1

Tråd: Asus DDNS (gratis)

bytte i förrgår från Dyn DNS(betal versionen) till Asus DNS(DDNS) och är förvånad hur lätt det var och hur bra den fungerar.
Dyn Dns har fungerat utan problem så inget att säga om den och kostar för 2 år ca 40$ så inget att bråka om egentligen men Asus DDNS är ju gratis och denna Router 68u lär vara kvar i flera år så varför betala för något som finns gratis och fungerar kanon.
Kan rekommendera deras tjänst.
Naturligtvis så måste man ha en Asus Router för denna tjänst men har man inte det så kan jag rekommendera Dyn Dns som fungerar klanderfritt under detta år jag haft den.

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

2

Sv: Asus DDNS (gratis)

Jo jag har använt tjänsten i någon månad och har fungerat utmärkt.

Bara att mata in vad man vill ha som adress för de som funderar.

http://i.imgur.com/yf3Yj7il.png

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

3 Senaste redigerad av idgforum (2014-06-14 07:40:54)

Sv: Asus DDNS (gratis)

Blev lite förvånad när alla mina 2 Dyn.DNS adresser slutade fungera när mitt Proo tog slut. Inget är visst gratis där numera. Gick över till No-Ip istället.

Kommer aldrig kunna använda min Asus till Asus DNS(DDNS) för min blivande ISP NetAtOnce tillåter inte att man bryggar deras router/Mediadelare och om jag lägger in Asus DNS(DDNS) får jag den interna ip-adressen 192.168.x.x utåt.

Ja, vi skulle få Fiber julen 2013 men nu segar Byanet så blir nog i höst.

http://s26.postimg.org/twsltmwuh/soft.jpg

4

Sv: Asus DDNS (gratis)

uppdatering angående Asus ddns:

efter en tids stökande så har jag nu gått över till noip.com gratis version.
hade tidigare betaltjänsten från Dyndns som fungerat utan fel i hela året...men tänkte att jag skulle prova Asus routerns gratis tjänst men som stökar med att helt plötsligt sluta fungera.. ibland hoppar det i gång men flertalet gånger får man göra ändringar i namnet för att få en registrering...och sedan ändra tillbaka till den ursprungliga namnet igen... så stök o bök är det...

provar nu gratistjänsten på noip.com ett tag men skulle det med stöka så blir det betalversionen på Dyndns som alltid fungerade utan problem eller avbrott för mig

fortsättning följer -->

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5

Sv: Asus DDNS (gratis)

noip.org har fungerat bra för mej (MR3420) men man måste se till att DDNS uppdateras minst varje månad.

6

Sv: Asus DDNS (gratis)

men det gör väl routern själv?

en sak jag märkt med noip.com gratistjänsten är att den länkar inte lika snabbt som dyn dns betaltjänsten...men fungerar än så länge smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

7

Sv: Asus DDNS (gratis)

Det gör routern i vanliga fall, ja. Men olika routrar har olika DDNS-klienter och en del kan vara dåliga. Jag föredrar DDNS-klienter direkt i datorn för dem kan man styra mycket bättre.

En gratistjänst använder inte mycket resurser så man kan få vänta litet.

Kanske vi borde flytta till IPv6 så småningom ?

8 Senaste redigerad av Jonny (2014-06-13 07:13:56)

Sv: Asus DDNS (gratis)

Aha...ja själv kör jag med routrns inbggda dns client...i detta fall noip.com
Sedan har jag portforwarding mot alla mina 15enheter.....på så sätt behöver jag bara 1 adress för attkomma åt allt

På vilket sätt skulle skulle ipv6 vara  bättre vad gäller ddns?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

9

Sv: Asus DDNS (gratis)

Då behöver man egentligen inte DDNS eftersom antalet domäner är enormt mycket större än för IPv4. Tanken är att alla skall ha en global adress inom IPv6 - inklusive alla smågrunkor.  Då kommer din router med en färdig unik IPv6-adress som är global.

Fast jag är ännu litet bekymrad över säkerheten inom IPv6 även om man påstår att det inte är ett problem. Fördelen med IPv4 och en massa routrar är att routern tillika fungerar som en brandmur (om än inte hundraprocentig). Nackdelen är att vi har för litet IP-adresser inom IPv4 och alltså måste dela ut dem dynamiskt och så hamnar vi in på DDNS.

10

Sv: Asus DDNS (gratis)

får varje enhet i ett LAN en egen extern ipadress under Ipv6?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11 Senaste redigerad av svenix (2014-06-13 09:48:02)

Sv: Asus DDNS (gratis)

jonasolof skrev:

får varje enhet i ett LAN en egen extern ipadress under Ipv6?

Ja, i IPv6 är det tänkt att det bara ska finnas skarpa IP-adresser. Alla enheter ska kunna tala direkt med varandra.
Den minsta tilldelning av adresser du kan få i IPv6 är ett /64 nät vilket är en otrolig mängd adresser.

Hela internet som vi känner det idag (IPv4) består av 32-bitars adresser vilket begränsar det totala antalet adresser i IPv4 till drygt 4 miljarder. När du går över till IPv6 får du ett 64-bitars nät att leka med hemma! Alltså 4 miljarder gånger 4 miljarder adresser som du kan ha till dina prylar hemma. Så det räcker och blir över till allt du kan tänka dig.

Man kan redan idag köra IPv6 om man vill via tunnel från t.ex. www.tunnelbroker.net. Det kostar inget att skaffa och du får gratis ett /64 nät med skarpa adresser. Jag har kört via en sådan tunnel i drygt ett halvår och tillgängligheten på denna gratis-tjänst har varit mycket god.

Tiden tills vi "tvingas" gå över till IPv6 är förmodligen ganska kort. I många länder är det brist på IPv4 adresser och de ligger före oss i övergången. Sverige var tidigt ute i internetsammanhang och lyckades kapa åt oss en ganska stor del IPv4 adresser som har räckt fram till nu. Men nu börjar det tryta även här.

Så det kan vara smart att börja vänja sig vid IPv6 redan nu för om några år så blir vi antagligen tvungna att använda IPv6. För den som är invand på IPv4 så är det en ganska stor förändring av "tänket" som behövs för att man ska förstå IPv6.

12 Senaste redigerad av plun (2014-06-13 18:57:55)

Sv: Asus DDNS (gratis)

svenix skrev:

Tiden tills vi "tvingas" gå över till IPv6 är förmodligen ganska kort. I många länder är det brist på IPv4 adresser och de ligger före oss i övergången. Sverige var tidigt ute i internetsammanhang och lyckades kapa åt oss en ganska stor del IPv4 adresser som har räckt fram till nu. Men nu börjar det tryta även här.

Så det kan vara smart att börja vänja sig vid IPv6 redan nu för om några år så blir vi antagligen tvungna att använda IPv6. För den som är invand på IPv4 så är det en ganska stor förändring av "tänket" som behövs för att man ska förstå IPv6.

Det vete tusan??.... hos de svenska operatörerna verkar det vara välfyllt med IP adresserier och jag kan inte se någon svensk operatör som flaggar för en Ipv6-övergång.
(ev är TRE i riskzonen med sin dygnsvisa rensning av anslutna klienter?)

Eftersom vi är i ASUS forumet så har då de största amerikanska operatörerna etablerat Ipv6 och det är där då just ASUS lagt mycket energi på sina senaste firmware.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

13

Sv: Asus DDNS (gratis)

plun skrev:

Det vete tusan??.... hos de svenska operatörerna verkar det vara välfyllt med IP adresserier och jag kan inte se någon svensk operatör som flaggar för en Ipv6-övergång.
(ev är TRE i riskzonen med sin dygnsvisa rensning av anslutna klienter?)

Only time will tell.

Vi ser just nu div. konstgjord andning som att fler och fler svenska operatörer går över till att dela ut interna IPv4-adresser istället för skarpa. Det vore väl bättre att ta tag i problemet och göra en riktig lösning i form av IPv6.

Men du har rätt i att de svenska operatörerna och internetföretagen stoppar huvudet i sanden och väntar in i det längsta. När jag fick IPv6 och fixade IPv6 för mina domäner blev jag tvungen att flytta min DNS ifrån Loopia som inte kunde supporta IPv6 och inte heller hade en tidsplan för när de skulle kunna det...

Kör nu DNS hos Hurricane Electric samma företag som står bakom www.tunnelbroker.net.

Men nu har vi kanske hamnat alltför O/T i Asus forumet och vidare IPv6 diskussioner kanske borde flyttas till ett lämpligare ställe?

14 Senaste redigerad av idgforum (2014-06-14 07:50:53)

Sv: Asus DDNS (gratis)

Men nu har vi kanske hamnat alltför O/T i Asus forumet och vidare IPv6 diskussioner kanske borde flyttas till ett lämpligare ställe?

Men intressant är det. Och tråden handlar om DNS.

Någon som vet varför just Asus routrar inte klarar av att ligga bakom NAT när det gäller DNS. Jag har aldrig stött på det med mina ip-kameror eller min NAS.

http://s26.postimg.org/xt5xpmhtx/soft.jpg

15

Sv: Asus DDNS (gratis)

idgforum skrev:

Men nu har vi kanske hamnat alltför O/T i Asus forumet och vidare IPv6 diskussioner kanske borde flyttas till ett lämpligare ställe?

Men intressant är det. Och tråden handlar om DNS.

Någon som vet varför just Asus routrar inte klarar av att ligga bakom NAT när det gäller DNS. Jag har aldrig stött på det med mina ip-kameror eller min NAS.

http://s26.postimg.org/xt5xpmhtx/soft.jpg

Jag skulle tro att det de menar är att om du har Asus-routern på ett privat nätverk bakom en annan router så kan de inte garantera att du kommer åt den via dynamisk DNS. Eftersom det i så fall är beroende av att du öppnar rätt portar i den första routern.

