1 Senaste redigerad av Jonny (2014-10-27 15:25:34)

Tråd: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

Som rubrik säger men är det inte publikt så fort man har kontakt med internet?
har vissa ISP inte publika IPs då? vad kallar dom det i så fall ?

är lost på detta (som så mycket annat med wink )

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

2

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

Privata ip är tex de bakom en NAT router tex 192.168.0.1

En publik ip är öppen för inkommande trafik, samt har ett publikt dns namn.

Tex TRE har bara privata ip, där tex 20000 kunder delar på en publik ip.

3

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

Det finns publika IP-adresser och det finns IP-adresser avsedda för privata nät (nät som inte är anslutna till internet). De senare kallas ofta populärt för "svarta IP-adresser". Privata IP-adresser finns inom tre olika intervall 10.x.x.x, 192.168.x.x och 172.16.x.x-172.31.x.x.

Med privata IP-adresser menas att de ej är routbara på internet. D.v.s. skulle ett paket med en sådan IP-adress leta sig ut på internet så kommer det att kastas bort direkt av den första router paketet kommer i kontakt med. Dessa IP-adresser är bara avsedda att fungera inom avskilda nätverk.

Emellertid har bristen på publika IP v4 adresser gjort att det är ganska vanligt att man använder privata IP-adresser på t.ex. ett hemmanät. Dessa privata IP-adresser byts sedan ut av routern till en publik IP-adress innan paketet skickas ut på internet. Så fungerar t.ex. alla vanliga hemmarouters som delar ut 192.168.x.x adresser. Metoden att byta ut IP-adressen i routern kallas för NAT (network adress translation). Genom att NAT:a kan man dölja ett helt nätverk med privata IP-adresser bakom en enda publik IP-adress som finns i routern.

Vissa ISP:er tillämpar samma metod och delar ut privata IP-adresser till t.ex. mobila ab. Detta kan fungera tack vare att ISP:s router med hjälp av sekvensräknare kan hålla reda på vilken privat IP-adress som skickat ett paket och leta upp motsvarande svarspaket när det kommer in från internet. Det hela förutsätter dock att allkommunikation påbörjas från "insidan" d.v.s de privata IP-adresserna. Skulle en kommunikation påbörjas från "utsidan" (internet) utan att den initierats "inifrån" så har routern ingen som helst möjlighet att veta till vilken privat IP-adress på insidan den skall skicka paketet.

Så det är möjligt att kolla e-post, surfa m.m. från en privat IP-adress eftersom kommunikationen då initieras inifrån. Men det är inte möjligt att sätta upp någon typ av server med en privat IP-adress och få den nåbar från internet eftersom kommunikationen i det fallet initieras utifrån.

Det finns ett sätt att gå runt detta på en hemmarouter där du kan annonsera tjänsten med den publika IP-adress som din router har och sedan ordna en portforwarding i routern. Detta kan du dock inte göra om du fått en privat IP-adress ifrån din ISP eftersom du du då inte vet routerns publika IP-adress och inte heller kommer åt att göra någon portforwarding i ISP:s router.

Detta är tyvärr inte lätt att förklara på ett lättbegripligt sätt men jag gjorde i alla fall ett försök.

4 Senaste redigerad av Jonny (2014-10-27 17:10:58)

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

Tack.... troooor jag fattar det ungefär smile fast detta problems skulle försvinna med IPV6 eller hur ? för då blir alla adresser publika ?


antar all det gäller dom fiberoperatörer med så det gäller att få klarhet i hur dom kör med IP adresser
så ska man köra som jag med kameror och server så gäller Publika adresser helt enkelt.

det finns alltså inget sätt att gå runt det här med tex tre,s ip som @man säger ?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

VPN nät initieras innifrån från båda sidor, fast ibland behöver man hjälp av en extern server som kopplar upp förbindelsen. Så funkar Virtual cable VPN.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

Jonny skrev:

Tack.... troooor jag fattar det ungefär smile fast detta problems skulle försvinna med IPV6 eller hur ? för då blir alla adresser publika ?


antar all det gäller dom fiberoperatörer med så det gäller att få klarhet i hur dom kör med IP adresser
så ska man köra som jag med kameror och server så gäller Publika adresser helt enkelt.

det finns alltså inget sätt att gå runt det här med tex tre,s ip som @man säger ?

Problemet försvinner med IPv6 eftersom då alla adresser är publika. Visserligen finns det privata adressrymder definierade för IPv6 också men hittills används de bara för speciella ändamål. Mängden adresser i IPv6 är så stor att ingen rimligen tror att man ska behöva hålla på med NAT och liknande i IPv6. Vissa privata nät kommer dock säkert att finnas även i IPv6, det är ju inte alla som vill att allt ska vara direkt åtkomligt från internet av t.ex. säkerhetsskäl. Men alla som vill ha publika IP-adresser kommer med mycket stor sannolikhet att kunna få det i IPv6.

Som vanligt är inget helt omöjligt. Man kan tänka sig att sätta upp t.ex. en webkamera trots privat IP-adress. Det blir dock så pass krångligt att det knappast är något för den vanliga människan att ge sig in på. Men rent teoretiskt kan man tänka sig ett upplägg där webkameran kopplar upp sig mot en annan dator som har en publik IP-adress. Genom att sedan ordna t.ex ssh-tunneling skulle det vara möjligt att nå webkameran utifrån genom att "hoppa" på den andra datorn. Det hela kräver dock som sagt tillgång till en annan dator med publik IP-adress samt att man är rätt slängd i att konfigurera nätverk.

7

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

Det går billigt och bra med en Raspberry Pi kopplad till kameran. Jag fick reverse ssh tunnel att fungera utmärkt för någon vecka sedan. Tyvärr klåpade jag ordentligt då vi hade bråttom att åka därifrån. Så jag glömde att flytta kabeln till den router som drevs med bilbatteri (med underhållsladdare). Så då jag stängde av strömmen till huset så slocknade en switch som inte drevs av batteriet.  Om jag bara hade flyttat Ethernetkabeln så den inte gick genom switchen så hade ssh fungerat fint. Fasen så det harmar ...

(Måste boka en resa för att flytta kabeln :-).

8 Senaste redigerad av Jonny (2014-10-27 17:57:15)

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

tack @svenix & @jonasolof

intressant men skulle detta fungera då?

Sommarstugan:  intern 192-nät men kamera
hemmet: internt 192-nät med privat IP från  TRE    sedan en vpn tunnel mellan dessa olika 192. nät?

eller fattar jag fel?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

9

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

Till Svenix: mkt pedagogiskt, kort och bra !

Dock ytterligare en fundering:
Jag kör VoIp in- och ut genom både Net1 och Telia på olika routrar.

Med Net1 har jag fast publik IP och det fungerar givetvis utmärkt (router H820 CDMA). Innan jag fick detta var det rysk roulett att få driftsäker VoIP. Men - intressant nog - med samma uppkoppling via Telias 4G (router H820 Proroute) och då utan fast publik IP men med växlande publik IP fungerar det lika bra ! I båda fallen tillämpar jag - för säkerhets skull - UpNP mellan routrarna och ATA-boxar vilket med t.ex den modernare SP122-boxen, och dubbla telelinjer, fungerar utmärkt utan någon som helst portforwarding. En jämförelse med FritzBox över Telia 4G är intressant; här fungerar routerns integrerade VoIp ypperligt - men bara då UpNP är aktiverad.

Bottom line: varför kräver Net1 fast IP för att VoIP skall fungera men inte Telia givet i övrigt lika förutsättningar ??

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

10

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

Det bör funka med proxicast pocketport2 virtual cable adaptrar för LTE. Jag har dock inte haft tillfälle att prova om senare firmware fungerar bra. Jag gav upp pga strul tidigare och de slutade höra av sig till mig för test av nya versioner. De ville bara ha glada budskap om hur bra det funkade och det gjorde det ej i vintras.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

Jonny skrev:

tack @svenix & @jonasolof

intressant men skulle detta fungera då?

Sommarstugan:  intern 192-nät men kamera
hemmet: internt 192-nät med privat IP från  TRE    sedan en vpn tunnel mellan dessa olika 192. nät?

eller fattar jag fel?

Är syftet bara att kunna komma åt webcam i sommarstugan hemifrån? I så fall blir det ju enklare än om den skall vara åtkomlig från hela internet.

Det går säkert att göra en VPN-lösning men jag har mycket lite erfarenhet av VPN och det verkar onödigt komplicerat. Jag hade valt att ha t.ex. en Raspberry Pi (som någon annan föreslog) i sommarstugan. På den hade jag haft ett script som automatiskt loggade in på en ssh-server hemma (denna ssh-server kan också vara en Raspberry Pi om man inte har någon annan Linux-dator hemma). Sedan hade jag specat i uppkopplingskommandot för ssh att en reverse ssh-tunnel skulle kopplas upp samtidigt som ssh-inloggningen sker. T.ex. att lokal port 8080 på hemmaservern skall tunnlas till port 80 på webcamen i sommarstugan.

Om jag sedan sitter hemma och vill kolla på webcam i sommarstugan så surfar jag bara till t.ex. http://192.168.1.5:8080/ (om 192.168.1.5 är min Linuxserver hemma).

För att ssh-inloggningen från sommarstugan ska kunna ske måste också en valfri port forwardas i routern hemma till port 22 på Linux-servern hemma.

På Raspberry Pi i sommarstugan måste ju också finnas ett script (kan ev. vara samma som uppkopplingsscriptet) som kollar om ssh-förbindelsen står uppe och startar om den ifall den gått ner.

12

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

Vox medievalis skrev:

Till Svenix: mkt pedagogiskt, kort och bra !

Dock ytterligare en fundering:
Jag kör VoIp in- och ut genom både Net1 och Telia på olika routrar.

Med Net1 har jag fast publik IP och det fungerar givetvis utmärkt (router H820 CDMA). Innan jag fick detta var det rysk roulett att få driftsäker VoIP. Men - intressant nog - med samma uppkoppling via Telias 4G (router H820 Proroute) och då utan fast publik IP men med växlande publik IP fungerar det lika bra ! I båda fallen tillämpar jag - för säkerhets skull - UpNP mellan routrarna och ATA-boxar vilket med t.ex den modernare SP122-boxen, och dubbla telelinjer, fungerar utmärkt utan någon som helst portforwarding. En jämförelse med FritzBox över Telia 4G är intressant; här fungerar routerns integrerade VoIp ypperligt - men bara då UpNP är aktiverad.

Bottom line: varför kräver Net1 fast IP för att VoIP skall fungera men inte Telia givet i övrigt lika förutsättningar ??

Jag har inget bra svar på frågan tyvärr. Voip kräver ju en publik IP-adress ( i alla fall på utsidan routern), det kräver också öppning av vissa portar (SIP-port oftast 5060, samt RTP-portar vilka kan variera beroende på utrustning). Portarna är anledningen till att UpNP behöver vara påslaget, alternativt kan portarna öppnas manuellt.

Det borde inte spela någon roll om du har en statisk eller växlande publik IP-adress som i fallet med Telia 4G. Varför det inte fungerar med en växlande publik IP-adress på Net1 kan jag inte svara på. Jag har ingen egen erfarenhet av Net1 och inte detaljkunskap om deras nät. Om jag skulle gissa kanske det beror på något timing-problem. Net1 har väl längre ping-tider än Telia 4G? och kanske något i Net1:s teknik gör att ping-tiderna blir ännu längre om du inte har fast IP? Jag kan tänka mig att vissa saker i SIP-protokollet är tidskritiska och att det kan vara därför det ballar ur om svarstiderna blir för långa med Net1.

13

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

Dåborde det väl inte fungera med Voip på 3G heller där pingtiderna ofta är långa.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

svenix skrev:
Vox medievalis skrev:

Till Svenix: mkt pedagogiskt, kort och bra !

Dock ytterligare en fundering:
Jag kör VoIp in- och ut genom både Net1 och Telia på olika routrar.

Med Net1 har jag fast publik IP och det fungerar givetvis utmärkt (router H820 CDMA). Innan jag fick detta var det rysk roulett att få driftsäker VoIP. Men - intressant nog - med samma uppkoppling via Telias 4G (router H820 Proroute) och då utan fast publik IP men med växlande publik IP fungerar det lika bra ! I båda fallen tillämpar jag - för säkerhets skull - UpNP mellan routrarna och ATA-boxar vilket med t.ex den modernare SP122-boxen, och dubbla telelinjer, fungerar utmärkt utan någon som helst portforwarding. En jämförelse med FritzBox över Telia 4G är intressant; här fungerar routerns integrerade VoIp ypperligt - men bara då UpNP är aktiverad.

Bottom line: varför kräver Net1 fast IP för att VoIP skall fungera men inte Telia givet i övrigt lika förutsättningar ??

Jag har inget bra svar på frågan tyvärr. Voip kräver ju en publik IP-adress ( i alla fall på utsidan routern), det kräver också öppning av vissa portar (SIP-port oftast 5060, samt RTP-portar vilka kan variera beroende på utrustning). Portarna är anledningen till att UpNP behöver vara påslaget, alternativt kan portarna öppnas manuellt.

Det borde inte spela någon roll om du har en statisk eller växlande publik IP-adress som i fallet med Telia 4G. Varför det inte fungerar med en växlande publik IP-adress på Net1 kan jag inte svara på. Jag har ingen egen erfarenhet av Net1 och inte detaljkunskap om deras nät. Om jag skulle gissa kanske det beror på något timing-problem. Net1 har väl längre ping-tider än Telia 4G? och kanske något i Net1:s teknik gör att ping-tiderna blir ännu längre om du inte har fast IP? Jag kan tänka mig att vissa saker i SIP-protokollet är tidskritiska och att det kan vara därför det ballar ur om svarstiderna blir för långa med Net1.

De ggr jag använder Net1 så brukar pingtiden ligga på runt 80 ms, och då min abonnemangsform ej fungerar med fast ip så fungerar ej heller SIP, dock fungerar Viber & skype. SIP slutade fungera då de införde NAT.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

15

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

Jag tvivlar på att det beror på NAT. Jag kör SIP genom alla möjliga NAT-burkar och det fungerar bra.

16

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

Jag känner som sagt var inte till Net1:s nät, men då kanske det är något annat som är problemet.
Kanske de blockerar vissa portar om man inte har fast IP...?

17

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

Proxy/Stun löser ofta voip problem, annars är det vpn som gäller

18

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

Intressant fundering om ping-tidens ev. betydelse för SIP-funktionen !  Skall gräva vidare.....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

19

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

Hej,
Jag är helt ny här, men detta forum verkar bra, jag lånar denna tråd då mitt problem rimmar lite med rubriken.

Jag har satt upp en TP-Link TL-MR3420 3g/4g-router med ett zte mf102 modem med ett Comviq mobilt bredband kontant i,
samt en ip-kamera (noname Kinamodell) i min långtidsparkerade husbil.

Funkar bra att komma åt via dynamisk dns, ett par dagar, sen verkar modemet byta publik ip-adress.
Varit i kontakt med Comviq om att få statisk ip-adress , eller åtminstånde få aktuell ip, ingen hjälp där dock,  dom hänvisar till modem/router-tillverkare.

Använder också appen: ip cam veiwer, i mobilen som funkar bra

Har någon tips på vad jag ska göra för att få detta att funka??

//Peter

20

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

du måste ha en dns client igång som länkar dns namnet till det ipnummer du har och länkar även om  ip ändras
har du det?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

21 Senaste redigerad av Jonny (2014-11-16 15:28:22)

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

dyndns är bra som betal tjänst

NO-IP.com har en gratistjänst men du måste logga in på deras sida 1 gång i månaden  (ditt konto hos dom) om det ska fungera
http://screenshots.portforward.com/rout … ic_DNS.htm

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

22

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

Inte behöver man logga in om klienten uppdaterar hela tiden.

23 Senaste redigerad av Jonny (2014-11-16 15:52:30)

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

jo på gratisversion så måste man det
åtminstone har det sagts här på forumet

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

24

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

till och med du som sagt det wink
http://www.mobilabredband.se/forum/view … 419#p61419

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

25

Sv: varför skulle tex webbcamer bara fungera med public IP?

Har inte kameran inbyggd kina dns ?