26

Sv: Universal telecom 4G TP-Link router

Ok, sökte på "APN" på Universals hemsida sp-services verkar vara ett alternativ.

Sen måste du då spara den nya profilen och välja den med Mobile partner.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

27

Sv: Universal telecom 4G TP-Link router

Så nu testade jag med internet.telenor.se som APN istället och nu hoppade modemet igång även i routern smile

Så mao, för den som söker här och på google för att få igång universal telecoms mobilabredband vars modem kommer med Mobile Partner.
Plugga in modemet i datorn så Mobile Partner installeras.
Gå in i inställningar och se till så Auto Connect är förbockat och att förfrågan om PIN är borttaget.
Stoppa in modemet i routern och ändra APN till internet.telenor.se och Authentication Protocol till CHAP.
Sen funkar det.

28

Sv: Universal telecom 4G TP-Link router

Tack för svaren smile

29

Sv: Universal telecom 4G TP-Link router

Jo hmmm... är det verkligen ett simkort från Universal du har?

Annars så tuta och kör...  Rooter-Huntsman är sedan extremt stabilt.

(sen skulle jag vilja strypa ingenjören hos Huawei som kom på HiLink smile )

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

30

Sv: Universal telecom 4G TP-Link router

Gör inte det ! Jag vill ha HiLinken då jag åker omkring med datorn. Det är bara att stoppa in modemet E353 i USB-porten och det kopplar upp mycket snabbt. Åtminstone med Linux Debian och Network Manager är det en utmärkt lösning.

I den fasta routern (TPlink MR3420) kör jag åter E392. Med Huntsman  25.1 2014.

31

Sv: Universal telecom 4G TP-Link router

plun skrev:

Jo hmmm... är det verkligen ett simkort från Universal du har?

Annars så tuta och kör...  Rooter-Huntsman är sedan extremt stabilt.

(sen skulle jag vilja strypa ingenjören hos Huawei som kom på HiLink smile )

Kortet kommer iaf från UVTC men det står Telenor på det.
Men med tanke på hur liten koll de verkar ha gällande vilken manual de skickar med så är det väl inte så konstigt om de även glömt och ändra i den så den stämmer med vad de skickar ut för kort.

32

Sv: Universal telecom 4G TP-Link router

sutnoppontus skrev:
plun skrev:

Jo hmmm... är det verkligen ett simkort från Universal du har?

Annars så tuta och kör...  Rooter-Huntsman är sedan extremt stabilt.

(sen skulle jag vilja strypa ingenjören hos Huawei som kom på HiLink smile )

Kortet kommer iaf från UVTC men det står Telenor på det.
Men med tanke på hur liten koll de verkar ha gällande vilken manual de skickar med så är det väl inte så konstigt om de även glömt och ändra i den så den stämmer med vad de skickar ut för kort.

Ok.... jo då har man minimerat kostnaderna!  Kanske tyder på att man ska byta till Telia om man även inte orkar uppdatera manualerna (behandlas i annan tråd)

En till sak men det märker du, ett E3276 sörplar i sig många mA och kan gå i taket och lägga av.

Vissa får då mata modemet via en externt spänningsförsörjd USB-hub eller en y-kabel.

Allt om detta:
http://ofmodemsandmen.com/powert.html

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile