1

Tråd: Universal telecom 4G TP-Link router

Hej,
har ett tag surfat med Universal telecoms mobila bredband. Det har fungerat bra så länge som jag sätter modemet (Huawei E3276) direkt i datorn. Nu har jag dock införskaffat en router, TP-Link (TL-MR 4320) och det får jag inte att fungera. Routern hittar modemet utan problem men jag kan inte koppla upp mig. Enligt mina papper skall jag använda APN: sp-internet men det funkar inte. Jag har därför provat dessa också:
services.telenor.se
internet.uvtc.com
sp-services
utan att lyckas. Dial-up-numret har jag inte ändrat utan det har varit *99# hela tiden. Är det någon som vet vad det kan tänkas vara för fel? eller vad jag ska göra för att få det att fungera?

2

Sv: Universal telecom 4G TP-Link router

Ett E3276-modem stöds tyvärr inte av en 3420-router (viktigt är att det finns två versioner v1 o v2)

En tråd om detta:
http://forum.tp-link.com/showthread.php … -supported

Ta upp det med stället du köpt routern på.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Om man nu är lite mer "nördisk" lagd så går det att få det att funka men det betyder att man måste byta firmware (inkl de riskerna) samt att man måste spänningsmata ett E3276 via en USB-hub eller Y-kabel eftersom routerns USB-uttag är för klent för modemet med 4G-farter samt vid sämre mottagningsförhållanden.

Levererade just iväg en 3420 router, V2 inkl just det modemet till en bekant som jag testkört ett tag.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

3

Sv: Universal telecom 4G TP-Link router

Jag har uppdaterat routerns fireware med de som finns på tp-links hemsida. Men jag behöver alltså något ytterligare?

4 Senaste redigerad av plun (2013-05-01 19:13:15)

Sv: Universal telecom 4G TP-Link router

ann-sofie.hellberg skrev:

Jag har uppdaterat routerns fireware med de som finns på tp-links hemsida. Men jag behöver alltså något ytterligare?

Yep... ett 3276-modem är klart speciellt och det är inte många routrar som stödjer modemet just nu.

Jag känner bara till en router och det är Dovado Tiny som har 4G-stöd ?? Eller ?  EDIT Dovado Pro ska ha stöd.


Firmwaret för TP-Link som klarar ett E3276 är då ett hembygge framtagit av entusiaster/nördar och man bör ha en viss vana/kunskap dels med engelska samt sedan hur en router funkar.

Om firmwaret:
http://whirlpool.net.au/wiki/router_openwrt

Inget jag rekommenderar för någon som inte är mer "varm i kläderna" och är beredd på att routern kan "brickas".

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

5

Sv: Universal telecom 4G TP-Link router

Kändes förstås lite vågat men jag uppdaterade med hemmabygget och nu fungerar det ju faktiskt :-) Något speciellt jag bör tänka på efter detta?

6

Sv: Universal telecom 4G TP-Link router

ann-sofie.hellberg skrev:

Kändes förstås lite vågat men jag uppdaterade med hemmabygget och nu fungerar det ju faktiskt :-) Något speciellt jag bör tänka på efter detta?

Utmärkt  smile   

Jo det här är ett firmware fortfarande under utveckling och tråden är ganska skoj att följa inkl att nya versioner kommer.

http://forums.whirlpool.net.au/forum-re … ?t=2082289

Sen har vi våran egen om detta firmware
http://www.mobilabredband.se/forum/topi … ighet.html

Angående ett E3276-modem så kan man fördjupa sig här:
http://mybroadband.co.za/vb/showthread. … st10250878

Det är då ett sk HiLink-modem som gör det speciellt just nu.

Konkret så bör man då ha koll på systemloggen samt modemfliken med underflikar via routerguiet. (sen är det beroende av intresse vad man mer vill åstadkomma)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

7

Sv: Universal telecom 4G TP-Link router

Hej,

Det finns en ny firmware för MR3420 V2

TL-MR3420_V2_130314
Published Date    30.05.2013
Language    English
File Size    3.77 MB
Operating System    Win2000/XP/2003/Vista/7/Mac/Linux
Modifications and Bug Fixes   
Added compatibility for Huawei E3276
Notes    Suit for TL-MR3420 v2

http://www.tp-link.se/support/download/ … n=V2#tbl_j

8

Sv: Universal telecom 4G TP-Link router

ann-sofie.hellberg skrev:

Kändes förstås lite vågat men jag uppdaterade med hemmabygget och nu fungerar det ju faktiskt :-) Något speciellt jag bör tänka på efter detta?

