1

Tråd: Ovanligt behov

Hej alla glada,

Efter att i över 2,5 års tid testat det mesta inom mobiltbredband och olika operatörer så har jag nu helt bestämt mig för att utnyttja en "bakväg" till att ha uppkoppling hemma.

Jag kan genom mitt företagabonnemang få ett tvillingkort med obegränsad hastighet och datamängd i månaden.
Men där uppstår mina bekymmer, jag måste ha en mimo antenn här ute på landet för att få det att funka, de enda modem jag haft och provat med är D-link DWR-923 och Huawei B593s-22 som båda har uttag för extern antenn med dubbel polaritet(?)

Men nu när jag ska köpa mig ett egen helt olåst modem, vad ska jag köpa?! Försökt googla mig fram till lösningen men känner att jag hamnar på just huaweiet hela tiden bara...

Har ni andra några råd?!

2

Sv: Ovanligt behov

Via Telia kan man köpa modem för kontantkortslösningar.

Just nu via webben så ingår ett ZTE MF823
https://www.telia.se/privat/adminpackag … nd.product

Men för några veckor sedan kollade jag två Telia-butiker och de hade massvis med Huawei E3276 på hyllan och man kunde välja vilket av modemen man ville ha. (för samma pris)

Man låser sedan enkelt upp modemet via DC-Unlocker.

Jag har ingen erfarenhet av ZTE-modemet men det kan kanske någon annan kan skriva i tråden som kör just det modemet. Huawei E3276 finns då i en HiLink och en icke HiLink och Telia har icke HiLink som jag själva använder med utmärkta prestanda samt stabilitet.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

3

Sv: Ovanligt behov

För att ge råd krävs information.

Operatör
Teknik, dvs lte,3g
Mottagning med enbart modem?
Km till vald mast

B22, har anslutning för yttre antenner med två SMA, tex x-pol 9db 'funkar med routern'

4

Sv: Ovanligt behov

G-Man skrev:

För att ge råd krävs information.

Operatör
Teknik, dvs lte,3g
Mottagning med enbart modem?
Km till vald mast

B22, har anslutning för yttre antenner med två SMA, tex x-pol 9db 'funkar med routern'

Tänkte inte på att det kunde vara så mkt tekniskt som behövdes, ber om ursäkt.

men här är svar på ovanställda frågor:

Operatör - Telenor
Teknik, jag får modemet jag använder nu, DWR-923, att försöka ansluta på LTE men den får ingen IP så jag antar att det är endast 3G på abbonnemanget (jag vet inte så mkt då det är direkt från min arbetsgivare)
Mottagning med enbart modem utan antenn = obefintligt nästintill.
KM till vald mast, ja du, här har jag ringt och jagat och försökt ens få en förbaskad väderstrecks riktning av operatörerna men jag får absolut ingenting. Vad det verkar iaf från en hel del gissning och kartsök på nätet så verkar jag ha en mast ca 2-3 km rakt söderut från mig. Det är också ditåt jag riktat in och fått "starkask" signal på antennen.
Antenn jag har: Poynting XPOL MIMO 9dBi 650-2700 Mhz - http://www.lohelectronics.se/poynting-x … p-892.html

5

Sv: Ovanligt behov

Inga problem :-)

Om xpol ej duger måste du troligen skaffa en mer optimerad antenn, eller byta operatör/abg.

Gåin på operatörens täckningskarta och glutta på hur täckningen serut där, samt vilken teknik som finns att tillgå.
Lte har ofta bättre täckning mot 3g pga frekvensen, men det är helt platsberoende.

Har du anslutit xpol till huawei s22?
Sitter en lucka på baksidan med två kontakter under, xpol passar direlt.

Du behöver reda ut om du enbart har 3g på simkortet.

Ingen vitts att köpa saker utan att redaut förutsättningarna, kolla med de andra operatörernas täckningskartor, vad som finns att tillgå.
Skriva vad dom påstår sig erhålla hos dig.
Går troligen att utesluta lite med detta.

Med något modem/router anslutet kan statussidans antenndata kopieras in här för att underlätta sökningen.
Imea nummer osv ska ej postas då det är id-nummer för simkort/modem osv och är helt ointressant :-)

6

Sv: Ovanligt behov

G-Man skrev:

Inga problem :-)

Om xpol ej duger måste du troligen skaffa en mer optimerad antenn, eller byta operatör/abg.

Gåin på operatörens täckningskarta och glutta på hur täckningen serut där, samt vilken teknik som finns att tillgå.
Lte har ofta bättre täckning mot 3g pga frekvensen, men det är helt platsberoende.

Har du anslutit xpol till huawei s22?
Sitter en lucka på baksidan med två kontakter under, xpol passar direlt.

Du behöver reda ut om du enbart har 3g på simkortet.

Ingen vitts att köpa saker utan att redaut förutsättningarna, kolla med de andra operatörernas täckningskartor, vad som finns att tillgå.
Skriva vad dom påstår sig erhålla hos dig.
Går troligen att utesluta lite med detta.

Med något modem/router anslutet kan statussidans antenndata kopieras in här för att underlätta sökningen.
Imea nummer osv ska ej postas då det är id-nummer för simkort/modem osv och är helt ointressant :-)

Tror jag antingen var otydlig eller formullerade mig klantigt.

Jag har använt både DWR-923 och B593s-22 MED XPOL antennen, båda fungerar ypperligt, även om DLINKEN har sämre hastighet och är bra mkt mer instabil. Dessvärre är båda dessa modem knutna till abbonemang som jag har sagt upp av olika anledningar, främst DL/UL capen som inte funkar för oss.

Det jag söker är alltså tips på nytt fristående modem som går att koppla mot XPOL antennen.
Förutsättningen är alltså ett TELENOR (förmodat) 3G abonnemang.

Täckningskartorna för såväl Telia, Telenor och Tele2 säger att här finns perfekt täckning med både 3G och LTE och jag ska ha maximal upp/ned-fart...dessvärre bor jag på landet och det råkar helt enkelt vara så att de ljuger eller har fel på sina kartor.

Enligt modemet så ser det ut så här:
http://s30.postimg.org/x20ppne0x/Screen_Shot_2014_03_15_at_21_12_09.png

7

Sv: Ovanligt behov

Jo jag vet inte varför mina redan givna tips tas i åtanke??

Osynligt inlägg?

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

8

Sv: Ovanligt behov

plun skrev:

Jo jag vet inte varför mina redan givna tips tas i åtanke??

Osynligt inlägg?

Hej Plun, båda de modem du tipsade om är USB modem som kopplas direkt mot en dator så det är inte riktigt det jag letar efter.
Men tack ändå för massa bra ideer

9

Sv: Ovanligt behov

Menar du med "fristående modem" en router med inbyggt modem ?

10

Sv: Ovanligt behov

christian.sternudd skrev:
plun skrev:

Jo jag vet inte varför mina redan givna tips tas i åtanke??

Osynligt inlägg?

Hej Plun, båda de modem du tipsade om är USB modem som kopplas direkt mot en dator så det är inte riktigt det jag letar efter.
Men tack ändå för massa bra ideer

Njau vad jag vet så används de jag rekommenderade till alla routrar som stödjer USB-modem. (jag och många andra gör så)

Vet inte riktigt vad du är ute efter??

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

11

Sv: Ovanligt behov

Måste du lämnatillbaka dina nuvarande 'modem' eller varför ska du skaffa nya?

Du kan skaffa ett 'valfritt usb modem' och tex ansluta det till en dovado pro, så får du liknande funktion som nuvarande lösning. Men du måste skaffa två adapterkablar mellan modemet och xpol sladden.
Huawei 3276 från telias kontantpaket är ett bra modem, stöder samma hastigheter m.m.
Men ingen telefonifunktion finns klar med 'lösa usb modem lösningen' om du behöver det.

12

Sv: Ovanligt behov

Mina förslag

e3276 plus divado Pro

Eller ZTE MF93D mifi router kopplad till tp-link MR3420 v2 för lanportar.

Båda uppfyller de vikiga kraven att kunna låsa på 4G band och 4G only.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13 Senaste redigerad av christian.sternudd (2014-03-16 06:56:22)

Sv: Ovanligt behov

Nu blev det många bra råd på samma gång försöker svara här:

G-man: Jag hade BBB och DWR-923 i många år, men de har cappat ned mitt "obegränsat" bredband till 40GB/mån och dessutom så håller routern på att ge upp helt, men jag har inte skickat tillbaka den ännu. Jag bytte istället till Tele2 60GB/mån och tänkte att det borde räcka, modemet en B593s-22 är riktigt bra och stabilt och jag fick bra fart, men samtliga 60GB tog slut på 6 dygn utan att jag kunde förstå varför alls (jag har väldigt bra koll på min data utan att behöva gå in på det) och Tele2 vägrar att vara tillmötesgående och förklara varför, så jag använde min 14 dagars ångersrätt och avslutade abbonemanget innan jag sitter i 24 mån med det.

nhu/plun/g-man och JonasOlof: Jag hade faktiskt ingen som helst aning om att man kan koppla in en xpol i ett usb modem, det här öppnade helt nya världar för mig!

Men det här är varför jag skrev här, jag förstod att jag inte visste allt som fanns att veta!

14

Sv: Ovanligt behov

Antenner ansluts till modemet via adapterkablar. Modemet ansluts till Dovado Pro. Inga nya världar och ett mycket vanligt behov. Låsta modem är för dem som gått vilse i maarknadsföringsdimmorna.

Samma sak med MF93D. Antenner ansluts via adapterkablar.

Adapterkablar ska vara till CRC9 för E3276 alternativt TS9 för MF93D. Finns bl a hos Kjell& Co.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Ovanligt behov

jonasolof skrev:

Mina förslag

e3276 plus divado Pro

Eller ZTE MF93D mifi router kopplad till tp-link MR3420 v2 för lanportar.

Båda uppfyller de vikiga kraven att kunna låsa på 4G band och 4G only.

Ursäkta om det här är lite ot, men hur kopplar man en  MF93D till en router? Trådlöst? Eller via usb?

16

Sv: Ovanligt behov

Via USB.

Kolla här: http://youtu.be/oOd6NHQotsU

Och listan hittar du här: http://www.dovado.com/en/support/modems

Tack,

Sam / Team DOVADO

17

Sv: Ovanligt behov

Såsom Sam säger är det samma princip för alla mifi-routrar, ZTE, Huawei eller för den delen Netgear Aircard (kommer) men även Hilink modem som egentligen är routrar. Koppla dem till Doavadons eller TP-linkens USB port. Klart. det funkar mot andra usbmodemförberedda routrar också som ASUS eller ACM7390/7490.

Är man lite om sig och kring sig ska man kräva av den mifirouter/hilinkmodemenhet man väljer att det finns två antennkontakter (I fallet Huawei rekommenderas därför E5372. )Vidare bör det gå att låsa på 4G only och att låsa på valt 4G band. Vidare bör man kunna se signal/interferensförhållande SINR eftersom det är bästa kriteriet för att rikta antenner. Detta klarar MF9D. Med Huaweimodem (eh hilink)  kan man låsa till 4G och till band förutsatt att den kopplas till en dovadorouter, Det finns ännu ingen uppgift om huruvida E5372 visdar SINR. Med kännedom om Huaweis medvetna strypning av signaldata och inställningsmöjligheter för att minska supportbördan för operatörerna så tvivlar jag på att E5372 visar SINR.

En sak är jag osäker på. Kommer man åt ett Hilinksmodems webinterface om det ansluts till en dovadorouter? Kan man se SINR?

Jag har testat MF93D usbasnluten till Dovado, TP-link 3420, AVM7390/ Asus RT-N66U med fullgott tesultat. Det går förmodligen lika bra med huawei mifis med reservation för möjligheten att låsa på band och se SINR.

Miforoutrar är så praktiska att ta med sig att det finns ingen anledning att satsa på vanliga modem som kräver anslutning till wiifirouter eller dator. Och för att veta optimal placering av en mifirouter när man inte använder externa antenner behöver man se SINR. Här kommer Netgear så småningom med den goda lösningen att istället för signalstyrka RSSI visa SINR i form av streck på mifinds egna när mifin används på 4G (enligt uppgift hos Netgear på MWC).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Ovanligt behov

Hej och tack alla för smarta och tydliga svar!

Jag tänkte ta tillfället i akt och reflektera och komma med lite sista motfrågor också.

Först, hur min setup hemma ser ut.

Jag bor på landet på Gotlands västkust. Vi har enligt alla operatörer full 4G och full 3G täckning och ligger högt upp, nära Gotlands högsta punkt faktiskt. Men lik förbaskat så är det svårt att få ens en pinne på mobilerna eller vettig täckning med bredbandet.

I huset kan jag varesig ha ADSL eller fiber så det är mobilt som gäller om jag ska något uppkoppling alls.
Jag köpte ganska tidigt en Poynting XPOL MIMO 9dBi från Dovadoumr.se då jag insåg att det skulle behövas för att få någon som helst stabil signal.
Jag hade vid tillfället redan ägt ett DWR-923 modem kopplat till BBB sedan över 1 1/2 år tillbaka, så det var detta jag började ränna runt med för att reda ut vart masten befann sig.

Till slut kom jag fram till att den måste finnas rakt söderut och ringde så upp BBB för att bara fråga om detta stämde, motvilligt kunde mannen erkänna att jag hade rätt.

Så jag sökte upp den bästa platsen på gården att montera antennen så högt och fritt som möjligt utan att behöva skarva kablarna som följde med. Det fick bli på flygelns ena nockhörn. Detta gjorde även att jag kunde montera "modemet" i flygelns nedre våning där jag hade el och skyddat läge. Där ifrån har jag sedan en DLINK LAN genom ELnätet in till själva boningshuset. Superfin kontakt och nästan inga störningar då dessa sitter på samma fas och allt. Inne i huset har jag sedan all min övriga nätverksutrustning och själva navet i mitt LAN.
Modemet ute i flygeln har bara en enda uppgift, ta in signalen och skicka ut signalen, allt annat sköter mina andra prylar om.

Sedemera har jag bytt mitt BBB mot ett Tele2 med ett B593s-22 modem, men detta ska även det skickas tillbaka nu.

Så nu när ni informerar mig att jag bör kika på en dovado pro med tex ett huawei e3276 så börjar jag fundera lite.
Svårt att hitta info om dessa prylar för mig som lekman men här kommer några motfrågor.

1) Borde inte en dovado tiny passa mitt behov egentligen? Jag ska bara ha den i bridgemode iaf och inte använda trådlöst ens.
2) Hur gör man med ett usb-stick-modem och en XPOL? XPOLen har ju dubbla antennkopplingar och vad jag kan hitta på dessa små stickor finns bara ett uttag?
3) Då tanken jag hade var att köpa just ett DWR-923 eller en b593s-22, som jag redan haft och vet att det funkar någorlunda, och dessa kostar runt 1500-2000 SEK, vad är enligt er anledningen att istället lägga de nästan 2500-3000 jag får ihop det till om jag kör en dovado + mifi router istället så som E5372 eller MF9D?

Igen massa tack för att ni tar er tid och svarar på alla mina frågor :=)

19 Senaste redigerad av plun (2014-03-16 16:51:57)

Sv: Ovanligt behov

En bild säger mer än tusen ord.

För stunden är mitt E392-modem inkopplat eftersom jag labbat med E3276 som ligger bredvid.

Som du ser har modemen två antenningångar.

http://i.imgur.com/Xy0Xoj1l.jpg

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

20

Sv: Ovanligt behov

1. Du behöver som jag tolkar det en router mot ditt lan, tiny, pro eller doma funkar, tiny billigast, och är den äldsta av dom, snart eol ? Jag gillar ej bridge, då det kan skapa fler felkällor.
2. Bra usb modem har dubbla kontakter som, tex 3276 tidigare som nog är det billigaste om du fårtag på det.
3. Fördelen med dovado är att dom uppdaterar sina produkter, tex pro då som är ny. Huawei, d-link mfl har ett dåligt track på att lösa/åtgärda problem i programvaran, eller att stöda nya saker. Dovado uppdaterar programvaran för att tex stöda nya modem som kommer i framtiden. Jag proppar för tex pro + 3276, samt ett 4G / lte simkort och två adapterkablar mellan xpol och modemet. Har du lan i huset så koppla det bara till lan porten på pro. Pro funkar med andra modem, men de två är en bra kompo. Jag ogillar bridge då det skapar vissa 'problem' i vissa lägen.


Ang mottagning,
LTE(4G) kör på lägre frekvens mot 3G 'normalt' och får då samma mottagning som GSM, så funkar gsm ok ?
Kan vara så att din anntenn skall riktas i annan riktning för att lte skall funka bra då operatörerna har skapat ett virrvar av master och frekvenser som är olika utbyggt över landet.

21

Sv: Ovanligt behov

Instämmer i G-mans rekommendation under de givna förutsättningarna. Bättre köra ut lan direkt från dovadon.
Vidare så kan man rätt bra se telenor/bredbandsbolaget samt tele2 4G nät eftersom det körs över Net4Mobilituy gemensamägt nät. Bredbandsbolagets karta, läge inomhus, låter en ana var masterna står. Utomhustäckningen  som du når med en Xpol är betydligt starkare.

Gotlands högsta punkt lär ligga NV Lojsta och det bör vara mycket nära en mast, dvs centrum av treklövern på BBB 4G karta. Om 4G 800 eller 900 kan man inte veta

http://i.imgur.com/mQn1Cz4.png

Här har du masten vid den blå punkten. Den kommer på tele2s täckningskarta om man zoomar in tillräckligt kraftigt. Du lär känna igen vägnätet.

http://i.imgur.com/8VpTC9v.png

Du ser skuggan av masten om du går till Russparken ikonen på Google Earth och sedan 1180 meter ungefär 45 grader ONO (använd måttstocken i Google earth). Street view finns inte på den vägen men man ser masten från vägskälet asfaltväg grusväg söder om masten. Den syns under den svarta punkten i himlen lite till höger om grusvägen. Syns bättre om man zoomar in i Street view.

http://i.imgur.com/XJWvQdL.png

Så hemlig var den. Korkade support.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: Ovanligt behov

Jo angående val av modem igen

http://se.ztedevice.com/product/data_ca … f211d.html

Någon som kör modemet?  Telias kontantkortspris för modemet är ju prisvärt och E3276 kan ju vara slut just nu?
Jag kollade som jag skrev för några veckor sedan och då fanns det många E3276 på hyllan men det kan ju ha ändrats så att bara ZTE-modemet finns.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

23

Sv: Ovanligt behov

Telias manual nämner att det finns två TS9 antennkontakter men vad webgränssnittet visar vill telias marknadssförare (otdel desinformatsia) inte uppge. Går det att låsa upp?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

24

Sv: Ovanligt behov

jonasolof skrev:

Telias manual nämner att det finns två TS9 antennkontakter men vad webgränssnittet visar vill telias marknadssförare (otdel desinformatsia) inte uppge. Går det att låsa upp?

Jo modemet är med i listan över supportade modem.

https://www.dc-unlocker.com/supported_models_1/zte

Ännu bättre om någon som har ett modem skrev en recension.

Två TS9 ska det vara.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

25

Sv: Ovanligt behov

Tänkte bara pika in med ett alternativ till bredband via mobilnätet.
Kanske internet via satellit kanske kan vara någon om du har problem med mottagningen och inte kan erhålla ADSL.

http://www.rbsat.se/