51

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

kaptenzoom skrev:

Med en logg hade jag troligen kunnat se vad som händer...

Just nu är det väl kanske andra som tittar in/ut hos dig?

http://i.imgur.com/EbypX.jpg

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

52 Senaste redigerad av kaptenzoom (2012-06-05 10:33:27)

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Micke skrev:
kaptenzoom skrev:

Med en logg hade jag troligen kunnat se vad som händer...

Just nu är det väl kanske andra som tittar in/ut hos dig?


Ja, det kan ju vara så. :-)

Men jag har "stängt av allt" lokalt (WLAN av, inga nätverkskablar anslutna) och bytt lösenord på den enda användaren.

En logg hade nog gett ledtrådar till vad som händer....



För övrigt anser jag att Dovado bör satsa på stabilitet före andra funktioner.

53

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Jag har nu åter upptäckt att min Dovado 4GR med 3G modem (E1750) själv förbrukar data utan att någon är ansluten mot den...

Förmodligen har den gjort det hela sommaren men det är först nu när jag inte är på plats där den står som jag märker av det (det försvann väl i den större användningen när vi körde på den under sommaren).

Jag har stängt av WLAN och har inga nätverkskablar anslutna ändå rapporterar den att den den just nu laddar ner 5-600 MB/timme! Har provat att starta om den men den drar igång igen...

Har någon annan samma problem?

Fler tips på lösningar?

En logg är ju den rätta lösningen men det finns ingen i logg i Dovado 4GR vad jag vet.



För övrigt anser jag att Dovado bör satsa på stabilitet före andra funktioner.

54

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Det som jag kan tänka mig är en redig hard reset med "30-30-30" metoden.
Du kan läsa lite om den här, http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Ha … r_30/30/30

Eller svensk version:
När enheten är igång, håll in reset knappen i 30 sekunder.
Utan att släppa reset knappen så drar du ut strömsladden och väntar ytterligare 30 sekunder.
Forsätt hålla reset knappen och stoppa tillbaka strömsladden och vänta ytterligare 30 sekunder.

Detta är rekommenderat från DD-WRT's sida att göra föra och efter firmware update om man vill vara säker på att den bygger upp NVRAM rätt etc. Så det kan vara en bra start att testa med.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

55

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Spännande tips @Andreas! Men det går väl inte att köra DD-WRT på Dovado 4GR?

Ett annat problem är att min router stå på en plats långt bort...




För övrigt anser jag att Dovado bör satsa på stabilitet före andra funktioner.

56

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

kaptenzoom skrev:

Spännande tips @Andreas! Men det går väl inte att köra DD-WRT på Dovado 4GR?

Ett annat problem är att min router stå på en plats långt bort...




För övrigt anser jag att Dovado bör satsa på stabilitet före andra funktioner.


DD-WRT eller Dovado "linux" smile
Menade inte att du skulle lägga in det utan använda samma metod bara.
Sitter du på annan location en din router så blir de som sagt knepigt att utföra 30-30-30 metoden.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

57

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Kan det inte vara ett fel i modemet? Med tanke på hur billiga 3G modem är förefaller det dyrare att låta förbrukningen fortsätta. Om modemet är konstant uppkopplat skickas massa mätuppgifter mellan modem och nät. Inte de angivna mängderna dock. Och frågan är om den interna kommunikationen mellan modem och cell räknas som förbrukning hos operstören.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

58

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

har du connection tracker igång ?
den förbrukar data, och kan förbruka mycket data/trafik om den är ställd att pinga ofta.

Har Du dynDns adress till routern ?

Har du epost/sms/anslutning -sutskick igång i routern ?

Lösningen är att göra en ticket på dovados webbsida eller kontakta  Dovado Sam via Facebook.

Ev trafik som modemet gör själv skall inte synas i routern, då trafikräknaren i routern sitter i programvaran i routern.

Men om du har annat modem att prova med så...
Annars kolla på om det finns ny fw till modemet där du köpte modemet tex deras webb sida.

tack

59

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Det kanske är någon skum funktion som den kinesiska militären lagt in i huaweimodemet som råkat aktiveras. Om trafiken inte uppträder med ett annat modem kan du väl  skicka det konstiga till FRA :-).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

60

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

G-Man skrev:

har du connection tracker igång ?
den förbrukar data, och kan förbruka mycket data/trafik om den är ställd att pinga ofta.

Har Du dynDns adress till routern ?

Har du epost/sms/anslutning -sutskick igång i routern ?

Lösningen är att göra en ticket på dovados webbsida eller kontakta  Dovado Sam via Facebook.

Ev trafik som modemet gör själv skall inte synas i routern, då trafikräknaren i routern sitter i programvaran i routern.

Men om du har annat modem att prova med så...
Annars kolla på om det finns ny fw till modemet där du köpte modemet tex deras webb sida.

tack


Tack för tipsen!

- CT är igång (men det är helt andra siffror, vi snackar 0,5 - 1 GB/h när det förbrukas som mest...)
- har stängt DynDNS, nu fast IP
- SMS och epost igång men så mycket SMS och mail går inte att skicka (eller ta emot eftersom det handlar om nedladdning till största delen)

- har Telenors "standrad modem" Huawei E1750 - erbjuder Telenor FW uppgraderingar?
   (- har svårt att set att modemet skulle kunna ladda ner data som routern räknar?)

61

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Det jag undrar är om någon skickar data/ping mot din fasta adress/dyndnsadress.
det skulle kunna skapa skapligt med trafik,
prova därför med annan publik ip# och dyndns adress, eller skippa dyndns helt.

prova om det hjälper.

ct kan skapa endel trafik om man ställer den att pinga som crazy.
om man pingar någon som ogillar pingandet, så kanske de pingar tillbaka med stora paket tex.

62

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Kanske redan föreslaget, men pröva att stoppa modemet direkt i dator och kolla med trial version av DU -meter. Där ser man varje kommunikationstillfälle, om så bara några hundra bytes.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

63

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Har samma problem utan router så det enda som hjälper är att stänga av modemet när jag inte behöver det. Kan ta upp flera sidor på flikarna och stänga modemet.

64

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Lånar/sätter liv i tråden. Fick kalla fötter när jag kollade förbrukningen i 4GR i slutet av förra månaden - nära 100 Gb.Kollade med " Mitt Tele2" . där var det normalt ca 10-15 Gb. När jag idag  1 mars kollar 4GR ligger den på över 100Gb! Den nollställer alltså inte vid månadsskifte som den är inställd att göra!
Detta är min första Dovadoprodukt (av4) som fungerat över ett år så jag får väl vara nöjd.

65

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Datum bug? 28 dagar typ.

Vad anger statestiken i routern?

66

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

BGA skrev:

Lånar/sätter liv i tråden. Fick kalla fötter när jag kollade förbrukningen i 4GR i slutet av förra månaden - nära 100 Gb.Kollade med " Mitt Tele2" . där var det normalt ca 10-15 Gb. När jag idag  1 mars kollar 4GR ligger den på över 100Gb! Den nollställer alltså inte vid månadsskifte som den är inställd att göra!
Detta är min första Dovadoprodukt (av4) som fungerat över ett år så jag får väl vara nöjd.

Som skrivet (i ett annat tråd): Du kör firmware 5.0.16, och det vore bra att uppgradera till 6.2.7

Tack!

Sam / Team DOVADO