1 Senaste redigerad av jonasolof (2011-12-22 19:21:56)

Tråd: Går det att nå tellstick i UMR från nätverket?

Har adsl in i nätverket och behöver slå a och på en grej. Kan man ha en tellstick i en UMR och nå tellsticken över nätet t ex med iphone? Ska UMR då anlutas till nätet på wansidan eller till någon av dess lan portar?

Vill inte köra över SMS.

Eller finns det någon bra direktkopplad strömställare (alltså nte över radio) som kan nås med ip adress. Separata burkar och adresser för vart styrt uttag. Tycker man t ex Devolo kunde ha i produktfamiljen.

Har också sett Tellstick net men den finns nte att få tag i förrän om någon månad tidigast säger de. Butiker.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Går det att nå tellstick i UMR från nätverket?

du kan via API nå tellstick crude på/av, funkar på lan om portar är öppna.
måste köra via WAN porten annars saknar 'säkerhet' dvs ip#/dns filter.

finns brytare LAN och usb styrda, men behövs prylar.
jag kör med lite hemma byggen som styrs via centronics porten via en triac.

3

Sv: Går det att nå tellstick i UMR från nätverket?

Den säkerhet som behövs finns väl i nätverkts router som är en D-link 2470B. Enligt infon på dovado.com/apps så går det att gå via internsidan. Jag tänkte inte ha något modem i UMR utan enbart använda den för tellstick.

Jag hajar i vanlig ordning inte ett dyft av din hyperkomprimerade första mening, sorry. Vadå api, vadå crude. portar får jag väl öppna i routern om jag ska nå interna nätverket. Varför skulle jag behöva köra via dovadons wanport om jag öppnat de portar som behövs i dlink? Eller rekommenderar du att jag öppnar portar både i Dlink och i dovadon?

Såg förresten på net on net att det sitter en extern antenn på tellstick usb nu så räckvidden borde väl vara lite bättre. Vilken enhet var det du lödde på en anten på?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Går det att nå tellstick i UMR från nätverket?

Jag fattar nada, men API's port är 6435.

wink

5

Sv: Går det att nå tellstick i UMR från nätverket?

Åter kommer med bättre text efter helgen så den blir begriolig, in a rush atm

6

Sv: Går det att nå tellstick i UMR från nätverket?

Hej!

Jag rekommenderar följande:

  • UMRs WAN-port kopplat till D-Link routern

  • Aktiverat WAN-management i UMR, det krävs inga öppna portar i UMR

  • Om man vill nå UMR och TellStick utifrån behövs en portforwarding i D-Link routern

Hälsningar
Daniel

7

Sv: Går det att nå tellstick i UMR från nätverket?

I dlink ska intern port vara 6435 enligt Sam ovan. Tcp eller udp eller båda?

Jag ger dovadon en statisk adress i dlinkens lan, t ex 192.168.0.230. Ska dovadon stå i nat läge eller som brygga (om nu detta går)?

Det vore kul om man kunde koppla en usb temp/fukt logger (claes ohlson) via den andra usb porten och polla den utifrån, men jag antar att det inte går.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Går det att nå tellstick i UMR från nätverket?

Precis, du gör en TCP-portforward på 6435 till UMR:en och då är det bra med en fast IP. Du behöver inte ändra någonting i Dovadon eftersom den agerar inte som router. Termometer eller liknande funkar tyvärr ej.

God jul
Daniel

9 Senaste redigerad av jonasolof (2011-12-27 23:26:26)

Sv: Går det att nå tellstick i UMR från nätverket?

Tack för infon. Tror nog att det blir Tellstick net istället för att få tvåvägs kommunikaion, får vänta på den. Funkar Tellstick Duo i dovado för tvåvägs kommunikation över LAN?

