1 Senaste redigerad av careface (2013-11-26 11:36:40)

Tråd: Tres utbyggnad

Hej,

jag tänkte att jag skulle starta en tråd där jag samlar all den utbyggnad 3 gör nu och framöver. De ska nämligen bygga runt 30 nya eller uppgraderade master - varje vecka!
-----
Vecka 13 och 14
Uddevalla- Torp en ny 3GiS site
15 nya master som angränsar till hemmanätet i Stockholm.
9 siter norr om Åkersberga (Roslagskulla och Riala med omnejd), 3 siter på Ekerö (Norra Färingsö) som över vatten även täcker Hässelby Villastad, 1 site söder om Knivsta och 2 siter på Ljusterö (SoDa). Ljunghusen, Höllviken, Skanör, Falsterbo, Östra Grevie med omnejd, Vellinge, Hököpinge, Ålsten och Smedslätten i Bromma samt Stuvsta i Huddinge har fått 4G 800 (Hemmanätet).

Lilla Harrie samt Kävlinge Ost med omnejd har fått 3G 900 samt 4G 800 (Hemmanätet.

Rosenlundsgatan/Maria bangata har fått 3G 900 och sedan har vi uppgraderat siten vid Sickla Köpcentrum.

Vecka 15
Utbyggt runt Vimmerby (Vimmerby stad, Gullringen, Södra Vi, Storebro, Vena, Järnforsen och Mörlunda) och i Älmhult!

Vecka 16
4G800 och 4G2600 för bättre datatäckning och högre datahastigheter:
Sickla strand. Nacka
Vendelsömalm
Tumba, Storvreten
Orminge centrum, Nacka

Vecka 20
4G för bättre datahastighet och 3G för bättre täckning för röst och data:
Varatrakten inlusive Tråvvad, Larv, Emtunga, Nossebro, Gräfsnäs, Arentorp och Ardala.

Varberg med omnejd inklusive E6 från Frillesås till södra Varberg, Derome, Skällinge och Tofta.

Emmaborda och södra Kalmar län inklusive Grönskåra, Fröseke, Alsterbro, Orrefors, Flygsfors, Örsjö, Algutsboda, Eriksmåla, Åfors, Johansfors, Lindås, Vissefjärda, Torhult, Holmsjö och Eringsboda.

3G för bättre täckning, röst och data:
Mariehäll, Sundbyberg.
Stockhom, Moodgallerian

4G för bättre datahastigheter:
Värmdö, Norrnäs, Kopparmora, Rindö, Akalla, Tegelhagen, Blackeberg, Akalla, Husby, Resarö, Hässelby, Backlura, Vårväderstorget  och södra Älvsjö.
Balltorp, Tolltorpsdalen, Kikås, Sävedalen, Hammarkullen, Gamlestaden, Säve, Björlanda, Andalen, Tynnered, Älvsborg, Tollered, Mölndal, Delsjön, Slottskogen och Liseberg.

Vecka 21
-Backaryd, Hallabro, Tingsryd
-Västerås Centrum, Bäckaby, Skalleberget, Malmaberget, Branthovda, Irsta och Hökåsen
-Båstad, Torekov, Vejbystrand, Arild, Viken, Mölle, Mellbystrand, Skummeslövstrand, Skottorp, Östra Karup och Björkhagen
-Åmål, Säffle, Grums, Värmlandsbro, Forshaga, Skåre, Vålberg, Edsvalla, Fagerås, Borgvik och Tösse.

Vecka 26
3G900 för bättre rösttäckning och 4G för ökad datakapacitet och datatäckning:
Västerås – Barkarö, Enhagen och Tidö-Lindö.
Siljan - Östnor, Selja, Vattnäs, Bonäs, Siljannäs, Alvik, Rättvik och Vikarbyn samt delar av Mora, Orsa, Leksand och Tällberg.
Tjörn - Rönnäng, Klädesholmen, Bleket, Åstol, Dyrön och Kyrkesund
Öland – Löttorp, Sandvik, Böda och delar av Böda camping.

