1 Senaste redigerad av kaptenzoom (2012-05-04 09:14:54)

Tråd: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

UPDATE: Det är inte Connection Tracker som förbrukar datat, har stäng av den och fick just en rapport om att ytterligare 100 MB "försvunnit" på ca 90 minuter...

---
Product Name:    4GR
Product Revision:    1.0
USB Modem:    Huawei 3G
Firmware Revision:    5.0.16.6508 official

---
Något i min 4GR som "bara står" förbrukar ca 50-100 MB data per timme eller ca 1GB/dygn (enligt Traffic Usage Update med Up + Download).

Det är inte bra eftersom jag kör på 3G...


Det enda jag kan komma på är Connection Tracker, finns det andra källor till dataförbrukning?

Var finns loggen med anslutna klienter och annan nyttig information för felsökning?!

Har stängt av "allt", WLAN är av, inga nätverkskablar anslutna.

Har en Tellstick inkopplad.


Har själv inga "klienter" igång över Internet (har bytt lösenord för att stoppa eventuella smyganvändare, vad de nu skulle vilja göra på min 4GR).


Tacksam för tips på vad som kan orsaka denna förbrukning!

2

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Connection trackern skall inte förbuka dessa mängder, de står också hur mycket dessa ping genererar i trafik.
Du kan ju dunka in den senaste versionen för routern, version 6.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Connection Tracker är som sagt avstängd men dataförbrukningen fortsätter...

---
Traffic Usage in megabytes:

    USB-3G/4G:

Downloaded May 2012:   3 128 MB
Uploaded May 2012:          2 077 MB

Total May 2012:          5 205 MB
---


Jag har bytt lösenord till den enda användaren så inga externa klienter kan ligga uppkopplade.

WLAN är avstängt, inga nätverkskablar är anslutna.


Det måste alltså vara något som kör på 4GR som skickar och tar emot data!

Kan någon tipsa om vad det kan vara?!

4

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Kan vara något fel med dataparsning i ditt fall. Spara ner din konfig fil och gör en factory reset av routern. Håll ner RESET knappen i 8 sekunder och lägg tillbaka konfig filen in i routern.

Tack

5 Senaste redigerad av Micke (2012-05-05 08:15:34)

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

kaptenzoom skrev:

Det måste alltså vara något som kör på 4GR som skickar och tar emot data!
Har en Tellstick inkopplad.

Kan det vara stickan som jobbar eller har du nån typ av "peer to peer" (P2P) som är igång och suger? T.ex. "VoddlerNet" är ett sådant programm som kan ta sig in i din dator utan större problem.
Men om routern inte är ansuten till/med nånting skall den ju inte kunna förbruka data.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

6

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Sam skrev:

Kan vara något fel med dataparsning i ditt fall. Spara ner din konfig fil och gör en factory reset av routern. Håll ner RESET knappen i 8 sekunder och lägg tillbaka konfig filen in i routern.

Tack


Dataparsning - vad är det för magi?! :-) Vad är det för data som parsas i så fall?

Vad är speciellt med mitt fall menar du?


Jag sitter 300 km från routern och kommer bara åt den över Internet. Går det att göra reset remote?


Hur ser jag på routern vem/vad som är ansluten och "förbrukar" (tar emot/skickar) data?

7

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Micke skrev:
kaptenzoom skrev:

Det måste alltså vara något som kör på 4GR som skickar och tar emot data!
Har en Tellstick inkopplad.

Kan det vara stickan som jobbar eller har du nån typ av "peer to peer" (P2P) som är igång och suger? T.ex. "VoddlerNet" är ett sådant programm som kan ta sig in i din dator utan större problem.
Men om routern inte är ansuten till/med nånting skall den ju inte kunna förbruka data.


Det skall inte kunna finnas någon/något som är anslutet mot routern - men hur kollar man att detta är fallet?!

Min 4GR både skickar och tar emot data över 3G utan att jag som användare vill det, detta förbrukar den begränsade datamängden som ingår i abonnemanget.

Hur kollar jag vem/vad som skickar och tar emot? IP/MAC adresser?

Finns det verkligen ingen log-fil?!

8 Senaste redigerad av Micke (2012-05-05 16:49:37)

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

kaptenzoom skrev:

Hur kollar jag vem/vad som skickar och tar emot? IP/MAC adresser

Kan inget om 4GR, men om du kommer åt routern utifrån kan du väl kanske hitta (under "LAN->DHCP"?) nånting som heter "View DHCP Table". Där skall ju alla IP- och MAC adresser dyka upp som är uppkopplade...eller hur Sam? http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/rolleyes.gif

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

9

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Micke skrev:
kaptenzoom skrev:

Hur kollar jag vem/vad som skickar och tar emot? IP/MAC adresser

Kan inget om 4GR, men om du kommer åt routern utifrån kan du väl kanske hitta (under "LAN->DHCP"?) nånting som heter "View DHCP Table". Där skall ju alla IP- och MAC adresser dyka upp som är uppkopplade...eller hur Sam? http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/rolleyes.gif


Tabellen är tom...


Hur ser man vem eller vilka som loggar in via Internet på en Dovado 4GR?

Bör inte finnas någon (inklusive mina egna program/datorer/... eftersom jag bytt lösenord)...

10

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

kaptenzoom skrev:

Hur ser man vem eller vilka som loggar in via Internet på en Dovado 4GR?

Snacka med din provider´s kundtjänst och beskriv problemet. De kommer säkert åt din router och kan kolla vad det är som pågår. Brandvägg, vilka portar är öppen mm.
Har du förresten en statisk IP-adress eller hur kommer du åt din router/kamera/Tellstick utifrån? DynDNS?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

11

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Micke skrev:
kaptenzoom skrev:

Hur ser man vem eller vilka som loggar in via Internet på en Dovado 4GR?

Snacka med din provider´s kundtjänst och beskriv problemet. De kommer säkert åt din router och kan kolla vad det är som pågår. Brandvägg, vilka portar är öppen mm.
Har du förresten en statisk IP-adress eller hur kommer du åt din router/kamera/Tellstick utifrån? DynDNS?

Tack för tips!

Skall kolla med Telenor - väldigt krångligt sätt dock, detta borde ju framgå i en logg på routern...

Statisk IP (och DynDNS).

12

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

kaptenzoom skrev:
Micke skrev:
kaptenzoom skrev:

Hur ser man vem eller vilka som loggar in via Internet på en Dovado 4GR?

Snacka med din provider´s kundtjänst och beskriv problemet. De kommer säkert åt din router och kan kolla vad det är som pågår. Brandvägg, vilka portar är öppen mm.
Har du förresten en statisk IP-adress eller hur kommer du åt din router/kamera/Tellstick utifrån? DynDNS?

Tack för tips!

Skall kolla med Telenor - väldigt krångligt sätt dock, detta borde ju framgå i en logg på routern...

Statisk IP (och DynDNS).


Ingen framgång med Telenor...

"Allt ser bra ut här, kolla med leverantören av routern!"

13 Senaste redigerad av Snoopy32 (2012-05-06 11:07:17)

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

kaptenzoom skrev:

Finns det verkligen ingen log-fil?!

Hej !

Välkommen till Dovado-träsket.......

Detta har behandlats i flera andra trådar här på forumet.
Se tex tråden: Snälla Dovado ge oss en logg !

Tyvärr tycker inte Dovado att vi som använder deras produkter, är tillräckligt mogna för att få tillgång till den logg som förmodligen finns i routern!!!!!!!

De har motiverat detta på flera fantasifulla sätt, men grundproblemet är nog tyvärr att:
- Med en logg i Dovado skulle användarna få svart på vitt hur dålig stabilitet produkterna har !

Utan logg kan Dovado skylla på allt annat mellan himmel och jord....

MVH,
Erland

.

14

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Du kan kolla vilka prylar använder routern genom att gå in på LAN->HOSTS och sedan SHOW HOSTS ON LAN.

Logg fil skulle inte hjälpa eftersom den sparar ändå inte Internet trafik.

15

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Sam skrev:

Du kan kolla vilka prylar använder routern genom att gå in på LAN->HOSTS och sedan SHOW HOSTS ON LAN.

Logg fil skulle inte hjälpa eftersom den sparar ändå inte Internet trafik.


Som sagt tidigare i tråden; jag har stängt av WLAN och har inga nätverkskablar anslutna så det finns inga "Hosts on LAN".

Rimligen skall en logg-fil innehålla vilka anslutningar som görs från Internet...

16

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Som jag skrev: http://www.mobilabredband.se/forum/view … 333#p35333

17

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Sam skrev:

Du kan kolla vilka prylar använder routern genom att gå in på LAN->HOSTS och sedan SHOW HOSTS ON LAN.

Logg fil skulle inte hjälpa eftersom den sparar ändå inte Internet trafik.


Som sagt var........

Fantasin när det gäller att hitta på bortförklaringar verkar vara näst intill obegränsad



kaptenzoom skrev:

Rimligen skall en logg-fil innehålla vilka anslutningar som görs från Internet....

Till skillnad från Sam har DU helt rätt !!!!


MVH,
/Erland

.

18

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

kaptenzoom skrev:

Ingen framgång med Telenor...
"Allt ser bra ut här, kolla med leverantören av routern!"

Om du nu absolut inte kan komma vidare med att din router förbrukar en massa MB utan att vara ansluten till nånting, skulle jag ringa "Bredbandsexperten"! Det är visserligen en betaltjänst, men det kostar inget om de inte kan lösa ditt problem. De är duktiga och kommer {också...http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/smilie_happy_251.gif} in i din router, telefonnumret räcker!
Skämt åt sido, men det där måste ju gå att fixa på något sätt!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

19

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

@Sam du skrev:

Sam skrev:

Kan vara något fel med dataparsning i ditt fall. Spara ner din konfig fil och gör en factory reset av routern. Håll ner RESET knappen i 8 sekunder och lägg tillbaka konfig filen in i routern.
Tack

Detta är ju överhuvudtaget ingen lösning eller ens förklaring på vad som händer i min router som "på egen hand" laddar upp/ner 1 GB/dygn.

Lite förolämpande är det alltid få "installera-om-beskedet" från "Supporten" men nu känns det dessutom som att du drar till med hokus pokus om "något fel med dataparsning i ditt fall", inte kul alls...


Faktum är att jag upplever Dovado 4GR som mycket instabil och trots mina försök med Connection Tracker och en timer på ström-matningen som tvingar fram dagliga omstarter så har jag hamnat i ett läge där routern just nu förbrukar 1 GB/dygn över min 3G-anslutning. Detta trots att routern så vitt jag vet går på "tom-gång" utan anslutna klienter eller aktiva funktioner.

Avsaknaden av logg-information gör att jag inte vet vad som gått fel (jag kan mycket väl själv ha orsakat problemet på något sätt, men det kan jag inte få reda på)!

Att göra en hård-reset skulle effektivt radera alla spår av feltillståndet och bara ge "tillfällig lindring" tills nästa reset krävs.

I mitt fall går det dessutom inte att göra reset eftersom jag inte befinner mig på samma plats som routern.


För övrigt anser jag att Dovado bör satsa på stabilitet före andra funktioner.

20

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Micke skrev:
kaptenzoom skrev:

Ingen framgång med Telenor...
"Allt ser bra ut här, kolla med leverantören av routern!"

Om du nu absolut inte kan komma vidare med att din router förbrukar en massa MB utan att vara ansluten till nånting, skulle jag ringa "Bredbandsexperten"! Det är visserligen en betaltjänst, men det kostar inget om de inte kan lösa ditt problem. De är duktiga och kommer {också...http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/smilie_happy_251.gif} in i din router, telefonnumret räcker!
Skämt åt sido, men det där måste ju gå att fixa på något sätt!


Tack för tipset! :-)


Ja, det går säkert att åtminstone tillfälligt att lösa problemet med ytterligare en hård återställning och inmatning av alla parametrar (och det är många).

Det "akuta" problemet är att jag inte har fysisk tillgång till routern som är 300 km bort...

Antar att det inte finns någon möjlighet till "remote-hard-reset"?!


För övrigt anser jag att Dovado bör satsa på stabilitet före andra funktioner.

21

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

stäng av online 24/7 funktionen i routern.

kopplaupp / ner med sms tex

22

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

kaptenzoom skrev:

Ja, det går säkert att åtminstone tillfälligt att lösa problemet med ytterligare en hård återställning och inmatning av alla parametrar (och det är många).

Det är inte det jag rekommenderade. Jag bad dig om att spara ner din konfig, köra factory reset, och mata in konfig filen om igen. That's it.

Förresten, har du kollat med din operatör för att se hur mycket data har egentligen konsumerats?

Tack

23

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Sam skrev:
kaptenzoom skrev:

Ja, det går säkert att åtminstone tillfälligt att lösa problemet med ytterligare en hård återställning och inmatning av alla parametrar (och det är många).

Det är inte det jag rekommenderade. Jag bad dig om att spara ner din konfig, köra factory reset, och mata in konfig filen om igen. That's it.

Förresten, har du kollat med din operatör för att se hur mycket data har egentligen konsumerats?

Tack


OK, det är ju lite enklare att ladda konfigurationen via fil men fortfarande inte acceptabelt att behöva hålla på med sådant pyssel kontinuerligt (och det brukar sluta med att man måste mata in parametrarna manuellt ändå...).


Vad gäller operatören så kollade jag precis och de har en helt annan bild av förbrukad bandbredd:

• Dovado 4GR (under Internet:Traffic):

Traffic Usage in megabytes:
    USB-3G/4G:
Downloaded May 2012:     4 641 MB
Uploaded May 2012:    8 174 MB
    _________
Total May 2012:    12 815 MB

• Telenor (från 2012-04-21):

Volym, GPRS/3G     625.62 MB


Ganska intressant!

Dovado 4GR skickar både SMS och e-post rapporter om förbrukning som är ca 20 gånger större än den som operatören ser.

Vad är det som händer?!



För övrigt anser jag att Dovado bör satsa på stabilitet före andra funktioner.

24

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Som sagt, nånting måste ha gått fel med dataparsningen mellan de olika upp-/nedgraderingar du har gjort. Det kan också förklara varför den kopplar ner.

1) Spara ner routerns konfig filen på datorn.
2) Gör en factory reset av routern.
3) Lägg tillbaka konfig filen på routern.
4) Bytt ditt signatur. Den börjar bli supergammal nu och ditt påstaende stämmer inte med fakta. Vi har satsat och löst problemet sedan 2 månader tillbaka.

25

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Sam skrev:

Som sagt, nånting måste ha gått fel med dataparsningen mellan de olika upp-/nedgraderingar du har gjort. Det kan också förklara varför den kopplar ner.


• Är "dataparsningen" ett etablerat begrepp, vad innebär det?!

I mitt fall handlar det om en router som går på "tomgång", inga anslutna lokala klienter, inga (få) aktiva funktioner. Vilken data "parsas" då och hur kan det bli ca 14 GB på sju dagar?!

(Nu verkar det eventuellt som att routern rapporterar fel datamängd, Telenor tycker det är mycket mindre...)


1) Spara ner routerns konfig filen på datorn.
2) Gör en factory reset av routern.
3) Lägg tillbaka konfig filen på routern.
4) Bytt ditt signatur. Den börjar bli supergammal nu och ditt påstaende stämmer inte med fakta. Vi har satsat och löst problemet sedan 2 månader tillbaka.


• 1-3)

Här är ju själva orsaken till att jag i en annan tråd ställde frågan Dovado 4GR för instabil för fjärrövervakning? (http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=4433).

Om man ständigt måste göra fysiska återställningar så funkar den ju sådär för övervakning/styrning på distans (jag har den i stugan för att slå på värme, hålla koll med en kamera etc).

• 4)

Eh, vilket problem har ni löst?! Mitt problem är att jag just nu upplever Dovado 4GR (med FW 5.0.16) som instabil och otillförlitlig.



För övrigt anser jag att Dovado bör satsa på stabilitet före andra funktioner.