1

Tråd: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

När jag testat mifin ZTE 93D fick jag upp till 40 procent packet loss mot telenors 2600 nät vid god signalstyrka. Packet loss blev högre ju bättre SNR var. Vid riktigt god signal gick det inte att surfa med mindre än att jag bytte till frekvensband med mindre bandbredd. Där var det ingen packet loss.

Problemet uppträdde bara över wifi ansluten till ipad, inte med mifin ansluten över USB till laptop.

Sedan jag ändrat till wifi 802.11 n enbart i mifin och stängt av bluetooth i ipad upphörde problemet. Det verkar ha sin grund i att LTE länken hanterade data snabbare än wifilänken och att då 20-30 procent packet loss inträffade.

Det verkar således vara ett bufferproblem i mifin för att hantera två skilda länkhastigheter. Hur ska sådant hanteras?

Kryptwringen i wifi länken kan förvärra problemet. Det kan då vara skäl att byta ut enheten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

fw byte, samma problem som med modem på 80talet :-*
bättre bufferhantering via fifo.

prova med udp vs tcp trafik om någon skillnad.

3

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

Finns någon speedtest med udp?

Mifi som funkat har samma fw som mifo som ej funkat på snabbaste LTE så det kan nog vara hårdvaruvatiationer också, även om det inte framgår.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

TpTest3: http://www.bredbandskollen.se/tptest.php?sektion=1

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

5

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

paketförluster i apparater är fw, men den fw som ofta byts är den man ser, finns även fw i komponenterna, typ som bios på en pc tex.
antingen fw fel, eller undermålig hårdvara, finns bara dom alternativen. tyvärr.

kan vara som med huaweis modem, toleranserna ligger på +-30% och vid högre hastigheter så hänger inte hårdvaran med, dvs undermålig hårdvara.

en snabb fw fix vore det bästa :-)

6

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

Younes Al-Of, :-)

Har du testat köra ZTE MF93D (med USB sladd) in i DOVADO TINY? Se till att du kör 7.1 releasen som ligger upp på webben.

Alf shukran! ;-)

7

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

dubbelrouter sam :-)
naa

sakerna SKA funka.

8

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

Nja, mest för att kolla om det löser problemet med packetloss och hastighet.

9

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

ja, den funkar via usb enl #1

sedan går det ej att köra bluetooth samtidigt som wifi då dom använder samma frekvens, det funkar med wifi g och b med rätt kanal vald så det ej stör varandra,
i tex wrt finns en option att samverka med bt som funkar ok, utan den blir samtal via bt hs problematiskt.

10

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

Sam skrev:

Younes Al-Of, :-)

Har du testat köra ZTE MF93D (med USB sladd) in i DOVADO TINY? Se till att du kör 7.1 releasen som ligger upp på webben.

Alf shukran! ;-)

Jala, jala

Jag har inga problem med paketförluster och dålig fart med de två MF93D jag har nu.

Har uppgraderat och kör nu via tiny till mf93d men inte i bridge mode. Det funkar dock, kör just nu ipad till tiny 192.168.0.2 över wifi. Mifin kan nås via sin egen wifi på 192.168.1.1 om man ansluter till den över wifi i stället.

Kommer också ut med laptop ansluten till tinyn över lan. Jag når mifins användarinterface via tinyn genom att skriva in 192.168.1.1. Då kan man se alla signaluppgifterna i mifin. Tinyn är lite snål på det som bekant. Via tinyn till mifin kan jag också låsa på band och på enbart 4G. Rätt kul. Och externa antennkontakter finns och funkar. Bra alternativ till E3276 kopplat till tiny. Vitsen med mifin är möjligheten att låsa på band och 4G och se frekvens, globalt cell ID och PCI.

Kör en serie ping och får inga paketförluster.

Har mifin i fönstret. Svag signal på tele2 800, RSRP -111, RSRQ -10 och  SNR 4,6 dB. Får ändå 12,7 ned och 3,75 upp latens 58 ms med BBK . Laptopen ger 17/2,3 latens 53 ms. Frågan är vad tiny bryggkoppling till mifin skulle ge i latens 

Tinyn meddelar med rött att det är limited internet mode. Limited port forwarding. UPnP and SMS are not supported.
Signalstyrkan ges som 40 % -88 dBm. Men mifin anger RSSI till -85 dBm.

En skum grej med mifin är att om jag loggat in på dess websida med ipad via tiny så kommer jag in på sidan utan inloggning via laptopen och Lan förutsatt att det inte gått för lång tid. Det är en säkerhetsbrist att andra användare kan komma in utan inloggning.

Vitsen är att jag ska kunna koppla tinyn till en switch och ha flera lan-anslutna datorer som når nätet via mifin. Antar att tinyn ska stå i bryggläge då och mifin delar ut adresserna med sin dhcp. Tacksam för diskussion innan jag testar och trasslar in mig ohjälpligt. Tinyns NAT kan inte behövas. SMS finns i mifin. Mifins wifi kan inte stängas av till skillnad från tinyns. Vad händer med tiny wifi i bryggläge? Hur når jag tinyn när den är satt i bryggläge om jag vll ändra något?

Abu Yones

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

Edit: De i denna post beskrivna störningrna på 800 kan undvikas med en hub mellan mifi och tiny. Se post 40 i tråden.

Först en kommentar om störningar. Jag kollar mifins statussida när jag ansluter tinyn via USB. Där finns något som stör kraftigt routern är låst på 800 MHz. SINR sjunker från 25 till 10 dB vilket ungefär sänker farten till en tredjedel. RSRQ går från -6 till -8. Stänger av tinyns WLAN, ingen skillnad. Drar ur och sätter i tinyns strömförsörjning. Störningen kommer inte momentant utan först när routern startar upp. Mifin laddas från tinyn över USB. Kollar med en extern laddare för att se om det har något med hantering av laddström att göra. Extern ladddning påverkar inte SINR. Störningen kommer från tinyn. Om jag lägger mifin ovanpå tinyn utan att det sitter någon usb kabel i tinyn sjunker SINR från 22 till 4 dB. Drar jag sedan ut strömkontakten till tinyn återgår SINR till 22. Det verkar således finnas en störkälla i tinyn som fortplantas via USB kabeln. Man bör naturligtvis kolla om störningen sker även om externa antenner är ansluta över antennkablar till mifin men det har jag inte tid med nu.

Jag bytte också till 5Ghz 802.11 n i mifin utan att det inverkade på strörningen när tinyn anslöts.

Det finns ett EMC lab här på Öland som jag möjligen skulle kunna be om en koll.

Den här kraftiga sänkningen av mifins prestanda vid anslutning till tinyn över USB gör det rätt ointressant att kombinera dem. Parententiskt kan nämnas att de tidiagre problemen med paktetförluster förekom samtidigt som SINR var mycket hög (enheten utbytt, nya OK) så det är inte samma grej. Samtidigt kan man ju undra över telenor som erbjuder den här routern även som företagarrouter. Hur ska de koppla den till ett LAN? Jag får väl testa med AP klienter över mifins wifi. Samtidigt är det synd eftersom jag vet att DL/UL går snabbare med wifin kopplad till laptop över USB. Kansle blir till att kolla med en ASUS router med eller utan bridge mode. Det var för övrigt inget påagligt problem med dubbel NAT igår, farten var god och det gick bra att surfa med flera anslutna apparater som använde tinyns DHCP.  Men den här störningen är inget kul. får ta och kolla senare om laptop ansluten över USB sänker SINR också. 

Kollade sedan Bridgemode USB-LAN enligt instruktion hos Dovado, adressen för tinyn är 192.168.0.2. Till skillnad från dubbelNAT fungerar det inte. Mifin är igång och kan nås via sin wifi och man kan surfa. Tinyn mäter signalstyrka RSSI korrekt, Men jag kan inte nå mifins adress 192.168.1.1, inte heller pinga den. det går inte att komma ut på nätet. Mifin har DHCP enabled men tinyn bryggar inte DHCPn. INte heller funkar det när jag har statisk adress i laptopen i samma adressregister som mifin.

Loggar jag in på tinyn så står det fortfarande liksom tidigare Limited internet mode. Ingen  statusangivelse om bridge mode.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

Bridge Mode stöds inte vad gäller Mobila Hotspots. Det fungerar endast med vissa USB modem.

13

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

OK

Då är det bara problemet med störningen kvar. Det kanske går att filtrera USB förbindelsen. Den borde inte behöva fungera på 800 MHz. Det räcker förmodligen inte med skärmade USB kablar eftersom störningen kommer när kabeln pluggas in men inte om den hålls intill mifin.

Detr rör sig ju om USB 2. Att USB 3 stör kraftigt kring 2,4 GHz är väl känt och beskrivet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14 Senaste redigerad av patb (2013-10-03 16:03:05)

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

Har du testat och linda USB-kabeln i en ferrit?

15

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

Nej, inte än. Ska se var jag kan hitta lämplig ferritkärna. kanske finns i någon junkbox. Dovado bör känna till spektrat på störningarna från tinyn.  den enda spektrumanalysator jag har är en wi-spy för 2400 bandet och den är bortsprungen just nu, Jag kollade om SNR sänktes vid USB anslutning till tinyn på 900 och 2600 där det finns svaga signaler i huset som mifin klarar att ansluta till. Ingen påverkan på dessa band till skillnad från den kraftiga sänkningen av SNR på 800.

Gjorde vidare störningstest på 800 med koll av SNR via mifins wifi. USB anslutning till laptop sänker inte SNR, inte heller anslutning till en idag inhandlad TP-link MR3420 v2.2. Har nu kopplat ett par paddel/glasspinneantenner till mifin via styva SMA/TS9 adaptrar. Håller jag tinyn intill antennerna sänks SNR när tinyn är på och inte när den är av. WLAN fortfarande avstängt på tinyn.

Återstår att se om MR3420 kan hantera ZTE mifi hotspot i NAT eller bryggat läge, utan eller med Huntsmans root.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

det skall normalt sitta ferrit klumpar på usb kablar

17

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

Då är det tiotal USB kablar jag har här hemma inte normala. Tacksam för tips om inköpskälla.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

tror att det är kablar avsedda för usa el dyl som har krav på störningsdämpning el dyl.
nya kablar verkar sakna det, till min lycka, hatar klumparna.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … ter-p61033

jag tex bunt usb a till b, samtliga har irreterande ferriter rrrrrter :-)
dom värsta har det i båda ändarna, cannon scanner tex.

19

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

Blir nytt besök på Kjelle, var där i går.

Dovado nämner inget om interferens på 800 från routerns egen elektronik, bara genom WLAN

http://www.dovado.se/en/features/4g-lte

USB från tinyn utgången borde väl vara filtrerad - men problemet är att filtrering ändrar pulsformen för USB också.

Om LTE signalen överlagras med brus så kommer modemet be basstationen att minska komplexiteten i modulationen därhän att avkodning kan ske. Det sker framför allt genom att man avstår från att även amplitudmodulera signalen. Följden blir att den möjliga överföringshastigheten rasar. SNR ger CQI som meddelas till basstationen och bestämmer MCS, modulation and coding rate schedule.

Samma problem kan uppträda på 3G som nog är ännu störningskänsligare eftersom den enskilda dataströmmen över en bärvåg är mycket snabbare än i LTE och modulationsmetoden ör densamma, en varierad kombination av fas- och amplitudmodulation.

Nästa fråga är hur störningen nästlar sig in i mifin via usb-anslutningen. Om radiodelen är dåligt skärmad från usb-ingången hjälper det inte med att ansluta yttre antenner annat än genom den bättre signalstyrka som kan uppnås och därav bättre signal/brusförhållande. Men strävan bör vara noll externt brus som interfererar med signalen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

Har nu testat på 800 med USB kablar med ferritkärna och därtill extra ferritkärnor på kabeln. Kabeln sitter hela tiden i mifin och ansluts eller tas ur tinyn. Utan anslutning ligger RSSI på ca -81 dBm, RSRQ -7 och SNR 18-20.

Då kabeln ansluts stiger RSSI till ca -76 och RSRQ går ned till -9, -10. SNR sjunker till ca 3. RSRP ligger kvar på -102, -103 i båda fallen.

signal/brusförhållande är i princip en kvot mellan den specifika LTE-signalen i Förhållande till hela energin över bandbredden. Här stiger totalenergin 5 dB medan den specifika signalen förblir oförändrad. 6 dB är en fyrdubbling.  5 dB RSSI stegring innebär således en mycket kraftig ökning av störningsnivån och den kommer helt klart på radiosidan eftersom RSSI mäts över antennporten.

Utan anslutning och SNR 20 dB ger BBK 22,3/2; Degroup test Frankrike som brukar ligga högt 33/2,2 men speedtest bara 5,63/1,74, nytt test liknande resultat.

Med usb kabeln ansluten till tinyn fås SNR 3,8 och då halveras DL på BBK 11/1,6  degroup ger 14.8/2,3 men speedtest ger t o m något bättre resultat 5.78/1,83.

Speedtest hänger uppenbarligen inte med vid högre modulationsindex. Resultaten för BBK och Degroup pekar på att störningen från tinyn via usb-kabeln halverar den fart som kan uppnås vid god signalkvalitet på 800 MHz, dvs bra SNR men svag signal RSRP.

Edit: lite undrande över att farten intr gick ned med när SNR sjönk så drastiskt. En tänkbar orsak är att det ligger en störning på en begränsad del av bandet. I LTE kan masten allokera om vilken del av bandbredden som används. Så en störning kan ge kraftig höjning av RSSI och därmed sänka SINR utan att överföringen drabbas så mycket. Ska testa med andra operatörer med deras respektive frekvensblock.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

Testade nu på 800 med Telia och Tre, usb ansluten eller icke ansluten till tiny. Liksom med tele2 sjunker SNR när usb sladden stoppas in i routern. RSSI värdet går ned några dBm vilket visar att störningen ligger på radiosidan. Men effekten på SNR är mindre påtaglig än vid testen med tele2. Fartminskningen är inte lika stor med telia som med tele2 och än mindre med Tre. Men det kan bero på tillfälligheter - alternativt bero på att störningen huvudsakligen berör N4M blocket på 800. Om nedladdningen inte fungerar lika bra över hela bandet kommer routern att mäta s.k. Sub band CQI så att basstationen kan fördela dataskyfflingen till frekvensavsnitt med bra SINR.

En annan sak som märks är att nedladdningshastigheten pendlar kraftigt med telia men mindre med tre.

Kompletterar senare med koll med eller utan yttre antenn.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

Om man testar med yttre antenn med ca 8 dBi gain ansluten med tre meter långa kablar fås ingen påtaglig påverkan på SNR eller DL/UL. Fart 34/ca 6 oförändrat.

Om jag testar med 15 cm långa TS9 till SMA pigtails och AVM paddelantenner ger inkopplad usb till tiny en sänkning av SNR  från 22 till 10 och RSRQ går från -6 till -8. Men farten ändras bara från 28,5/1,9 till 25,9/1,9.

Om jag testar med TS9/SMA adaptrar i en enhet utan sladd och antennerna direkt på adaptrarna blir påverkan av störningen kraftigare. RSSI ökar från -86 till -78 och SNR går från 15,6 till -2,6.

Vid test utan yttre antenner blir påverkan kraftigast. Med usb till tiny går RSSI från -86 till -78, RSRQ dyker från -7 till -14 och SNR gick från 12,6 till - 1,8.

Det finns således en kraftig störning från tiny vid uppkoppling över USB  på 800 som påverkar MF93D om man inte har externa antenner anslutna med pigtail eller kabel och en syark inkommande signal.

Huruvida denna störning påverkar andra modem går inte att veta. Men den ofta observerade fartskillnaden med modem i tiny eller direkt i dator behöver inte bara bero  på NAT eller wifi. Läckande RF interferens från tinyn kan spela rolll ockdå. Att sätta modemet en bit ifrån tinyn hjälper inte eftersom störningen kommer genom usb-kabeln. Ferritkärnor på kabeln hjälpte inte i mitt fall.

Uppenbarligen blir påverkan av störningen kraftigare om inkommande signal är svag. Därför hjälper yttre antenner. som höjer signalstyrkan förutom att hålla usb-störningen på avstånd. Men då jag testar med paddelantennernaanslutna med ett par meter långa koaxialkablar vilket istället för panelantennens -97 dBm bara ger RSRP -107 dBm så märks inverkan av störningen trots avståndet. RSSI stiger från -84 till -82 och RSRQ går från -7 till -9; SNR från 19 till 11,8.

Eftersom jag som användare knappast kan påverka en eventuell störning från tinyn blir det till att söka en annan lösning för att få ethetnetanslutning till mifin.

Uppskattningsvis ligget mifins egna antenner på -2 dB gain. Delock paddelantenner ligger på ca2 dBi och AVMs antrenner till 6840 routern ligger på ca 3 dBi. En inkopplad BAZ antenn ger ca 10 dBi mer än AVM antennerna  men står bättre i rummet. LOHs rundstrålande s.k. 9 dB antenner ger 13 dB mindre gain än panelantennen på samma plats. Bl a så har de rundstrålande antennerna flera meter RG174.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

kopplain en "C1/xF" på usb anslutningens strömmatning, tror inte det hjälper, men iaf.
sista försök.
ev klipp + matningen från tiny, för "modemet" har väll egen matning när du kör?

sedan prova en ferrit där du lindar kablarna flera varv om du inte gjort detta, 800mhz är ganska lågt.

24

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

Modemet har eget batteri. Ja jag kan klippa strömmen och linda signalkablarna runt en ferrit. Men det är inte mitt jobb att söka efter orsaken till störningen. Den uppträder inte när mifin ansluts över usb till en vaiolaptop eller till tp link mr3420 v2.2 och inte heller på 900 eller 2600 banden. Saken bör vara av allmänt intresse och påfordrar undersökning och info från Dovado. Har man mindre än -100 dBm i RSRP och undrar över farten på fr a telenor och tele2 finns det skäl att kolla alternativa anslutningar för 800 bandet av modem än tiny. När och o.m jag får igång tplinkroutern ska jag jämföra med E392 i båda. Fast det har väl andra redan gjort.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

25

Sv: Packet loss pga att LTE är snabbare än WIfi på MF93D

tanken var om det var störningar med matningen eller ej.
som du skrev, dovados pryl och problem. hehe :-)