1

Tråd: Låsa band på MBR1310

Använder en Netgear MBR1310 tillsammans med 3 Maxfart 100GB. Får vanligtvis ut runt 10 / 4 Mbit på 900 Mhz bandet vilket duger alldeles utmärkt. Problemet är att modemet ibland får för sig att byta till WCDMA 2100 Mhz och då sjunker hastigheten ner till runt 0.5 / 0.5 Mbit och det går knappt att använda.

Det konstiga är att den verkar byta till 2100 Mhz när det är klart ute och torr luft. Precis som om den tycker att mottagningen blev bra nog för att gå upp i frekvens fast än det inte fungerar i praktiken.

Är det någon som vet om man man låsa modemet till 900 Mhz på något sätt? Eller krävs det ett usb-modem kopplat till en dator för att kunna göra sånt?

Här är signaldata för WCDMA 2100, den vill inte hoppa tillbaka till 900 Mhz just nu:
RSCP          -83 dBm
Ec/Io          -3.0 dBm
Kvalitet på mottagen signal (i dbm)    -81 dBm

2

Sv: Låsa band på MBR1310

Varför inte byta PCI-kortet i routern till MC7710 och få med 4G enligt annan tråd.

Med huaweimodem är det så att man kan låsa på band med AT-kommandon i ett terminalprogram. Om modemet är låst till visst band kan man sedan använda det med connection managers som inte i sig tillåter låsning på band. Låsningen kvarstår. Även Sierra wireless kort (som sitter i MBR 1310) kan styras med At-kommandon.

Om du inte får det att funka rekommenderar jag att du tittar på ZTEs mifi MF93D. Den kan lätt låsas på de olika banden samt teknik, t ex 3G 900 MHz.Vill man ha ethernetutgångar kopplat man mifin till TP-link MR3420 och får då fyra LANportar. Obs behåll originalfw, med Open WRT rooting funkar det inte.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3 Senaste redigerad av Kaffe (2013-12-08 17:10:38)

Sv: Låsa band på MBR1310

lite beroende på var du bor kan 3 låsa dig mot sk soda, dvs den nya utbyggnaden i 3gis som är på 900 bandet

att byta kort i routern kostar lika mycket som en ny router..

Sony Xperia Z1 - Iphone 4S - Netgear MBR 1310 - Huawei E3131
==============>Samtliga med 3<===============
---------------------------Obegränsad surf----------------------------

4 Senaste redigerad av hampus.eng (2013-12-08 17:20:04)

Sv: Låsa band på MBR1310

Jo såg tråden om att konvertera routern till en MC7710. Men tänker att jag riskerar få samma problem men mellan 4g på 800 och 2400 Mhz då.

Det där med AT-kommandon verkar intressant. Försökte SSH'a till routern för att testa men den verkar tyvärr låst... Men det kanske skulle fungera att sätta pci-kortet i en laptop och skicka kommandon för att låsa den till 900 och sen stoppa tillbaka det i routern, eller nollställs allt när strömförsörjningen försvinner? Tyvärr har inte macbooks pci-slotts så måste låna någon laptop för att prova det.


Kaffe skrev:

lite beroende på var du bor kan 3 låsa dig mot sk soda, dvs den nya utbyggnaden i 3gis som är på 900 bandet

att byta kort i routern kostar lika mycket som en ny router..

Det vore ju perfekt. Får ringa kundtjänst och höra om det är möjligt.

5

Sv: Låsa band på MBR1310

har PMat dig

Sony Xperia Z1 - Iphone 4S - Netgear MBR 1310 - Huawei E3131
==============>Samtliga med 3<===============
---------------------------Obegränsad surf----------------------------

6

Sv: Låsa band på MBR1310

Kaffe skrev:

lite beroende på var du bor kan 3 låsa dig mot sk soda, dvs den nya utbyggnaden i 3gis som är på 900 bandet

att byta kort i routern kostar lika mycket som en ny router..


3GIS bygger väl inte ut 3G på 900 MHz ?

Det är väl 3 själva som gör det, Telenor använder ju sin 900 MHz licens till 2G & 4G.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

7

Sv: Låsa band på MBR1310

Provade att stoppa sierra-wireless kortet i en laptop för att skicka AT-kommandon till det. Tyvärr hittade jag inga drivrutiner så ingen framgång där. Provade också en 900 Mhz ebay antenn i hopp om att den skulle vara mer selektiv på just 900 Mhz men tyvärr byter den även då till 2100 Mhz.

Tänkte köpa en Huawei e3276 från telia och testa med men de bytte nyss ut dem mot ett modem från ZTE sad

8

Sv: Låsa band på MBR1310

MF93D så kan du låsa hur du vill

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Låsa band på MBR1310

jonasolof skrev:

MF93D så kan du låsa hur du vill

Är det någon fördel med MF93D jämfört med t.ex. e3276 kombinerat med en router? Tänker att ett usb modem borde få bättre prestanda då det inte innehåller radiokretsar för wifi samtidigt som stör och det är dessutom billigare.

10

Sv: Låsa band på MBR1310

bortsett från att E3276 är ett cat 4 modem så är det ingen skillnad. Jag har både E3276 och ett par MF93D. Upplever ingen påtaglig skillnad. Wifisignalen kan kopplas bort om man kör MF93D tethered till en tp-link MR3420 v 2.2 och då kan tp-linken  stå för wifi och lanportar.

Oavsett modem eller mifi rekomenderas extern antenn.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Låsa band på MBR1310

Lyckades till slut låsa till 900 Mhz! (850 egentligen, men routern säger wcdma 900)

Gjorde ytterligare ett försök att stoppa sierra-wireless kortet i en laptop men bootade nu till Ubuntu 10.04 med en live-cd. Just Ubuntu 10.04 stödjer modemet från början så inga drivrutiner behövdes.
Startade sedan minicom och skickade kommandot "AT!BAND=02" för att låsa modemet till WCDMA 850/1900. Stoppade tillbaka modemet i routern och nu hoppar den inte upp på 2100 Mhz längre!
Uppkopplingen har sedan dess varit mycket stabilare, förhoppningsvis håller det i sig också.

Tack för alla tips!

12

Sv: Låsa band på MBR1310

Routern låste visst inte alls, hade bara tur i ett par dagar men sen hoppade det upp på 2100MHz igen. Det verkar som routern skickar "AT!BAND=00" till modemet vid varje uppstart så ändringen får ingen effekt.

Har rotat runt lite mer och hittat lite intressanta saker.
Routern verkar vara kompatibel med en massa olika modem och anpassa namn och inställningar efter vad man stoppar i den (bekräftar att den kan användas till 4g bland annat). Hittade drivrutiner för följande modem i routerns firmware:

#include "libatcmd.h"
#include "ericsson_p570.h"
#include "ericsson_f3607gw.h"
#include "ericsson_f5521gw.h"
#include "zte_mfxxx.h"
#include "zte_mf622.h"
#include "vodafone_k3565_z.h"
#include "ovation_mc950d.h"
#include "huawei_e180.h"
#include "huawei_e220.h"
#include "movistar_e226.h"
#include "sierra_880u.h"
#include "sierra_881u.h"
#include "sierra_c597.h"
#include "sierra_mc8790.h"
#include "sierra_mc8700.h"
#include "sierra_mc8801.h"
#include "sierra_mc7700.h"
#include "sierra_mc7710.h"
#include "huawei_e160.h"
#include "huawei_e160g.h"
#include "t_mobile_e17x.h"
#include "huawei_e156g.h"
#include "orange_icon72.h"
#include "verizon_usb720.h"
#include "huawei_e1550.h"
#include "vodafone_k3520.h"
#include "vodafone_k3565.h"
#include "vodafone_e172.h"
#include "vodafone_e272.h"
#include "option_gi0401.h"
#include "o2_gi0431.h"
#include "option_gi0201.h"
#include "orange_gi0225.h"
#include "dm9601.h"
#include "huawei_e1690.h"
#include "asix_ax88xxx.h"

Lyckades också få telnet access till den genom ett pakethack jag läste mig till. Så nu kan jag rota runt i routern lite mer (i ett Busybox shell). Följande kommandon finns listade under /usr/bin/ :

[                   klogd               rmmod
ash                 lash                route
atcmd_tool          led_app             routed
awk                 lld2                sc_igmp
bcmnvram            ln                  scfgmgr
bcmupnp             login               sed
bftpd               ls                  setup.cgi
br2684ctl9          lsmod               setupwizard.cgi
brctl               lsof                sh
busybox             md5sum              sleep
bwping_ttl          mini_httpd          smbd
cat                 miniupnpd           smbmnt
chat                mkdir               smbmount
chmod               mknod               smbpasswd
cmd_agent_ap        mknod_sd            smbstatus
cmd_agent_ap_3g     mlabel              smtpc
conf                mobwan_wtdg         socat
cp                  more                st_3g
crond               mount               st_adsl
date                mount.ntfs-fuse     st_failover
dd                  msg_send_robot      syslogd
df                  multi_pb_app        tail
dmesg               mv                  tc
dnrd                napt_init           telnetenabled
dod_3g              nas                 test
dongle_cmd          nbtscan             tm_3g
dongle_mgnt         netgear_ntp         touch
dongle_monitor      nmbd                traceroute
eapd                ntfslabel           traffic_meter
echo                ntfsmount           true
eject               nvram               udhcpc
et                  passwd              udhcpc9
ez-ipupdate         pidof               udhcpd
failover            ping                umount
false               pm_cmd              uname
fdisk               pot                 unzip
filan               potcounter          upgrade_flash.cgi
find                pppd                upload.cgi
free                pppd9               usb_modeswitch
ft_tool             pppoe               utelnetd
ftpget              pppoe-relay         vconfig
grep                pptp                wan_debug
hub_ctl             procan              wan_monitor
ifconfig            ps                  wget
init                rc                  wizard
insmod              rc.sh               wl
ip                  reaim               wps_det
iptables            reboot              wps_monitor
iptpat_util         restore_config.cgi  zebra
kill                ripd
killall             rm

Många kommandon säger inget om man kör dem så det är lite svårt att lista ut hur man använder dem.
Modemets command port ligger under /dev/ttyUSB2 och jag lyckades skicka ett kommando genom att i en terminal köra:

cat /dev/ttyUSB2

Samtidigt som jag i en annan körde:

echo "ati5" > /dev/ttyUSB2 

Och modemet spottade då ur sig IMEI m.m.

Detta verkar dock inte vara det bästa sättet att skicka AT kommandon och jag har bara fått detta svar under alla mina försök. Modemet verkar också koppla ner när man skickar för mycket kommandon till det.

Är det någon som är mer insatt i hur man kan skicka AT kommandon utan tillgång till t.ex. minicom? Kanske någon som känner igen något av alla special kommandon som finns under /usr/bin/?

Har också letat runt lite efter någon config fil där modemet initeras utan framgång. Lyckas söka efter filnamn med find i terminalen men det skulle vara bra att kunna söka i filer.

Genom att leta runt under /www-eng/ (där webgränsnittet lagras) hittade jag också lite mer information om uppkopplingen, debugsidor, osv. men inget för att skicka AT-commandon.

Alla tips på vad man skulle kunna prova med, leta efter osv uppskattas. Om någon sitter med samma router och vill prova något själv kan jag självklart försöka förklara saker mer i detalj.

13

Sv: Låsa band på MBR1310

Nu har jag inte följt tråden eftersom jag blir spysjuk av allting som har med Tre att göra... smile

Hursomhelst så funkar det här klart primitiva med Tomato-firmwaren jag kör med min ASUS router, kör då via Putty.

http://www.roman10.net/how-to-use-modem … -at-linux/

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

14

Sv: Låsa band på MBR1310

Skälet till att routern byter band är förmodligen att RSRP är starkare på 2100 än på 900 vilket kan vara fallet även om signal/brusförhållandet är sämre på bandet med den starkare signalen. Men routern använder inte SINR som parameter/kriterium för bandval och förmodligen inte ens RSRQ skillnad. Detta är en situation som operatörerna som beställt MBR1310 inte brytt sig om att ta hänsyn till. Dessutom säljs de här netgearroutrarna enbart genom operatörer enligt vad man sade mig på det svenska netgearkontoret för ett år sedan så då har man väl struntat i avancerade användares önskemål om att kunna styra bandval.

den enda möjlighet jag kan se är att använda en så bandselektiv antenntyp  som möjigt. Det blir då yagi, stil carant ACY15. Den går att få tag i men man får leta lite. 

Panelantenner ska man akta sig för, de är inte lika selektiva.

Just det här strulet med bandval till 900 hos många routrar fick mig att fastna för MF93D. För övriga band kan jag låsa AVM6840.

Riktigt knepigt bli problemet om en cell på 800 är störningsfriare men det finns flera 900 celler i närheten som är starkare men som stör varandra. Där är det svårt att använda antenners selektivitet eftersom 800 antennen även tar in 900. Det är rör närmast telenor/tele2 som kör både 800 och 900 över N4M.

Blir man riktigt arg kan man fundera på att installera ett filter i serie med antennen. Titta på SAW filter alternativt bandspärrfilter. Dessvärre bör de impedansanpassas också. Det här är ett område som aldrig varit uppe till diskussion på forumet och min kunskap om vad som kan användas för att framhäva 900 MHz bandet respektive blockera nedlänken på UMTS 2100 är ringa. När det gäller att sänka signalnivån på 2100 kan man antingen tänka sig något som fungerar som en parallellkrets med hög impedans vid 2100 och därför ska ligga i serie med antennen eller en seriell krets som ska ligga tvärs över antenningången och kortsluta signalen. Båda är grundläggande radioteknik men det gäller att få det att fungera vid 2GHz. S.k. Notchfilter är förmodligen för smala.

Ytterligare en filtertyp som kan komma ifråga är ett lågpassfilter som släpper igenom upp tlll 900 men spärrar t ex över 1200 MHz.

Det här verkar mycket intressant för ändamålet. SMA kontakter, 50 ohms impedans och bara 0,7 dB dämpning vid 900 MHz men rejäl dämpning vid 1,5 GHz och 2,4 GHz. Dämpningen bör räcka till även vid 2100 MHz. 

http://www.readymaderc.com/store/index. … cts_id=493

Betydligt billigare än två ACY15. Fast deras signalförstärkning på ca 14 dBi är välkommen i alla fall om du vill ha bra SINR och hög fart. Att filtret är till för amerikanska radiostyrningssändare på 900 MHz spelar ingen roll.

Se även ny klistrad tråd om filter inom antenndelen av forumet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Låsa band på MBR1310

plun skrev:

Nu har jag inte följt tråden eftersom jag blir spysjuk av allting som har med Tre att göra... smile

Hursomhelst så funkar det här klart primitiva med Tomato-firmwaren jag kör med min ASUS router, kör då via Putty.

http://www.roman10.net/how-to-use-modem … -at-linux/

Ja det verkade fungera, lyckades också lista ut syntaxen för det inbyggda kommandot:

atcmd_tool 0 /dev/ttyUSB2 at!band=00

Vilket slår om modemet till att använda umts på 900 och 1900 Mhz. Problemet är att den verkar automatiskt återställa modemet en stund efter detta kommando och slår då automatiskt tillbaka sad

Planen nu är att försöka hitta vart kommandona för att initiera modemet ligger och ändra där istället. Genom att leta bland alla filer, köra cat på dem och pipa det till grep har jag kommit fram till att programmet dongle_mgmt under /bin/ innehåller lite sånt:

# cat dongle_mgnt | grep "dongle_cmd -a AT"
dongle_cmd -a AT+COPS=3,2 -f %s
dongle_cmd -a AT_finish_cops_scan -f %s
dongle_cmd -a AT+CGDCONT? -f %s
dongle_cmd -a AT+CSCA? -f %s
dongle_cmd -a AT!GSTATUS? -f %s
dongle_cmd -a AT*CNTI=0 -f %s
dongle_cmd -a AT+CSQ -f %s
dongle_cmd -a AT^SYSINFO -f %s
dongle_cmd -a AT+COPS? -f %s
dongle_cmd -a AT^SYSCFG=2,2,3FFFFFFF,1,2 -f %s
dongle_cmd -a AT^SYSCFG=2,1,3FFFFFFF,1,2 -f %s
dongle_cmd -a AT^SYSCFG=13,0,3FFFFFFF,1,2 -f %s
dongle_cmd -a AT^SYSCFG=14,0,3FFFFFFF,1,2 -f %s
dongle_cmd -a AT -f %s
dongle_cmd -a ATE1 -f %s
dongle_cmd -a AT+CGSN -f %s
dongle_cmd -a AT+CGMR -f %s
dongle_cmd -a AT^HVER -f %s
dongle_cmd -a AT+CFUN? -f %s
dongle_cmd -a AT+CMEE=1 -f %s
dongle_cmd -a AT+CIMI -f %s
dongle_cmd -a AT+CPIN? -f %s
dongle_cmd -a AT+CREG=1 -f %s
dongle_cmd -a AT+CGREG=1 -f %s
dongle_cmd -a AT+CGEQREQ=1,%d,%d,%d -f %s
dongle_cmd -a AT+CMGF=0 -f %s
dongle_cmd -a AT+CREG? -f %s
dongle_cmd -a AT*E2CHAN? -f %s
dongle_cmd -a AT+CPMS=\"SM\",\"SM\",\"SM\" -f %s
dongle_cmd -a AT+COPS=0 -f %s
dongle_cmd -a AT+CPINC? -f %s
dongle_cmd -a AT+CPIN2=\"%s\" -f %s
dongle_cmd -a AT+CPIN2=\"%s\",\"%s\" -f %s
dongle_cmd -a AT+COPS=3,0 -f %s
dongle_cmd -a AT+CMGF=1 -f %s
dongle_cmd -a AT+CMGR=%d -f %s
dongle_cmd -a AT+CGSMS=3 -f %s
dongle_cmd -a AT+CMGD=%d -f %s
dongle_cmd -a AT!SELMODE=02 -f %s
dongle_cmd -a AT!band=05 -f %s
dongle_cmd -a AT^sysconfig=13,0,1,2 -f %s
dongle_cmd -a AT!band=08 -f %s
dongle_cmd -a AT^sysconfig=14,0,1,2 -f %s
dongle_cmd -a AT!band=09 -f %s
dongle_cmd -a AT^sysconfig=2,0,1,2 -f %s
dongle_cmd -a AT!band=00 -f %s
dongle_cmd -a AT+CGEQREQ=1 -f %s
dongle_cmd -a AT!selrat? -f %s
dongle_cmd -a AT!band? -f %s
dongle_cmd -a AT!band=? -f %s
dongle_cmd -a AT!GCIPHER? -f %s
dongle_cmd -a AT!CUSTOM? -f %s
dongle_cmd -a ATI -f %s
dongle_cmd -a AT+CGSMS? -f %s
dongle_cmd -a AT+CNMI=2,1,0,0,0 -f %s
dongle_cmd -a AT+CFUN=1 -f %s
dongle_cmd -a AT+CMGD=%s -f %s
dongle_cmd -a AT!SCACT? -f %s
dongle_cmd -a AT*CNTI=1 -f %s
dongle_cmd -a AT*CNTI=2 -f %s
dongle_cmd -a AT+CGREG? -f %s
dongle_cmd -a AT+CLCK=\"PN\",0,\"%s\" -f %s
dongle_cmd -a AT+CPIN=\"%s\" -f %s
dongle_cmd -a AT+CPIN=\"%s\",\"%s\" -f %s
dongle_cmd -a AT_OPSYS=5 -f %s
dongle_cmd -a AT_OPSYS=2 -f %s
dongle_cmd -a AT_OPSYS=0 -f %s
dongle_cmd -a AT_OPSYS=1 -f %s

Undrar om det skulle fungera att ändra kommandot "AT!band=00" till "AT!band=02" i det programmet? Har inte testat än eftersom filsystemet är monterat som read-only och busybox installationen man kör verkar inte komma med en texteditor.

Upptäckte en debug-sida där man kan slå på telnet på routern: http://192.168.1.1/debug_mbm.htm där går det också att få lite mer info om uppkopplingen.

jonasolof:
Använder redan en billig 11 dB kina-yagi som faktiskt ger mycket bättre signal men är inte selektiv nog för att filtrera bort 2100Mhz. Reservplanen är att prova med filter om jag inte lyckas låsa i routern. Hittade detta om Notch-filter av en bit coax-kabel:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1758166

Fungerar inte det så blir det antagligen att köpa en MF93D och router till den. Men det är ändå ganska kul att experimentera med det här och vore kul om man kunde lösa det utan att lägga ut ett par tusen till.

16

Sv: Låsa band på MBR1310

Om du lyckas föra in låsning på band i MBR1310 har du verkligen löst ett problem.

tack för den fina länken om notch-filter! Mycket intressant. Klistrar den i tråden om filter.  IBCrazy är otroligt bra på antennteknik och ett proffs som delar med sig generöst. Man måste beundra ihärdigheten hos de här FPV flygarna för vad de trasslar med för att nå resultat.

IB Crazy har också skrivit mycket om bl a biquads.

Håller med om att det är mer sport att göra stubbar med koaxialkabel. Frågan är vad man får minst förluster med (icke påverkad SWR) - bandpass eller notch. Det ska bli intressant att se vad du kommer fram till.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Låsa band på MBR1310

Tack hampus.eng, nu har jag hittat intressanta värden in min "MBR1517"

RSSI (dBm): -71 Tx Power: 14
RSRP (dBm): -102 TAC: 2DB4 (11700)
RSRQ (dB): -8 Cell ID: 02ACE414 (44885012)
SINR (dB): 21.4

@jonasolof, tycker du dessa värden är rimliga för 4G, LTE B20

18

Sv: Låsa band på MBR1310

@ hampus.eng, var fick du fram att det går att låsa på ett band, har bara sett följande in min ombyggda MBR;

OK
AT!band=?
Index, Name
00, All bands
01, Europe 3G
03, Europe 2G
04, North America 2G
05, GSM ALL
06, Europe
07, North America
08, WCDMA ALL
09, LTE ALL

Uppgifterna kommer från debug-sidan

19

Sv: Låsa band på MBR1310

Jag glömde en sak, på debug-sidan kan jag välja mellan: AUTO, 2G, 3G och LTE, men det löser ju tyvärr inte problemen för hampus.eng, men för dem som har problem med att det hoppar mellan 3G och 4G borde det vara en enkel lösning

20

Sv: Låsa band på MBR1310

Clerck skrev:

Tack hampus.eng, nu har jag hittat intressanta värden in min "MBR1517"

RSSI (dBm): -71 Tx Power: 14
RSRP (dBm): -102 TAC: 2DB4 (11700)
RSRQ (dB): -8 Cell ID: 02ACE414 (44885012)
SINR (dB): 21.4

@jonasolof, tycker du dessa värden är rimliga för 4G, LTE B20

Ja. RSSI  71 + 18 för 10 MHz bandbredd + 8 i RSRQ är 97. Det bommar på fem (102-97). SINR är mycket hra vid 21,4 det bör ge bra fart.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Låsa band på MBR1310

Ja jag har ganska bra fart, dl 40-45Mbit/s och ul 15-20Mbit/s samt svarstid runt 26ms allt enl Bredbandskollen, och dessa värden har jag haft konstant sedan jag byggde om min MBR till 4G, masten ligger ca 6,5km bort

22

Sv: Låsa band på MBR1310

@hampus.eng

Med den mycket kraftiga dämpning som kan nås med IBCrazy's filter är ja övertygd om att 2100 inte ska ställa till problem. Det borde i och för sig räcka med 10 dB dämpning. Du kan ju kolla vad du har för RSRP på respektive (kolla även RSSI).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: Låsa band på MBR1310

Clerck:
Det går att låsa just MC8801 modemet genom att ställa in det på region 02 (North America 3g) eftersom de kör 3g på 900 + 1900 Mhz vilket effektivt blir ett lås på 900 i Sverige. Borde finnas något liknande för andra Sierra-wireless modem.

Hittade ytterligare en debug-sida som i princip är en webbaserad terminal:
192.168.1.1/syscmd.htm
Där kan man köra kommandon t.ex: atcmd_tool 0 /dev/ttyUSB2 at!band=? och liknande.
Problemet är att om jag byter band när modemet är uppkopplat verkar saker och ting krascha och routern ändra status till "intern nätverksteckning" :S. Efter en reset har den sen bytt tillbaka till auto band.

Det mest lovande verkar fortfarande vara att gå in och modifiera dongle-mgnt programmet och helt enkelt byta ut band=00 till band=02. Routerns filsystem är dock komprimerat (squashfs) och monterar som read-only så man måste nog göra ändringarna på firmwaren istället och sen ladda upp en modifierad version.
Eftersom netgear använder sig av GPL kod i sina routrar är de skyldiga att publicera källkoden:
http://kb.netgear.com/app/answers/detail/a_id/2649
Källkod för Netgear MBR1310 finns men inte den senaste versionen. Provade att försöka bygga 1.1.00.23 men fick några error och tycker inte det är värt att bråka med en äldre version. Mailade netgear och bad dem lägga upp den senaste istället. Om jag sedan lyckas bygga den kan jag enkel byta ut alla förekomster av "AT!band=00" till AT!band=02" i hela firmwaren och då tycker jag den borde använd det istället.

Hittade också en sida: http://192.168.1.1/QXDM.htm (alla sidor kan listas genom att köra

ls /www.eng/

på syscmd.htm sidan om någon mer vill rota runt)
QXDM verkar vara något debuginterface för qualcomm chip som man antagligen kan nå via seriall-porten som finns inne på routerkortet. Verkar gå att få mycket signal info-där men har ingen seriell port på datorn så har inte tittat så mycket på det.

@jonasolof
Får bara fram (nu på 900 bandet):
RSCP    -87 dBm
Ec/Io    -3.0 dBm
Received Signal Quality(in dbm)    -85 dBm (RSRQ?)
RX level Carrier 0 (dBm):-83 (Kan detta vara RSRP?)
Det verkar som man kan få mer information med LTE-modemet.

24

Sv: Låsa band på MBR1310

Parametrarna på 3 G är olika dem på 4G. Det finns inget RSRQ mått och vad EcIo står för är det bäst att du googlar på. Det är ett slags signal till resten förhållande. RSCP liknar RSRP.

Det vore naturligtvis intressant att veta om netgears 4G router MBR1517 (som innehåller MV7710) låter dig låsa på band för i så fall finns något kommando. Du kan också försöka ställa frågan till Sierra wireless.

RSRQ är ett mått som har med signalkvalitet att göra men dess användningsområde är strikt begränsat till handover-funktionen i 4G. Till skillnad från SINR påverkas RSRQ också av trafik till andra i den egna cellen. Därför hjälper RSRQ till som komplementär parameter vid beslut om handover till ny cell. Handoverfunktionerna i 3G och 4G är helt olika därför att funktionen i 3G är dyr och kräver mycket signalering mellan masterna vid en användares handover.

Medan SINR är ett linjärt och lättfattligt mått är RSRQ olinjärt och otydligt när man ska tolka det. RSRQ -10 kan förekomma både vid låg och hög fart.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

25 Senaste redigerad av hampus.eng (2013-12-30 17:11:34)

Sv: Låsa band på MBR1310

Laddade hem firmwaren till mbr1517 och byggde den istället. Den fungerar rakt av på MBR1310 och är nyare (1.1.00.26 istället för 1.1.00.24).

Provade också att byta ut alla band=00 (auto) mot band=02 (North America 3g) vilket fungerar och går att bekräfta i routern med at-kommandon. Dock så verkar inte nordamerikas 850 band vara samma som 3's 900 band (vet inte riktigt vart jag fick det ifrån) och jag får ingen täckning alls med den modifikation. Det gick alltså inte att låsa på det sättet.

Det ska gå att ställa in bandprofiler manuellt men för att göra det behöver man först ange ett lösenord till modemet med kommandot:

AT!ENTERCND=“password”

Rotade runt i firmwaren och det kommandot används på ett ställe med "A710" som password. Detta verkar dock inte fungera för mig, den svarar bara ERROR på alla försök. sad

Det får nog bli att ge upp iden att låsa modemet och börja titta närmare på filter istället.