1 Senaste redigerad av nick_cod (2015-01-12 13:07:14)

Tråd: ASUS RT-N56U + Dovado 4GR + Tellstick

Hoppas ni kunniga på detta där ute på detta kanske kan hjälpa mig med detta innan jag sätter igång.

Jag har följande saker som jag vill önskar få ihop:

* ASUS RT-N56U - Huvudrouter, Som idag är uppkopplat via fiber.

* Dovado 4GR med en Tellstick som jag skulle vilja kunna använda för att styra kontakter på distans via min mobil.

Har tidigare använt mig av Dovados app för att kunna styra kontakterna hemma som fungerat väldigt bra då jag hade 4GR routern med en egen Telenorsticka som jag ej har kvar idag.

Så frågan är....går det att koppla Dovado routern bakom Asusen för att kunna nyttja tellsticken via min fiberuppkoppling och kunna styra mina kontakter? Isf hur skulle jag gå tillväga enklast för att genomföra detta?

Tacksam för alla svar...

2

Sv: ASUS RT-N56U + Dovado 4GR + Tellstick

Frågan flyttad till rätt forumdel

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: ASUS RT-N56U + Dovado 4GR + Tellstick

nick_cod skrev:

Hoppas ni kunniga på detta där ute på detta kanske kan hjälpa mig med detta innan jag sätter igång.

Jag har följande saker som jag vill önskar få ihop:

* ASUS RT-N56U - Huvudrouter, Som idag är uppkopplat via fiber.

* Dovado 4GR med en Tellstick som jag skulle vilja kunna använda för att styra kontakter på distans via min mobil.

Har tidigare använt mig av Dovados app för att kunna styra kontakterna hemma som fungerat väldigt bra då hade 4GR routern med en egen Telenorsticka som jag ej har kvar idag.

Så frågan är....går det att koppla Dovado routern bakom Asusen för att kunna nyttja tellsticken via min fiberuppkoppling och kunna styra mina kontakter? Isf hur skulle jag gå tillväga enklast för att genomföra detta?

Tacksam för alla svar...

Går utmärkt, både direkt med appen eller via routerns webb.
Tex öppna api porten till dovadon och kör med appen ( enklast)

4 Senaste redigerad av nick_cod (2015-01-13 11:28:14)

Sv: ASUS RT-N56U + Dovado 4GR + Tellstick

Tack för svaret!

Hur ska jag isf konfigurera mina två routrar för att åstakomma detta?

5

Sv: ASUS RT-N56U + Dovado 4GR + Tellstick

Sök svar i den här forumdelen. Frågan har varit uppe tidigare, t ex för dovado umr bakom adsl router.

Jag fick det att funka tidigare men använder det inte längre

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=3901

Du behöver göra port forwarding i fiberroutern med portnummer enlig tråden.
Om jag minns rätt så anslöt jag dovadon på dess LAN- sida till nätverket.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: ASUS RT-N56U + Dovado 4GR + Tellstick

Tack för svaret.

Jag kikade genom din tråd och testade faktiskt detta med en UMR som jag hade en liggades också bara för att ha samma apparatur.

Jag får inte till det dock tyvärr. Jag får WAN tjänsten att funka på Dovadon så jag kommer åt internet via den. Dock så kommer jag inte åt UMR:en från utifrån via appen.

Jag kommer åt Dovado appen via LAN men så fort jag ska komma åt den externt från min mobil då får jag bara felmeddelande.

Jag försöker använda mig av en Dynamisk DNS tjänst eftersom jag inte har en statisk ip adress på min fiber uppkoppling.

Jag har lagt in både DDNS tjänsten på dovadon och på Asusen.

Ska det funka att kunna logga in på appen via DDNS tjänst? Kollar jag på No-ip så pekar den mot min adress som jag har när jag kollar Myip.com.

???? Vad göra?

7

Sv: ASUS RT-N56U + Dovado 4GR + Tellstick

Du bör nog  bara köra dyndns på fiberroutern. Tillfälligt kan du testa med aktuell adress. Kom ihåg formatet när portnummer är med

Http://ipnr:portnummer

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: ASUS RT-N56U + Dovado 4GR + Tellstick

Du ska inte ha 2 st klienter, den räcker med att du kör en.
Sen får du gå igenom hur det är uppsatt.
Det allra enklaste är att sätta dovadon i bryggat läge, det blir då så att du har ditt wan ip direkt på routern bakom.
Om inte så kommer den att nat:a 2 ggr.
Dvs du har dovadon som delar ut privata addresser, umr erhåller en 192.168.x. och sedan åter kör nat med egna adresser bakom, det blir då problem när man forwardar mot en pen privat adress eftersom den inte går vidare till umr.

Du ska bara at dhcp på ena routern.
Hur är allt uppsatt nu beträffande wan ip på dovado samt wan ip på umr.

9 Senaste redigerad av nick_cod (2015-01-14 10:08:20)

Sv: ASUS RT-N56U + Dovado 4GR + Tellstick

Tack för era svar.

Jag ska ta bort DDNS från Dovado och endast ha den på ASUSen då.

Dovado UMR har väl inte bryggning som funktion i någon fw?! Jag kan ju givetvis testa med min 4GR men eftersom ni säger att UMR ska funka och jag kommit så här långt så tänkte jag se om jag kommer hela vägen. Funkar det inte får jag gå över på 4GR och testa.

