26

Sv: Låsa band på MBR1310

Så du fick inte tag i europeiska MBR1517 fw?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

27 Senaste redigerad av hampus.eng (2013-12-30 17:24:29)

Sv: Låsa band på MBR1310

Jo det var den jag menade. Blev en typo till 1518 istället.

Laddade alltså ner källkoden till den och det gick fint att bygga den både med och utan förändringar.

28

Sv: Låsa band på MBR1310

@ hampus.eng, tänkte på en sak, mitt AirPrime 7710 är olåst, är inte 8801 låst till tre, och därför kan du inte göra ändringar....

Var hittade du fw till 1518, har letat men inte hittat sad

29 Senaste redigerad av hampus.eng (2013-12-30 19:05:30)

Sv: Låsa band på MBR1310

Ja ditt kort borde ju ha default-lösenord om det inte är låst till någon operatör. Vet inte vad det skulle vara dock. Tycker dock att lösenordet jag hittade inuti firmwaren borden fungera.

Hittade källkoden till MBR1517-2H3GES  version 1.1.00.26 på http://kb.netgear.com/app/answers/detail/a_id/2649 och byggde den.
Här är .img filen: https://www.dropbox.com/s/5b7z7cx36obsg … 00_26_.img
Har inte hittat något nytt i den versionen jämfört med 1.1.00.24 som jag hade innan

30

Sv: Låsa band på MBR1310

Tackar, ska testa senare ikväll, då inte modemet används, kanske finns något nyttigt för MC7710 wink

Återkommer om jag hittar något

31

Sv: Låsa band på MBR1310

Tänkte ge mig på att göra ett coax-filter nu men funderar på vilken frekvens man borde försöka filtrera bort, nedlänk / upplänk eller lägga det emellan?

Tänker själv att man borde filtrera bort nedlänk så modemet inte ser masten när det söker på 2100 Mhz...

32

Sv: Låsa band på MBR1310

Ja, rekommenderar att filtrera bort nedlänk. Utan nedlänk ingen upplänkt. dessutom behöver du bara sänka kanske 10 dB under signalnivån på 900 så bör inte routern känna sig hågad att byta.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

33

Sv: Låsa band på MBR1310

Har nu kört fem dagar med ett coaxstump-filter och det har fungerat perfekt. Har legat kvar på 900 MHz oavsett väder och hastigheten har varit stabil på 9-12 Mbit ner och 2-3 Mbit upp.

Följde instruktioner från: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1758166
Gjorde den enklaste varianten med EN coaxstump avstämd för 2100 Mhz slarvigt pålödd vertikalt mot antennkabeln. Filtret dämpar lite även på 900 MHz (3 dB enligt IBCrazy) men det ska gå att åtgärda genom att löda på ytterligare en likadan stump på kabeln. Men eftersom jag redan får ut full hastighet (max 16 Mbit på den här masten) och "bra" signalstyrka nu har jag inte brytt mig om det.

Nuvarande signaldata med snöblandat regn i luften:
Signal 74%
RSCP     -71 dBm
Ec/Io     -3.5 dBm
Kvalitet på mottagen signal -67 dBm
Hastighet ned: 11.62 Mbit
Hastighet upp: 2.65 Mbit
Ping: 74 ms

Kan rekommendera lösningen ifall någon annan har liknande problem!

34

Sv: Låsa band på MBR1310

Kul och tack för att du hittade IBCrazys fina lösning. Det här kan dessutom vara en lösning för dem som inte får ordning på bandlåsning på B593.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

35

Sv: Låsa band på MBR1310

Två veckor höll det innan modemet fick för sig att hoppa upp på 2100 MHz igen...

Nu när det är kallt och torr luft har RSCP legat runt -64 dBm på 900 Mhz men ändå så tycker modemet att det är bättre att byta till det högre bandet där både filtret och antennen motarbetar det. RSCP på 2100 MHz bandet efter antenn och filter är på -104 dBm och anslutningen är oanvändbar. Ec/Io: -6.5 dBm. Kvalitet på mottagen signal: -103 dBm.

Jag vet inte hur reglerna för handover ser ut för 3g men något fel är det ju iallafall på dem. Finns samma beteende i 4g nätet?

36

Sv: Låsa band på MBR1310

På 3G tillämpas soft handover där UE (användarenheten, routern i detta fall) kan vara ansluten och få data från flera basstationer samtidigt. Det gör möjligen att tröskeln för att byta är lägre än på 4G. Här kompliceras saken av att byte sker till annat frekvensband.

På 4 G sker byte med hysteres, dvs ny mast måste ligga ca 3dB bättre än tidigare för att byte ska ske. Det kan vara besvär med hoppande där med eftersom signalstyrkan kan variera med fading osv över ett större spann än hystereströskeln.

I båda fallen kommer problemet med byte av band in och där tror jag att även tillverkarens specifikation kommer in. Det bör finnas en tendens att gå till ny mast med större bandbredd och mindre belastning. På 3G tror jag bandbredden är densamma på 900 och 2100 men det stämmer möjligen inte med dual carrier.

Hur som helst så är hoppande ett av huvudproblemen som användare stött på även på 4G, inte minst pga huawei+operatör motvilja att krångla till användarinterface med möjlighet att låsa på band. Lyckligtvis finns andra tillverkare som ger möjlighet att låsa på teknik och band. Med AT kommandon kan man även låsa vanliga huaweimodem som E392 på bandpå 4G. ZTE MF93 D låter en låsa på band på 4G men inte på 3G.

Att kunna låsa på 3G 900 är svårt att komma åt. Jag har bara kunnat göra det med samsung galaxy S 4 i engineering mode med appen som tidigare hette Samsung service mode. Men i och med fw 4.3 så blockerade Samsung möjligheten och att komma runt är ett krångligt företag. Hur som helst så gick det att låsa S4an på 900 MHz, LTE band 8, och sedan välja WCDMA (=3G) och använda telefonen låst på 3G 900, även tethered. Men där kommer problemet in att antennerna är så dåliga. Det finns "patch leads" för anslutning av yttre antenn till testkontakterna men de senare klarar inte frekventa in- och urkopplingar.

Jag har en rätt hygglig överblick men jag kan ha missat någon möjlighet att låsa på band på 3G 900. Frågan kan jag föra vidare till utställarna på Mobile World Congress om en månad.

Eftersom problemet verkar dämpningsberoende m avseende på luftfuktighet osv så verkar den mest tillgängliga möjligheten vara att jobba vidare på filtrering. Koaxialkabelfiltret kan förbättras. 900 yagis känns lite dyrt. Det finns nog filter att köpa som klarar ännu större dämpning. I professionell radioutrustning finns avstämbara filter för att släcks ut störande signaler men här måste allt göras in the front end, innan routerns ingång. Om E Kafeman läser detta kan han möjligen vilja tillägga något. Det är ett jättekapitel i radio/antenn/filterteknik.

Om man sedan av rent teoretiska skäl grunnar på vilken antenntyp som bäst tar bort en oönskad signal så tror jag på vågledare, dvs lång cantenna avstämd för 900 och riktad mot basstationen. Men det blir ett rätt otympligt bygge och möjligen krävs även avstämda dämpningsringar vid mynningen. Det bleve ett proffsprojekt där datorstödd antenndesign krävs.

En rå lösning vore egen svag störsändare på 2100 kopplad till routern så att signalen inte går att läsa och routern därför avstår från hopp. Kruxet är att grundtekniken är militär och gjord för att vara svårstörd. Det behövs ett bredbandigt brus över flera MHz. Störsändarsignalen kan vara mycket svag men räcka till om den förs in i routern.

Den motsatta vägen att gå vore att göra det bästa möjliga med 2100 signalen, t ex med gallerantenner från Stella doradis. Se tradlost.se

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.