26

Sv: Statisk IP

Konkret borde detta betyda att olika op har olika leasetider och att en och samma op kanske har olika leasetider för olika abb.typer (t.ex företagsabb. vs andra typer av abb.) ?

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

27 Senaste redigerad av plun (2014-11-29 18:22:43)

Sv: Statisk IP

Vox medievalis skrev:

Konkret borde detta betyda att olika op har olika leasetider och att en och samma op kanske har olika leasetider för olika abb.typer (t.ex företagsabb. vs andra typer av abb.) ?

Jo nu spetsade ju direkt till argumentationen smile och givetvist så måste Tre hålla nere sina kostnader och mobil bandbredd kostar sina pengar inkl IP-adresser och full service som en krävande kund emotser.

Nu föreställer jag mig sedan att Tre's kundsegment INTE innehåller särskilt krävande kunder så de ser nog det här som rent "gnöl" och det har jag en viss förståelse för.....  kunderna måste ju fatta att de
inte betalar för en förstklassig tjänst.

Åter till hockeyn !

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

28

Sv: Statisk IP

Kör med statiskt IP-adress från Tre och är ansluten via 3G. Precis som ni skriver har även jag stora problem med dessa avbrott flera gånger per dygn. Loggen i Huawei E5172As-22 fylls ständigt på med "Uppringning Genomförd". Routern har varit in på service flertalet gånger.

Så dessa avbrott har inget att göra med vilken hårdvara man använder? Felet ligger alltså i nätet hos 3?

29

Sv: Statisk IP

Det var något om att avsluta inaktiva sessioner uppkopplingar mot mast, vad det nu innebär.
att varje natt 23:59 starta om.

Personligen bryr jag mig inte så mycket bara modemet startar om och kopplar upp igen snabbt.

30

Sv: Statisk IP

Det riktigt stora problemet med frekventa återuppstarter finns vid spel och fr.a om man kör VoIP där konstant och stabil uppkoppling är ett krav men ännu kanske lite overkill för de flesta. Med de vanligen mycket ofta återkommande registreringarna mellan SIP-servern och klienterna blir det lätt stora problem om nätet kommenderar omstart på en router trots att SIP-servern försöker hålla linan öppen hela tiden.

Inom parentes (fel tråd) är jag ändå mycket imponerad av Telias 4G där det senaste halvåret medfört väsentliga kvalitetsförbättringar. Körde i förra veckan från centrala Västergötland upp till västra Värmland och hade då ett drygt två timmars långt telefonsamtal över just 4G utan ett enda märkbart (sekund)avbrott vid de många basväxlingarna (handover). Bådar gott för kommande VoLTE !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

31

Sv: Statisk IP

fidde/blge:
misstänker att Tre har samma typ/princip för publik statisk adress som t.ex Net1. Du tillhör samma leasesystem som alla andra men med skillnaden att systemet, då leasetiden upphör, alltid (åter)tilldelar Dig samma IP-adress (=den s.k "fasta" adressen) som Du betalat extra för. Den som inte har en "fast" publik adress tilldelas i stället en ny tillgänglig adress ur adresspoolen. Om adresserna hade varit "statiskt fasta" (terminologin är tyvärr mycket växlande och inkonsekvent) borde Du ha varit tvungen att lägga in den "fasta" adressen manuellt på avsedd plats i Din router. Den sistnämnda metoden är väl den vanligaste för LAN men även där går det ofta att låta routern tilldela en eller flera  "fast statisk/a" adress/er för resp. klient med ev. koppling till mac-adressen då den inställda leasetiden är slut.

De omstartproblem som bl.a Du har skulle möjligen kunna härröra från denna "återtilldelning" av adressen (i WAN). Jag erinrar mig att jag någon gång lyckades plocka ur en ovanligt initierad supportgosse uppgiften att leasetiderna i Net1:s nät var 120 minuter.

Anledningen till att man tydligen föredrar återtilldelning av "fasta" adresser vid leasetidens slut i stället för "statiskt fasta" har jag ingen aning om men två möjliga anledningar skulle kanske kunna vara att operatören då dels slipper blanda in förmodat schabblande kunder för att utföra den förment komplicerade operationen i den egna routern (detta fick man själv göra på 1990-talet !) dels behöver man inte ha en separat kundgrupp med "statiskt fasta" adresser utan kan köra allt i samma systemrutin

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

32

Sv: Statisk IP

Det kallas fast dynamisk adress då man alltid får samma adress. Det går knappast att sätta en statisk adress i den egna routern eftersom det garanterat finns flera routrar på vägen ut till Internet. De bara förmedlar din MAC-adress till den router som är kopplad ut till Internet. Och det är den routern som  sedan ger dej en fast dynamisk  (global) adress baserad på MAC-adressen. Också i din egen router kan du sätta in fasta dynamiska adresser men de förmedlas vanligen inte vidare av operatören.

Visst går det också att sätta en statisk adress in den yttersta routern men jag håller med om att det troligare är en fast dynamisk adress.

33

Sv: Statisk IP

Äntligen är 4G igång i byn, nu verkar det inte bli dessa ständiga avbrott längre. Efter att routern varit ansluten i 23 h och 45 minuter kopplar routern ner och upp direkt igen, verkar ske varje dygn.

34

Sv: Statisk IP

fidde/blge skrev:

Äntligen är 4G igång i byn, nu verkar det inte bli dessa ständiga avbrott längre. Efter att routern varit ansluten i 23 h och 45 minuter kopplar routern ner och upp direkt igen, verkar ske varje dygn.

Tre hade så förut och jag antar att det är så fortfarande.
Bra funktion som avslutar inaktiva sessioner i bastationen.

Så funktionen är inget fel, så länge den kopplar upp så är det inte ett problem.

35

Sv: Statisk IP

Vilken by bor du i och vad får du för hastighet?

36

Sv: Statisk IP

Bor liten bit från centrum i Borlänge. Får omkring 10-20 mbit upp respektive ner. Kör på 4G 800 mhz, 2600 mhz var segt som sirap och dålig signal. Vet inte vika av de utbyggda basstationerna som kör 800 alt. 2600 4G.
Får sällan in 4G på iPhone 5S, och då har jag varit i centrala delarna av byn.
Så länge jag slipper dessa avbrott i princip varje timme via 3G tidigare så är jag nöjd med hastigheten.

37

Sv: Statisk IP

fidde/blge skrev:

Bor liten bit från centrum i Borlänge. Får omkring 10-20 mbit upp respektive ner. Kör på 4G 800 mhz, 2600 mhz var segt som sirap och dålig signal. Vet inte vika av de utbyggda basstationerna som kör 800 alt. 2600 4G.
Får sällan in 4G på iPhone 5S, och då har jag varit i centrala delarna av byn.
Så länge jag slipper dessa avbrott i princip varje timme via 3G tidigare så är jag nöjd med hastigheten.


Här har du placeringarna för 3G 900 & 4G:

http://i.imgur.com/qh52Oox.jpg
(Kanske inte stämmer med verkligheten, någon kanske aldrig byggdes).

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

38

Sv: Statisk IP

Tack, nu kan man dock inte se dessa längre under planerad utbyggnad på gamla täckningskartan. Bygger de ut både 800 & 2600 mhz 4G på alla nya basstationer?