Nä det bidde Tellstick org så länge + dovado UMR. Bra att dom satt på en extern antenn tyvärr med SMB hona på kortet (Edit det är SMA, har testat).  Kommer att behöva yttre antenn för signalen behöver gå längre än trettio meter för en del applikationer. Tar en groundplane för 432 MHz amatörradio som ligger i förråd. NMT 450 antenner bör funka bra också. Man kan för övrigt köpa spröt till stora magnetfotsantennen som kan kapas till rätt längd för 432 MHz.

Synd att dom bara sänder med ynka 3,3 mW trots att PTS tillåter 15 mW på 433,92, uteffekten enligt manual för Tellstick fr 2009. Nu står det <10 mW.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Går det att nå tellstick i UMR från nätverket?

TellStick Net fungerar med alla routrar men den kan man bara styra med Telldus Live-tjänsten. Det går inte att använda UMR:ens egna TellStick-funktioner. Man kan inte heller använda DovTelCon eller Dovados apps.

Hälsningar
Daniel

11

Sv: Går det att nå tellstick i UMR från nätverket?

Efter omoget övervägande skaffar jag en vanlig tellstick i morgon.Net får bli senare, en fördel om de då fått fram lokal programmering så att man inte behöver gå över internet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12 Senaste redigerad av jonasolof (2011-12-28 14:36:10)

Sv: Går det att nå tellstick i UMR från nätverket?

Inloggning på dovado appen funkar inte intuitivt för tellstick, se nedan.

Nu har jag kommit därhän med installationen att Dovado UMR har statisk adress 192.168.0.115 i nätverket. Webinterfacet ligger på port 10443. Jag har ställt in port forwarding på Dlink adsl router för tcp/udp på 10443 och 6435 och angett dovadons adress. Vidare har jag lagt till dovadon med sina portar i dlinkens input filtering.
Jag har vidare gjort de inställningar som rekommenderas i guiden för remote access och fjärrstyrning i Dovadon.

Med en iphone på edge kommer jag in i Dovadon utifrån genom att ange http://statisk adress:10443 och därifrån kan jag via dovadons web interface gå till manuell kontroll av Tellstick och det funkar.

Når Tellstick med dovadoapp över LAN via ipad  wifi, adressen är då angiven som 192.168.0.115:6435. Når också Tellstick med appen på iphone över edge med min halvstatiska adsl adress, då skrevs adressen som http://xxx.xxx.xxx.xxx:6435

Hur ska adressen skrivas, med eller utan http:// som brukar krävas när man anger en :forwardad port?

När man loggar in med dovadoappen så står det att den försöker kontakta servern men sedan måste man begripa att man ska klicka på Automation igen för att komma till tellstickkommandona. Detta är inte alls uppenbart för den oinvigde som därför lätt missar att inloggning skett. Det borde stå choose your application också. Kanske vore det bättre att ha en separat login option istället för reklam.

jag loggade in på DovTelcon och där behöver man tydligen inte lägga till port numret eller http:// innan utan bara skriva den yttre adressen xxx.xxx.xxx.xxx, detta trots att tellstick sitter i en dovado som ingår i LAN men inte utgör router mot internet.

Allra enklast var det att lägga upp en ikon med DovtelCon på iphone så kan man styra direkt så länge cookien inte raderats.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Går det att nå tellstick i UMR från nätverket?

http://www.dovado.com/apps

14 Senaste redigerad av jonasolof (2011-12-28 21:04:07)

Sv: Går det att nå tellstick i UMR från nätverket?

Den funktionsbrist jag nämnde om vad som händer efter inloggning klargörs inte genom informationen i länken. Jag hade redan tagit del av den informationen.

Det står att applikationen försöker kontakta servern men användaren får inget besked om huruvida försöket lyckats. Antar att man får besked ifall det inte lyckades, men det räcker inte. Ett positivt besked förväntar man sig också.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Går det att nå tellstick i UMR från nätverket?

Om du kan nå all info och automation efter inloggning, då gick det bra.  smile