3G för bättra täckning röst och data:
Bällsta
Sundbyberg – järnvägsgatan
Bromma Blocks
Öckerö

4G för bättre kapacitet och ökade hastigheter data:
Mölndal – Kristinedal
Backa
Mölndal
Öckerö
Värmdö – Värmdö marknad, Hemmesta, Norra Lagnö och Skeviks strand
Skälsmara
Tyresö – Nytorp
Ingarö – Grönskan, Långvik, Björnömalmen

Vecka 26
Nu har 3 rapporterat hur de byggt ut nätet igen.

-Bohuslän, Falkenberg, Landskrona, Norrköping, Roslagen och Öland

För mer specifika platser, se http://www.mobilabredband.se/forum/post … tml#p51201

Vecka 28
3G900 för bättre rösttäckning och 4G för ökad datakapacitet och datatäckning:
Gävle
Borås

4G för bättre kapacitet och ökade hastigheter data:
Runmarö
Norra Ornö
Södermöja
Vaxholm
Karlsudd

Vecka 29
(Arbetet som skett vecka 28)
3G900 för bättre rösttäckning och 4G för ökad datakapacitet och datatäckning:
Oskarshamn
Misterhult
Figeholm
Östantorp
Eckerhult
Måckebo
Döderhult
Sörvik
Påskallavik
4G för bättre kapacitet och ökade hastigheter data:
Tyresö, Dyvik
Dalarö
Waxholm
3G för bättre täckning, röst och data:
Boländerna
Tylösand
Grevie

Vecka 30
3G900 för bättre rösttäckning och 4G för ökad datakapacitet och datatäckning:
Trollhättan
4G för bättre kapacitet och ökade hastigheter data:
Tele2 Arena, Stockholm, totalt 8 nya siter.
Nacka, Älta och saltsjö-Duvnäs.
Nykvarn, Ingarö.
Årsta, Vättersvägen.
3G för bättre täckning, röst och data:
Tele2 Arena, Stockholm, totalt 4 nya siter.
Årsta, Vättersvägen
Göteborg, Överås.


Vecka 33
3G i 900-bandet för bättre täckning:
Göteborg, Fiskhamnen


3G i 900-bandet för bättre täckning inomhus och 4G i 800-bandet för högre datahastigheter:
Karlstad

4G 800-bandet för högre datahastigheter och förbättrad data-täckning:
Rinkeby
Årsta Havsbad
Vaxholm, Petersberg
Huddinge Balingsnäs
Roslagen: Gräsö, Öregrund, Singö samt delar an norra skärgården.
Öland: Skäggenäs, i norra delen av Färjestaden, Ölands djurpark, Gårdby, Bröttorp samt N Möckleby
Siljan: delar av orsa, Sollerön, Gesunda.
Bohuslän: Källviksdalen, Kebal, Rossö, Tjärnö, Raftö samt delar av inlandet i norra Bohuslän

Vecka 36
4G
Jakobsberg
Hunnebostrand
Roslagen: Älmsta
Sälen: Lindvallen, Tandådalen och Hundfjället
Gotland: Lärbro

Vecka 37
LTE 800
Lofsdalen
Kosteröarna

Vecka 43
4G för högra datahastigheter
Blekinge: Nätraby, Rödeby, Ronneby, Bräkne-Hoby samt Hantverkargatan och Rosenholm i Karlskrona.
Bredäng; Ålgrytevägen
Lidingö; Brevik
3G för bättre inomhustäckning
Stockholm Moodgallerian
3G för bättre inomhustäckning och 4G för högra datahastigheter
Södermalm; Drakenbergsgatan och Hornsgatan

V. 43
3 har nu byggt ut nätet ytterligare. 3G 900 samt 4G.
Centrala Ystad och i stadens östra omgivningar samt på Österlen, bland annat i Skillinge, Brantevik, Borrby, Löderup, Skånes Tranås, Övedskloster, Södra Mellby, Glemminge, Nybrostrand, Vollsjö, Lövestad, Smedstorp och St Olof. Man har även byggt ut nätet i blekinge: Karlskrona och Ronneby samt bland annat i Nättraby, Kallinge, Bräkne Hoby och Rödeby - samt även i Kalmar har nätet byggts ut.

