1

Tråd: Det går bara utför...

Fick detta e-mail nu ikväll:


Till Dig som är Kund hos Net1

Som ett led i vårt arbete med att kontinuerligt förbättra vår mobila bredbandstjänst och leverera en bättre användarupplevelse för samtliga abonnenter genomför vi följande ändring i våra abonnemangsvillkor; för de kunder som överstiger den i abonnemanget inkluderade datatrafiken kan hastigheten för upp- och nedladdning komma att begränsas till 0 kbit/s under resten av kalendermånaden, vilket innebär att åtkomsten till Internet upphör eller starkt begränsas under denna tidsperiod.

Notera att ovan förändring inte påverkar dig om din dataförbrukning ryms inom den i abonnemanget inkluderade datatrafiken.
För dig som önskar erbjuder vi byte till abonnemangsform med mer inkluderad datatrafik, möjlighet att köpa extra data eller att säga upp abonnemanget.

Förändringen träder i kraft den 15 december 2013 och gäller såväl privat- som företagsabonnemang.

Med vänliga hälsningar,
Net 1

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

2 Senaste redigerad av Info (2013-11-19 20:48:20)

Sv: Det går bara utför...

Kommer med detta mejl som grund kräva att jag vill säga upp mitt abonnemang utan att drabbas av extra kostnader eller bindningstid.

Det har länge varit dags att överge Net1.
Med deras reducering av min kvot från 31GB till 9GB.
Nu detta med att de får strypa till 0

Edit, Har nu skickar ett Mejl där jag begär att med hänvisning till denna och andra större ändringar få säga upp mitt abonnemang utan extra kostnader eller bindningstid per den 15/12.

Edit 2, Förra gången så ändrade de ju företagsabonnemanget ALLTID från 31Gb till 9Gb.
Ingående data.

3

Sv: Det går bara utför...

net1 borde bygga om sitt abg system helt,
tabort abg avg, inför taxa för förbrukad mb,
detta funkade bra tidigare.

då betalar man för belastningen, och allt tjaffs försvinner.
snart snart, är det där...

4

Sv: Det går bara utför...

Har ni täckning med någon annan operatör, byt.

5

Sv: Det går bara utför...

Andy skrev:

Har ni täckning med någon annan operatör, byt.

Rörligt blir det Telia 4G.
För att klara företaget data behov har jag lagt 25000:- på en stadsnätsanslutning via fiber.
Net1's nät är instabilt och överbelastat vissa saker som kräver en helt stabil konstant anslutning är över huvud taget inte längre möjliga att göra.

6

Sv: Det går bara utför...

Info skrev:
Andy skrev:

Har ni täckning med någon annan operatör, byt.

Rörligt blir det Telia 4G.
För att klara företaget data behov har jag lagt 25000:- på en stadsnätsanslutning via fiber.
Net1's nät är instabilt och överbelastat vissa saker som kräver en helt stabil konstant anslutning är över huvud taget inte längre möjliga att göra.


Om du har företag och tillgång till fiber varför ens överväga mobilt bredband?
Mbb har du ju på mobilen ifall du reser.

7

Sv: Det går bara utför...

Andy skrev:
Info skrev:
Andy skrev:

Har ni täckning med någon annan operatör, byt.

Rörligt blir det Telia 4G.
För att klara företaget data behov har jag lagt 25000:- på en stadsnätsanslutning via fiber.
Net1's nät är instabilt och överbelastat vissa saker som kräver en helt stabil konstant anslutning är över huvud taget inte längre möjliga att göra.


Om du har företag och tillgång till fiber varför ens överväga mobilt bredband?
Mbb har du ju på mobilen ifall du reser.

Tillgång till fiber är väll lite att ta i när han nu har lagt ut 25 papp för att "få" det.
Jag hade betalat det "alla dagar i veckan" om jag visste att jag skulle vara kvar på platsen ett längre tag eller om det är bostadsrätt/äganderätt/rätt att sälja kontraktet så att man på nått vis kan använda det till sin fördel.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8

Sv: Det går bara utför...

Säkert att det inte är från 2013-11-15?  http://www.net1.se/infosidor/bestallnin … anguage=sv

Giltighetstiden anges efter 15 Nov där med 0k längre ner på sidan.

9

Sv: Det går bara utför...

Den 15 november är dagen då villkoren trädde i kraft men de verkställs med en månads varsel.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10 Senaste redigerad av ds23 (2013-11-20 07:18:02)

Sv: Det går bara utför...

Intressant att jag som kund inte blivit informerad om de nya villkoren... Ska man fatta det via ESP eller?

edit:

Precis pratat med kundtjänst. Den här försämringen ska bara gälla kunder utan bindningstid. För oss med bindningstid så sänker de från 0.8 Mbit/s till 0.3 Mbit/s om man lyckas tas sig över gränsen. Vad som händer efter bindningstid visste inte människan jag pratade med.

