26

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

När det är problem med Dovado är deras representant här ovanligt tyst...  wink

27

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

Vi inser båda att såväl matning som kretsar i routern kan tänkas alstra störningar. Jag köpte en gång en GPS i PCMCIA format. omöjligt att få den att funka i min laptop pga elektrosmogen runt datorn. Men då talar vi om mindre än -150 dBm. En annan gång var det problem med en GPS PDA Garmin Ique. Där ställde EMC labbet upp och kollade om pdan störde kring GPS frekvensen. Vi fann inga spår av det. Garmin hade bara dåligt ingångssteg. En exten antenn med förförstärkare var lösningen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

28

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

svenix skrev:

När det är problem med Dovado är deras representant här ovanligt tyst...  wink

Jaså?

29

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

Sam skrev:
svenix skrev:

När det är problem med Dovado är deras representant här ovanligt tyst...  wink

Jaså?

Jag kan inte se att du med ett enda ord kommenterat det faktum att en Dovado produkt alstrar obehöriga störningar...

30

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

Jag kommer att rapportera i detalj till dovado och kan vitsorda att de är intresserade. Jag har förståelse för att man inte diskuterar saken på forumet innan man haft möjlighet att verifiera en rapport om en hittills okänd störning. Skulle det vara så, vilket det inte är, att de ignorerade möjligheten av ett problem så har jag möjlighet att få saken kontrollerad på ett certifierat EMC lab. Men jag är inte så benägen att betala för felsökning  åt en tillverkare och vill inte be om labbets tjänster i onödan. De har hittills varit tillmötesgående då jag inte haft någon annan stans jag kunnat vända mig än till dem pga problemets natur. Dra inte igång dovadobashing igen. Det var inte därför jag skrev om sänkningen av SNR när usb ansluts.

De flesta användare saknar utrustning och kunskap att verifiera vad jag funnit. Jag kan i viss mån verifiera genom att se om tinyn sänker SNR när den ä nära antennerna på AVm6840, en router som rapporterar SNR ännu bättre än MF93D.

Jag vill också klargöra att jag uppfattar problemet med störningen som helt skilt från de problem med nedladdning över wifi på tele2 och telenor 2 på bandet 2600 som initierade tråden. Jag tycker mina två nya MF93D funkar helt OK nu då jag kör över wlan 802.11 n och dessutom på 5GHz för säkethets skull (en blev utbytt).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

31

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

dovado är en av mycket få märken som agerar på funna saker som man rapporterar direkt till dom.
tycker det räcker som kommentar.
sedan görs det lämpligen direkt, och inte via tex detta publika forum.

32

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

Gott! Då får vi se vad denna rapportering till Dovado leder till.

33

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

Testade nu med AVM6840 med bara dess paddelantenner anslutna. Routern rapporterar SINR separat för båda antennportarna. Tinyn ger en kraftig effekt när den hålls nära en av antennerna. Effekten försvinner om jag drar strömkontakten till tinyn. Effekten består i en rejäl sänkning av SINR och en viss sänkning av RSRQ.

Att sänkt SINR leder till sänkt nedladdningshastighet är ett förhållande som inte behöver bevisas. Sambandet är direkt via rapporteringen från routern till EnodeB, dvs masten. Det rör sig inte om procent utan storleksordningar om man t ex går från SINR 20 till 5.

Däremot behöver en viss höjning av RSSI i förhållande till RSRP och därav beroende sänkning av SINR inte leda till en bestämd sänkning av throughput. Man kan i extremfallen göra åtskillnad på en höjning av energinivån, dvs received signal strength, över hela bandbredden versus en stark monofrekvent signal som höjer RSSI lika mycket. I det senare fallet berörs kanske bara en eller ett par av de trehundra bärvågor som ryms inom tio MHz bandbredd. Sändningen till en användare sker normalt över tolv bärvågor åt gången i s.k. Resource blocks. Det ryms således tjugofem sådana resource blocks santidigt över hela bandbredden. LTE är adaptivt. Om routern upptäcker att referenssignalerna övet bandbredden kommer igenom dåligt inom ett visst frekvensavsnitt rapporteras detta till EnodeB som då ger order om mätning av signal/brusförhållande och channel quality för delar av bandbredden. Routern rapporterar då sub band channel quality index, sub band CQI. Dessa får vi inte se. Med ledning av mätningarna kan EnodeB undvika ett stört frekvensavsnitt. Detta kan medföra att hastighetssänkningen inte blir så stor som det sänkta värdet på SINR kunde förmodas implicera. Så gissar jag att fallet är med tinyn. I AVM routern visas förändringarna i RSRP, SINR ochRSRQ i realtidsgrafer så det är lättatt se även små förändringar.

