26

Sv: Asus DDNS (gratis)

Tele2 är en mer äkta internetoperatör.
De andra gillar sina tio adresser, och där funkar 'bara' http/www surf, dvs voip funkar 'inte'.

27 Senaste redigerad av Jonny (2014-07-05 08:11:39)

Sv: Asus DDNS (gratis)

Och varför gör man så då?.....dvs vad är poängen?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

28

Sv: Asus DDNS (gratis)

Jonny skrev:

Och varför gör man så då?.....dvs vad är poängen?

Det börjar bli brist på skarpa IPv4 adresser.

29

Sv: Asus DDNS (gratis)

De blir säkert en del mindre brus trafik i nätet om trafiken är envägs.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

30

Sv: Asus DDNS (gratis)

Aha...

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

31

Sv: Asus DDNS (gratis)

Jo nu finns det då mer hyss som operatörerna "roar" sig med.

Med både Telia samt Telenor får man då skarpa adresser, men jag har då Telias jobbabb och där funkar det att köra OpenVPN mot min router med Telenor som operatör plus då ASUS som fixar DDNS.

Har man ett Telia privat-abb funkar det INTE, jag vet inte skälen bakom detta mer än att det bara är så.

Misstänker att flera operatörer gör liknande.

Att få en 10. adress kan jag bara tänka mig att Tre sysslar med....  smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

32 Senaste redigerad av pererikl (2014-07-06 18:44:09)

Sv: Asus DDNS (gratis)

plun skrev:

Att få en 10. adress kan jag bara tänka mig att Tre sysslar med....  smile

Jag brukar få en 2. adress. Med tres företagsabb.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

33 Senaste redigerad av plun (2014-07-06 19:02:18)

Sv: Asus DDNS (gratis)

pererikl skrev:
plun skrev:

Att få en 10. adress kan jag bara tänka mig att Tre sysslar med....  smile

Jag brukar få en 2. adress. Med tres företagsabb.

Jo det måste även det ligga inom Tres "big firewall" men jag avstår mer diskussion om detta.

Med Telia och Telenor får jag skarpa IP-adresser och är nöjd med det.

Telenor höll på och fjantade för några år sedan med en egen "big firewall" men slutade.

Nu är det här med IPv6 betydligt mer intressant och jag reggade mig hos Hurricane tidigare diskuterat men har varit i Turkiet och inte provat men ensam utan andra som testar är det inte mycket värt.

Slutligen är det en usel utveckling om vi köper att operatörerna bygger brandväggar med egna nät för att slippa ta itu med IPv6!!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

34

Sv: Asus DDNS (gratis)

plun skrev:

Att få en 10. adress kan jag bara tänka mig att Tre sysslar med....  smile

Sitter här med min surfplatta som har ett Telia Refill SIM-kort. Av Telia har jag fått IP-adressen 10.209.145.132!

Det var ingen överraskning för mig, men kanske för dig...?  wink
Du har väldigt lätt för att vräka ur dig en massa självsäkert nedlåtande omdömen om dina "icke-favorit" operatörer. Men sanningshalten i dina påståenden lämnar mycket övrigt att önska tyvärr...

35 Senaste redigerad av svenix (2014-07-07 01:01:52)

Sv: Asus DDNS (gratis)

plun skrev:

Nu är det här med IPv6 betydligt mer intressant och jag reggade mig hos Hurricane tidigare diskuterat men har varit i Turkiet och inte provat men ensam utan andra som testar är det inte mycket värt.

Det finns väldigt mycket man kan göra ensam med IPv6! Google, Youtube med många fler stora siter kör IPv6 så det finns mycket att testa emot! Har du en egen domän så har du att göra en bra stund med att göra den IPv6-ready!

Kom igen när du klarat din IPv6 Sage-test på Hurricane så du vet vad du snackar om...

https://ipv6.he.net/certification/score … ame=svenix

36

Sv: Asus DDNS (gratis)

Svenix, plun nämner att privat abb inte funkar för han med Telia också utan bara ftg abb.
Men visst vi ska inte kasta sten i glashus :-)

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

37

Sv: Asus DDNS (gratis)

Andreas skrev:

Svenix, plun nämner att privat abb inte funkar för han med Telia också utan bara ftg abb.
Men visst vi ska inte kasta sten i glashus :-)

Jovisst men Telias spärr med privatabb ser ut som en routerfiltrering av VPN-trafik för just privatabb som då inte företagsabben drabbas av.

(ingen brandväggslösning som vissa andra sysslar med smile )


Men det  måste vara frestande för operatörerna att välja den stora brandväggen och ett privat nät och slippa/skjuta upp IPv6-huvudvärken.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

38

Sv: Asus DDNS (gratis)

Första Telia 4G abben som jag testade hade IPv6 som standard, och detta var ju inte igår direkt utan när de startade.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

39

Sv: Asus DDNS (gratis)

Andreas skrev:

Svenix, plun nämner att privat abb inte funkar för han med Telia också utan bara ftg abb.
Men visst vi ska inte kasta sten i glashus :-)

Han skrev det jag citerade. "Att få en 10. adress kan jag bara tänka mig att Tre sysslar med".
Tidigare nämner han att det inte funkar med Telia privat abb utan att ange orsaken.

Men det otvetydiga påståendet "Att få en 10. adress kan jag bara tänka mig att Tre sysslar med" var uppenbart osant och behövde kompletteras med annan fakta! smile

40

Sv: Asus DDNS (gratis)

ja jag fattar inte mycket av det här med IPv 6

1. men man måste regga sig för att få IPV6 nummer då?.
2. är det abonnemanget som får det och då reggandet sker hos min internet leverantör?
     (nu blev  det snurrigt) smile
3. numret är specifikt i hela värden har jag förstått och följer bara med så länge man har samma
    ISP då.

4. dagsläget erbjuder ingen ISP IPV6 ?

Fick jag till det rätt?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

41

Sv: Asus DDNS (gratis)

Jonny skrev:

ja jag fattar inte mycket av det här med IPv 6

1. men man måste regga sig för att få IPV6 nummer då?.
2. är det abonnemanget som får det och då reggandet sker hos min internet leverantör?
     (nu blev  det snurrigt) smile
3. numret är specifikt i hela värden har jag förstått och följer bara med så länge man har samma
    ISP då.

4. dagsläget erbjuder ingen ISP IPV6 ?

Fick jag till det rätt?

1. Enklaste sättet att få IPv6 idag är nog att skaffa en IPv6-tunnel från t.ex. tunnelbroker.net.
Om nu inte din ISP erbjuder det, men jag vet inga svenska ISP:er som gör det i dagsläget.
Om du skaffar en IPv6 tunnel från tunnelbroker.net så får du ett eget /64 nät med IPv6 adresser. Det är ett ofattbart stort antal adresser som du aldrig kommer att använda mer än en bråkdel av.

2. I dagsläget är det nog ingen ISP som erbjuder native IPv6 utan du får en tunnel. D.v.s din IPv6 trafik till och från internet kapslas in och skickas i en "mjukvarutunnel" via din vanliga internet-förbindelse. Du måste ha en fast IPv4 adress som svarar på ping för att kunna sätta upp tunneln. Det kan gå med dynamiska adresser också men det bäddar för mer problem.

3. Du får som sagt ett eget /64 nät med ett närmast oändligt antal adresser. För att förstå hur mycket det är kan du tänka dig alla världens IP-adresser som finns idag i IPv4, det motsvarar 32 bitar eller drygt 4 miljarder adresser. I IPv6 får du personligen 4 miljarder gånger 4 miljarder IP-adresser för ditt eget behov!
Men det IPv6 nät du får tillhör ett block som ägs av en ISP. Byter du ISP så får du troligen byta till ett annat IPv6 nät.

4. Jag vet som sagt ingen svensk ISP som erbjuder IPv6 i dagsläget.

I dagsläget kan man väl säga att IPv6 i Sverige är för entusiaster som undertecknad som vill lära sig mer om tekniken. Plus att man får bonusen men också risken av att alla dina prylar plötsligt blir direkt åtkomliga från internet! IPv6 skär ett hål rätt igenom din befintliga IPv4 hemmarouter/brandvägg! Så i mitt tycke bör man veta vad man gör för att inte ta onödiga risker.

T.ex. när jag drog igång IPv6 hemma och skannade av vilka adresser som svarade på mitt nät visade det sig att min printer hade satt upp en IPv6-adress och var direkt åtkomlig från internet och by default hade den inget lösenord till webgränssnittet!

IPv6 är i stor grad självkonfigurerande och saker/utrustningar som kan prata IPv6 kommer automatiskt att sätta upp en IPv6 adress och bli direkt åtkomliga från internet om de upptäcker en IPv6-router på nätet. Hemma så hände det som sagt med min Canon-printer och med två Android mobiler som plötsligt var uppe och pratade IPv6 med hela världen. Bra om man förstår vad som händer, en klar säkerhetsrisk om man inte vet om det!

Vanliga datorer som Linux eller Windows kräver oftast lite handpåläggning innan de börjar köra IPv6 så där är inte risken lika stor ännu. Men i modernare versioner av operativsystemen så kommer troligen de också att börja prata IPv6 med automatik.

Så i Sverige idag kör man väl IPv6 om man är intresserad av teknik och vill lära sig. I andra länder kan läget vara att man är tvingad att använda IPv6 p.g.a. adress-brist.

42

Sv: Asus DDNS (gratis)

Kan väl tillägga att IPv6 är inte "enkelt" och det finns ingen anledning att känna sig "dum" för att man inte fattar nåt.

Det är ett annat "tänk" i IPv6 och även jag som är en rutinerad nätverkstekniker skakade på huvet och "fattade ingenting" när jag började läsa om IPv6. Men när man kommer in i tänket och ser fördelarna så känns det som ett självklart val.

Men inlärningströskeln är rätt hög, typ som att lära sig Linux för första gången...

Självstudie-kurserna som finns på tunnelbroker.net är ett utmärkt sätt att lära sig IPv6, men förutsätter mer eller mindre att man redan är en IPv4 nätverkstekniker.

43 Senaste redigerad av plun (2014-07-07 13:12:59)

Sv: Asus DDNS (gratis)

.se är de som kämpar för IPv6 i Sverige

https://www.iis.se/lar-dig-mer/ipv6/

Flera bra länkar sedan för att lära sig mer!

Deras bloggar där eldsjälar försöker få fart på utvecklingen  (vilket verkar helt ha avstannat?!)

https://www.iis.se/blogg/

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

44

Sv: Asus DDNS (gratis)

tack för försöken till förklaring...
kort sagt så ska man nog vänta och se som jag tolkar det hela.... för det är ju inte jag som kund utan min ISP som kommer att behöva fixa till det då ipv4 tar slut....om jag fattar det hela rätt.
visserligen har jag gått en nätverksteknisk utb för en massa år sedan men ser mig som en noob ändå i ämnet smile samt att den mesta kunskapen nog trillat bort med åren... även vilja och orken att hålla på med..ska erkännas...hur som helst tack för infot.

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )