51

Sv: Det går bara utför...

Med den begränsade kapacitet som Net1 har per mast  så räcker nog företag och myndigheter som kundkrets. Vad vi nu ser är en PR-mässigt illa skött reträtt från massmarknaden. Olyckligtvis har inte Net1 tillräckligt med frekvensutrymme för att kunna optimera affärsmässigt (tror jag). Även i Brasilien där man bygger ett LTE 450 nät för att nå inlandet så är bandbredden bara 2x5 MHz. Det är knökfullt kring 450 med olika användare och det är svårt att harmonisera mellan länder. Det finns inget hopp om större bandbredd för LTE på 450, tyvärr. OM det blir fred på jorden så att inga militära frekvensband behövs, kanske... De enda frekvensblock som kan friställas är för TV ovan 600 MHz.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

52

Sv: Det går bara utför...

jonasolof skrev:

.....Vad vi nu ser är en PR-mässigt illa skött reträtt från massmarknaden......

Då borde de även släppa abb med bindningstid men där är de f*n omöjliga trots att de inte längre klarar av att leverera tjänst vettigt.

53

Sv: Det går bara utför...

ds23 skrev:
jonasolof skrev:

.....Vad vi nu ser är en PR-mässigt illa skött reträtt från massmarknaden......

Då borde de även släppa abb med bindningstid men där är de f*n omöjliga trots att de inte längre klarar av att leverera tjänst vettigt.


Du får stå på dig, de är ju dem som går in & ändrar i avtalet...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

54

Sv: Det går bara utför...

Discover skrev:

Du får stå på dig, de är ju dem som går in & ändrar i avtalet...

Nja om det var så väl. Svaret jag fick när jag ringde dem glad i hågen att nu skulle jag bli av med dem.... "Nä den ändringen gäller inte för er med bindningstid". <lämpligt kraftutryck> Så Jag har tyvärr kvar dem.

55

Sv: Det går bara utför...

Finns det någon miniminå av funktionen hos tjänsten som gör att den kan sägas upp inom bindningstiden pga leveransbrist?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

56

Sv: Det går bara utför...

jonasolof skrev:

Finns det någon miniminå av funktionen hos tjänsten som gör att den kan sägas upp inom bindningstiden pga leveransbrist?

Jajjamensan: "Under 300kbit/s enligt PTS så släpper vi".... Bara det att på PTS's hemsida står det att för att räknas som bredband så ska det stadigvarande vara ÖVER 1 Mbit/s....


Nä jag är inte spec nöjd med Net1....

57

Sv: Det går bara utför...

PTS har en definition av hur man mäter nedladdningshastighet för att inte bara momentana värden ska räknas. Tror inte att Net1 är legalt bundna av defintionen 1 mbit/s.

Vad har du för antenner?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

58 Senaste redigerad av ds23 (2013-12-06 10:13:02)

Sv: Det går bara utför...

jonasolof skrev:

Vad har du för antenner?

Hade momentana värden räknats hade jag inte en chans mot Net1.

Jag sitter med två yagi. en vertikal och en horisontellt ställd. Båda är riktade mot samma mast med fri sikt i 3 mil. De är uppsatta 10m över mark. Jag har typisk signalstyrka på -50dBm på alla carriers. Går jag upp kl 04.00 kan jag få uppåt 2.9 Mbit/s.... Mäter jag en vanlig vardag em/kväll får jag vara glad om jag kommer upp i 0,8Mbit/s. Så nej jag har inga problem med radiolänken den är klockren. Däremot så kroknar Net1:s nät under höglast pga alla abonnenter Net1 förtecknat sig på. Tilläggas att det är ett företagsabb som ska ha prioritering satt.... Gör ingen skillnad... Jo en. Jag har tyvärr satt mig med en, i våras, nystartad bindningstid.

59

Sv: Det går bara utför...

Bra redogörelse. Det framstår som väldigt konstigt att backbone mm är flaskhalsen när det finns anledning att tro att antalet möjliga samtidiga användare per sektor vore begränsande och dessutom litet. Med tanke på att antalet master är ringa och att det till dessa högmaster mm måste finnas fiber framdraget så är det inte ens säkert att problemet ligger i backbone utan det kan ligga mer centralt. Stinker kapitalbrist. Net1s tystnad om problemen är beklämmande. Молчить не служит.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

60

Sv: Det går bara utför...

Men grabbar å tjejer, ALLT löser sej om man resettar modemet.....
smile:):);)

61

Sv: Det går bara utför...

Sådär!

Nu har jag äntligen fått Net1 att åtminstone backa till minsta möjliga abb under bindningstiden. 99:-/mån + moms.

Så nu har jag tecknat Tooway/RBcom abb, fått hem parabol, satt upp och fått igång. Så nu har vi uppkoppling som faktiskt gör skäl för namnet.... Så får vi se hur många år det fungerar innan nästa teknikskifte.

Det verkar som att det gäller att få tag på rätt person på abbonemangsfrågekundtjänsten på Net1. Har man bindningstid är de riktigt otympliga att göra med.

62

Sv: Det går bara utför...

I RBcom levereras det med en router  som fungerar på samma sätt som hos andra operatörer den delar ut privata addresser med Lan portar och wifi etc?

63 Senaste redigerad av Discover (2014-01-01 16:07:05)

Sv: Det går bara utför...

ds23 skrev:

Sådär!

Nu har jag äntligen fått Net1 att åtminstone backa till minsta möjliga abb under bindningstiden. 99:-/mån + moms.

Så nu har jag tecknat Tooway/RBcom abb, fått hem parabol, satt upp och fått igång. Så nu har vi uppkoppling som faktiskt gör skäl för namnet.... Så får vi se hur många år det fungerar innan nästa teknikskifte.

Det verkar som att det gäller att få tag på rätt person på abbonemangsfrågekundtjänsten på Net1. Har man bindningstid är de riktigt otympliga att göra med.


Återkom gärna med hur det fungerar med Tooway.

http://www.mobilabredband.se/forum/topi … tanda.html

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

64

Sv: Det går bara utför...

Igår ringde en försäljare som ville sälja Net1 till mig.

Hon undrade vad jag hade för uppkoppling hemma och jag berättade att jag har fiber, hon var väl ute efter att få mig att teckna ett abonnemang att ha hemma, vilket jag iaf tycker dumförklarar henne då hon säkert ser min adress i de uppgifter hon fått från Net1 samt att vem väljer Net1 som uppkoppling i en stad där det finns bättre & billigare alternativ ?

Jag förklarade för henne vilka modem samt vilken abonnemangsform jag har på dem och att jag inte ville byta bort den abonnemangsformen då den passar mina behov perfekt & att de är säljstoppade, så hon gav upp ganska snabbt.


Men deta tyder ju iaf på att Net1 är intresserade av privatkunder, eller så vill de bara få de exterande att byta till dyrare alternativ eller bina kunder genom bindningstid. De kanske börjar bli desperata med tanke på Telias satsning på 2G, 3G & 4G.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

65

Sv: Det går bara utför...

Discover skrev:

Igår ringde en försäljare som ville sälja Net1 till mig.

Hon undrade vad jag hade för uppkoppling hemma och jag berättade att jag har fiber, hon var väl ute efter att få mig att teckna ett abonnemang att ha hemma, vilket jag iaf tycker dumförklarar henne då hon säkert ser min adress i de uppgifter hon fått från Net1 samt att vem väljer Net1 som uppkoppling i en stad där det finns bättre & billigare alternativ ?

Jag förklarade för henne vilka modem samt vilken abonnemangsform jag har på dem och att jag inte ville byta bort den abonnemangsformen då den passar mina behov perfekt & att de är säljstoppade, så hon gav upp ganska snabbt.


Men deta tyder ju iaf på att Net1 är intresserade av privatkunder, eller så vill de bara få de exterande att byta till dyrare alternativ eller bina kunder genom bindningstid. De kanske börjar bli desperata med tanke på Telias satsning på 2G, 3G & 4G.

Jag får liknande, både via ePost och via tlf, men det är inte net1 som ringer, inte ens på net1 uppdrag, utan någon mysko firma som kränger prylar pga kickback dom sålde även för andra operatörer samt försäkringar kläder m.m.
dom säljer allt möjligt, om det var samma.

när inte net1 funkade så blev det lte, sedan hspa osv...
skumma säljare.

66

Sv: Det går bara utför...

Alltid lika kul att höra argumententen när  man säger att man har fiber hemma.
"vad har du när du reser bort etc" "kan ju vara bra då bla bla"
Då brukar jag hänvisa till mobilen har jag har obegränsad surf där roch det fungerar utmärkt vart jag än använder det.

67

Sv: Det går bara utför...

Nu är mitt abonnemang avslutat på Net1. En stilla undran är vad det ska bli av detta företag som inte förstår att kunderna generera vinst i bolaget. Har nu tillgång till 4G (Tele2) långt ute i skogen med en bra riktantenn, funkar perfekt och betydligt billigare än Net1.

68

Sv: Det går bara utför...

De kommer tillbaka...

69

Sv: Det går bara utför...

Då har de höjt priserna ytterligare!

15 GB för 499 Kr är nu deras största. Var ska detta sluta?

70

Sv: Det går bara utför...

Husknuten skrev:

Då har de höjt priserna ytterligare!

15 GB för 499 Kr är nu deras största. Var ska detta sluta?


Helt plötsligt så blev abonnemangsformen "Ibland" billigare, 39 kr / dygn & 1 GB, det blir 30 GB för 699 kr.

Nu har jag dock inte använt Net1 på ett bra tag.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

71

Sv: Det går bara utför...

Hittade detta:
http://www.rejta.se/omdome/753521/net+1 … _word=net1

careface skrev:

Såg nyss att nu är FB-loggan borta på deras hemsida. Det verkar ju inte som att de vill möta kundernas kritik offentligt..

Operatör Telenor. One plus 7T. 2 st ATEL.
Atabox Ping Communication via Quicknet som hemtelefoni.