26

Sv: Internet i bilen

så vilka antenner skulle du tipsa till ett fordom?

27

Sv: Internet i bilen

Jag kör sedan drygt ett år tillbaka med dubbla sprötantenner (Loh nr. 5192) som levereras med magnetfot. Själv har jag använt spröten till fast monterade antennfötter. Antennerna har förhållandevis god förstärkning och täcker flera band. I huvudsak kör jag VoIP-telefoni via 4G och en proffsrouter/ATA-boxar vilket medger superb signalkvalitet på telefonin. Frekventa bilresor mellan centrala Västergötland och Västra Värmland med två timmars konstanta telefonsamtal utan några som helst avbrott eller störningar är ett kvalitetsbevis så gott som något. Detta skulle aldrig gå utan rejäla takantenner. Om det sedan är snyggt är givetvis en smaksak - diskret är det knappast - men det fungerar alltid kanon vilket för mig är helt avgörande.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

28

Sv: Internet i bilen

ohh vad bra att veta dom funkar då beställde såna igår två st och ska se om jag får nå bättre resultat efter vägarna här i uppe i norr

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

29

Sv: Internet i bilen

@Voci

är det telia 800 4G som gäller för jämnan eller går routern över på 3G ibland? Valet av antenn behöver optimeras -eller kan optimeras. Antennserien 5192 (TS9 kontakt) 5198 SMA sägs av Loh vara optimerad för 800 MHz. Norröver kan man knappast räkna med kontinuerlig täckning på 800.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

30

Sv: Internet i bilen

Det är tele2 jag kommer använda.  Och den kommer gå över till 3g då och då.

31

Sv: Internet i bilen

Då är både 800 och 900 aktuella samt 2100 för 3G. Antennen 5192 sägs funka på alla band och anges ha 9 dBi förstärkning. Båda dessa påståenden kan omöjligt vara sanna samtidigt. 9 dBi för den antennen finns det ingen som håller på med antenner som tror på. Men eftersom Vox medievalis som testat mycket är nöjd och det är enormt svårt att få trovärdiga mätdata på sprötantenner så är det lika bra att gå på den rekommendationen.

Ska man ha en antenn som är proffsgjord för både 800 och 900 så lovar de sällan mer än 2-3 dBi. det är mycket svårt att göra rundstrålande antenner som fungerar bra vid frekvensintervall som inte är jämna multiplar.  900 och 1800 är OK, 800 och 1800 inte. så även 800 och 900 är svårt. Men även om det inte är perfekt så brukar det funka.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

32

Sv: Internet i bilen

tusen tack för alla svar blir två 5192 antenner:)

33

Sv: Internet i bilen

De bör helst sitta minst en halvmeter ifrån varandra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

34

Sv: Internet i bilen

den väg jag åker är E12 mellan lycksele och umeå och där har man nästan 4G på mobilen hela vägen förutom vissa ställen där det bara är edge inte ens 3g växlar den ner till , och det är där jag ska se med antennerna om den lyckas få snappa upp 4G, eller om det är ett ställe det är 4g skugga helt och hållet

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

35

Sv: Internet i bilen

jonasolof skrev:

DMM-7-27 skulle jag inte välja som bilantenn. den har viss rikktverkan men ändå dålig förstärkning. den kan itne sättas på taket. Bättre är två magentantenner avpassade för den operatör du tänkt dig.

Vi har tidigare diskuterad batteridrivna hotspots som E5372. problemet är att få dem att starta automatiskt även om det väl inte är ett stort jobb att trycka på startknappen.

för autostart behövs en router där man kommer åt batteriet. En intressant variant är netgears senaste hotspots som även finns för europeiska 4G band och har dubbla TS9 ingånger. Utbytbart batteri. Här kan man fippla med bateriet om man är tekniskt lagd.

En annan variant är en icke batteridriven router som drivs från 12 volt, eventuellt över stabilisator. Där kan man ordna en krets som håller kvar strömförsörjningen någon timme sedan tändningen slagits av.

Letar med ljus och lykta efter en hotspot som startar automatiskt (för bilbruk) och tycker det är väldigt märkligt att ingen (som jag hittat iallafall) har en setting där jag jag välja att den startar automatiskt när den får ström. Mig gör det inget att den lever så länge batteriet fungerar och sedan dör.

Vad skulle man behöva göra med netgears batteri som du säger ovan?

/tobbe

36

Sv: Internet i bilen

du kan ta en vanlig router som drivs med t ex 12 volt och sedan ha ett relä som stänger av routern efter viss tid från strömmen.

netgear AC785 batteri går att byta ut och därför bör det gå att komma emellan batteriets kontakter och hotspotens kontaktbleck. Vi hade redan en lång tråd om hotspots i bil med samma frågeställning. Jag öppnade min ZTE MF93D men kom inte åt att lyfta ut batteriet. Det finns ett par mm ledningar som man kan komma åt som går till batteriet. Men det vore pilligt.

Hotspots är helt enkelt inte designade för att det där du vill ska funka. Du bör ha en router med separat strömförsörjning. Varför krångla med en hotspot med inbyggt batteri när du kan använda tolv volt strömreglerat från bilen?

Den mest avancerade lösningen är routern H820 som Vox Medievalis använder. Annars kan man ta en begagnad olåst B593.


Andra alternativ är en router med usb modem. Finns en massa bra, Dovado tiny AC och diverse små TP-link, gärna med open source fw. De kopplar upp modemet när strömmen sätts på om du ställt in dem så.
Modemen bör ha antennuttag.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

37

Sv: Internet i bilen

Lite komplement till Loh:s sprötantenn 5192:
Antennkitet finns också att köpa via nätet från flera andra leverantörer i Europa och US.
Den medlevererade antennfoten är väl klen för säkert montage i motorvägsfart och däröver (Autobahn). Då bör man skaffa separata (större och kraftigare) magnetfötter vilket är okomplicerat eftersom sprötets fästhylsa har standard invändig gänga M6.
Antennsprötets stål är, i mitt tycke, väl hårt och frågan är om det skulle tåla en motkörning (i låg hastighet) mot t.ex en lågt monterad betongbalk i ett P-hus. Att försöka justera (rikta/böja) antennsprötet vid montaget känns inte rekommendabelt.  Äldre sprötantenner (t.ex Allgon) hade grövre tråddiameter men mjukare stål vilket kändes mer förtroendeingivande vid mekanisk stötbelastning.
Den integrerade kabeln (RG-174) är som så ofta inget glädjeämne. Kabeltillverkaren anger att kabeln inte är lämplig för utomhusanvändning. Dess ringa diameter förenklar temporär genomföring vid gummilister/plåt men särskilt många dörrstängningar utan skador tror jag inte den klarar. Sist men inte minst bör man uppmärksamma signalförlusten som vid 900 MHz uppgår till ca 1 dB/m och vid 1800 MHz till ca 1,5 dB/m. Den effektiva anntennvinsten kan med andra ord utan större ansträngning reduceras till skillnaden mellan signalnivån i fri luft och signalnivån inne i den skärmade karossen vilket ändå är något. Större och kraftigare magnetfötter levereras ofta med lite grövre (mekaniskt stabilare) kablar som då också har lägre signalförlust. Att byta kabeln på fästet till en magnetfotsantenn är ofta en knepig operation som kräver stor noggrannhet fr.a vad gäller tätningen och kanske inget man bör ge sig på om man inte säkert vet att man klarar det.

