126

Sv: ZTE MF93D

Tyvärr går det inte att se hur den kan öppnas.

I det aktuella fallet bör väl en ny fås ut på garanti.

Det vore bra att vet hur den kan öppnas så att man kunde byta batteri så småningom.,

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

127

Sv: ZTE MF93D

careface skrev:

Troligtvis vill de skicka in den på service.

Låter konstigt om den bara har lagt av sådär nämligen så de vill kolla vad det är som är fel, skulle jag tro.


En del i kontakten hade blivit böjd, killen i butiken pillade lite med sim-kortsverktyg och efter det tog den emot laddning och gick att starta.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

128

Sv: ZTE MF93D

Köpte en MF93D för 749:- här om det kan vara till nån glädje!?
http://www.blocket.se/stockholm/Surfpla … amp;last=1
Ska bli intressant att testa den.

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

129

Sv: ZTE MF93D

Bra pris för en bra router. En av mycket få som visar SINR. Har även 5 Ghz Wlan. Mina två håller utlovade nio timmar.
Dessutom är de inte låsta till telenor alls även om säljarna tror det. den är lite brandad men det spelar ingen roll i praktiken,

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

130

Sv: ZTE MF93D

Funkar den utan batteriet monterat? Dovados GO startar inte utan batteri... :-( blidde ingen bra bil-router om/när man måste starta/stoppa manuellt....

Grrrr....

131

Sv: ZTE MF93D

ZTE MF93D fungerar med största sannolikhet inte utan batteriet eftersom det är "fastbyggt". Du kan inte ta ut det om du inte öppnar den på ett sätt som det inte är tänkt.

För SIM-kortet är det bara en flärp som öppnas. Samma sak för antenner och minneskortet.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

132

Sv: ZTE MF93D

G-Man skrev:

Funkar den utan batteriet monterat? Dovados GO startar inte utan batteri... :-( blidde ingen bra bil-router om/när man måste starta/stoppa manuellt....

Grrrr....


Dovado Tiny då ? Den skulle väl passa bra i bilen ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

133

Sv: ZTE MF93D

Discover skrev:
G-Man skrev:

Funkar den utan batteriet monterat? Dovados GO startar inte utan batteri... :-( blidde ingen bra bil-router om/när man måste starta/stoppa manuellt....

Grrrr....


Dovado Tiny då ? Den skulle väl passa bra i bilen ?

Ja körde med dom ett tag, funderade på att kunna köra med dubbla antenner med all-in-one, dvs mindre delar.
Samt slippa yttre wifiantenner osv, dom skruvade ut sig på umr tex pga vibbbbbbbbbbbrationerna i fordonet, även jag åtgärdade det så - mindre lösa prylar.

careface skrev:

ZTE MF93D fungerar med största sannolikhet inte utan batteriet eftersom det är "fastbyggt". Du kan inte ta ut det om du inte öppnar den på ett sätt som det inte är tänkt.

För SIM-kortet är det bara en flärd som öppnas. Samma sak för antenner och minneskortet.

Vill inte ha lipo batterier i fordon då dessa är extremt brandfarliga när dom misshandlas, speciellt med de stora temperaturspikar som finns i fordon.

Har monterat bla 4gr nu, inte nöjd utan vill få det mer 'all-in-one' så blir mindre prylar, samt få låst till full lte för strömmad video i full hd.
:-)

Go lite skum när den inte startar utan batteri, och inte stänger den avsig heller utan kör batteriet platt, lär inte hålla gissar jag(men det är en gissning) sedan hinner den ej laddaupp sig heller om man inte åker extremt länge. Gissar även att när batteriet eventuellt pajar, så kommer den inte starta längre då den ej startar utan batteriet...
Går inte att ställa någon autooff efter x minuter heller. Hadde varigt nice om den gått typ 10minuter efter tändningen är avstängd osv.

Tiny har funkat bra.

Om batteriet är fast i mf som apple :-) så passar den dåligt ivf.
Blir att fortsätta med dovado.

Skulle vara kul med bättre signalstatistik, pollar antenn infon från nasen så kan se kurvor med signal kontra gps plats. Samt bilder från ip kameran osv.

134

Sv: ZTE MF93D

Enda nackdelen med MF93D vore då att man behöver trycka på en knapp för on och off. Man kan ställa in wifi att stänga av sig om viloläge varar mer än 5 min-2 timmar. anslutning till nät kan ske automatiskt så man behöver inte göra connect.

Det går i och för sig att lyfta bort det undre skalet på mifin som sitter med clips. Börja vid en av antennportarna och kör runt med naglar. kruxet är sedan att koppla bort batteriet som sitter med  tre trådar som bara har ca 4 mm fria. det finns möjligen en kontakt vid batteriet kortsida men det går inte att se bra. Ramenkring batteriet sitter med sex skruvar som förmodligen fäster i kretskortet. Skruven nära batterianslutningen är plomberad med en liten ZTE dekal. När skruvarna väl lossats är det ändå svårt att avlägsna ramen så jag kommer inte åt att se om batterianslutningen i själva verket är på kretskortet under ramen vilket är det troliga. Det ginge i och för sig att klippa av batterianslutningen och löda in en liten förlängning som får plats mellan batteriets kortsida och plastramen men det är ingen övning jag ger mig på nu.

http://i.imgur.com/SKloZNo.png

Inte heller får jag bort det övre skalet så att man kommer åt kontakten för att koppla förbi den och eventuellt stoppa in ett relä i stället. Om man helt kopplar bort batteriet är det dessutom möjligt att alla inställningar försvinner och det vill man inte.

http://i.imgur.com/6Nhykrg.png


Netgear Aircard 762S är en 4G mifi med dubbla antennportar och löstagbart batteri. Den har inte 4G 900 nu men enligt netgear på MWC så kommer en variant med 900 också. Frågan kvarstår dock om den går att köra utan batteri.

http://www.amazon.co.uk/NetGear-AC762S- … escription

Bland de mifis oh routrar jag känner till så vore en AVM6842 bäst. Drivs på 12 volt, lätt direktkoppla yttre antenner till PCI-kortet. Mycket bra signalinfo samma som i AVM6840. Det finns för övrigt ett tyskt litet program som samlar mer signaldata. 6842 finns bara på tyska men det är mycket överskådligt och bra.

det finns en ännu mindre AVM6810 som också finns i internationell version. Där får man fixa antennanslutningen själv till PCIkortet vilket några tyskar nu gjort med U.FL -SMA pigtails efter mitt exempel med AVM6842. 6810 saknar realtidsmonitorn, dvs en löpande 30 sekunders graf över SINR, RSRP och RSRQ men det lilla tyska programmet visar att det går att plocka fram infon och få löpane graf över SINR, RSRP och RSRQ utan att ha webinterfacet igång. Detta lilla hemsnickrade program för windows har gorts av en tysk som jag har kontakt med, Det skulle säkert gå att att göra en app för android om man har kunskapen och får info om hur ingångs uppgifterna pollas. Men de kunskaperna har jag inte. 

6810 har inte 5GHz wifi vilket 40 och 42 har. Fast 3G saknas, tänkte inte på det... och inte heller 4G 900, inte heller hos 6842 så går bara med telia.

Kvar står mf93d och aircard 762 om inte en nya huawei E5786 har löstagbart batteri vilket jag tvivlar på.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

135

Sv: ZTE MF93D

Om batteriet är fast anslutet, och den troligen tappar inställningarna så kvarstår Dovado's router som bästa fortfarande med alla usbkablar och lösa modem samt usb minnen och pigtails osv... :-)

Tack för bilden.

Troligen måste batteriet vinklas för åtkomst till sladdanslutningen, om jag känner zte/kina så är batteriet troligen limmat också för att få mekanisk stabilitet och då blir det förstört vid demontering.

Vill inte montera dyrbara prylar i fordon som inte går att låsa med en seriösare metod, iof larmat men det har ej hjälpt tidigare mot tex bränsle tjuvarna. Vill därför fåner storleken, samt snabbapå tiden för anslutning. Tänkte kanske samma lösning skulle funka på alla platser, då det är ett aber att hitta rätt modem osv, routern är det enklaste att köpa.
Har provat med Androidlur med utbytt fw, har funkat bra som router/modem med tidsstyrning osv, men saknar anslutning för antenner på snyggt vis samt enbart gsm/umts. Den går över ett dygn på batteriet, och laddar fullt på en timme, men skärmen gav snabbt upp i kylan/värmen.

136

Sv: ZTE MF93D

Jag hade vinklat upp batteriet för att ta den andra bilden men det framgick inte. Jag kan ställa det helt på högkant. Mifin funkar helt Ok trots att jag öppnat den och lossat batteriet från limningen. Således fast bara i kablarna. det är den förbaskade svarta plastramen kring batteriet som jag inte vet hur man får loss.

För min del tycker jag att det är så lätt att starta och stänga av den med en knapptryckning att det räcker. Mifin kan t ex gömmas under ett säte. Tiden för start och anslutning är ca en minut för 4G + wifi. Det där med att inställningar skulle gå förlorade om batteriet kopplas bort är bara något jag förmodade kunde hända.   

Får väl knipsa kablarna och testa när andan faller på. Jag har en till likadan  i reserv. Om det nu skulle funka med extern på och av så  fixar man lämpligen tidsfördröjningen för avstängning med ett tolv volts tidrelä

http://www.12voltplanet.co.uk/adjustabl … v-10a.html

I detta fall skulle det räcka med en knapptryckning för att starta mifin. Man kan vidare strömförsörja den via USB kontakten. wifi är igång även om den ä usb ansluten försåvitt man vill det. Men den startar inte för att den strömsätts via usbkontakten som en del telefoner.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

137

Sv: ZTE MF93D

Går inte att manuellt starta/stoppa, då funkar GO lika bra, samma med den, måste peta på brytaren med tre lägen.
Vill få snabb autostart, samt stop.

Körvidare med nuvarande, blir för mycket pill med MF även det vore kul med bättre signal statestik...

138

Sv: ZTE MF93D

Skulle inte en TP-link WR703N med Huntsmens programvara (för att få 4G) kunna passa bra för ändamålet?
Den kostar ca 150:- på eBay.

Komplettera sedan med ett modem som har antennuttag, t ex Huawei E392, och en 12-5V adapter så är utrustningen komplett.

Här en bild på min Mifi med extern 5V-försörjning.

http://forumbilder.se/DC7N1/pic002.jpg

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

139

Sv: ZTE MF93D

Är samma 'mångadelarlösning' som redan körs, om nu ditt svar var till mig.
Vill slippa alla lösa delar, samt få bättre signaldata som tex MF levererar.

140

Sv: ZTE MF93D

Haha, OK - jag förstår!

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

141

Sv: ZTE MF93D

Ska fråga netgearmannen jag mötte om deras mifi klarar specen. Det är ju en klar marknadsnisch  att täcka och hittills finns inget som gör det. En B593 har jag inte lust att krångla med i bil. Allt ska gå att styra via webgränssnitt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

142

Sv: ZTE MF93D

Dovados android app funkar ypperligt, men inte för att styra på/av av strömmen(vilket är uppenbart:-)  så tändningens på/av duger fint, utom när larmet går som ska trigga igång den och det är enkelt löst. Men ej till MF eller tex GO tex

Men det finns industri utrustning som klarar allt det, men priset för dom går ej att motivera när utrustningen ska bytas ofta pga att operatörerna rotarrunt i tex frekvenser m.m. som det har varigt de senaste åren, och snart kommer nya frekvenser igen...

143

Sv: ZTE MF93D

Under batteriet ser man det L-formade mothållet till fjädern till låsmekanismen för simkortet. Under mothållet av rostfritt stål finns en rund knappt mm-tjock stålfjäder som går i fåror i den vita plasten. Fjädern är svår att se under mothållet. När kortet trycks in snäpper fjädern iin i en bana på den sida som skänkeln i L vetter. För att få låsmekanismen att släppa måste man förmodligen bända mothållet uppåt. Osäkert om det sedan går att få tillbaka mothållet eftersom stål av dettaslag brukar vara svårt att böja tillbaka, i synnerhet som det nte finns plats att överböja nedåt. Mothållet fjädrar något uppåt men för stt låsningen ska släppa måste man både lyfta mothållet och lyfta fjädern ur sin skåra vilket närmast kräver mikroskop och specialverktyg. Vågade inte testa all the way. Det är i alla fall en möjlighet om ett microsim med adapter fastnat. För övrigt behövs inte låsmekanismer i simkortshållare. AVM har inga. Fjädertrycket från de sex kontakterna till kortet håller detta på plats. Men det gäller att sedan få ut korter. Lämpligen fäster man lite tejp i ytterändan av kortet som en nabb för att dra ut det.

Problemet här är att fjädern i botten som trycker ut kortet finns kvar. Enda sättet att tvinga kortet på plats vore stt tejpa igen luckan med oelastisk tejp men fjädertrycket från botten är hårt.

http://i.imgur.com/lAPbKCa.png

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

144

Sv: ZTE MF93D

Dissikeramera :-)

145

Sv: ZTE MF93D

Edit: har man väl vinklar upp batteriet kan man lösgöra fjädern i botten av sim slot så att kortet trycks ut, eller fjädern åtminstone hjälper till att trycka ut. Fotot av låsmekanismen visar vit plast med spår i. Denna vita plast går inte ut till ändan av rännan så man kommer åt att trycka på den vita plastens kant på kortsidan. Använd en vass nål och fös denna plast medialt (inåt mifin). Spärren av bottenfjädern kommer nu att s läppa och simkortet trycks ut. Man behöver således inte lyfta det L-formade mothållet eller det lilla runds fjäderstålet under mothållet.

Ska editera alltihop i mån av tid.


Låsmekanismen spärrar nog bottenfjädern men på något sätt spärras kortet också kanske
eftersom det brukar vara svårt att få ut ett intryckt kort. Testade nu i mifin med en vass spets från en nagelsax och det gick bra att dra ut kortet trots att kortet klickat i bottenläge. Tidigare har jag varit rädd att något skulle förstöras om man drog ut kortet då det snäppt i bottenläge. Men det finns ju inte något att haka i på ett simkort så i klickat bottenläge bör det bara vara trycket från kontaktfjädrarna som håller kortet på plats. Därför bör det inte vara nödvändigt att öppna  låsmekanismen så att bottenfjädern trycker ut kortet för att få ut ett kort. Detta test var med ett vanligt simkort. Det är mycket mer friktion med ett microsim i adapter men det bör gå också.

Det gick sedan bra att föra in kortet igen och få det att tryckas ut genom att trycka in det djupare igen tills snäppet från låsmekanisme kom då stålfjädern går över spärrläget och faller in i det ospärrade spåret.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

146

Sv: ZTE MF93D

Åter till frågan om lämplig bilrouter som startar och stängs av automatiskt.  Ett problem med mifis av olika fabrikat är att on off sker med olika långa tryckningar på samma knapp. Det verkar som om den enda lösningen är att använda en router som startar när den strömsätts, dvs inte en mifi.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

147

Sv: ZTE MF93D

Jupp och då går lilla GO bort, tyvärt...
MF också.
Visst kan jag löda idom för att troligen fixa det, men vill fåbort batterierna minst.
Kör idag med eftergångsrelä, liknande kupebelysning som styr strömmen till routern och den funkar ypperligt.
Kontentan är att vanliga hemroutrar är det som gäller med alla kablar och lösa delar.

148

Sv: ZTE MF93D

Skulle jag låta en B593 styra mitt surfande? Njet. Men det kanske finns andra. Vill åtminstone kunna låsa på band.

Ändrat i inlägget om simkortslåsmekanismen ovan, hur man aktiverar bottenfjädern.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

149

Sv: ZTE MF93D

Nu har min MF93D återigen lagt av, den dog när jag var ute i skogen, tänkte inte mer på det utan aktiverade bara dataanslutningen i mobilen och gick vidare.

Nu när jag för ca en halvtimme sedan satte den på laddning så vill den inte ladda.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

150

Sv: ZTE MF93D

Ja, delning via mobilen äger - bara funkar, inga extra saker samt väger noll extra.