1

Tråd: Har någon testat ZTE MF28G?

Är i uppgraderingstankar och såg precis att Tre skickar med en 4G-router från ZTE (M28G) till deras premium-abonnemang.

Inte ett endaste omnämnande här på forumet. Är det ingen som har testat eller funkar det så bra att ingen går in här och klagar?

2

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

nu klagar vi inte bara här wink utan ger varann tips om hur man kan lösa vissa problem med:)
tyvärr kan jag inte hjälpa dig angående din fråga.....men häng kvar så får du säkert svar på det med fö den kunskap som finns angående tekniken och dess för o nackdelar.... jah finns den inte här så betyder det att den kunskapen behöver du antagligen inte heller

stay tuned

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Haha.. Så ska det låta! Väntar med spänning!

4

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Missade jag när jag tog mit abonnemang men valde http://i1200.photobucket.com/albums/bb327/ruvapost/3logoMini.jpg Max och köpte en Dovado TINY separat. Enligt täckningskartan ska vi ha så kallad 4G hemma av http://i1200.photobucket.com/albums/bb327/ruvapost/3logoMini.jpg. Tyvärr är ju 4G modemen, som bara verkar gå få tag på hos Expert, både dyra och låsta till http://i1200.photobucket.com/albums/bb327/ruvapost/3logoMini.jpg.

5

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

finns på tradera.se 400-600:-

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

6

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Har beställt en sån här router. Hoppas att den är stabilare än min Dovado 4gr, återkommer med åsikter och slutsatser.

7

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Köp ett e392 med kontantpaket, kostar 599 kr på telia till den 23 september sedan tusen kr. Lås upp med dc unlock, 40 kr. Det modemet ska funka på tres 4G också då. Går bra med Tiny.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

jonasolof skrev:

Köp ett e392 med kontantpaket, kostar 599 kr på telia till den 23 september sedan tusen kr. Lås upp med dc unlock, 40 kr. Det modemet ska funka på tres 4G också då. Går bra med Tiny.

Måste provas. 1500 kr för ett låst modem är annars fastligt dyrt.

9

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Har kört denna router i en vecka nu. Riktigt stabil och snabb. Med Dovado 4gr + E372 låg jag på 10-15mbits, nu ligger jag på 15-20mbits mot närmaste tre mast på 32mbit. Inställnings menyerna är lite konstigt uppbyggt men efter några minuters pillande lär man sig dom snabbt. Nätet har dött 1 gång under veckan(som jag märkt) men 5 minuter efter jag märkte det va det igång igen.

10

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

I en del teliabutiker finns fortfarande E392 med kontantkort för 599 kr (10 oktober).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Håller mig nog kvar till mitt e372 och Tinny. Får runt 18 Mb/s nu när sommargästerna har flytt sina sommarstugor.
http://www.speedtest.net/result/2235869332.png

12

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Värt att notera är att det bara 'är  TRE:s egna modem som kan ta TDD..och detta körs normalt i "stan" på 2.6Mhz bandet. Har tidigare köpt ett Huajedamaj E392 på blocket (som då lixom alla andra modem endast kör FDD) så  lånade ett ZTE MF880 (ZTE MF 28G kör oxå bägge systemen då såklart) och kopplade upp för att se om det kunde bli bättre fart. Väl uppkopplad kan man läsa att min 4G mast kör FDD och därmed spelade det ingen roll. Nu visade det sig dessutom är min sticka är betydligt snabbare än TRE:s. så det är inte mycket att fundera på.

TRE max abb med Huawei E392 och Dovado Tiny.

13

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Är du säker på att de upplåsta teliamodem E392 de flesta av oss har inte klarar TDD? I så fall vore det bra om funktionen går att aktivera med något kommando, typ AT.

På 2600 bandet har Tre dels ett 50 MHz block för TDD som de köpte från intel, f.d. Wimax, och dels 2x10 MHz där de kan köra FDD med halva bandbredden jämfört med övriga operatörer som har 2x20.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

När jag sökt på nätet har jag bara sett infon att det endast är de två ZTE modemen som kan klara TDD. MF880 modemet jag lånade sa klart och tydligt att mottagningen var av FDD typ här runt om mig i västra delen av Arlöv. Masten jag riktar på och har bäst mottagning på står i Malmö.. 300 meter härifrån.. Imorse när jag kollade hade jag med modemet i en flaska 29 Mbit/s och !!!!!10,2 upload!! men de var bara den första mätningen med modemet i en kapad läskflaska.

TRE max abb med Huawei E392 och Dovado Tiny.

15 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-12 21:27:02)

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

I specen för E392 står att det klarar TDD och dc-unlocker tror jag har uttalat att teliamodemen har original-FW när väl simlåsningen är upplåst.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

ja jag ser detta oxå. Tack för den värdefulla infon.. Mitt modem (som förmodligen är ett upplåst telia modem) har visserlgen bara en antennutgång men de kanske inte spelar någon roll - hittar ingen spec för denna modell... Det viktiga i denna tråden kanske då skulle vara att e392 verkar ha bättre mottagning än zte och därmed mycket bättre fart vid de tester som gjordes här hemma med identiska placeringar osv.

