1

Tråd: Dubbla riktantenner för 4G

Jag har två riktantenner jag köpt från Net1. Jag har också en MF93D och ett simkort från Universal (obegränsad surf, max 1 mbit/s). Jag gjorde lite tester och fick hygglig nedhastighet (0,7 mbit/s) men däremot usel upphastighet (0,01). Efter ytterligare testande, och med bara en riktantenn, fick jag under kanske tre timmar (4G, låst på 800 mHz) precis det utlovade 1,1 ned och 0,125 upp. Dessutom svarstider på runt 50 ms. Det fungerade utmärkt att lyssna på internetradio och att surfa samtidigt och det var rock solid under dessa tre timmar. Tyvärr har jag inte lyckats upprepa det lyckade experimentet sad Som den idiot man är så har jag flyttat antennen och lyckas uppenbarligen inte få tillbaka den på exakt samma plats...
  Mina frågor: Är riktantennerna för Net1 olämpliga för 4G? Bör dom placeras på något särskilt sätt när det gäller 4G (om jag använder dubbla, alltså)? Spelar det någon roll om jag placerar dem vertikalt eller horisontellt?

2

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

Netett använder annan frekvens kontra lte, så funktionen borde bli medioker.
Med dålig SWR på 'upp antennen' borde resultatet bli extremt dåligt där.
För mottagning tappas troligen riktverkan och gain.
Så placering av modemet på samma plats borde ge bättre resultat.

Nu är det ovisst hur bredbandiga dessa antenner är så...

450mhz vs 800-900mhz är ganska nära 2* faktorn.

3 Senaste redigerad av Job (2014-04-23 06:53:47)

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

G-Man skrev:

Netett använder annan frekvens kontra lte, så funktionen borde bli medioker.
Med dålig SWR på 'upp antennen' borde resultatet bli extremt dåligt där.
För mottagning tappas troligen riktverkan och gain.
Så placering av modemet på samma plats borde ge bättre resultat.

Nu är det ovisst hur bredbandiga dessa antenner är så...

450mhz vs 800-900mhz är ganska nära 2* faktorn.

Det intressanta är att det, som sagt, fungerade närmast klockrent under tre timmar! Och med bara en av riktantennerna. Jag fick alltså maximal hastighet (både ned OCH upp) och låga svarstider. Edit: Det slår mig att jag nog hade även modemet utomhus, med riktantennen inkopplad - innebär det att modemet använde även de inbyggda antennerna? Kanske var det i så fall därför det fungerade så bra...

I och med att det är en MF93D jag har vill jag inte gärna placera den utomhus. Hur bör riktantennerna placeras för bästa möjliga mottagning? Hur långt mellan dem? Horisontellt/vertikalt?

4

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

Det är en helt vrickad idé att använda riktantenner, dvs yagis gjorda för 450 MHz, på LTE 800 bandet. Sälj de antennerna och skaffa en billig 800 antenn som denna som kostar < 50 euro. Funkar utmärkt. Företaget levererar bra. Priset är samma hos andra - utom hos svenska åf som lägger på en fet marginal. Obs att det är en dubbelantenn, MIMO, så du behöver bara en.

http://www.wifi-shop24.com/4G-800-MHz-D … door-14dBi

Vill du ha antenn med ännu mer gain så säljer Wimo.de en 800 panel som ger ca 15 dbI - men jag tvivlar på att det behövs.

För övrigt har jag alla de nämnda antennerna inklusive yagis för Net1 och även MF93D så råden är förankrade i erfarenhet.

det är helt möjligt att det var en av de två inbyggda antennerna hos mifin som gavi dig resultatet. Det är för övrigt riskabelt att ansluta en router till en antenn för fel frekvens. Högt stående vågförhållande kan bränna sändaren i modemet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

jonasolof skrev:

Det är en helt vrickad idé att använda riktantenner, dvs yagis gjorda för 450 MHz, på LTE 800 bandet. Sälj de antennerna och skaffa en billig 800 antenn som denna som kostar < 50 euro. Funkar utmärkt. Företaget levererar bra. Priset är samma hos andra - utom hos svenska åf som lägger på en fet marginal. Obs att det är en dubbelantenn, MIMO, så du behöver bara en.

http://www.wifi-shop24.com/4G-800-MHz-D … door-14dBi

Vill du ha antenn med ännu mer gain så säljer Wimo.de en 800 panel som ger ca 15 dbI - men jag tvivlar på att det behövs.

Jag ska beställa den där antennen. Men hur mycket tappar man på kabellängden? Jag har 10 meter till Net1-antennerna men skulle kanske klara mig på mindre än så för 4G-antennen, men helt säker är jag inte.

6

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

testa först med net1 kablarna. Panelantennen har sedvanliga N-kontakter men det har förmodligen inte net1 antenenrna. N-kontakter för anslutning till FME finns bl a på Kjell & co.

Vill du ha separata kablar kan du köpa till tvillingkabel med panelantennen. Då sitter kontakterna på. Om du tappar några dB spelar inte så stor roll, det viktiga är riktverkan som minskar interferens från andra master. Har du signalstyka bättre än RSRP -95 dBm så är det OK. Ser du i info i routern. tala om vilket SINR värde du får och riktannen för bästa SINR.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7 Senaste redigerad av Job (2014-04-23 13:47:09)

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

Jag har också en kabel från en rundstrålande Net1-antenn (se bilder) Går den också att använda? Den är visserligen 20 meter lång, men betydligt mjukare och bättre att hantera.
 
Menar du att jag ska kolla värdena i Net1-routern? i så fall ligger Network RSSi mellan -70 och -76 dbm. Eller tänkte du att jag ska montera Net1:s riktantenn till MF93D:n och kolla SNR där?

https://www.dropbox.com/s/g8j5yc439ivrq … .22.55.jpg

https://www.dropbox.com/s/3b9a67v64hxps … .23.29.jpg

8

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

Släpp tanken på Net1 antennerna. 20 meter lång koax är inget heller att hålla på med.

Du bör kolla värdena för 4G 800 antenner  i MF93D. Om du inte vill använda befintliga tio meter långa antennkablar så beställ den tio meter långa tvillingkabeln inkl SMA hanar i routeränden.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

Job,
Din dropbox länk ger er båda 500mb, således är texten missvisande.
https://www.dropbox.com/referrals/NTI1MTE wNzUyOQ?src=global9

Info,
https://www.dropbox.com/help/54/en

10

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

G-Man skrev:

Job,
Din dropbox länk ger er båda 500mb, således är texten missvisande.

Åtgärdat smile

11 Senaste redigerad av Job (2014-04-23 16:35:10)

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

jonasolof skrev:

Släpp tanken på Net1 antennerna. 20 meter lång koax är inget heller att hålla på med.

Du bör kolla värdena för 4G 800 antenner  i MF93D. Om du inte vill använda befintliga tio meter långa antennkablar så beställ den tio meter långa tvillingkabeln inkl SMA hanar i routeränden.

En sista fråga: Hur känslig är den här antennen, att det är en 800 - om masten jag går mot skulle visa sig bli en 900 mhz i framtiden, fungerar den då fortfarande och hur mycket sämre fungerar den?

12

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

Den funkar nog men jag har inga mätvärden för 900. Du hittar ingen kombiantenn mimo för 800 och 900. Då får du ta en Poynting xpol 000 eller dubbla logperiodiska A0092. Mkt dyrare.

Det finns i och för sig novero dabendorff biquad för 800 som funkat någorlunda på 900 också. Men alla är dyrare och har lägre gain.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

Det är Telias 4G-master i Västerbotten. Burträsk, närmare bestämt. På täckningskartan står "Ny basstation jul-sep 2014. Praktisk maxhast. 40 Mbit/s", men kan man med någon säkerhet säga att det blir 800 mhz?... Någon som vet vad Telia sätter upp där?

14

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

MAx hastighet 40 mbit/s är vad telia skriver för 4G 800 MHz. Egentligen borde det gå fortare med 10 MHz bandbredd, uppåt 60,  men Telia stryper nog lite. Vore det 4G 2600 skulle hastigheten anges mycket högre.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

Det var det jag antog. Men då köper jag antennen + tvillingkabeln. Stort tack för hjälpen jonasolof smile Det är ovärderligt att få veta vad man skall köpa, och av någon som provat just dom prylarna praktiskt. Om det visar sig att jag kan skippa Net1 helt, då går jag nog på TP-linkroutern som du tipsade om till MF93D. Återigen, stort tack!

16

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

MR3420 v2 som är den vanliga kan köras med org fw mot MF93D. Du kan använda andra routrar också utan problem, Asus, dovado mm. Lten reservation för att dovado kan sänka SNR något på 800 enligt mina tidigare tester men det märks bara om signalen in är mycket svag.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

Det blir nog MR3420 v2. Jag har en värmepump med tillhörande internetgateway, som är det enda egentliga skälet till att jag behöver en ethernet-port. Jag har också mycket bra erfarenhet av just TP-links routrar.

18

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

Men jag är lite tveksam till att ha  en permanent ansluten batteridriven router av mifityp. Om batteriet förstörts av kontinuerlig uppladning är det inte säkert att routern går att starta efter strömavbrott. Vi vet inte. Jag försökte koppla loss batteriet för att testa men kom inte åt anslutningen.

Å andra sidan är MF93D stabil och man kan ju låsa den till band. Om mifin bara ska anslutas då och då för VP styrning är det ju helt OK. Har du bra mottagning i närheten av VP?

Hur tänker du kring detta?

Vilken VP är det undrar jag av eget intresse eftersom min VP från 2000 har klumpig styrning och jag är borta från den november till maj.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

Job skrev:

Det blir nog MR3420 v2. Jag har en värmepump med tillhörande internetgateway, som är det enda egentliga skälet till att jag behöver en ethernet-port. Jag har också mycket bra erfarenhet av just TP-links routrar.

Ett alternativ är ju att göra värmepumpen trådlös.
http://www.dreambox-sverige.com/dreambo … B6sa-wifi/

20 Senaste redigerad av Job (2014-04-25 07:52:57)

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

jonasolof skrev:

Men jag är lite tveksam till att ha  en permanent ansluten batteridriven router av mifityp. Om batteriet förstörts av kontinuerlig uppladning är det inte säkert att routern går att starta efter strömavbrott. Vi vet inte. Jag försökte koppla loss batteriet för att testa men kom inte åt anslutningen.

Å andra sidan är MF93D stabil och man kan ju låsa den till band. Om mifin bara ska anslutas då och då för VP styrning är det ju helt OK. Har du bra mottagning i närheten av VP?

Hur tänker du kring detta?

Vilken VP är det undrar jag av eget intresse eftersom min VP från 2000 har klumpig styrning och jag är borta från den november till maj.

Tanken var först och främst att använda MF93D + Universal som backup till NEt1 och för att användas parallellt (strömma internetradio) med Net1. Men hade det visat sig stabilt hade det naturligtvis varit lockande att kunna ersätta Net1 med MF93D + Universal.

Nej, jag har generellt dålig mottagning på hela gården. Däremot tror jag att jag med Antennenwerk-antennen kommer att få en fullt tillräcklig mottagning (baserat på experimentet med MF93D + Net1 riktantenn + den inbyggda antennen), så jag tror att hastighet och stabilitet kommer att fungera för mina behov (däremot verkar jag behöva funktionen att kunna låsa på band). Men problemet är ju om mifin, som du säger, inte tål att strömsättas permanent. Det är ju lite oroande. Även att köra den parallellt, för att strömma radio, kommer att innebära att den sitter inkopplad på ström under, förmodligen, ett par veckor åt gången.

Värmepumpen är en IVT Premiumline EQ C8 med en internetgateway kopplat till Net1:s R-90. Jag har plockat ut batteriet ur R-90 och har en Ontech sms-styrning i vägguttaget och kan således slå av och på strömmen till både modem och gateway (för att boota om dem), via sms (vilket har visat sig fungera utan anmärkning vid ett tjugotal tillfällen). Värmepumpen styrs sedan via smartphone. Appen har varit, och är till del, rent löjeväckande uselt skriven men är nu, efter ett antal uppdateringar, i alla fall användbar. Summa summarum: Man kan slå av och på värme och vatten från dag till dag eller bara ett antal timmar innan man åker till gården. Hela systemet har (bortsett från appen, då) fungerat väldigt stabilt. Man kan också på själva värmepumpen aktivera en Semesterfunktion innan man reser, och pumpen slår då av varmvatten och håller sedan till exempel tio grader i huset fram till det datum man återvänder. Det här gör också att man inte är helt utelämnad till att styrningen via smartphone fungerar i alla lägen...

21

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

chucken skrev:
Job skrev:

Det blir nog MR3420 v2. Jag har en värmepump med tillhörande internetgateway, som är det enda egentliga skälet till att jag behöver en ethernet-port. Jag har också mycket bra erfarenhet av just TP-links routrar.

