26 Senaste redigerad av Job (2014-04-25 18:59:41)

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

Men då har jag väl fortfarande problemet att jag tvingas ha MF93D:n inkopplad hela tiden? Men jag kan ju i och för sig ha två olika modem och bara ersätta routern med en wifi-lan-adapter. Det är ju möjligt. Men förmodligen dyrare; med TP-linken får jag mer för mindre pengar, känns det som...

27

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

Den där blåa manicken från Dreambox som gör en ethernet ansluten grej trådlös är ju trevlig.

Job testa först med MF93d så kan vi gå vidare utifrån de signalvärden du får och gärna även MR3420. Det finns en mängd olika lösningar. Du kommer ändå att ha nytta av båda.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

28

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

Är 15 år sedan jag köpte en för detta, var för att få en skrivare trådlös pga 'märkets' hutlösa pris på wifi adapter.

Men rent krasst är det en router med EN lanport som länkarihop wifi med lokala lan, vissa duktigare vanliga routrar har funktionen, går bla i wrt. Alla kräver konfig då wifi lösen m.m. måste anges.

29

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

jonasolof skrev:

Job testa först med MF93d så kan vi gå vidare utifrån de signalvärden du får och gärna även MR3420. Det finns en mängd olika lösningar. Du kommer ändå att ha nytta av båda.

Jo, jag ska testa med just den kombinationen. Med MR3420 har jag också möjlighet att hänga dit en skrivare och en wifi repeater via elnätet, om jag skulle vilja - den lösningen för att få ethernetportar är sanslöst prisvärd.
  Det ska bli onekligen bli spännande att se vilka hastigheter och vilken stabilitet jag kan få.

30

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

jonasolof skrev:

Jag har min gård och VP på Öland och bor i Bryssel på vintern. En SMS sändare skickar SMS om det blir inre strömavbrott men jag får också specifikt larm om det är yttre avbrott.

Vilken sms-sändare är det du har?

31

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

Det är en Smart-SMS från safeline Hisselektronik men jag tror egentligen mer på Induos SMS sändare som har en bättre lösning för backupp-batteri och fler ingångar.

http://www.induowireless.com/produkter/ … -esim-364/

Kretsen som känner av fältet från ingående 400 volt kabel och larmar vid utebliven leverans har jag fixat själv. Syftet är att säkert kunna skilja på externa och interna strömavbrott. Delvis tack vare mina detaljerade avbrottsrapporter via larmlogg fIck EON ändan ur vagnen och grävde ned högspänningskabeln ut till udden med fem fastigheter och en fyr.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

32

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

jonasolof skrev:

Job testa först med MF93d så kan vi gå vidare utifrån de signalvärden du får och gärna även MR3420. Det finns en mängd olika lösningar. Du kommer ändå att ha nytta av båda.


Stötte på patrull! Skruvade upp antennen och kopplade in den i MF93D (med ett Universal-sim i). Först, i gränssnittet mot MF93D, får jag knacka in pinkoden, vilket fungerar men sedan, när jag anger lösenordet så säger den bara "Felaktigt lösenord". Trots att det är rätt lösen. Trots att jag resettat modemet och använt standardlösen. Om jag byter till ett Fogg-sim så fungerar det att logga in i modemet. Det allra märkligaste är att jag har två Universal-sim och jag har provat med det andra, och då fungerade det. Någon som har någon idé om vad som kan vara galet? Någon som fått MF93D att fungera med det nyare, vita simkortet från Universal?

33

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

Har du prövat att logga in med routern ansluten med usb-kabel till dator? Bara en chansning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

34

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

jonasolof skrev:

Har du prövat att logga in med routern ansluten med usb-kabel till dator? Bara en chansning.

Tack för tipset! Det räckte med att jag körde den på batteri. Det slår mig nu, att MF93D är lite lurig just när det gäller strömsladden; det har hänt mig flera gånger att jag inte kan göra vissa saker när den går på ström. Det räcker alltid att dra ur sladden, göra det som ska göras, och sedan stoppa i den igen. Märkligt men sant.
   Lite oroande är det ju, ifall man skulle vilja koppla sig förbi batteriet wink

35

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

Presenterar några tidiga siffror (Telia har inte fått upp 4G-masterna än så det är 3G):

Status för roaming Av
RSCP -104dBm
Ec/Io -6.0dB
RSSI -98dBm
RRC status CELL DCH

Förbindelsen ser (efter en kvart wink stabil och bra ut smile På 3G, alltså.

36

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

Frågan är om det är datoranslutning eller strömladdning ev via usb i dator som gör att det trasslar för dig. Jag har inte märkt beteendet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

37

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

Jag har som sagt råkat ut för det några gånger. Jag kan tyvärr inte säga exakt vad det var jag inte lyckades göra, jag vet bara att det löste sig när jag kopplade loss den.
  Anslutningen har för övrigt varit rock solid i ett par timmar. Internetradio och surf, utan en störning.
  Visste jag att det skulle löpa på såhär, skulle jag inte tveka att säga upp Net1.
  Två staplar och siffrorna jag redovisade verkar fullt tillräckligt...

38

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

Signalen är svag vilket inte är förvånande om du använder en 800 MHz mimo panel på 3G 2100 MHz. I så fall hade det varit bättre med 180O MHz panelen som är lika billig och som har bra gain.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

39

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

Det intressanta är att den trots allt verkar fullt tillräcklig smile Men tanken är att köra på 4G, när Telia fått upp masterna i sommar. Roligt dock att det fungerar så pass med 3G. Jag har inte lagt särskilt mycket tid på att rikta in den, heller.
 
RSCP -99dBm
Ec/Io -4.5dB
RSSI -95dBm

Hur tolkar jag siffrorna? Vilken är viktigast att rikta in sig på? Hastighet är inte viktigt (allt är ju relativt, naturligtvis;) då Universal har 1mb/s som begränsning. Att få en stabil förbindelse är absolut nummer ett. Och kanske låga svarstider.

Finns det för övrigt något sätt att slippa bli utslängd från MF93D:s gränssnitt hela tiden?

40

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

RSCP visar en rätt svag signal men signal/brusförhållandet är rätt bra. Om förbindelsen blir instabil är starkare signal med riktantenn lösningen men jag förstår om du vill vänta. Bllr det bättre med antennen än utan?

Att man blir utslängd så snabbt från gränssnittet retar jag mig också på. Har man en ipad uppkopplad så räcker det att peta på skärmen någon gång i minuten för att vara kvar. Så gör jag när jag kollar signalvärden i bil.det finns ingen inställning som man kommer åt vad jag vet. Har inte försökt hacka mifin, kan inte sånt. Men fem minuter vore bra!

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

41

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

Jo, utan antennen kopplar den inte ens upp sig.
  Med antennen verkar förbindelsen som sagt stabil. Ligger på 1,1-1,4 mb ned (med 1 mb/s begränsning, alltså). Svarstider runt 65. Det fungerar utmärkt för mina behov, så länge det innebär obegränsad quota.
  Skall köpa med mig en MR3420 till nästa gång.
  Nu handlar det mest om Universals stabilitet över tid. Och deras priser över tid.
  Jag kommer att köra MF93D med ström, och bryter bara strömmen under natten. Det blir inte galet många timmar, trots allt...

42

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

jonasolof skrev:

Att man blir utslängd så snabbt från gränssnittet retar jag mig också på. Har man en ipad uppkopplad så räcker det att peta på skärmen någon gång i minuten för att vara kvar. Så gör jag när jag kollar signalvärden i bil.det finns ingen inställning som man kommer åt vad jag vet. Har inte försökt hacka mifin, kan inte sånt. Men fem minuter vore bra!

Upptäckte just att ifall man inte klickar OK när man blivit utslängd från gränssnittet så kan man fortfarande se värdena uppdateras, trots att sidan dimmats ner. Fullt tillräckligt för mig i alla fall.

43

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

Fast de ligger en ruta och skymmer en del info.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

44

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

Jo, visserligen, men i 99% av fallen, för mig i alla fall, är det signalvärdena jag vill ha för att kunna rikta in antennen, och dem ser jag.

45

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

Men det gäller att kolla att inte cellid/PCI byter också när man riktar om antennen

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.