11

Sv: Det går bara utför...

Fick nyss detta svar från Net1, mitt abonnemang är nu uppsagt per den 15/12.
"Hej ,

Det stämmer, du har rätt att säga upp ditt abonnemang 15/12 utan att det kostar något extra eller att få någon bindningstid.

Med vänlig hälsning
Henrik
Net 1

Net1
Kundservice"

12

Sv: Det går bara utför...

ds23 skrev:

Intressant att jag som kund inte blivit informerad om de nya villkoren... Ska man fatta det via ESP eller?

edit:

Precis pratat med kundtjänst. Den här försämringen ska bara gälla kunder utan bindningstid. För oss med bindningstid så sänker de från 0.8 Mbit/s till 0.3 Mbit/s om man lyckas tas sig över gränsen. Vad som händer efter bindningstid visste inte människan jag pratade med.

Enligt de svar jag fick så gäller strypning till 0 även för företags abonnemangen, vilket är helt oacceptabelt för ett företag med internetbaserad redovisning mm

13 Senaste redigerad av Info (2013-11-20 10:06:31)

Sv: Det går bara utför...

Andreas skrev:
Andy skrev:
Info skrev:

Rörligt blir det Telia 4G.
För att klara företaget data behov har jag lagt 25000:- på en stadsnätsanslutning via fiber.
Net1's nät är instabilt och överbelastat vissa saker som kräver en helt stabil konstant anslutning är över huvud taget inte längre möjliga att göra.


Om du har företag och tillgång till fiber varför ens överväga mobilt bredband?
Mbb har du ju på mobilen ifall du reser.

Tillgång till fiber är väll lite att ta i när han nu har lagt ut 25 papp för att "få" det.
Jag hade betalat det "alla dagar i veckan" om jag visste att jag skulle vara kvar på platsen ett längre tag eller om det är bostadsrätt/äganderätt/rätt att sälja kontraktet så att man på nått vis kan använda det till sin fördel.

Dels är 25 en massa pengar.
Men framför allt så aktiverades Stadsnätets stamnät i byn förra veckan.
Så före den 11/11 fans inget att få anslutning mot.
Kontracket skrev jag redan för tre år sedan.

Som det är nu så återstår fortfarande ca 2 veckor till min fastighet aktiveras då de inte nått fram till denna del av byn ännu.

14

Sv: Det går bara utför...

Hehe, först kundundersökning, sen försämring. Dom fick hur som helst inte många + av mej på kundundersökningen.
Standardsvaret på kundtjänst är juh resetta ditt modem....

   
Din åsikt är viktig för oss!

Hej!

Vi på Net1 strävar ständigt efter att förbättra våra tjänster och service. För att på bästa sätt kunna göra det skulle vi vilja lära oss lite mer om dig. Frågeformuläret tar 3-4 minuter att fylla i och skulle vara till stor hjälp för vårt fortsatta arbete med att utveckla våra produkter och tjänster.

Till kundundersökningen

Vi kommer att lotta ut 20 trisslotter till 10 slumpvalt utvalda svarande.

Med vänlig hälsning
Net1

15

Sv: Det går bara utför...

Info skrev:

Fick nyss detta svar från Net1, mitt abonnemang är nu uppsagt per den 15/12.
"Hej ,

Det stämmer, du har rätt att säga upp ditt abonnemang 15/12 utan att det kostar något extra eller att få någon bindningstid.

Med vänlig hälsning
Henrik
Net 1

Net1
Kundservice"


Men vänt lite nu.... Har du företagsabbonemang?  Detta med/utan bindningstid?

Ringde nämligen och pratade med dem igen nyss och kollade vad som gällde för företagsabonemang med kvarvarande bindningstid. Och tyvärr "drabbas" jag inte av 0k. Hade sagt upp ögonaböj annars.

16

Sv: Det går bara utför...

Andreas skrev:
Andy skrev:
Info skrev:

Rörligt blir det Telia 4G.
För att klara företaget data behov har jag lagt 25000:- på en stadsnätsanslutning via fiber.
Net1's nät är instabilt och överbelastat vissa saker som kräver en helt stabil konstant anslutning är över huvud taget inte längre möjliga att göra.


Om du har företag och tillgång till fiber varför ens överväga mobilt bredband?
Mbb har du ju på mobilen ifall du reser.

Tillgång till fiber är väll lite att ta i när han nu har lagt ut 25 papp för att "få" det.
Jag hade betalat det "alla dagar i veckan" om jag visste att jag skulle vara kvar på platsen ett längre tag eller om det är bostadsrätt/äganderätt/rätt att sälja kontraktet så att man på nått vis kan använda det till sin fördel.

Nu vet jag inte hela verksamheten men ofta är det lite pengar i sammanhanget om man tar i beaktning vad företaget genererar i inkomst, men om behovet bara är att koppla upp  sig och skicka lite mail, mötesbokningar skype etc, så är jag inte säker på att jag hade hoppat på det.

Då hade jag kört ADSL eller MBB.

17 Senaste redigerad av Info (2013-11-20 11:44:39)

Sv: Det går bara utför...

ds23 skrev:
Info skrev:

Fick nyss detta svar från Net1, mitt abonnemang är nu uppsagt per den 15/12.
"Hej ,

Det stämmer, du har rätt att säga upp ditt abonnemang 15/12 utan att det kostar något extra eller att få någon bindningstid.

Med vänlig hälsning
Henrik
Net 1

Net1
Kundservice"


Men vänt lite nu.... Har du företagsabbonemang?  Detta med/utan bindningstid?

Ringde nämligen och pratade med dem igen nyss och kollade vad som gällde för företagsabonemang med kvarvarande bindningstid. Och tyvärr "drabbas" jag inte av 0k. Hade sagt upp ögonaböj annars.

Utan bindningstid.
Jag friköpte min R-90 vid bytet.
Enligt uppgift så skulle jag slippa även uppsägningstiden som finns vid en normal uppsägning.
Utan abonnemanget direkt stängs den 15/12.

Väntar på den skriftliga slutbekräftelsen.
Kommer att posta den här när den kommer så ni andra vet vad som gäller.

18

Sv: Det går bara utför...

Vad är egentligen problemet hos Net1. Har nätet blivit generellt överbelastat så att de behöver strypa användningen eller fungerar nätet dåligt trots att kapacitet finns?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Det går bara utför...

net1 fortsätter att skapa nöjda kunder och gräver dess †

som var uppenbart när net1 nätet skapades, med dess storskaliga celler, och det påstådda ökade bandbredden med rev # så har dom nått vägs ende utan att skalaner cellerna...
om inte 3/4G näten ens klarar trycket med dess kvarterstora celler så... :-)

20

Sv: Det går bara utför...

En gissning är att de följer de övriga operatörerna och håller på att ta fram en modell som bygger på att kunden köper mer data.

21

Sv: Det går bara utför...

play tar musten ur alla mbb.
kineserna har rätt tänk, billiga mobiler med tv mottagare B-)

22

Sv: Det går bara utför...

jonasolof skrev:

Vad är egentligen problemet hos Net1. Har nätet blivit generellt överbelastat så att de behöver strypa användningen eller fungerar nätet dåligt trots att kapacitet finns?


Från Fejsbook:

anledningen till att vi börjar reducera till 0 Mbit/s är att vi ser att många kunder förbrukar långt mer data än vad som ingår i deras abonnemang efter det att deras hastighet har reducerats. Detta är trafik som belastar nätet och påverkar andra kunders upplevelse. Det räcker att ett par kunder förbrukar mer data än vad som ingår i deras för att andra kunder på samma mast ska påverkas.

Du kan fortfarande använda så mycket data som du önskar genom att köpa extra datapotter.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

23

Sv: Det går bara utför...

Så, nu har jag sagt upp mitt abonnemang, Bas 49 kr / mån.

Då jag sedan tidigare har 3 st modem med varsitt "Ibland" abonnemang så gick kundservice med på att ta "Ibland" abonnemanget från mitt D-40 modem och lägga det abonnemanget på mitt M-90 istället.

De lilla jag använder Net 1 så är detta en bättre deal för mig i längden då det finns andra nät här där jag bor.


Får passa på att tipsa om Tooway nu, som är mer prisvärt än Net1...

http://www.rbsat.se/index.php?action=m2 … ma3=normal

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

24

Sv: Det går bara utför...

Bra tips, läggger upp egen tråd

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

25

Sv: Det går bara utför...

G-Man skrev:

play tar musten ur alla mbb.
kineserna har rätt tänk, billiga mobiler med tv mottagare B-)

Du har helt rätt. Det är rent tekniskt sett totalt vansinne att köra med flera miljoner dataströmmar då man kan ta emot TV via en enda satellittransponder.  Det har länge varit helt klart för mej att det mobila bredbandet inte kommer att klara datatrafiken då folk börjar använda strömmande video i större skala. Det är emot naturlagarna (Shannons teorem).

Att ta betalt extra för stor datatrafik är ett sätt att försöka minska användningen - och det tycks ju fungera eftersom många säjer upp sina abonnemang.