Edit: med dubbla antenner enligt ovan och en hyfsad router är min erfarenhet (Telia 4G/LTE) att bra och ostörd signal blir tillgänglig långt utanför de på täckningskartan angivna områdena - inte sällan inom områden där täckning t.o.m helt skall saknas. Eftersom ingen av nivåerna på täckningskartorna är baserade på att klienten använder dubbla takmonterade antenner visar detta hur dramatisk förbättring man som abonnent själv kan åstadkomma med begränsade insatser om man är beredd att åsidosätta önskan om diskretion och design vad gäller antenner och i stället fokuserar på kärnfrågan - att optimera (antenn)tekniken - och därmed få en väsentlig kvalitetshöjning på det man betalar för nämligen uppkopplingen och transmissionshastigheten.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

38

Sv: Internet i bilen

jonasolof skrev:

du kan ta en vanlig router som drivs med t ex 12 volt och sedan ha ett relä som stänger av routern efter viss tid från strömmen.

netgear AC785 batteri går att byta ut och därför bör det gå att komma emellan batteriets kontakter och hotspotens kontaktbleck. Vi hade redan en lång tråd om hotspots i bil med samma frågeställning. Jag öppnade min ZTE MF93D men kom inte åt att lyfta ut batteriet. Det finns ett par mm ledningar som man kan komma åt som går till batteriet. Men det vore pilligt.

Hotspots är helt enkelt inte designade för att det där du vill ska funka. Du bör ha en router med separat strömförsörjning. Varför krångla med en hotspot med inbyggt batteri när du kan använda tolv volt strömreglerat från bilen?

Den mest avancerade lösningen är routern H820 som Vox Medievalis använder. Annars kan man ta en begagnad olåst B593.


Andra alternativ är en router med usb modem. Finns en massa bra, Dovado tiny AC och diverse små TP-link, gärna med open source fw. De kopplar upp modemet när strömmen sätts på om du ställt in dem så.
Modemen bör ha antennuttag.

Slås Dovado tiny på automatiskt när den får ström? Hittar inte tråden ni hade om hotspots, var finns den?

/tobbe

39

Sv: Internet i bilen

Jag tror att dovadon kan slå på autoamtiskt, du kan ställa frågan i dovado tiny tråden för att få detaljerat svar vilka alternativ som finns.

Se om hotspot i bil från post 130 i den här tråden om MF93D

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 606#p59606

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

40

Sv: Internet i bilen

finnvid skrev:

Slås Dovado tiny på automatiskt när den får ström? Hittar inte tråden ni hade om hotspots, var finns den?

/tobbe

Ja alla routrar slår på när dessa får ström av dovado's.
Rek router tiny.
Hotspots, eller "fick router" kräver manuellt arbete.

Tex dovado, usb modem i fönster.
Matning via adapter från tex park ljus.
Funkar.
Tänk på fukt, temp m.m. då bilmiljön är hård.
Jag har kört dovado umr i över 5år utan problem.
Nu är några bytt mot annat, med VPN och LTE stöd.

41

Sv: Internet i bilen

har då testat dom antenner jag köpte på loh hemma vid köksbordet och man får en ökning på ganska 5dBi från -72 till -67 och det är drygt 5dBi. senare blir att testa dom på bilen då man ska åka samt ska testa runt lycksele , åka utanför osv följa efter E12 mot storuman och heman/tärnaby några mil och se hur det funkar och försöka logga så gott det går.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

42

Sv: Internet i bilen

Bäst med jordplan av metall

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

43

Sv: Internet i bilen

probvade ha dom ute på fönsterbleck ingen skillnad få jag kollade

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

44

Sv: Internet i bilen

Vilken antenn testade du och på vilket band?

Sprötantenner som är dimensionerade för ett frekvensområde har troligen max horisontellt. Vid flerbandsantenner kan max vara kraftigt vinklat uppåt och nedåt. Jordplanet kan också påverka lobens vinkel.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

45 Senaste redigerad av pedrosso (2015-04-01 14:24:05)

Sv: Internet i bilen

Loh:s sprötantenn 5192 på 800mhz samt 900 mhz bandet provade jag ute på fönster blecket men provade både comviq och telia och på comviq fick jag bättre resultat med då, dom har fler antenner här i lse medans telia bara har en och jag är inte optimerad mot den där jag bor , men ville mest se hur mycket dBi jag vann och det var drygt 5 Dbi jag fick

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

46

Sv: Internet i bilen

Hotspot lämplig för bilbruk: Netgear aircard 785 S. Den har löst batteri och kan användas utan batteriet. Kopplar upp direkt med 5 volt över usb ingången.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.