Därmed är det klart att det finns ett generellt problem på 800 bandet med tinyn och att det inte är något specifikt för MF93D. Men störningen är svag och kan motverkas genom att man använder en extern antenn som bör ge en signalstyrka på bättre än -97 dBm ungefär.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

34

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

Grafen över SINR och RSRQ tickar fram var sekund. Rx0 är den högra antennen på AVM -routern och Rx1 den vänstra. De tar emot mastens signaler olika pga polarisationsskillnaden. Längst till vänster ingen interferens, sedan håller jag tinyn nära höger antenn och växlar till vänster och drar sedan strömmen med tinyn kvar i läge för att visa att det inte är närvaron av tinyn i sig som påverkar.

Att kretsar ger radiofrekventa signaler är inget konstigt. Problemet är att dessa fortplantas över usb-anslutningen så vitt jag kunnat finna.


http://i.imgur.com/PtXmDAF.png

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

35

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

Så jag gjorde som G-man föreslog. Öppnade en usb-kabel i båda ändar, klippte strömmatningen och tog bord de sladdarna. Lindade signaltrådarna genom  ferritkärnor i båda ändar, fyra varv per kärna.

Ny test med och utan tiny usb anslutning till MF93D. Signalen in är rejält svag, mellan -113 och -114 dBm. Bara mifins interna antenner. Utan usb anslutning får jag med BBK DL 23, 19,5 och 21,4 vid tre försök. Med usb anslutning 16,6, 15,1 och 15,5. SINR sjunker från ca 12 till 10 när USB ansluts och hastigheten sjunker alltså ungefär till tre fjärdedelar av ursprunget. Nu bör detta vara lätt att åtgärda med en lite starkare insignal. Försöket till avstörning har således hjälpt en del. Eftersom hela vitsen med övningen är att få en LAN anslutning till mifin så finns det normalt möjlighet att använda en lite bättre antenn än mifins egna.

Vid en signalnivå RSRP på -95 dBm blir SNR ungefär 26 och sjunker bara en dB när USB kabeln ansluts till tinyn. Farten ligger kring 30 mbits DL både med och utan USB-anslutningoch UL 5-6.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

36

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

då är det helt klart routern, något är inte avstört i den, kanske cpu är klockad till 400/800mhz el dyl i den :-)
sedan är den monterad i plastlåda, gör nog saken inte bättre heller.

sitter och labbar med en neatgear 10g switch, i plåtlåda... lyfter jag på locket till den så kan all radiokommunikation glömmas, allt slocknar... tur att den kommer i plåtlåda... :-)
ska bli intressant hur 60meter cat.7 kabel påverkar allt annat....


tycker det borde gå att dämpa störningen från tiny, om du folieklär den/lägger den i en konservburk, eller bara håller den mellan handflatorna. någon skillnad, eller värre?

man kan nog konstatera att tiny är ej optimalt val för dom operatörer som använder dessa frekvenser utan extra/yttre prylar.
:-(
tyvärr.

37

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

När man tränger ihop allt som i tiny eller go eller andra miniatyrroutrar så blir överhörning mellan kretsar ett problem. Att det strålar från burken är inget problem om man flyttar den 20 cm från 800 antenner. Problemet är strålningen via USB utgången. Där tror jag inte att det hjälper med att klä routern. Jag vet inte ens hur man öppnar tinyn för att titta efter. Att RFIsolera kretsar i efterhand är nog ett rätt knepigt jobb om allt är trångt och processorns klockfrekvens eller övertonerna riskerar att komma in i mifin. Ingen idé att spekulera när det finns folk som är proffs på att identifiera RF läckage.

Går det att justera klockfrekvensen i tinyn månntro?

AVM routern  har inte Qualcomm chipset så att även den störs talar för att störningen ligger mellan 790 till 830 MHz.

Som nämnt anslöt jag mifin till en nyköpt tplink MR3420 v2.2. Då märktes ingen sänkning av SNR på 800.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

38

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

man brukar montera lödda plåtbitar eller kretskort med många olika nivåer på kopparbanorna så man får adekvat avskärming, beräknas när man cad'ar fram kretskortet.
när jag byggde förstärkare, så användes helkoppar sida som skärm tex, lite epoxi och vipps ett trelagers kort hembyggt :-)

drossellinda var sladd för sig, flera varv.
koppla tex en 100nF mellan + och  - på matningen, lämpligen en keramisk.

att filtrera usb signal låtersig ej enkelt göras, då ryker även signalerna.
finns usb buffrar, men är överkurs.
ev skulle en billig usb hubb kunna funka istället, troligen är dom av tveksam kvalitet så hjälper ej.

detta är vad hårdvaru beta testning hittar innan 2000 har tillverkats :-)

byte av klockfrekvens kan ofta göras i fw, men får konsikvenser på annat istället.

39

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

Ska testa usb hub

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

40

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

tänkte på både hub och inline förstärkare. Prövade hub först och det löste problemet! Tack för uppslaget.

Med en liten  hub från Deltaco, helt täckt i metall och med en skärmad usb ledare från hub till tiny så uppstår ingen påverkan på snr som tyder på interferens. Sak samma när jag testar att köra mifin mot datorn över usb, ingen påverkan vare sig via hub eller icke.

fast hånken vet om huben är helt skärmad, det är nog sån där kromglänsande plast på gavlarna. Men det funkar.

Huben heter UH-410 och är en 4 port USB 2.0 Hub. Finns att köpa för en dryg hundring även om den kom redan 2010. Matas med fem volt adapter, men det funkar även utan adaptern. Mifin laddas via hubben vare sig adaptern är i eller ej vilket kan vara lite negativt vid långvarig inkoppling med tanke på batteriet i mifin som inte får motion. Då får man väl köra en kabel med klippt strömförsörjning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

41

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

då är det buffer i hubben :-)
filtrerar datatrådarna.

jag har kört med det tidigare pga störningar.
bra att det löste biffen även denna gång när inget annat löste störningarna.

42

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

Bra jobbat, mina herrar! Vi får hitta något vettigt att testa med förutom en hubb. Hubbar är inte det man vill egentligen ha sittande mellan routern och modemet.

Tack igen,

Sam

43

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

Gammal tråd, men jag har också stött på problem med störningar. I mitt fall är det en Dovado Pro som j*vlas, det är bra mycket bättre när jag kör med det heliga E392 (dock inte 100%).
Med modemet som köptes till denna uppsättning hos Kjelle, ZTEMF823 är det så illa att det knappt går att använda uppkopplingen.

Får väl göra ett test och backa till en äldre firmware på Dovadon då jag inte sett dessa problem med min äldre Pro som inte är uppdaterad på ett bra tag. Problemet är bara att stöd för ZTE modemet har tillkommit i de senaste firmware.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

44

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

Vilket band ?

Tråden handlade om en radiofrekvent störning på 800-bandet och inget annat. Om det  funkat bra med E392 men inte med ZTE-modemet så är det knappast störningen. Du kan enkelt testa genom att koppla in en usb hub mellan modem och router.

E392 påverkades också av störningen på 800 men det var svårare att se eftersom man inte har direkt signal från modemet som med en usb tethered wifi hotspot.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

45 Senaste redigerad av danne (2015-07-01 07:05:18)

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

Det är 800MHz . Störningen måste komma huvudsakligen via usbkabeln från Dovadon, eftersom det är bra med kabel direkt i datorn och Dovadon avslagen.
Detta är helt ny hårdvara, bortsett från E392 som jag tog med mig för att använda i felsökningssyfte.

Så det har aldrig fungerat med Huawei modemet tidigare, och det är inte bra med det nu heller. Jitter på 400ms och ca: 1-10% Packetloss.

ZTE stickan reagerar ännu mycket kraftigare, hastigheten pendlar mellan 2Mbits och 55Mbits. Ska testa med en hubb, har även en B593 att ta med.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

46

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

Hur ser du att det är paketförluster och vart sker dom?
Om det är förluster oavsett host så borde du se ett mönster om du kör tex mtr som borde finnas i terminalen i mac.

47

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

Testa med modem utan extern antenn ansluten till datorn. Håll dovadon nära modemet och se om hasighet påverkas. Du kan köra nedladdning av stor fil och kolla med DU-meter i datorn. Så fort det blir försämrad SNR sjunker farten och det kan du fånga med en skärmdump.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

48

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

Har inte möjlighet att göra flera tester, grannen lämnade tillbaka grejerna. Vi har fått router från Telia nu, och tydligen fungerar det för honom. Jag har inte hämtat ut mitt paket ännu, min Dovado och Huawei's modem har inga problem.

Om det var just det ZTE modemet som hade problem med Dovadon eller om det är ett generellt problem vet jag inte.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr