26

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

Det är nog något missförstånd. Jag har nu haft två DDNS-adresser i no-ip.org utan att ha loggat in på mitt konto på många  månader. Jag kollade nyss och adresserna uppdateras hela tiden av klienterna i kamerorna.

Däremot fick jag meddelande från no-ip då klienterna inte fungerade på en månad. Då frågade de om jag vill avsluta kontot.

27

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

G-Man skrev:

Har inte kameran inbyggd kina dns ?

Ja, men har inte testat denna (ännu), läste nånstans att de inbyggda tjänsterna var sämre, än att använda routerns dns.

så här ser specen ut på kameran, inköpt för några år sedan.

Här tänkte jag lägga en bild eller länk men får inte till det, kanske inte ok att infoga.

28 Senaste redigerad av PeterK (2014-11-16 16:59:17)

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

Jonny skrev:

du måste ha en dns client igång som länkar dns namnet till det ipnummer du har och länkar även om  ip ändras
har du det?

Ja, har skaffat domän och ddns-service hos no.ip
Dom tillhandahåller ett litet program som checkar ip-adress var 5:e minut, men det körs ju från en pc.
Hur ska jag få routern i husbilen att checka ip-adress?, har ingen pc där, bara modem, router, kamera.

29

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

Routern ska kolla detta, samt uppdatera ddns.

30

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

G-Man skrev:

Routern ska kolla detta, samt uppdatera ddns.

Tack, ska åka till husbilen i morgon, får checka upp alla inställningar igen.

31

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

Beror på routern. Vissa har enbart dyndns medan andra kan ställas in på no-ip också. Jag kör TP-link MR3420  på no-ip utan problem.

32

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

nhu skrev:

Det är nog något missförstånd. Jag har nu haft två DDNS-adresser i no-ip.org utan att ha loggat in på mitt konto på många  månader. Jag kollade nyss och adresserna uppdateras hela tiden av klienterna i kamerorna.

Däremot fick jag meddelande från no-ip då klienterna inte fungerade på en månad. Då frågade de om jag vill avsluta kontot.

är nog någe missunderstanding.. fina uppdaterade inte heller vid ett tillfälle ... troligen vid samma tillfälle så jag uppfattade det som om man måste logga in där ör efter det så fungerade det...nåja huvudsaken det blir rätt smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

33

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

Tack, ska åka till husbilen i morgon, får checka upp alla inställningar igen.

checka under dynamiskt DNS i routern....välj no-ip där ....fyll i användare o lösen
kan vara så att du får logga in på noip för o kolla så rätt ip är där...uppdatera om det behövs....
sedan ska det som sagt fungera....under förutsättning att deras service inte strular-----> vilken händer ibland wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

34

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

Rätt port-forwarding skall väl också finnas med i sammanhanget?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

35

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

Jonny skrev:

Tack, ska åka till husbilen i morgon, får checka upp alla inställningar igen.

checka under dynamiskt DNS i routern....välj no-ip där ....fyll i användare o lösen
kan vara så att du får logga in på noip för o kolla så rätt ip är där...uppdatera om det behövs....
sedan ska det som sagt fungera....under förutsättning att deras service inte strular-----> vilken händer ibland wink

Nyss hemkommen från husbilen.
I routern (TP-Link TL-MR3420) stämmer alla uppgifter, använder no.ip.
Men den lyckades inte koppla upp sig mott ddns-tjänsten, hjälpte inte att klicka login.
bockade ur "enable DDNS" och klickade på login igen, och se undrens tid är inte förbi, uppkopplad, samt bocken i "enable DDNS" bockade i sig själv.

Ändå knepigt att den tappat kontakten, får se hur länge den håller ddns denna gång.

Tack för visat intresse // Peter

36

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

Harkelhostdovado...

37

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

nhu skrev:

Inte behöver man logga in om klienten uppdaterar hela tiden.

Min router fixar det också själv...har inte haft nåt avbrott sedan maj! wink
http://www.mobilabredband.se/forum/view … 500#p60500

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

38

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

Det funkade ungefär 1dygn, sen tappade jag kontakten med min ipcam.

Var över idag igen för att kolla vad som är fel, så fort jag anslöt min laptop med nätkabel i routern så hoppade min ipcam igång (bekräftat via ipcam veiwer i mobilen som låg bredvid och sökte), märkligt.

En fråga kan jag på något sätt komma åt routern hemifrån?
Den står konstant ansluten med mobilt modem.

39

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

Kan du sätta kameran att skicka foton då och då ? Det verkar som om problemet är inaktivitet.

40

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

PeterK skrev:

Det funkade ungefär 1dygn, sen tappade jag kontakten med min ipcam.

Var över idag igen för att kolla vad som är fel, så fort jag anslöt min laptop med nätkabel i routern så hoppade min ipcam igång (bekräftat via ipcam veiwer i mobilen som låg bredvid och sökte), märkligt.

En fråga kan jag på något sätt komma åt routern hemifrån?
Den står konstant ansluten med mobilt modem.

Vissa operatörsroutrar kopplar ner vid inaktivitet.
Kolla om det finns någon inställning för idle timeout.

Sedan dödar operatörerna anslutningen efter 24timmar, då krävs något som kopplar upp igen.
Tex connection tracker på dovado tex

41

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

nhu skrev:

Kan du sätta kameran att skicka foton då och då ? Det verkar som om problemet är inaktivitet.

Kan vara orsaken, jag har nämligen en 230V-timer på kameran som slår på var 3:e h. kl. 0:00 till 0:30, 03:00 till 03:30 osv.
Kanske ska ändra till tätare påslag och kortare tid.
Att jag har gjort så här är för att spara datatrafik, tänkte jag skulle klara mej på 3GB/månad på kontantsurfen.
Routern står dock på 24/7.

42

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

Justera komprimering på bilderna
Eller använd en ping snurra.

43

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

I min kamera (TP-link) kan man programmera precis hur många bilder den sänder och när. Det blev inte mycket trafik (då det ännu fungerade). Förresten är vårt hus i Medåker  ganska nära till Köping. Men det finns mellan två berg så vi har urusel signal och enbart Tre fungerar (utom nu då IP-adresserna är interna så DDNS inte går).

Att skicka video hela tiden blir dyrt men nya kameror kan programmeras att spela in på kort och så kan man ladda ned bara då och då. Och med rörelsevakt så blir det ännu mindre trafik. Finns också på nyare kameror.

44

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

Jag får kolla ifall jag kan få kameran att skicka kort istället för att stå och filma, skicka kort måste väl isåfall ske med epost, eller?
Vad är, och hur funkar en "ping snurra" ?

45

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

Beror på kameran men min kan skicka med epost eller ftp. Bägge fungerar men man bör tänka på säkerheten för ftp så inte kurkarna kommer in på mottagande maskin den vägen.

Ping är ett program som då och då skickar ett paket till en ip-adress och ber om svar. Finns på alla maskiner och troligtvis också på kameran men det beror på om man kan programmera ping-intervallet (det kan man inte på min kamera) eller bara skicka manuellt.

46

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

En dum fråga, kan det skilja på olika modem fast samma sim/operatör, ifall man kopplas ner p.g.a inaktivitet?, (har Comviq)

Just nu sitter det en simpel ZTE ML102-sticka i routern, men tanken är att köra med en Huawei E5776S, doch blir det wifi till kameran med den.

47

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

Vissa operatörsmodem är förställda på att kopplaner vid inaktivitet.
Är flera möjliga orsaker till nerkoppling.

48

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

Åkte och kollade grejerna idag igen, modemet verkar ha gjort sitt, eller så klarar den inte kylan (+2°C), får grönt på modemet men inget internet, (2GB surf kvar på sim)
Får bli soptunnan, ska jobba vidare med mitt Huawei E5776S och försöka få det att funka, återkommer.