101

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Gott! Om det visar sig att strömmen inte räcker till så har du ju den andra.

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

102

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Jag hoppas du bara skämtade om att brinna.
Det är klart att det inte börjar brinna när du använder
en adapter som klarar 2A, där det bara krävs 1,5A.
Hade du använt en adapter som klarat mindre än 1,5A,
skulle brandrisk kunna uppstå, men då hade säkert en
säkring löst ut.

103

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

idgforum skrev:

Perfekt, ska jag kolla i min låda full med adaptrar smile

Närmast jag kom var 0,4A på 220 volten och 1,5A på +-12V med samma figurer efteråt. Kan gå men vet inte om 0,4A orkar. Eller 2 A på 220 Volten och passande 0.8 på +-12V. Får väll vänta några dagar till på TRE i så fall om de nu inte glömt bort mig.

Fick detta råd så ska testa adaptern med 2 A på 220 Volten och passande 0.8 på +-12V

Nu var det ju iofs primärsidan, 220V, som var på 2A - även om det inte låter troligt.
Sekundären, 12V, enl ovan är på 0,8A?

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

104

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

OK, felläst av mig, men om man använder 12V 0,8A där det krävs 12V 1,5A
blir det ganska snart problem.
Tillverkarna skickar inte med några överdimensionerade adaptrar utan
precis minimum vad som behövs och dessutom ofta usel kvalite på
komponenterna.

105

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

2 A (orginal 1.5A) på 220 Volten och lika värden på 0.8 på +-12V fungerar fortfarande. Och jag skojade om att det kunde börja brinna.

Men om jag förstår rätt
kan man överdimensionera +-12V men bör inte underdimensionera (nu har jag 0,5A högre och det kan till och med vara bra). 220V kan vara lägre eller högre men det kvittar för mig då jag har samma värde på adaptern..

106

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Vad det står på primärsidan spelar ingen roll så länge den klarar normal svensk nätspänning som är 230V.
Strömmen (A-talet) på primärsidan behöver man överhuvudtaget inte bry sig om.

På sekundärsidan däremot är det mycket viktigt att spänningen (V-talet) exakt matchar den spänning apparaten behöver t.ex. 12V.
Strömmen (A-talet) på sekundärsidan talar om hur mycket ström adaptern maximalt kan lämna. Det behöver vara minst lika stort som apparaten behöver. Drar apparaten t.ex. 1,5A så måste adaptern kunna lämna det, allt från 1,5A och uppåt går alltså bra. En lägre siffra gör att apparaten inte får tillräckligt med ström och div. skumma fel uppstår. Allt ifrån att apparaten inte startar till att den beter sig underligt på olika sätt.