Vecka 47

3G för bättre täckning:
Bagaregården, Göteborg

3G 900 för bättre täckning inomhus och 4G för högre datahastigheter:
Halmstad

4G för högre datahastigheter:
Saxtorpskogen, Saxtorp
Bjärred
Täby Kyrkby
Vallentuna
Kungälv
Askim

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

2

Sv: Tres utbyggnad

Vad jobbar du med på Tre?

3

Sv: Tres utbyggnad

Jag jobbar inte på 3 utan har endast fått ta del av information de skickat ut internt. Om jag inte har helt fel ska det även gå att hitta informationen på tre.se

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

4

Sv: Tres utbyggnad

Tråkigt att de inte satsar mer på Norrland...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

5

Sv: Tres utbyggnad

Discover skrev:

Tråkigt att de inte satsar mer på Norrland...

Ja, det är det. De byggde ju ut 3G på 900MHz på en del ställen i Norrland under 2011 längs större vägar och så. Jag skulle tro att det kommer igång, när de byggt ut mer i resten av landet. 3GiS masterna kommer ju även uppgraderas i Norrland - men det kan ju ta ett tag då varken Telenor och 3 har en särskilt stor kundbas där.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

6

Sv: Tres utbyggnad

tycker det ser mest ut som stockholm får utbyggnad.


många operatörer har utbyggnadsinformation på sina webbsidor, men dom stämmer dåligt med det faktiska.

7

Sv: Tres utbyggnad

careface skrev:
Discover skrev:

Tråkigt att de inte satsar mer på Norrland...

Ja, det är det. De byggde ju ut 3G på 900MHz på en del ställen i Norrland under 2011 längs större vägar och så. Jag skulle tro att det kommer igång, när de byggt ut mer i resten av landet. 3GiS masterna kommer ju även uppgraderas i Norrland - men det kan ju ta ett tag då varken Telenor och 3 har en särskilt stor kundbas där.


Kolla deras täckning här i Gästrikland så kanske du förstår varför jag numera har Tele2.

Räcker med att komma norr om Ockelbo så är 3 inget att ha - dock har Tele2 4G :-)

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

8 Senaste redigerad av careface (2013-04-17 20:33:43)

Sv: Tres utbyggnad

Discover skrev:
careface skrev:
Discover skrev:

Tråkigt att de inte satsar mer på Norrland...

Ja, det är det. De byggde ju ut 3G på 900MHz på en del ställen i Norrland under 2011 längs större vägar och så. Jag skulle tro att det kommer igång, när de byggt ut mer i resten av landet. 3GiS masterna kommer ju även uppgraderas i Norrland - men det kan ju ta ett tag då varken Telenor och 3 har en särskilt stor kundbas där.


Kolla deras täckning här i Gästrikland så kanske du förstår varför jag numera har Tele2.

Räcker med att komma norr om Ockelbo så är 3 inget att ha - dock har Tele2 4G :-)

Nej precis, dock är det ju inte Tele2s 3G-nät som täcker in utan deras GSM-nät samt 4G-nät. De kör ju gemensamma basstationer på 2G och 3G numer, vilket gör att de snabbt och lätt kan bygga ut stor 4G-täckning.

Den plan jag har koll på innebär att de kommer bygga ut i de större kvarstående städerna fram till mitten av sommaren. Efter det kommer de att förbättra täckningen utanför städer, i orter och lite längre norrut. De har ju byggt ut uppe vid Gävle under förra året, men det kommer mer med ännu mer 3G 900 och LTE 800 under året av vad jag har hört.

Dock är det ju som så att 3s kundbas inte finns där uppe (av förklarliga skäl) utan är mer i södra Sverige. Tre vill ju gå om Telenor, åtminstone, inom en inte alltför lång framtid och för att kunna göra det behöver de ju bygga ut mer där uppe - något de kommer att göra. Ytterligare en anledning till att 3 inte har så mycket täckning i de trakterna är ju att de inte har ett GSM-nät och inte förrän två år tillbaka kunnat börja bygga ut på en frekvens som faktiskt klarar av att täcka en stor yta, något som 2100MHz inte klarar av. Så jag tror som sagt att det inom kort kommer bli ändring på detta.