Vad gjorde du mer för inställningar än att lägga in ROOter?
Sitter med samma förutsättningar men får inte skiten och fungera. Modemet gör inte ens ett försök till att ansluta utan blinkar bara sina två gröna blink med två sekunders mellanrum för och visa att det har ström men routern hittar det inte ens.

9

Sv: Universal telecom 4G TP-Link router

sutnoppontus skrev:
ann-sofie.hellberg skrev:

Kändes förstås lite vågat men jag uppdaterade med hemmabygget och nu fungerar det ju faktiskt :-) Något speciellt jag bör tänka på efter detta?

Vad gjorde du mer för inställningar än att lägga in ROOter?
Sitter med samma förutsättningar men får inte skiten och fungera. Modemet gör inte ens ett försök till att ansluta utan blinkar bara sina två gröna blink med två sekunders mellanrum för och visa att det har ström men routern hittar det inte ens.

Rätt APN sen behövs inget mer.  Vilken operatör har du?

http://ofmodemsandmen.com/conmodem.html

Sen bör man stoppa i modemet i en PC, mobila bredbandsklienten och välja 3G eller 4G, inte Auto-läget.
Efter det plugga in det i routern.

Man ser sedan vad som händer i systemloggen när modemet pluggats in.

Slutligen kan det strula om det är ett sk HiLink-modem för då måste routern adresseras med annat IP än 192.168.1.1 och HiLink-modemet måste sättas i Auto-connect läge men nu har du inte skrivit vad jag ser vilket modem du testar med.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

10

Sv: Universal telecom 4G TP-Link router

plun skrev:
sutnoppontus skrev:
ann-sofie.hellberg skrev:

Kändes förstås lite vågat men jag uppdaterade med hemmabygget och nu fungerar det ju faktiskt :-) Något speciellt jag bör tänka på efter detta?

Vad gjorde du mer för inställningar än att lägga in ROOter?
Sitter med samma förutsättningar men får inte skiten och fungera. Modemet gör inte ens ett försök till att ansluta utan blinkar bara sina två gröna blink med två sekunders mellanrum för och visa att det har ström men routern hittar det inte ens.

Rätt APN sen behövs inget mer.  Vilken operatör har du?

http://ofmodemsandmen.com/conmodem.html

Sen bör man stoppa i modemet i en PC, mobila bredbandsklienten och välja 3G eller 4G, inte Auto-läget.
Efter det plugga in det i routern.

Man ser sedan vad som händer i systemloggen när modemet pluggats in.

Slutligen kan det strula om det är ett sk HiLink-modem för då måste routern adresseras med annat IP än 192.168.1.1 och HiLink-modemet måste sättas i Auto-connect läge men nu har du inte skrivit vad jag ser vilket modem du testar med.

Har som jag skrev samma förutsättningar som trådstartaren, så sitter med ett Huawei E3276 i en TP-Link MR 4320 och mobilt bredband från Universal Telecom.
HiLink är det vad jag förstått så vad skall routern ha för IP?
Har inte modemet hos mig just nu men kan inte komma ihåg att det fanns något alternativ för att ställa in 3G/4G/Auto i programvaran som följde med men jag har haft fel förut wink Var gör man den inställningen annars?
Det kanske finns någon bra sammanfattning/guide för det här? Har googlat men den här sidan var det närmsta jag kom smile

11

Sv: Universal telecom 4G TP-Link router

Jo men TS samt jag själv har ett vanligt Huawei E3276 utan HiLink.

Om du inte behöver någon mobil klientmjukvara så är det ett HiLink.

Matar du in 192.168.1.1 med modemet i PCn så ska du få upp en inställningssida där du kan aktivera "Auto Connect".

Sen i routern under LAN ändrar du till exempelvis 192.168.1.2.

Boota om routern med modemet i så ska allting ske med automagi.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

12

Sv: Universal telecom 4G TP-Link router

Ok, fick fel info tidigare då för fick förklarat att det var precis tvärsom gällande HiLink wink
Är något program som installerar sig från modemet när man pluggar i det så antar att det inte är ett HiLink. Det är ju som sagt från UVTC så borde ju va ett likadant som det trådstartaren har.
Grejerna är inte här hos mig så ska testa det du skrev imorgon så får vi se om det funkar.

13 Senaste redigerad av plun (2014-03-02 20:27:02)

Sv: Universal telecom 4G TP-Link router

sutnoppontus skrev:

Ok, fick fel info tidigare då för fick förklarat att det var precis tvärsom gällande HiLink wink
Är något program som installerar sig från modemet när man pluggar i det så antar att det inte är ett HiLink. Det är ju som sagt från UVTC så borde ju va ett likadant som det trådstartaren har.
Grejerna är inte här hos mig så ska testa det du skrev imorgon så får vi se om det funkar.

UVTC kör med Telenors nät och Telenor själv har bytt till HiLink-modem, utan att kolla på UVTCs hemsida så har nog de gjort likadant.

När TS startade tråden körde man med icke HiLink.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

14

Sv: Universal telecom 4G TP-Link router

OK...
Så det du menade med att ett HiLink inte behövde någon klientmjukvara var att den inte behövde någon mer än den mjukvaran som installerar sig självt från modemet?
För det är ju det som händer nu med det jag har och någon config-sida kommer jag inte åt på det IP't eftersom datorn direkt får ett externt IP.
Så om jag nu sitter med ett HiLink-modem, hur gör jag för att få igång det i routern?
Såg något om att man kunde flasha om det så det blev ett vanligt men funkar det att återställa det sen? Modemet ska nämligen tillbaka till UVTC om några veckor när ADSL har hoppat igång och då gissar jag på att de vill ha det som det va när de skickade det wink

15 Senaste redigerad av plun (2014-03-03 18:29:36)

Sv: Universal telecom 4G TP-Link router

Jo men jag skrev ju det... ändra IP-adress för din router till något annat än 192.168.1.1

Sen ska du via en PC se till att auto-connect är aktiverat för modemet.

Se det jag tidigare skrev!

Angående att flasha modemet så avråder jag det bestämt, hög brickrisk och inga säkra guider hur man gör det rätt och säkert.

HiLink har du iaf
http://www.universal.se/bredband/via-mo … t/?produkt

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

16 Senaste redigerad av nhu (2014-03-03 18:44:20)

Sv: Universal telecom 4G TP-Link router

HiLink har egen router inbyggd i modemet. Man måste byta adress på den andra routern så de inte kolliderar. Därefter går man in på modemets router med adressen 192.168.1.1.  TPlinken ser inte alls modemet som ett modem. TPlinken behövs egentligen inte alls utom förstås så man kan använda dess switch så man får flera anslutningar (och WLAN). TPlinken består av flera ganska oberoende delar: USB-port, router, DHCP-server, switch och WLAN-basstation.  De programdelar i TPlinken som hanterar modem används inte alls då man har en HiLink men nog de andra delarna.

För att komma åt modemet på 192.168.1.1 är det all idé att ge TPlinken en adress som börjar på 192.168.1.xxx för annars kommer datorn INTE åt modemet (den får en adress i fel domänrymd). Nu måste man beakta vilka adresser som DHCP-servern i TPlinken använder. Jag har adresserna 192.168.1.100-255 för DHCP så jag använder 192.168.1.99 för TPlinkens router.

17

Sv: Universal telecom 4G TP-Link router

Det är jag inte säker på behövs. Jag kom åt ZTE MF93FD genom tp-linken fast de hade olika address range.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Universal telecom 4G TP-Link router

Det beror åter på systemet. Jag kör Linux Debian och route-tabellen är satt så att man bara kommer åt adresser inom den egna domänen. Det är förstås helt möjligt att sätta in hur mycket adressrymder som helst i route-tabellen men av säkerhetsskäl är den satt så smalt som möjligt. Om du kör Windows så är den säkert konfigurerad så att man lätt kommer åt flera olika adressrymder. Allt för att göra det lättare för användaren. Debian åter prioriterar säkerheten och litar på att folk kan ställa in route-tabellen om de behöver annat. Jag petar ogärna på route-tabellen.

19

Sv: Universal telecom 4G TP-Link router

Jo här ska man byta adress iaf och det ska funka med allt utom 192.168.1.1

http://i.imgur.com/EwgjPl5.png

Jag skulle börja med 192.168.1.2

Sen får man inte glömma "Save & Apply" längst ner samt en reboot!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

20 Senaste redigerad av sutnoppontus (2014-03-03 20:00:23)

Sv: Universal telecom 4G TP-Link router

OK jag testade först som plun skrev i ett tidigare inlägg, körde in modemet direkt i datorn men utan framgång.
Om jag inte använder den medföljande programvaran för att starta en anslutning med det så verkar inte routerfunktionen i modemet aktiveras så då får jag ingen nätverksanslutning alls och startar jag en anslutning så blir jag tilldelad en extern IP hos Telenor. Testade att ändra datorns IP till en adress i "rätt" subnät men gick inte att komma åt varken 192.168.1.1 eller gateway-IP när datorn hade sitt tilldelade Telenor-IP.

Pluggar jag in modemet i routern, ger routern 192.168.1.2 som IP så händer inget då heller när jag sen försöker ansluta till 192.168.1.1 vare sig modemet sitter i routern eller om jag flyttar över det till datorn.

[Edit]
Oj ni hade visst svarat lite mer medans jag var nerkopplad och testade runt. Men jag har gjort så som du visar på din bild plun så routern svarar på 192.168.1.2. Men får ändå ingen kontakt med modemet på .1.

Kan det va så att man börjat skicka ut nån ny version av modemet som förändrar allt?
Mitt har:
Hardware Version CH1E3276SM
Firmware Version 21.192.05.00.00
Software Version 23.009.05.00.1102

21

Sv: Universal telecom 4G TP-Link router

Så här ser manualen ut...

http://www.universal.se/Content/pdf/Ins … HiLink.pdf

Stämmer allting?

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

22 Senaste redigerad av sutnoppontus (2014-03-03 20:24:07)

Sv: Universal telecom 4G TP-Link router

Jo den manualen följde med och jag har läst den och lagt undan den då den inte var relevant för 5 öre.
Efter man stoppar i modemet så körs en installation av programet Mobile Partner igång och den är klar så öppnas programet och klickar man då på Connect så skapas en ny nätverksanslutning och man kan börja surfa.
Har testat och lagt in en ny profil i det medföljande programet med de inställningar som står i manualen men det fungerar inte, får Connection Terminated när jag försöker ansluta. Det är bara den förinlagda för Telenor Mobilsurf som fungerar.
Att ansluta till 192.168.1.1 som det står i manualen fungerar dock inte som sagt.

23 Senaste redigerad av plun (2014-03-03 20:28:41)

Sv: Universal telecom 4G TP-Link router

sutnoppontus skrev:

Jo den manualen följde med och jag har läst den och lagt undan den då den inte var relevant för 5 öre.
Efter man stoppar i modemet så körs en installation av programet Mobile Partner igång och den är klar så öppnas programet och klickar man då på Connect så skapas en ny nätverksanslutning och man kan börja surfa.
Har testat och lagt in en ny profil i det medföljande programet med de inställningar som står i manualen men det fungerar inte, får Connection Terminated när jag försöker ansluta. Det är bara den förinlagda för Telenor Mobilsurf som fungerar.
Att ansluta till 192.168.1.1 som det står i manualen (och som ni säger wink ) fungerar dock inte som sagt.

Jo men körs Mobile Partner igång så har du ett icke HiLink dvs samma som jag och TS kör med.

Då är vi tillbaka på ruta ett.

Steg 1 är att få modemet att funka via Mobile Partner

Hela manualen:
http://www.universal.se/Content/pdf/Ins … artner.pdf

Det viktigaste

Skriv in Universal som Profile Name och sp-internet som APN
. Klicka påSave
, därefter på
Default
och slutligen på
OK.
5.
Vänta i 15 sekunder och klicka därefter på
Connect för att aktivera din internetanslutning

Efter det så ska då routern ställas in med rätt APN men börja med PCn!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

24

Sv: Universal telecom 4G TP-Link router

Hmm, om du har datorn inställd på DHCP och sätter i modemet i USB-porten så borde du få en IP-adress på 192.168.1.xxx (kolla det !) och därefter borde du komma in på modemets router med 192.168.1.1. Ifall nu modemet säkert har adressen 192.168.1.1. För det borde man inte behöva något program alls (kanske Mobile Partner bara krånglar - men jag kan inte Windows ...).

Är det säkert att manualen passar för din modemversion ? Jag har flera HiLink och de fungerar just precis som de borde. Å andra sidan är de alla upplåsta/icke-operatörsbundna.

25

Sv: Universal telecom 4G TP-Link router

Det går som sagt inte med de inställningar som står med i manualen, endast den förinlagda profilen för Telenor Mobilsurf som fungerar.
Men efter lite pillande i Mobile Partner så verkar iaf auto connect sparat sig i modemet för nu enkelblinkar det ljusblått även när det är inkopplat i modemet.