15år och minns UPC/Chello/Comhem med mitt första fasta bredbandet på 0,384mbit.

Men inte alla som erbjuder internet via coax snöret heller, vill minnas att svärmor hade coax i hyresrätterna på öland i närheten av klinta/blårör och fick en bunt analoga kanaler men inge fler tjänster i form av internet eller digitaltv fanns vad jag minns.
Till skillnad från comhem som försöker suga ut var enda lite spänn ur befindligt nät genom att sälja tripple play tjänster, tivo, etc.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!