Men det är iaf bra att det finns alternativ till 3, som har ett GSM-nät som funnits bra mycket längre än vad 3 har funnits smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

9 Senaste redigerad av careface (2013-04-23 19:38:17)

Sv: Tres utbyggnad

v.16
Vi fortsätter att förbättra och bygga ut vårt nät. Vecka 16 har arbete skett på följande orter/platser.
4G800 och 4G2600 för bättre datatäckning och högre datahastigheter:
Sickla strand. Nacka
Vendelsömalm
Tumba, Storvreten
Orminge centrum, Nacka

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

10 Senaste redigerad av Discover (2013-04-23 20:11:18)

Sv: Tres utbyggnad

careface skrev:
Discover skrev:
careface skrev:

Ja, det är det. De byggde ju ut 3G på 900MHz på en del ställen i Norrland under 2011 längs större vägar och så. Jag skulle tro att det kommer igång, när de byggt ut mer i resten av landet. 3GiS masterna kommer ju även uppgraderas i Norrland - men det kan ju ta ett tag då varken Telenor och 3 har en särskilt stor kundbas där.


Kolla deras täckning här i Gästrikland så kanske du förstår varför jag numera har Tele2.

Räcker med att komma norr om Ockelbo så är 3 inget att ha - dock har Tele2 4G :-)

Nej precis, dock är det ju inte Tele2s 3G-nät som täcker in utan deras GSM-nät samt 4G-nät. De kör ju gemensamma basstationer på 2G och 3G numer, vilket gör att de snabbt och lätt kan bygga ut stor 4G-täckning.

Den plan jag har koll på innebär att de kommer bygga ut i de större kvarstående städerna fram till mitten av sommaren. Efter det kommer de att förbättra täckningen utanför städer, i orter och lite längre norrut. De har ju byggt ut uppe vid Gävle under förra året, men det kommer mer med ännu mer 3G 900 och LTE 800 under året av vad jag har hört.

Dock är det ju som så att 3s kundbas inte finns där uppe (av förklarliga skäl) utan är mer i södra Sverige. Tre vill ju gå om Telenor, åtminstone, inom en inte alltför lång framtid och för att kunna göra det behöver de ju bygga ut mer där uppe - något de kommer att göra. Ytterligare en anledning till att 3 inte har så mycket täckning i de trakterna är ju att de inte har ett GSM-nät och inte förrän två år tillbaka kunnat börja bygga ut på en frekvens som faktiskt klarar av att täcka en stor yta, något som 2100MHz inte klarar av. Så jag tror som sagt att det inom kort kommer bli ändring på detta.

Men det är iaf bra att det finns alternativ till 3, som har ett GSM-nät som funnits bra mycket längre än vad 3 har funnits smile


Jo, men med Tele2 går det iaf att ringa, surfa & sms:a då telefonen lägger sig på 2G/4G,
med 3 så kan du, då du tappar täckning möjligtvis ringa 112 iaf...


Ja, 3 har byggt ut sitt 4G nät här runt Gävle, dock har de ej byggt ut 4G täckning inne i själva Gävle...
jämför 4G täckningen med den som Telenor & Tele2 har så ser du skillnaden, det är en bättre upplevelse att kunna surfa på 4G från stadskärnan och vidare ut på landsbygden och vidare till nästa stad utan avbrott istället för att enheten ska växla från 3G till 4G till 3G osv då 4G hos 3 är dåligt utbyggt...

"dock är det ju inte Tele2s 3G-nät som täcker in utan deras GSM-nät samt 4G-nät. De kör ju gemensamma basstationer på 2G och 3G numer, vilket gör att de snabbt och lätt kan bygga ut stor 4G-täckning."

- Jag ser inte någon nackdel med att ha 2G / 4G istället för enbart 3G, ser bara fördelar då telefonen sköter växlingen av nät helt perfekt.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

11

Sv: Tres utbyggnad

Discover skrev:
careface skrev:
Discover skrev:

Kolla deras täckning här i Gästrikland så kanske du förstår varför jag numera har Tele2.

