26

Sv: Ovanligt behov

Va fanden. Om man bor en kilometer från en 4G mast på en kalkplatå så ska man väl inte behöva ta till internet över satellit...

Det enda problemet är att Gotland, i likhet med Öland, är så platt att man ibland behöver riktantenner för att undvika interferens från andra celler. Det TS skulle behöva är att kunna rikta antennen med ledning av SINR (signal/interferensförhållande). Den töntiga supporten kunde berättat om risken för interferens i trakten och om MF93D om de haft ett skvatt kompetens. Desinformatörer.

Men en snabb koll via eniro visa karta visar att signaturen i själva verket bor 5 km från den mast jag tidigare identifierat. Närmare bestämt bor han SO om Klintehamn. Det är väl inom inomhustäckningsområdet från en annan mast enligt bredbandsbolagets karta. Så en egen koll på BBB täckningskarta och lite sök på Tele2s täckningskarta kommer att visa honom var denna andra mast står; förmodligen 2-3 km bort västerut. Där finns förmodligen både LTE 800 och 900 för plupparna har olika radier. Och förmodligen finns ingen mast rakt i söder...

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

27

Sv: Ovanligt behov

Nä man tycker att det borde fungera rakt av, men du vet hur det är ibland bor man på den där fläcken.

28

Sv: Ovanligt behov

På fläcken är öppen jordbruksmark. Enda problemet skulle vara höga ekonomibyggnader.  Teoretiskt kan det finnas nollpunkter under en närbelägen mast men det är osannolik här. Dessutom finns det flera celler

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

29

Sv: Ovanligt behov

Jag tänkte om det var så att han befann sig så nära att täckningen når över och inte ned till honom.
Kan det hjälpa med ett väldigt högt maströr, väl förankrat förståss?
Om det nu är det som är problemet.

30 Senaste redigerad av christian.sternudd (2014-03-17 07:02:43)

Sv: Ovanligt behov

Hej igen alla glada, vilket engagemang!

Ok ska försöka svara alla så gott jag kan big_smile

alla: Tack igen för tydligt svar på hur många antennportar modemen har, kunde inte ens ana att de hade en enda innan jag gav mig in i det här "äventyret" nu...

Jag har nu beställt en Dovado Pro då jag kan köpa alla era argument, gillar egentligen att ha "mer än nödvändigt" hellre än "Minsta möjliga" men ville bara veta om det var nått mer jag hade missat än att Pro helt enkelt är lite bättre på alla punkter än Tiny.

Jonasolof: Tack! vilken grej, nu vet jag ju exakt vart masten står, och den står INTE rakt söderut från mig, mer SW 3.5-4.5 KM...kan ju förklara varför min signalstyrka går ned till 20% när det blåser kraftigt...?

Tack för tipset Andy, men jag vet ju att jag kan ha mobiltbredband då jag haft det på denna platsen i snart 1 års tid. Det enda nu är att jag ska köpa mig mitt egna privata modem istället för att vara beroende av operatörernas.

I och med att jag fått felaktig information från kundtjänst så har jag satt min antenn på ett av de sämst tänkbara placeringarna just nu som ni kan se på bilden nedan. Min antenn sitter alltså i hörnet på en flygelbyggnad som är lägre än huskroppen öster om den själv, huskroppen är byggd i 1.25, tjock stenmurning smile

https://www.evernote.com/shard/s400/sh/a83661d2-cf94-444e-92ee-fd9ba06017d5/d76b443bb4e3a1e7e55934cd9b2b4e2d/res/e404ad95-733f-4315-b29a-ae529c5bc653/skitch.png?resizeSmall&width=832

Jag tänkte svänga förbi en teliabutik idag och se vad de har på lager, men en sista gång nu.
En del av er förepråkar lite dyrare modem såsom MF93D, dessa hittar jag för ca 1500+, andra dessa små stickor för 500-900 kronor.

Vad är det jag får för de dyrare lösningarna som jag borde vilja ha?

31

Sv: Ovanligt behov

Hittade du mast söder om Klintehamn, väster om gården? Glöm den jag skrev om först. Jag blev missledd av att du skrev att du bor nära högsta punkten på ön. Det du skriver om öst och väst stämmer inget bra om du bor på Stora Solbjärge.

Vi vet att telenor MF93D är olåst fast de ofta inte vet om det i butikerna. I en del butiker säger de att de inte säljer routern utan abonnemang, i andra går det. Beror ofta på hur många de har hemma.

Telia är ett lömskt företag på konsumentsidan. Låser och förenklar så mycket de kan. Är telia MF93D olåst? Går det att låsa upp? Brist på info f.n.

Telias huaweimodem är lätta att låsa upp.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

32

Sv: Ovanligt behov

jonasolof skrev:

Hittade du mast söder om Klintehamn, väster om gården? Glöm den jag skrev om först. Jag blev missledd av att du skrev att du bor nära högsta punkten på ön. Det du skriver om öst och väst stämmer inget bra om du bor på Stora Solbjärge.

Vi vet att telenor MF93D är olåst fast de ofta inte vet om det i butikerna. I en del butiker säger de att de inte säljer routern utan abonnemang, i andra går det. Beror ofta på hur många de har hemma.

Telia är ett lömskt företag på konsumentsidan. Låser och förenklar så mycket de kan. Är telia MF93D olåst? Går det att låsa upp? Brist på info f.n.

Telias huaweimodem är lätta att låsa upp.

SÖ menade jag såklart! Yes bor nära högsta punkten på gotland dvs lojsta, endast 3 km bort från mig och jag bor ovanpå den "platån"

Jaha har telenor de modemen, kan man köpa det med kontantkort?

33

Sv: Ovanligt behov

MF93D är en router, som dovado pro typ.
Kostar 1300.- på net on net . se

netonnet.se/art/dator/natverk/3g_4g_router/zte-mf93d4gtelenor/194387.5259/

34

Sv: Ovanligt behov

G-Man skrev:

MF93D är en router, som dovado pro typ.
Kostar 1300.- på net on net . se

netonnet.se/art/dator/natverk/3g_4g_router/zte-mf93d4gtelenor/194387.5259/


oj nu exploderade mitt huvud...så varför köper jag inte BARA en MF93D istället för en dovado pro OCH en sticka?...saknar MF93D antenningångar?!

35

Sv: Ovanligt behov

Pro är avsedd som en fast router, med bra wifi, som stöder merparten av modemen som finns. Pro har även NAS funktion samt vpn osv. Och kan delaut mot många datorer/telefoner via wifi el lan. Finns även wan port för användning mot fiber el dyl.
Till pro byter du modem när nytt kommer.

Finns olika vägar att gå.

36

Sv: Ovanligt behov

G-Man skrev:

Pro är avsedd som en fast router, med bra wifi, som stöder merparten av modemen som finns. Pro har även NAS funktion samt vpn osv. Och kan delaut mot många datorer/telefoner via wifi el lan. Finns även wan port för användning mot fiber el dyl.
Till pro byter du modem när nytt kommer.

Finns olika vägar att gå.

Ah, då tror jag att jag håller mig till den setupen, Dovado pro + modemsticka!

Tack igen alla! Fantastiskt vad mkt kunnighet och vänlighet det finns där ute i landet!

37

Sv: Ovanligt behov

sådana är vi wink lycka till

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

38

Sv: Ovanligt behov

Dovado Pro och modem blir bra för fast installation och du får en router som klarar mycket.

För att komplettera om MF93D så har den antennkontakter TS9  (vilket är en förutsättning för mig för att rekommendera något över huvud taget). Vill du ha en portabel router någon annan gång så är MF93D bra. Den visar också SINR vilket inte modemen i Dovadorouter gör. SINR är bästa sättet att ställa in antenner.  Om fler använde utrustning som visade SINR skulle det råda konsensus om vikten av den parametern. Även G-man bleve frälst.

Jag skulle ställa in antennerna med MF93D och sedan använda modem + Dovado pro i fast installation men så är jag också insnöad på signalbiten och vill ha grejor att mäta med. Det känns dock inte så lockande att använda MF93D varaktigt i en fast installation eftersom batteriet kommer att förstöras av kontinuerlig laddning och det inte är enkelt utbytbart. Om man däremot använder MF93D som portabel router ibland och fast ibland så funkar den utmärkt tethered till wifiroutrar som Dovado Pro, TP-link, Asus och AVM. "Vi" på forumet enas nu om att du bör köpa modem + dovado pro för att inte snurra till det för mycket för dig.

Tala om villket modem du köper så ska vi vägleda om kontakter, CRC9 eller TS9.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

39

Sv: Ovanligt behov

Tack och tack!

En sista fråga då, vilket av dessa modem är "bäst"?
ZTE MF823
Huawei E3276
Jag fick både positiva och negativa reflektioner om Huaweien men inget om ZTE

40

Sv: Ovanligt behov

Kan meddela att telia numer tar 995 för huawei modemet med kontantkort och 599 för zte mf823.

De hade ingen förklaring på varför eller om det fanns någon skillnad i övrigt wink

41

Sv: Ovanligt behov

Och för att fortsätta denna historien då, jag köpte på Telia butikens inrådan en ZTE istället för Huaweien.
Efter att ha suttit med DC Unlockers support i 30 minuter så kom vi iaf fram till hur jag ens skulle få upp den i DC-unlocker, det var inte helt lätt och krävde allt från beta versioner till massa fix och trix.
När jag väl låst upp modemet så slutade det att finnas i windows. Jag försökte på 4 olika maskiner och ingenstans fick jag längre upp det som nätverkskort (Win 8, win 7, os x 10 och en knoppix)

Till slut insåg jag efter en hel del googlande att detta var ett kännt fel i ZTE MF823 att den ibland helt enkelt "tappade" den partitionen eller nått i bootloadern...fråga mig inte. Så jag har nu lämnat tillbaka det och köpt upp mig till ett e3276 istället...

42

Sv: Ovanligt behov

Bra val ;-)

43

Sv: Ovanligt behov

christian.sternudd skrev:

fråga mig inte. Så jag har nu lämnat tillbaka det och köpt upp mig till ett e3276 istället...

Utmärkt!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

44

Sv: Ovanligt behov

Man ska aldrig ta råd från teliabutik. de är skamlöst okunniga och har bara telias bästa för ögonen, inte kundens

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

45

Sv: Ovanligt behov

Gäller nog alla försäljare och mäklare... med provision :-)

46

Sv: Ovanligt behov

I en telenorbutik sade en säljare till mig att ju mindre vi vet, desto mer säljer vi.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

47

Sv: Ovanligt behov

Ofta är inte de som är "säljare" intresserade av produkterna i dessa fall.
Självklart finns de eldsjälar som har egetintresse och läser på men overall så har mobiltele säljare inget intresse av att lära sig tekniker, de har försälningsmål de skall uppnå. Att ställa frågor om cellid, frekvenser etc kan man nog inte vänta sig ett vettigt svar på. Men om du vill veta hur du ansluter din iphone till gmail så kan de säkert visa i menyn.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

48 Senaste redigerad av plun (2014-03-27 10:28:57)

Sv: Ovanligt behov

Jo.... säljarna försöker ju allt de bara kan och jag kan inte säga att de är korkade.

Däremot så slår Tres junkbutik alla rekord i att passera alla lågvattenmärken!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

49 Senaste redigerad av christian.sternudd (2014-03-27 11:12:27)

Sv: Ovanligt behov

Så där då!

nu är jag uppe och snurrar...
efter att ha fått byta som ovan nämnt mitt ruskigt kassa ZTE MF modem till ett E3276 så fick jag även gå till kjell och byta adapterkabler från TS9 till CRC9...tror jag fick ett par "kasserad" De sitter så löst i modemet att jag måste tejpa fast de...

Har även lyckats låsa upp modemet, vilket tog sina timmar igår då jag bara har en virituell maskin (virtualbox) och den beter sig inte riktigt som en vanlig dator med att mappa upp portar automatiskt igen och allt...

Även lyckats flasha om e3276 då den var en hilink så kör med elisa senaste nu.

Dovadon är även den uppe och snurrar som huvudrouter för mitt nätverk nu, fantastiskt fina features som SMS remote/notice och annat godis i den!

Vill bara tacka alla för alla goda råd och hjälp jag fått, nu ska jag upp på taket och göra riktiga finjusteringar av antennen då jag ÄNTLIGEN får ut vettiga siffror ur systemet! (DWR-923 har inte direkt vettig signalvisning...)

Kan väl även passa på att fråga om det här är "acceptabel" signalnivå med en XPOL MIMO, det är bästa jag lyckats få ut iaf...
http://s21.postimg.org/6g2cwuxrr/Screen_Shot_2014_03_27_at_12_07_08.jpg

50

Sv: Ovanligt behov

Du kan få ut mer värden än vad dovadon kan ge om du stoppar modemet direkt i dator och använder telenors connection manager som till och med går att editera. finns trådar om det. Jag hinner inte hjälpa till idag, ska resa.

Det du kan ställa in på är RSRP. Kolla så att inte modemet byter mast, cellnummer anges med kortnummer PCI.
När masten väl är inställd återgår du till dovadon. Kruxet är att se signalnivån när du är uppe på taket.Ordnas med fjärrstyrningsprogram så att du kan se datorskärmen i en smartphone eller platta, t ex med gratis teamviewer. Kan vara lite knepigt att få refresh av skärmen men det brukar komma efter en stund av sig själv.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.