Dock skrev väl någon att om man bryggar Dovados routrar så innebär det att man inte kan använda sig att appen för att får home automation då detta kräver NAT. Stämmer inte det?

I nuläget ser setup'en ut så här:

Asusen har intern Ip 192.168.1.1
Dovado UMR har ip adressen 192.168.0.230

Dovadon inställd på WAN ethernet. Antar att detta ger två NAT vilket inte är optimalt.

Jag har DHCP på i nuläget på både ASUS och Dovadon. Kunde inte komma in i Dovadon så fort jag stängde av DHCP av någon anledning och fick då nollställa routern o börja om. Har detta med WAN att göra? Jag har alldrig använt mig av WAN tidigare.

Har lagt portforwarding i ASUSen till Dovadon på dess Ip adress och öppnat portar 6435 och 10443 som ska vara WAN management portar för att komma åt Dovadon via deras app.

Jonas Olof du skrev så här i ett av dina inlägg - vad menar du med "Input filtering"? Hittar inget sådant i Asusen, annat namn kanske?

"Vidare har jag lagt till dovadon med sina portar i dlinkens input filtering. "

Annars - När jag ska gå in via Dovado appen så skriver jag i Host min DDNS adress: "nick.******.info" - Ska något annat läggas till? Port nummer? eller räcker det bara med att skriva min DDNS adress? - det funkade nämligen tidigare när jag enbart hade Dovadon som router.

Jag anger mitt användarnamn "admin" och mitt "password" till Dovadon i de övriga två rutorna.

10

Sv: ASUS RT-N56U + Dovado 4GR + Tellstick

Du behöver inte bry dig om det jag skrev om filtrering i dlink. Det var en egenhet hos dlink enbart.

minnet är osäkert, men tror inte jag bryggade UMR.

Det var i sommarbostaden i Sverige jag använde tellstick ett litet tag.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: ASUS RT-N56U + Dovado 4GR + Tellstick

Om du får fler än en IP-adress från fiberoperatören så sätt en switch mellan väggen och din Asusrouter,
i switchen kopplar du sedan in Dovadon.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

12

Sv: ASUS RT-N56U + Dovado 4GR + Tellstick

En fråga.

Varför har du en annan router framför 4GR? Den klarar av Gigabit redan.

13 Senaste redigerad av nick_cod (2015-01-14 14:20:57)

Sv: ASUS RT-N56U + Dovado 4GR + Tellstick

Discover skrev:

Om du får fler än en IP-adress från fiberoperatören så sätt en switch mellan väggen och din Asusrouter,
i switchen kopplar du sedan in Dovadon.

Tack för svaret!

Jag ska testa detta idag. Har faktiskt inte ens tänkt på att detta skulle kunna vara en lösning. smile

Tydligen så jag två Ip-adresser från T3 som levererar min fiberlina fick jag veta nu.

Jag har även 4 st. nätverkskontakter i min fiberkonverter men använder endast den första nu så tänkte pröva ikväll att koppla ASUSEN på port 1 och Dovadon på Port 2. Förhoppningsvis så kan konvertern dela upp IP adresserna på respektive port men annars får jag väl ringa T3 o se om de kan hjälpa mig med detta.

Skulle detta funka så vore det ju mumma! smile

Sam skrev:

En fråga.

Varför har du en annan router framför 4GR? Den klarar av Gigabit redan.

Jag är så grymt nöjd med stabiliteten på min ASUS router. Startar om den endast 1 gång i kvartalet. Vidare så har jag lagt upp ett gäng med IP kameror och Port forwarding så det skulle vara så mkt arbete att lägga över detta på Dovadon.

14

Sv: ASUS RT-N56U + Dovado 4GR + Tellstick

nick_cod skrev:
Discover skrev:

Om du får fler än en IP-adress från fiberoperatören så sätt en switch mellan väggen och din Asusrouter,
i switchen kopplar du sedan in Dovadon.

Tack för svaret!

Jag ska testa detta idag. Har faktiskt inte ens tänkt på att detta skulle kunna vara en lösning. smile

Tydligen så jag två Ip-adresser från T3 som levererar min fiberlina fick jag veta nu.

Jag har även 4 st. nätverkskontakter i min fiberkonverter men använder endast den första nu så tänkte pröva ikväll att koppla ASUSEN på port 1 och Dovadon på Port 2. Förhoppningsvis så kan konvertern dela upp IP adresserna på respektive port men annars får jag väl ringa T3 o se om de kan hjälpa mig med detta.

Skulle detta funka så vore det ju mumma! smile

Sam skrev:

En fråga.

Varför har du en annan router framför 4GR? Den klarar av Gigabit redan.

Jag är så grymt nöjd med stabiliteten på min ASUS router. Startar om den endast 1 gång i kvartalet. Vidare så har jag lagt upp ett gäng med IP kameror och Port forwarding så det skulle vara så mkt arbete att lägga över detta på Dovadon.

Ja det verkar vara enklaste lösningen.

Jag själv har en Tellstick Net kopplad till min Dovado Tiny där jag använder ett av mina abonnemang från 3,
då gör det inget om fibern går ned, då Dovadon matas med reservkraft och även de saker jag styr :-)

Är ganska störande att upptäcka att fibern strular å man är påväg att gå och lägga sig :-)

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.