Räcker med att komma norr om Ockelbo så är 3 inget att ha - dock har Tele2 4G :-)

Nej precis, dock är det ju inte Tele2s 3G-nät som täcker in utan deras GSM-nät samt 4G-nät. De kör ju gemensamma basstationer på 2G och 3G numer, vilket gör att de snabbt och lätt kan bygga ut stor 4G-täckning.

Den plan jag har koll på innebär att de kommer bygga ut i de större kvarstående städerna fram till mitten av sommaren. Efter det kommer de att förbättra täckningen utanför städer, i orter och lite längre norrut. De har ju byggt ut uppe vid Gävle under förra året, men det kommer mer med ännu mer 3G 900 och LTE 800 under året av vad jag har hört.

Dock är det ju som så att 3s kundbas inte finns där uppe (av förklarliga skäl) utan är mer i södra Sverige. Tre vill ju gå om Telenor, åtminstone, inom en inte alltför lång framtid och för att kunna göra det behöver de ju bygga ut mer där uppe - något de kommer att göra. Ytterligare en anledning till att 3 inte har så mycket täckning i de trakterna är ju att de inte har ett GSM-nät och inte förrän två år tillbaka kunnat börja bygga ut på en frekvens som faktiskt klarar av att täcka en stor yta, något som 2100MHz inte klarar av. Så jag tror som sagt att det inom kort kommer bli ändring på detta.

Men det är iaf bra att det finns alternativ till 3, som har ett GSM-nät som funnits bra mycket längre än vad 3 har funnits smile


Jo, men med Tele2 går det iaf att ringa, surfa & sms:a då telefonen lägger sig på 2G/4G,
med 3 så kan du, då du tappar täckning möjligtvis ringa 112 iaf...

Ja, 3 har byggt ut sitt 4G nät här runt Gävle, dock har de ej byggt ut 4G täckning inne i själva Gävle...
jämför 4G täckningen med den som Telenor & Tele2 har så ser du skillnaden, det är en bättre upplevelse att kunna surfa på 4G från stadskärnan och vidare ut på landsbygden och vidare till nästa stad utan avbrott istället för att enheten ska växla från 3G till 4G osv då 4G hos 3 är dåligt utbyggt...

"dock är det ju inte Tele2s 3G-nät som täcker in utan deras GSM-nät samt 4G-nät. De kör ju gemensamma basstationer på 2G och 3G numer, vilket gör att de snabbt och lätt kan bygga ut stor 4G-täckning."

- Jag ser inte någon nackdel med att ha 2G / 4G istället för enbart 3G, ser bara fördelar då telefonen sköter växlingen av nät helt perfekt.

Jag ser en fördel att ha alla tre nättyper, det ger mindre risk för överbelastning samt bättre kapacitet för täckning. Jag har inte sagt något om att 3 skulle ha större 4G-täckning än Tele2, för så är det ju inte.

Jag personligen värderar ett täckande 3G-nät högre än ett 4G-nät, då jag upplever tekniken som för ny och i många fall instabil. Det är t.ex ett vanligt problem att telefoner och modem inte kan hoppa tillbaka upp på 4G efter att den täckningen försvunnit - vilket gör att man behöver söka nät manuellt, starta om enheten eller liknande.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

12 Senaste redigerad av Discover (2013-04-23 20:42:24)

Sv: Tres utbyggnad

careface skrev:
Discover skrev:
careface skrev:

Nej precis, dock är det ju inte Tele2s 3G-nät som täcker in utan deras GSM-nät samt 4G-nät. De kör ju gemensamma basstationer på 2G och 3G numer, vilket gör att de snabbt och lätt kan bygga ut stor 4G-täckning.

Den plan jag har koll på innebär att de kommer bygga ut i de större kvarstående städerna fram till mitten av sommaren. Efter det kommer de att förbättra täckningen utanför städer, i orter och lite längre norrut. De har ju byggt ut uppe vid Gävle under förra året, men det kommer mer med ännu mer 3G 900 och LTE 800 under året av vad jag har hört.

Dock är det ju som så att 3s kundbas inte finns där uppe (av förklarliga skäl) utan är mer i södra Sverige. Tre vill ju gå om Telenor, åtminstone, inom en inte alltför lång framtid och för att kunna göra det behöver de ju bygga ut mer där uppe - något de kommer att göra. Ytterligare en anledning till att 3 inte har så mycket täckning i de trakterna är ju att de inte har ett GSM-nät och inte förrän två år tillbaka kunnat börja bygga ut på en frekvens som faktiskt klarar av att täcka en stor yta, något som 2100MHz inte klarar av. Så jag tror som sagt att det inom kort kommer bli ändring på detta.

Men det är iaf bra att det finns alternativ till 3, som har ett GSM-nät som funnits bra mycket längre än vad 3 har funnits smile


Jo, men med Tele2 går det iaf att ringa, surfa & sms:a då telefonen lägger sig på 2G/4G,
med 3 så kan du, då du tappar täckning möjligtvis ringa 112 iaf...

Ja, 3 har byggt ut sitt 4G nät här runt Gävle, dock har de ej byggt ut 4G täckning inne i själva Gävle...
jämför 4G täckningen med den som Telenor & Tele2 har så ser du skillnaden, det är en bättre upplevelse att kunna surfa på 4G från stadskärnan och vidare ut på landsbygden och vidare till nästa stad utan avbrott istället för att enheten ska växla från 3G till 4G osv då 4G hos 3 är dåligt utbyggt...

"dock är det ju inte Tele2s 3G-nät som täcker in utan deras GSM-nät samt 4G-nät. De kör ju gemensamma basstationer på 2G och 3G numer, vilket gör att de snabbt och lätt kan bygga ut stor 4G-täckning."

- Jag ser inte någon nackdel med att ha 2G / 4G istället för enbart 3G, ser bara fördelar då telefonen sköter växlingen av nät helt perfekt.

Jag ser en fördel att ha alla tre nättyper, det ger mindre risk för överbelastning samt bättre kapacitet för täckning. Jag har inte sagt något om att 3 skulle ha större 4G-täckning än Tele2, för så är det ju inte.

Jag personligen värderar ett täckande 3G-nät högre än ett 4G-nät, då jag upplever tekniken som för ny och i många fall instabil. Det är t.ex ett vanligt problem att telefoner och modem inte kan hoppa tillbaka upp på 4G efter att den täckningen försvunnit - vilket gör att man behöver söka nät manuellt, starta om enheten eller liknande.

Oki...

Jag prioriterar bra täckning och det kan inte 3 ge mig - inte ens täckning inomhus (träkåk) i tätbebyggt område med ca 1 km till masten, med Tele2 så har jag både 2G & 4G - dock ej 3G, alltså både samtalstäckning & surftäckning medan 3 bara erbjuder nödsamtal, prisvärt ? Nää.


Min telefon har inte något problem med att hoppa mellan näten så har jag inget problem med hur Tele2´s täckning ser ut, 4G på 900 MHz är oftast snabbare än 3G på 900 MHz då jag även uppskattar bra hastighet när det ska skickas data, och inte bara ta emot data.

Jag har inte påstått att 3 skulle ha bättre 4G täckning än Tele2.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

13

Sv: Tres utbyggnad

Oki...

Jag prioriterar bra täckning och det kan inte 3 ge mig - inte ens täckning inomhus (träkåk) i tätbebyggt område med ca 1 km till masten, med Tele2 så har jag både 2G & 4G, alltså både samtalstäckning & surftäckning medan 3 bara erbjuder nödsamtal, prisvärt ? Nää.

Tele2 har lite sämre 3G täckning här runt om Gävle än vad 3 har (se E4:a mellan Dalälven & Gävle södra),
men istället så har Tele2 2G & 4G täckning på samma sträcka + att jag har täckning på många andra platser där 3 inte fungerar, så jag kan leva med att 3 har liite bättre täckning efter E4:a ;-)

Då inte min telefon har något problem med att hoppa mellan näten så har jag inget problem med hur Tele2´s täckning ser ut, 4G på 900 MHz är oftast snabbare än 3G på 2100 / 900 MHz då jag även uppskattar bra hastighet när det ska skickas data, och inte bara ta emot data.

Jag har inte påstått att 3 skulle ha bättre 4G täckning än Tele2.

Nej men självklart, om jag hade problem med 3 där jag bodde skulle jag inte heller ha 3. Nu bor jag i ett område där 3 fungerar klart bäst och jag värderar bra 3G-täckning högre än 2G/4G-täckning som sagt.

Varför har du telefonen låst på endast 2G/3G om du vill ha hög uppladdningshastighet? smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

14 Senaste redigerad av Discover (2013-04-23 20:48:12)

Sv: Tres utbyggnad

careface skrev:

Oki...

Jag prioriterar bra täckning och det kan inte 3 ge mig - inte ens täckning inomhus (träkåk) i tätbebyggt område med ca 1 km till masten, med Tele2 så har jag både 2G & 4G, alltså både samtalstäckning & surftäckning medan 3 bara erbjuder nödsamtal, prisvärt ? Nää.

Tele2 har lite sämre 3G täckning här runt om Gävle än vad 3 har (se E4:a mellan Dalälven & Gävle södra),
men istället så har Tele2 2G & 4G täckning på samma sträcka + att jag har täckning på många andra platser där 3 inte fungerar, så jag kan leva med att 3 har liite bättre täckning efter E4:a ;-)

Då inte min telefon har något problem med att hoppa mellan näten så har jag inget problem med hur Tele2´s täckning ser ut, 4G på 900 MHz är oftast snabbare än 3G på 2100 / 900 MHz då jag även uppskattar bra hastighet när det ska skickas data, och inte bara ta emot data.

Jag har inte påstått att 3 skulle ha bättre 4G täckning än Tele2.

Nej men självklart, om jag hade problem med 3 där jag bodde skulle jag inte heller ha 3. Nu bor jag i ett område där 3 fungerar klart bäst och jag värderar bra 3G-täckning högre än 2G/4G-täckning som sagt.

Varför har du telefonen låst på endast 2G/3G om du vill ha hög uppladdningshastighet? smile

Jag gjorde om mitt inlägg i samma veva som du svarade, tyckte den nya texten blev bättre.
nu vet ni det.

Ja, varför har jag telefonen låst på 2G/3G när jag gillar att ha hög uppladdningshastighet ?

svar: Jag behöver bara hög uppladdningshastighet när jag använder tjänster som kräver det,
till exempel: fildelning, Bambuser osv...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

15

Sv: Tres utbyggnad

Ny uppdatering för vecka 20!
Vecka 20
4G för bättre datahastighet och 3G för bättre täckning för röst och data:
Varatrakten inlusive Tråvvad, Larv, Emtunga, Nossebro, Gräfsnäs, Arentorp och Ardala.

Varberg med omnejd inklusive E6 från Frillesås till södra Varberg, Derome, Skällinge och Tofta.

Emmaborda och södra Kalmar län inklusive Grönskåra, Fröseke, Alsterbro, Orrefors, Flygsfors, Örsjö, Algutsboda, Eriksmåla, Åfors, Johansfors, Lindås, Vissefjärda, Torhult, Holmsjö och Eringsboda.

3G för bättre täckning, röst och data:
Mariehäll, Sundbyberg.
Stockhom, Moodgallerian

4G för bättre datahastigheter:
Värmdö, Norrnäs, Kopparmora, Rindö, Akalla, Tegelhagen, Blackeberg, Akalla, Husby, Resarö, Hässelby, Backlura, Vårväderstorget  och södra Älvsjö.
Balltorp, Tolltorpsdalen, Kikås, Sävedalen, Hammarkullen, Gamlestaden, Säve, Björlanda, Andalen, Tynnered, Älvsborg, Tollered, Mölndal, Delsjön, Slottskogen och Liseberg.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

16 Senaste redigerad av idgforum (2013-05-24 13:22:05)

Sv: Tres utbyggnad

Inget om Svenljunga kommun. Fast här har 4G farten, vecka 21, ökat från snitt 17 till 25 mb/s  och uppload minskat till runt 10-12 Mb så något har de gjort i hemlighet. Tackar och tar emot.

17

Sv: Tres utbyggnad

idgforum skrev:

Inget om Svenljunga kommun. Fast här har 4G farten, vecka 21, ökat från snitt 17 till 25 mb/s  och uppload minskat till runt 10-12 Mb så något har de gjort i hemlighet. Tackar och tar emot.

Om det ändrats i veckan, så presenteras det nog om ett tag smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

18

Sv: Tres utbyggnad

Vecka 22:
3G 900 och 4G på 900 och delvis på 2600MHz:
-Backaryd, Hallabro, Tingsryd
-Västerås Centrum, Bäckaby, Skalleberget, Malmaberget, Branthovda, Irsta och Hökåsen
-Båstad, Torekov, Vejbystrand, Arild, Viken, Mölle, Mellbystrand, Skummeslövstrand, Skottorp, Östra Karup och Björkhagen
-Åmål, Säffle, Grums, Värmlandsbro, Forshaga, Skåre, Vålberg, Edsvalla, Fagerås, Borgvik och Tösse.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

19

Sv: Tres utbyggnad

Lyckan varade inte länge. Det verkar vara fler som tycker det är gött med bättre fart och nu är belastningen sådan att farten blir
1 Mb/s. Får full fart någon timma under dagen men sedan är det stop. Kan också vara min router från 3 som fegar ut eller att antennerna behöver justeras nu när träden har löv men då skulle väll farten vara 1 Mb/s konstant?

20

Sv: Tres utbyggnad

och omstart osv hjälper inte då kan antas...?


kör pingtest, om det är skillnad.
samt speedtest, stabilt låg hastighet, eller hoppar stapeln ?

21

Sv: Tres utbyggnad

idgforum skrev:

Lyckan varade inte länge. Det verkar vara fler som tycker det är gött med bättre fart och nu är belastningen sådan att farten blir
1 Mb/s. Får full fart någon timma under dagen men sedan är det stop. Kan också vara min router från 3 som fegar ut eller att antennerna behöver justeras nu när träden har löv men då skulle väll farten vara 1 Mb/s konstant?

Testa att rikta om antennerna, det kan hjälpa skulle jag tro. Det skulle ju även kunna vara routern också, känns inte särskilt troligt att det skulle sjunka så lågt plötsligt. Alternativt en störning i nätet.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

22

Sv: Tres utbyggnad

G-Man skrev:

och omstart osv hjälper inte då kan antas...?
kör pingtest, om det är skillnad.
samt speedtest, stabilt låg hastighet, eller hoppar stapeln ?

Omstart hjälper inte.

http://www.speedtest.net/result/2740410895.png

http://www.pingtest.net/result/81894010.png

careface skrev:
idgforum skrev:

Lyckan varade inte länge. Det verkar vara fler som tycker det är gött med bättre fart och nu är belastningen sådan att farten blir
1 Mb/s. Får full fart någon timma under dagen men sedan är det stop. Kan också vara min router från 3 som fegar ut eller att antennerna behöver justeras nu när träden har löv men då skulle väll farten vara 1 Mb/s konstant?

Testa att rikta om antennerna, det kan hjälpa skulle jag tro. Det skulle ju även kunna vara routern också, känns inte särskilt troligt att det skulle sjunka så lågt plötsligt. Alternativt en störning i nätet.

Routern har gjort en vända hos TRE i början av månaden eftersom den hade svårt att ansluta men inga fel hittades, fick ny FW (går inte ladda ner från deras hemsida) och sedan fungerade det bra tills nu. Läste ett annat inlägg här om en som har exakt samma problem med plötslig fartförändring hos TRE. Jag ska prova rikta om antennerna (2 st).

23

Sv: Tres utbyggnad

ja siffror, men hur ser hastigheten ut inte som MAX värde utan över tid, dvs tidsaxeln med hastighet.
syns med mouse over eller dyl på spdtzt.

24 Senaste redigerad av idgforum (2013-05-30 12:06:09)

Sv: Tres utbyggnad

http://i39.photobucket.com/albums/e177/svendolph/22_zps50542908.jpg

Jämnt som du ser och med denna hastigheten med routern avstängd några timmar:

http://www.speedtest.net/result/2741018302.png

Kan byta riktning till annan mast men får då bara 3G.

25

Sv: Tres utbyggnad

uselt för att vara 4G, speciellt svarstiden...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.