Ett alternativ är ju att göra värmepumpen trådlös.
http://www.dreambox-sverige.com/dreambo … B6sa-wifi/

Värmepumpen är redan ansluten, via gatewayen, till ett internet som jag också behöver för andra behov - det är bara frågan om vilken internetanslutning jag skall använda mig av.

22

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

Min farhåga om batteriet är generell. Inga li-ionbatterier tål kontinuerlug laddning, tänk på laptops som är anslutna med nätaggregat. Jag har inte tagitsteget att kontakta den oberoende verkstaden som telenor använder för garantirep av MF93F för hjälp att komma åt batterianslutningen. Jag kommer åt batteriet men inte anslutningen som sitter under en plastram som jag kunnat lossa.

Jag använder Mf93D mest på resor eller om jag är ute. För fast 4G uppkopplling använder jag helst AVM-routrar men de har enbart 4G och inte 4G 900. På Öland har jag använt AVM6840 veckor i sträck med telia 4G 800. Det finns billigare varianter, 6842 och 6810 men det kräver lite antennanslutningsfixsomär enkel.

B593 vore ett alternativ men någon skrev att den inte är avsedd att vara inkopplad permanent. Många är nog det. Hur som hoppar den mellan band om man inte har stadig och stark 4G signal från en cell.

Din användning skulle egentligen kräva en M2M router lik dem Communica.se säljer men AVM funkar. Jag har två AVM adsl routrar i kontinerlig drift sedan ett par år.

Strömnande radio kontinuerligt, det låter inte som SR.

Bra med Ontech eftersom den larmar vid låg temperatur. Har du larm för långvarigt strömbortfall?

Börja med MF93D och antennen, kolla hur uppkopplingen blir och ta en ny funderare sedan på långsiktig lösning för router. Problemet är ju mest om MF93D inte startar igen efter strömavbrott och urladdat batteri. Vem ska trycka på knappen? Det är en så pass bra router att man önskar den funnes i nätförsörjd variant som man kunde reboota med tidur.

En annan variant är att senare flasha in Huntsman i MR3420 och sätta ett modem som E392 i den. Reboot då och då med tidur. Huawei och TP link låter inte som höjden av tillförlitlighet men det kan nog funka.

För enbart VP behov skulle en pocketport2 minirouter med ett E392 funka. Stor som en cig tändare,ethernet ut. Men routerfw funkar inte riktigt bra än för 4G. Test pågår.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23 Senaste redigerad av Job (2014-04-25 15:29:48)

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

Jo, jag får först se så att förbindelsen blir så stabil att allt det andra helt enkelt är möjligt.

Jag har några banankartonger med diverse skrot och där hittade jag en kontakt som visade sig passa i Ontechen, så jag lödde ihop kontakten med kabelskorna från en brandvarnare och tryckte fast det på ett 9 volts batteri. Det ger några timmars backup och om jag inte kommer åt värmepumpen under den tiden, trots några omstarter, då får jag helt enkelt ringa till någon i byn och höra ifall de har strömavbrott.

Nej, det är inte SR wink Även om jag tror att ljudkvaliteten numera är betydligt bättre på SR över internet.

Det skulle ju faktiskt vara möjligt att fundera på en separat lösning för bara värmepumpen, i och med att pumpen bara behöver internet när jag inte är på plats och att jag alltså bara flyttar antennkabeln från ett modem till ett annat när jag kommer och när jag far. Och internet-gatewayen drar nästan ingen trafik så jag skulle utan vidare kunna låta den gå på ett Fogg-sim som jag har liggande. Det är en intressant tanke. Billigaste möjliga någorlunda stabila kombination av modem (med uttag för extern antenn) + router, som låter sig hårdresettas via strömuttaget. Det kan nog f-n gå det här smile

Men först skall Telia få sätta upp 4G-masterna och Universal bevisa att de kan leverera ett stabilt internet wink

24

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

Finns wifi till lan adaptrar annars

25

Sv: Dubbla riktantenner för 4G

G-man kan du ge tips på wifi till lan-adapter? Adapter alltså, inte en AP klient.

Job, jag kan återkomma om utrustning för ethernet enbart till VP.

Jag har min gård och VP på Öland och bor i Bryssel på vintern. En SMS sändare skickar SMS om det blir inre strömavbrott men jag får också specifikt larm om det är yttre avbrott.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.