276

Sv: Tres utbyggnad

Vad händer efter nyår med utbyggnadsplanerna, rör sig 3 uppåt i landet ?

Såg på Swedroid att någon frågade efter utbyggnad på Gotska Sandön, nu förstår ju jag att det är tillstånd osv som ska fixas, men när de ändå investerade 28 miljoner på Gotland så kan man ju tycka att Sandön kunde ha blivit utbyggd också.


Nu har jag aldrig varit där och har inte tänkt åka dit heller, men det finns nog en förklaring till att de inte byggt ut där än.


http://i.imgur.com/K1qU70L.jpg

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

277

Sv: Tres utbyggnad

Först och främst kommer man då att satsa på att täppa till luckor i södra Sverige.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

278

Sv: Tres utbyggnad

careface skrev:

Först och främst kommer man då att satsa på att täppa till luckor i södra Sverige.


Låter klokt.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

279

Sv: Tres utbyggnad

Hmm, det gör mig förvånad att inte Tierp eller Uppsala län inte fanns med på listan, Uppsala Län (Tierp) har landets sämsta mottagning i en mätning som gjorts.

Det har även gått på Kalla Fakta , tror jag att det var och på TV4 Nyheterna om detta, så det förvånar mig verkligen att flera stockholms områden, Göteborg etc..flera storstäder som redan har sjukt bra mottagning redan, ska få fler/förbättrade master.

En dag vid datorn kan se ut som följande (mmo-spelare), blir disconnect/frånkopplad 14ggr på 2timmar, seg mottagning i stort sätt hela tiden, så man blir galen.

Fast jag har pratat med Tre om detta ca 40ggr, så har ingen förbättring gjorts, ända slutsvar jag fått efter att ha testat alla deras *tester*, att de kan tyvär inte göra någonting åt den här mottagningen...
Jag menar ska jag behöva flytta till en annan stad som har bättre kvalitet, bara för att få bra mottagning på mitt internet??

Helt absurt att inget görs för att starka mottagningen i uppsala län, när detta ämne har tagits upp hos två av sveriges inflyttningsrikaste media program..

280

Sv: Tres utbyggnad

byt leverantör kanske ? smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

281

Sv: Tres utbyggnad

Om det som gjorts inte hjälper för dig, byt operatör. Ingen operatör fungerar perfekt eller ens bra överallt och om 3 inte fungerar bra hemma hos dig - byt till en som det fungerar bättre med. 3 bygger ut nätet där många kunder befinner sig och där de fått in flera felanmälningar - om du är den enda i ditt område som felanmält så kommer 3 med stor sannolikhet inte att göra något för att förbättra situationen just för dig.

I storstäder bygger man ut nätet för att förbättra täckningen, kunna erbjuda högre hastigheter och ett stabilare nät. För operatörerna lönar det sig generellt sett mer att satsa mycket i storstadsregionerna eftersom det bor fler människor där än i städer/orter som Tierp. Om operatören fungerar dåligt i en storstad förlorar man fler kunder än om det fungerar dåligt i Tierp.

Men som svar på din fråga - om du vill ha 3 och det inte fungerar bra i Tierp så behöver du flytta till en annan stad för att få bra mottagning på din internetlösning.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776