TRE max abb med Huawei E392 och Dovado Tiny.

17

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Har aldrig hört talas om ett E392 med bara en antennutgång. Kolla också luckan för microsim. Därtill finns en egen lucka för den andra utgången. Kontakterna är TS9.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Jepp.. Alldeles riktigt. Tack. Hittade var den ska finnas just efter jag skrivit.... Sicken idiot man kan va..

TRE max abb med Huawei E392 och Dovado Tiny.

19

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Hej

Har precis fått hem min ZTE router.

Jag har försökt att via 3 få klarhet i om de externa antennera är för 4G signalen eller WiFi

Kompetensen är väl inte jätte hög hos 3-supporten, nån sa att de bara va för WiFi, nån sa både WiFi och 4g, Säljaren sa att de var för 4G, då det var det jag efterfrågade.


Jag änvänder inte WiFi på den och märker ingen direkt skillnad om jag kopplar i eller ur antennera.

Enda skillnaden blir om jag trycker in den lilla switchen brevid kontakterna om antenneran inte är inkopplade. Då dyker mottagningen fullständigt.

20

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Då bör det vara så att switchen styr omkoppling mellan externa eller interna antenner för bredbandet i routern (samma som i Huaweis e960 bl a). Om antennerna har ett stift mitt i kontakten och chassikontakterna i routern motsvarande hål är det inte wifiantenner.
Men det går att använda effektivare antenner än de vanliga medlevererade - om sladdar tillåts i hemmet vill säga.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

jonasolof skrev:

Om antennerna har ett stift mitt i kontakten och chassikontakterna i routern motsvarande hål är det inte wifiantenner.
Men det går att använda effektivare antenner än de vanliga medlevererade - om sladdar tillåts i hemmet vill säga.

Det sitter vanliga SMA-kontakter på. Honan på routern och hanen på kabeln.

Är det någon generell standard att inte använda SMA till Wifi kontakter eller var grundar du utalandet på?

Tänken är väl att köpa utomhus antenner med riktverkan för att få upp mottagningen lite, Tyvärr funkar inte den 14dBi antennen jag haft tidigare till mitt 3G då den inte täcker in 2,6GHz bandet.

Bör man ha olika polarsering på de båda antennerna? 

Behöver man ha 2 antenner?

22

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Jag fick bara med en antenn till ZTE MF28G!
Har nu runt 40% på 4G och ungefär 20 MB/s.
Blir det bättre fart med två antenner? Bor i Sthlm.

23

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

*bump*   smile

24 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-04 08:20:29)

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

bertilson skrev:
jonasolof skrev:

Om antennerna har ett stift mitt i kontakten och chassikontakterna i routern motsvarande hål är det inte wifiantenner.
Men det går att använda effektivare antenner än de vanliga medlevererade - om sladdar tillåts i hemmet vill säga.

Det sitter vanliga SMA-kontakter på. Honan på routern och hanen på kabeln.

Är det någon generell standard att inte använda SMA till Wifi kontakter eller var grundar du utalandet på?

Tänken är väl att köpa utomhus antenner med riktverkan för att få upp mottagningen lite, Tyvärr funkar inte den 14dBi antennen jag haft tidigare till mitt 3G då den inte täcker in 2,6GHz bandet.

Bör man ha olika polarsering på de båda antennerna? 

Behöver man ha 2 antenner?

Ja, reverse polarity är avsett för Wifi och kom för att wifi-användare inte skulle använda högförstärkande antenner. På din router och med omkopplingskontakten är kontakterna högst troligen avsedda för 4G antenner. Kan verifieras genom att öppna och titta efter de interna WLAN antennerna, kablarna och radiokorten. Jag har frågat i butik angående antennkontakterna för  DWR923 för telenor och B593 för Telia och Tele2. Beskedet du får är vanligen fel eller svävande med vibbarna att det skiter väl jag i vad det är. pekar man på antennkontakten och påpekar skillnaden mellan RP-SMA och vanlig SMA så är det uppenbart att kunskap om detta inte ingår eller avses ingå i säljutbildningen och kompetensen.

Det kan säljas antenner för 4G med kablar som har reverse polarity, men det är ofta skräp som säljs av Davido eller Loh med mördande reklam.

Ett lustigt case är den fönsterantenn som Kjell och Co säljer som WLAN antenn och anger har RP-SMA. Antennen täcker 2400-2700 MHz och därmed även 4G 2600 bandet. SMA kontakten på antennen är normal SMA  men den medföljande kabeln slutar med RP-SMA. Antennen är Level one WAN 1112 och två sådana kan vara idé att testa om man kör 2600 i stad. Bara att köpa ngn lämplig längd kabel med SMA hanar i var ände.

Två antenner och olika polarisering hjälper generellt, det är vad 4G är designat för.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

25

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Japp har provat ett par dagar, funkar klockrent, ligger runt 22Mbit in vid tptest, inte illa för att vara i obygden:)

highmore skrev:

Är i uppgraderingstankar och såg precis att Tre skickar med en 4G-router från ZTE (M28G) till deras premium-abonnemang.

Inte ett endaste omnämnande här på forumet. Är det ingen som har testat eller funkar det så bra att ingen går in här och klagar?