Däremot borde själva uppdateringen av din externa IP-adress funka även om Asus-routern ligger bakom en annan router.

16

Sv: Asus DDNS (gratis)

svenix skrev:

Men nu har vi kanske hamnat alltför O/T i Asus forumet och vidare IPv6 diskussioner kanske borde flyttas till ett lämpligare ställe?

Jo ett klart intressant ämne för en tråd och ett mysterium egentligen att det är total tystnad från de svenska operatörerna.  Verkar funka för amrisarna med en del inkörningstrubbel samt en massa uppdateringar av routerfirmwaren.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

17

Sv: Asus DDNS (gratis)

Kan vara att programmet i routern som uppdaterar ddns BARA använder ip# som den hittar på wanporten...

18

Sv: Asus DDNS (gratis)

jaha då var man tillbaka till dyn dns betalversionen igen..
Noip adressen (gratisversionen) så fungerar all port forwarding från wifi internt.... det fungerar med om man har tex telefonen eller plattan kopplad till annat router & abonnemang med min mobila pocket router....

men helt plötsligt fungerar ej port forwarding och mobilen om det går via 3/4g nätet utan wifi.... allt slutar fungera

med Dyn dns så funkar det oavsett hur jag väljer att köra....så man får nog betala det lilla det kostar smile och så funkar det

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

19

Sv: Asus DDNS (gratis)

Johnny, du vet att Microsoft har "snott" större delen av no-ip's domäner?

Mailet från deras ceo

A message from our CEO

As you certainly know by now, on Monday control of our most popular domain names were seized. As a result, millions of hostnames have gone dark and millions of our users have been put out of service.

We have been throwing everything we have at getting you back online with the least possible delay. For legal reasons, we have been restricted from reaching out to you, but we simply cannot stay quiet any longer. We are very close to a resolution and we will update you with more information as soon as we can.

We hear your overwhelming support on social media and would like you to know that we share your frustration. Thank you so much for your support!

Dan Durrer
Owner and CEO

Why is this happening?
You can also read our formal response on our blog to comment and share on Facebook and Twitter.

If you do not want to wait for the domains to come back online, you can use this solution to resolve the issues. You can create a new hostname on a domain that has not been seized by Microsoft. The following domains are free and working:

ddns.net
webhop.me
serveminecraft.net
ddnsking.com
onthewifi.com
To create a new hostname, login to your No-IP account and click on the Hosts/Redirects tab. Click "Add a Host". Type in your hostname and choose one of the working domains.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

20

Sv: Asus DDNS (gratis)

aha...nej det visste jag inte...
hade en som var: xxxxxx.noip.me och den finns ej med i dom fria enligt ovan brev.

fast konstigt att från mobilen funkade det om jag kopplade upp den med wifi till mitt andra Abonnemang men körde jag bara via 3/4G utan wifi från min Samsung 4s mini LTE så funkade det inte...
fattar inte riktigt hur det fungerar men okey... men hur kan adressen fungera med wifi men ej från mobilnätet?... borde det inte sluta fungera oavsett?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

21 Senaste redigerad av Jonny (2014-07-03 18:22:43)

Sv: Asus DDNS (gratis)

provar en ny adress med no-ip i asus routern o ser vad som händer..

tack för infot @Anderas

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

22

Sv: Asus DDNS (gratis)

Om det tex fås lan ip tex 10. Ip så funkar det ej, krävs publik ip.
Mobilsurf är ofta inte publik ip.

23 Senaste redigerad av Jonny (2014-07-03 21:35:56)

Sv: Asus DDNS (gratis)

lost mej @G-man.. en av mina enheter har 10 internt...inga problem med det....portf funkar nu... både med wifi och mobilt...

det ända fasta ip jag inte använder i portf är 20 & 21 då det är 20 på interna ftp i asus och 21 på den vanliga ftp...normalt... står med i infot i asus att man ej ska använda dessa portar då det blir konflikter.
annars kan jag använda nästan vad som helst internt förutom några kines enheter som ibland inte vill gå under port 8000.... iprobot var en sådan....ej maygion

vid något tillfälle så protesterade firefox över port 10 men ej crome eller IE

uppd.
menar du kanske att ip serien börjar på 10?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

24

Sv: Asus DDNS (gratis)

Ja, ip startar på tio, tex telia och tre har detta, då funkar ej p fw 100%.
Men kan gå att få att funka i vissa fall enl nat std.
Är 'Ofta' tio adresser i tex mobiler dvs 'surf' abg kontra mobiltbredband, men nu har vissa operatörer även tion på mobiltbredband.

25

Sv: Asus DDNS (gratis)

Jaha du menar så.... kollade min mobil nu med tele 2 comviq Ab..... och mitt ip mobilt börjar på 100.x.x.x
så var nog no-ip kontot som microsoft tog(?) som det helt enkelt var...
kör nu igen med gratis no-ip och än så funkar det

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )